Dlho to netrvalo a BMW ukázalo ani nie po pol roku model Grand
America, ktorý je nadstavbou šesťvalcového modelu K 1600 Bagger.
Cruiseroidný bagger tak dostal pridanú výbavu a stáva sa turistickým
sprievodcom každej posádky, ktorá má rada rýchly, hladký a hlavne
zatáčajúci sa asfalt všetkými smermi. Diaľka vôbec nie je rozhodujúca a so
spotrebou, ktorú sme namerali (6
l /100 km) je tento radový šesťvalec tŕňom v oku
konkurencie a navyše v tej zlatej farbe má tak famózny
a ohromujúci dizajn, že i babky v dedine sa za nami otáčali. Áno,
aj v Papradne aj v Maríkovej.
Základné rozdiely Bagger / Grand
America
Motocykel dostal turistický predný štít s vysokou účinnosťou, navyše dá
sa ovládať elektronicky. Neprehliadnuteľný je tretí kufor, ktorý je centrálne
pri otváraní prepojený s celou motorkou, teda oba bočné kufre + kryt hrdla
nádrže (ten sa otvára tiež elektronicky, ale samostatne). Všetky tri kufre
elektronicky zablokujete, ale po odblokovaní pri ich otváraní treba mechanicky
stlačiť ovládač a vyklopiť bezpečnostnú uzáveru. Zadný kufor má textilnú
výstelku, pridanú 12V zásuvku, teleskopický držiak a nádherné LED diódy
doplňujúcu siluetu zadnej svetelnej rampy. Jej efekt sa prejaví pri brzdení. Zatiaľ
čo celková prevádzková hmotnosť sa u modelu „B“ a „GA“ nemení, America má
o 28 kg vyššiu pohotovostnú hmotnosť a tým ale o túto hodnotu
i nižšiu nosnosť – 196
kg. Všetky ostatné parametre sú prakticky zhodné až na
jeden, Bagger má konštrukčnú rýchlosť +200 km/h a GA ju má zníženú na 162 km/h a prečo je to
tak, to si povieme nižšie.
Najmocnejší Grand turista na trhu
Radový šesťvalec ponúka posádke až 160 koní, ktoré sú upratané elektronikou
po všetkých smeroch. To, že je najkompaktnejší v konkurencii vôbec, je
holý fakt, ktorý mu v mnohých smeroch pridáva na hodnote. V ponuke sú tri mapy riadenia motora Road,
Rain a Dynamic a dve elektronické nastavenia podvozku (Dynamic ESA)
v režimoch Road a Cruise a to ako štandardná výbava. Motorka
vpredu využíva patentovaný BMW Motorrad Duolever a vzadu Paralever, pričom
prenos sily na koleso prebieha kardanom. V oblasti palubného prístroja sa
tiež nič nezmenilo a je tu kombinovaný jednofarebný palubný prístroj. Nad
ním v „boxe“ svieti síce dotykový displej, ale je to 5,7“ TFT BMW Motorrad
Navigatorktorý je plne ovládateľný cez
ovládače na ľavej rukoväti. Dokáže tiež zobraziť i palubné a nielen GPS
údaje. Musím podotknúť, že by som tu uvítal už moderný združený BMW TFT 6,5“ displej,
ktorý je napríklad voliteľný aj u modelov R 1200 GS. Motorka je vybavená
rýchloradením smerom hore i dolu (Shift Assistant Pro – za príplatok) ale
i bezpečnostným systémom privolania pomoci (eCall). V základe je
i systém brzdenia v náklone – ABS Pro.
Čo vás ale prekvapí, sú dva páry stúpačiek pre jazdca. Jedny klasické
a druhý pár sú plošinové predstúpačky, ktoré tvoria odpočinkovú pozíciu
pre nohy vodiča na dlhých cestách. Ak ste cruiser pozitívny, sú tu pre vás cruiserovské
riadidlá kruhobého profilu, na ktoré si môžete poľahky doinštalovať rôzne
pomôcky, či už držiak na vodu, alebo smartfón a to aj všetko spolu,
pretože trubka riadidiel je riadne široká.
Luxusná výbava – každý deň máš
sviatok
Vyhrievané rukoväte i sedadlá pre celú posádku, no teda! Všade sa
odleskuje chróm a emblémy „Grand America“. Všetko je podriadené blahobytu
a luxusu. Motorka nechce vyzerať skromne ani náhodou, jej majiteľ musí mať
na nej každý deň sviatok, podporený plnou muzikou s reproduktormi vpredu
i vzadu. Spolujazdec dostáva komfortné o 70 mm znížené sedadlo
s masívnym operadlom a aby motorka čo najlepšie sedela je tomu
prispôsobený podvozok s nízkym ťažiskom, ktoré má na starosti vysokú
stabilitu v zákrutách. Motorka je ale riadne ťažká a tak je vybavená
systémom Hill Start Control, čo je asistent rozjazdu do kopca. Stlačením brzdy
motocykel pochopí, že ste v kopci a cca na 3 sek motocykel zabrzdí,
čo vám stačí na – bezpečne spustiť spojku a rozbehnúť sa. Samozrejmosťou
je spätný chod prostredníctvom ovládača na ľavej rukoväti a potom je tu na
ľavej rukoväti združený rotačný ovládač, ktorý vám navolí na displeji všetky
existujúce možné palubné údaje. Extra sa mi páči preklápanie adaptívnych
svetiel pre jazdu vpravo, či ľavostranných krajinách.
Plávanie v mori nekonečných
ciest
Tento stroj je vymyslený na jazdu, ale aj „plavbu“ po cestách. Tú plavbu
uvádzam v súvislosti s podvozkovým režimom Cruise, kde i samotný
názov nahovára, že „plavba“ bude s Grand America jemná, ponorná
a nižšia, presne ako keď jazdíte na veľkoobjemovom cruiseri. Motocykel
v tom momente prináša zážitkovú jazdu s pokojným tempom a hodí
sa skôr na pomalšie prejazdy krásnou krajinou, či moderným mestom ako je
Barcelona. Režim Road, naopak pracuje inak, a v milisekundách lepšie
komunikuje s podvozkom v čo najvyššej miere v smere prítlaku,
pruženia a trakčnej kontroly. Road mení cruiser za turistickú motorku
a umocniť tieto dva režimy sa dajú práve s mapami riadenia motora.
Zatiaľ čo mapa Dynamic a Road sú v skoro príbuznej krivke
s jemnou odchýlkou, mapa Rain sa mení už od cca 2 700 ot. min, odkiaľ
motor s výkonom narába jemnejšie a samozrejme účinnejšia je
i trakčná kontrola. GA oproti modelu Bagger je o čosi ťažšia (+28 kg) a na manipuláciu chce
chlapa. Okrem toho, že z pohľadu na tento testovací stroj dostanete
blahodarný šok, dostaví sa i rešpekt, pretože motorka dokonca vyzerá
väčšia ako nový Gold Wing. Musím sa priznať, že mi trošku vadí, že motor
naskočí skôr, ako sa naplno rozbalí prístrojový panel. Potom ale nasleduje
nastavenie motorky a údajov na palubnom prístroji, prevažne pomocou rolovacieho
ovládača na ľavej rukoväti a chce to riadnu výučbu pred jazdou. Je tam
úplne všetko, ale na niektoré funkcie musíte preklikávať dlhšie, tak sa to
radšej naučte v garáži, lebo to dosť odpútava pozornosť počas jazdy.
Naopak regulácia čelného plexi je okamžitá samostatným ovládačom. Ak ste mali
pred touto jazdou sklo v nejakej pozícii, po naštartovaní sa do nej vráti.
Stále si pohľadovo neviem zvyknúť na síce matné, čierne, aletrubkové riadidlá. Na mieste, či
v garáži je motorka dosť „ťarbavá“ zaradiť spätný chod chvíľku trvá
a pohnúť sa dozadu tiež, pretože motor najskôr zvýši otáčky a až
potom sa do plynulého záberu dostáva spiatočka, ale ťahá silno. Ak ste toto všetko
zvládli, čaká vás po zaplatení faktúry, nastavení motorky a jej zábehu
skutočný pôžitok z jazdy.
Keď 160 koní zaburáca
Motor v spodných otáčkach v mieste posádky znie skôr ako
električka, ale ak som jazdil na druhej motorke za ním ten, zvuk šesťvalca
zozadu je prenádherný – trochu chrapľavý a drsný. Z miesta –
z ťarbavosti sa už v prvých metroch jazdy stáva z GA obratný partner
na jazdu. Presný povel, presná odozva, motor pracuje so silným krúťakom, tak sa
nezľaknite, že už pri 70
km/h tam máte zaradenú šestku. Tá sa nehanbí
a dokáže pracovať v rýchlostiach od 60 do 170 km/h. Ono konštrukčná
rýchlosť je 162 km/h,
ale obmedzovač podľa ručičky rýchlomera zasiahol v rýchlosti 170 km/h. Prečo je 160
koňová motorka takto zablokovaná? Má to viac dôvodov, jeden je z tých, že
americký spôsob „cruiser“ jazdy si to takto predstavuje a ten technický je
ten, že zvýšený turistický štít s profilom zadného kufra (top case)
a ešte s plnou batožinou vie zmeniť jazdné vlastnosti motocykla. Ak
na otvorených cestách vezmeme do úvahy opierajúci sa vietor do veľkých kapôt,
tak považujem toto rozhodnutie obmedzenia konštrukčnej rýchlosti z dôvodu
bezpečnosti za rozumné. A nakoniec, ktorý blázon, teda mimo okruhu, chce
takto rýchlo jazdiť v premávke? Ja teda nie. Ale nie je to až také zlé ako
to vyznelo, v rýchlych točivých pasážach s podvozkom „Road“
v prostredí lemovanom lesom som ťahal i 140 km/h a motorkou ani
nehlo. Ak máte spolujazdca, je to ešte lepšie. Ak ale jazdíte na otvorenej
rýchlostnej ceste, vysoko nastavený štít v kombinácii s bočným vetrom vie
s motorkou zavlniť, ale nie tak aby ste sa vyľakali, či by to nebodaj bolo
nebezpečné. Vždy to záleží na konkrétnej situácii, na čo si ľahko zvyknete
a indície prídu vždy včas.
Raketa to je!!!
Vďaka kompaktnostimotora a priebehu
výkonu sa môžete doslova pretekať so slabším superšportom. Dávkovanie výkonu je
veľmi presné a motorka s váhou +360 kg pri 130 km rýchlosti na 6-tke
nemá problém prudko akcelerovať, čo v tomto vzorci zasa každý veľký
turista nedokáže. Tým, že je motor radový, nemá až také aktívne brzdenie motorom,
ale nevadí, stlačte brzdu čo to dá, protiponorový Duolever s aktívnymi
brzdami urobí svoju prácu tak, akoby ste šliapli na brzdy v kamióne.
Samotný horský pas vás dostane do rovnice športového jazdenia, kde
s trojkou a štvorkou vystrieľate strelcov na horskom pase, ale
motorka sa tak bleskovo pod zadkom nepreklopí, treba vždy myslieť stotinku
sekundy dopredu, na zákrutu pred vami. Spolujazdec sa bude len usmievať, má
luxusnú pozíciu, pevné madlá, vyhrievaný zadok a nesedí zbytočne vysoko
nad jazdcom. Ako jazdec máte neúnavnú pozíciu v ideálnom jazdeckom
trojuholníku. Krytie posádky je plne funkčné, navyše pridané plošinové
predstúpačky vytvárajú prekrytie pre nohy a tak jazdec sedí
v absolútnom závetrí, zmoknete tu asi ťažko. Navyše má predná kapota
vyklápacie deflektory po oboch stranách, to pre prípad, keď potrebujete aktívne
vetranie. Rádio hrá celkom dobre až do rýchlosti 130 km/h, vpravo
v zornom poli pozeráte na fičúrsky, „staromódny“ prút antény. Dnes už
antény bývajú prevažne skryté, viď plutvičky na strechách áut BMW, tak to
považujme za plný – nostalgický úmysel. Rádio má pridané ovládanie pred ľavým
kolenom na kapote, to aby ste stále nepreklikávali v menu, a viete si
pridať i externé zariadenie na počúvanie ako vás rádio nebaví. Ak
potrebujete nabíjať smartfón, máte viac možností, jednou z nich je
nabíjacia taštička s USB portom v pravom zadnom kufri, kde vás osloví
i praktická sieťka v spodnej časti kufra, to aby vám okamžite
nevypadli voľne položené veci pri otvorení veka. Motorka má ďalšie 3 mini 12V zásuvky,
na kapote pred pravou rukoväťou, vľavo pod sedadlom spolujazdca a v top case.
Jedna motorka, dve vášne a to
doslova
k rozmýšľate o motorke s dvomi vášňami, tak toto je presne ona
a v podstate ani takto postavenú konkurenciu nenájdete. Výkonný motor
s dynamickou akceleráciou, perfektné brzdy, plne elektronická výbava +
všemožné prvky komfortu, bezpečnosti a pohodlia, pričom motorka vizuálne
priam hýri luxusom. Áno môžete síce siahnuť na model GTL, ale ten nemá druhú
tvár cruisera, áno môžete siahnuť na H-D, ale ten nemá radový 6-valec, áno,
môžete siahnuť na Gold Wing, ale ten nemááá???,…toľko výkonu, ale je najbližšie k tomu aby ste zrazu zaváhali. Mať na
kapote vrtuľu, alebo krídlo? To sa dozviete v niektorom z najbližších
vydaní, kde pripravujeme porovnávací test. Ak sa ale rozhodnete pre vrtuľu
s podtitulkom Grand America – nemáte šancu ľutovať.
BMW K 1600 Grand America
Cena: od 25 347 Eur
Motor: 1 649 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6
Výkon: 160 k pri 7 750
ot./min.
Krút. moment: 175 Nm pri 5 250
ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový
hriadeľ
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,7 sek.
Rozmery (D x Š x V): 2 560 x 1 000 x 1 440 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný
z hliníkových profilov
Hmotnosť: 364 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 618 mm, výška sedla: 780
/ 750 / 810 mm
Udávaná / nameraná spotreba: 5,7 / 6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 26,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Motocykel na test zapožičal: BMW
Motorrad Slovakia
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8/2018
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši
Jedna motorka, dve vášne – test BMW K 1600 Grand America
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.