Spravodajstvo

Keď mesto je okruh – Predstavenie Yamaha Aerox R 2013

Publikovaný

on

Trieda poldecákových skútrov stále žije, a to hlavne v radách tínedžerov, ktorí práve osedlávajú svoje prvé jednostopé vozidlo. Yamaha im k tomuto kroku prináša výrazne preštylizovaný model Aerox 50. Ak tipujete, že táto úprava smeruje hlavne k športovému vzhľadu, tak tipujete správne.

Dizajn
Prepracovaná kapotáž je teraz výrazne športovejšia a hľadá viac svoju inšpiráciu v top triede superšportov. Napríklad zadné skupinové osvetlenie je podobné ikonickej Yamahe YZF-R1. Palubovka športového strihu s LCD panelom nenechá určite žiadneho športu chtivého mládežníka chladným :-). Spolu s farebnými variáciami je tento model výbornou vstupenkou do ulíc pre začínajúcich jazdcov, ktorí sa musia uspokojiť „iba“ s malou kubatúrou, ale motorkárske „svaly“ chcú predviesť v plnej paráde.

Motor
Dvojtakty ešte rozhodne nepovedali svoje posledné slovo. Osvedčený, vodou chladený dvojtakt s objemom 49 ccm (takmer štvorcový motor s vŕtaním 40 mm a zdvihom 39,2 mm) a kompresným pomerom 12:1 má svoje devízy uložené v akcelerácii či rýchlej zmene otáčok nahor. Športovo naladený výfuk sa výraznou mierou podieľa na celkovom výkone a agilite motora, pričom dôraz bol kladený aj pri ladení tlmiča. Ten svojim razantným prejavom nenechá nikoho na pochybách s akou silou tu vodič pracuje :-).

Podvozok, brzdy
Osvedčený kolískový priehradový rám je zvarený z oceľových trubiek kruhového prierezu. Predná hydraulicky tlmená vidlica umožňuje zdvih 80 mm, zadná stavba ponúka vďaka jednému tlmiču zdvih 70 mm. Zliatinové 13“ kolesá sú krotené dvojicou 190 mm kotúčov (jeden vpredu jeden vzadu). Predná pneumatika má rozmery 130/60-13, zadná 140/60-13. Zaujímavosťou je extrémne nízka hodnota polomeru riadenia iba 2 metre, z ktorej je jasné, že pohyblivosť v preplnených mestských uliciach bude aj vďaka suchej hmotnosti iba 92,5 kg perfektná.

Komfort
Aj napriek tomu, že tento typ skútrov nemá v hľadáčiku extra komfort na dlhé trasy, Yamaha Aerox 50 nie je ani v tomto smere nijako hendikepovaná. Navyše, nové pohodlnejšie sedadlo s bielym lemovaním má priestor pre uloženie na jednu integrálnu prilbu. Na trhu majú byť dostupné dve verzie, a to „klasická“ Yamaha Aerox R a ako novinka je uvedená nahatá (vzhľadovo športovejšia) verzia Aerox R Naked. Na pohonné hmoty je k dispozícii 7-litrová nádrž na benzín a 1,25-litrová nádrž na 2T olej.

Záver
Hoci sa môže zdať, že poldecáky novými legislatívnymi úpravami, kedy sa už môže začať na 125–kách majú svoje dni spočítané, opak je pravdou. Malé päťdesiatky z historických dôvodov stále priťahujú určitú časť záujemcov o lacné a relatívne agilné vozidielko. Nízka spotreba a malé prevádzkové náklady sú často jedným z hlavných argumentov tejto cieľovej skupiny.

Yamaha Aerox R

Cena: 2 599 Eur
Motor: 49 ccm, 2T, R1
Výkon: 3,3 k pri 6 750 ot./min.
Krút. moment: 3,53 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 870 x 700 x 1 155 / 1 870 x 725 x 1 155 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 97 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 275 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 7 l
Pneu: vpredu: 130/60-13, vzadu: 140/60-13

Text: Dušan Demovič, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013 Janka

Keď mesto je okruh – Predstavenie Yamaha Aerox R 2013

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version