Litrový boxer-naháč z bavorskej produkcie je myslím notoricky známy a nejako hlboko sa prebíjať dejinami tohto modelu by bolo pravdepodobne zbytočné. Keďže sa jedná o známy model postavený na základných prvkoch BMW, tak by vás mohla napadnúť otázka, že čo vlastne nová generácia tohto modelu prináša?
Nová generácia boxera V prvom rade treba zdôrazniť, že aj klasický naháč sa dopracoval k poslednej generácii vzduchom a kvapalinou chladeného boxera. Sleduje tak trend, ktorý nastavilo R 1200 GS a GS Adventure, RT a v roku 2015 aj model RS. Až na retro model R nineT sú tak všetky boxery vybavené týmto motorom. Dočkali sme sa teda kvapaliny. Ležatý priečne uložený boxer má objem valcov 1 170 ccm a rozvod DOHC. Hodnoty vŕtania x zdvihu sú 101×73 mm. Čo sa týka výkonových charakteristík, tak nová R-ka sa bude po cestách preháňať s maximálnym výkonom 125 koní (92 kW) pri 7 750 ot./min. a krútiaci moment 125 Nm (náhodička) pri 6 500 ot./min. Vlastnosti sa nám teda oproti ročníku 2014 výrazne zmenili, keďže vzducháč mal „len“ 110 koní a 119 Nm. Priebeh výkonu je hladší, čo je samozrejme spôsobené novým motorom a jeho nastavením. Výkon sa na zadné koleso prenáša cez šesť stupňovú prevodovku a kardanový hriadeľ. Výfukové potrubie z motora je vedené zvodmi v zostave 2-1 a končí ladne spracovanou koncovkou výfuku. Chladič je centrálne umiestnený pred motorom a po jeho stranách je umiestnené detailne vypracované nasávanie. Motor pôsobí masívne a silne. Nie je to len vďaka jeho čiernej farbe a vypracovaniu detailov, ale aj vďaka jednému chýbajúcemu prvku v prednej časti podvozku.
Podvozok opúšťa tradície O ktorý, že prvok sa to jedná? Áno, všimli ste si správne, nové R-ko nemá vpredu odpruženie telelever, ako je zvykom u boxerovskej rodiny, ale upside-down vidlicu Sachs s priemerom nosníkov 45 mm. Prekvapivo táto vôbec nie je nastaviteľná (pokiaľ si teda nepriplatíte ESA). Vzadu už je to klasický EVO paralever. Dráha pruženia je zhodných 140 mm pre prednú aj zadnú časť. Nový je aj trubkový priehradový rám, ktorý bol navrhnutý priamo pre model R. Kolesá majú zhodne 17 palcov, predné s rozmerom 120/70 a zadné 180/55. Predná brzda je dvojkotúč s priemerom 320 mm a štyrmi piestikmi. Vzadu máme jeden 265 mm kotúč s dvoma piestikmi.
V skratkách Pomaly sme sa dostali až k povestným skratkám. Takže R-ko je v základe vybavené systémom ABS, ASC a dvomi jazdnými módmi „Rain“ pre zhoršené jazdné podmienky a „Road“ na denné jazdenie. V príplatkovej výbave si môže majiteľ dopriať ďalšie dva režimy s názvami „Dynamic“ a „User“ pričom prvý nás ťahá takmer na okruh a druhý umožňuje jazdcovi komplet nastavenie „podľa seba“. V danom balíčku je aj Dynamická kontrola trakcie DTC, čo je špičková vec a osobne dúfam, že v budúcnosti sa bude montovať so samozrejmosťou, akou je dnes ABS (ruku na srdce koľkí z vás mali ABS namontované na úplne prvej motorke). Ak ešte chvíľu ostaneme v príplatkovej výbave, tak musím spomenúť aspoň bezkľúčový štart alebo asistenta radenia rýchlostí (radenie bez spojky). Okrem toho BMW ponúka vždy širokú škálu bežných doplnkov.
Dynamický dizajn Novinkou na rok 2015 je palubná doska, ktorá je zostavená z analógového rýchlomeru a zvyšných informácií podávaných cez digitálny displej. Celkovo je štýl tohto modelu jasne smerovaný do triedy roadster. Dynamicky pôsobí nízko položený predok, s výrazným svetlom a do detailu vypracovanými zadnými partiami. Dodávať sa bude v troch farebných verziách a to základnej modrej, v bielej kombinovanej s racingovo červeným rámom, označenej ako Style 1 alebo nakoniec Style 2, čiže šedá metalíza na tele s matnou šedou metalízou na ráme. R-ká boli vždy obľúbené pre svoje univerzálne využitie od každodenného biku po cestovanie. Na internete sa pohybujú aj fotky cestovne pripraveného R-ka 2015 a myslím, že nikoho nenechá na pochybách o svojich cestovateľských ambíciách.
BMW R 1200 R Cena: 12 800 Eur Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“ Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min. Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 880 x – mm Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok Hmotnosť: 231 kg (prevádzková) Rázvor: 1 515 mm Výška sedla: 790 mm Objem pal. nádrže: 18 l Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015. Text: Jozef Jambor, foto: BMW Motorrad