Testy a recenzie

Kráľ ulice – test Suzuki GSX-S1000

Publikovaný

on

Rok 2015 mi tak trochu pripomína staré dobré časy spred pár rokov, keď sa jednotliví výrobcovia doslova predháňali v predstavovaní noviniek a ich počet stačil na samostatný katalóg. Je dobre, že po pár chudobných rokoch konečne prišiel obrat a v tejto spleti nových modelov sa vyníma aj značka Suzuki. Dokonca pre mňa osobne je nadupaný športový naháč GSX-S1000 jedným z najväčších prekvapení sezóny. V sedle tohto obratného dravca sa nebudete nudiť ani na zlomok sekundy a ulice si doslova podmaníte.

Suzuki je späť!
Asi sa budem opakovať, ale dobré správy sa vždy dobre počúvajú aj na druhý krát. Po rokoch pôstu nám Suzuki znovu ukazuje, že ešte nezabudla robiť motorky, ktoré vás chcú zabaviť a poriadne zdvihnúť hladinu adrenalínu v krvi. Tento model chce nadviazať na tradíciu pôvodných modelov rady Bandit, ktoré boli v 90-tych rokoch neoddeliteľnou súčasťou rodiacej sa kategórie streetfighterov. Nový model je pripravený urobiť aj z toho najkratšieho presunu adrenalínový zážitok a neustále vám pripomína, že jazda na motorke je hlavne o zábave.

Srdce legendárneho superšportu
V novodobej histórii sú japonské značky stále dominantnou hybnou silou, najmä keď sa jedná o superšportové stroje a tempo inovácii, ktoré naštartovala práve Suzuki v roku 1985 modelom GSX-R750 bolo až do rokov 2008-2009 doslova závratné. Japonci tak môžu ťažiť z nepreberného množstva skvelých modelov a osvedčenej techniky. V prípade modelu GSX-S1000, tak výrobca siahol po superšportovej ikone, motore z modelu GSX-R1000 modelový rok 2005, ktorý vynikal svojimi skvelými výkonovými parametrami a širokým spektrom využiteľných otáčok. Vo svojom najnovšom prevedení sa tento skvelý motor môže pochváliť pružnou reakciou od najnižších otáčok, ktorý vyvrcholí pravou superšportovou dávkou koní v maximálnych otáčkach. Motor ako stvorený na adrenalínovú zábavu. Jedinou chybičkou krásy je trošku „ucukaný“ nástup motora v nízkych otáčkach, no je to otázkou zvyku a chce to citlivejšie pravé zápästie, no ako problém by som to rozhodne nevnímal. V meste sa tak s troškou snahy dá jazdiť ležérnym a pohodlným tempom v rámci predpisov a využívať pružnosť štvorvalca aj na vyšších prevodových stupňoch. To však aspoň v mojom prípade občas vyžadovalo poriadnu dávku sebaovládania, pretože tesne nad hranicou „ležérnej“ zóny bola tá oveľa zábavnejšia zóna, ktorá síce už nekorešpondovala s predpisovými rýchlosťami, no pre moje pravé zápästie bolo prakticky nemožné odolať tomuto pokušeniu. Maximálny výkon motora dosahuje hodnotu 145 k pri 10 000 ot./min., čo je samozrejme o niečo menej ako u pôvodnej verzie, no výkonu je viac ako dosť a citeľná časť sa presunula do nižších a stredných otáčok, ktoré využívate najčastejšie. Priebeh výkonu je výborne vyladený a možno práve preto Suzuki nesiahla po elektronicky meniteľných výkonových mapách a správne dávkovanie výkonu je tak výlučne na vašom zápästí.

Elektronický pomocníci
Ponúknuť dnes vysoko výkonný motocykel bez akýchkoľvek elektronických pomocníkov už dopredu odsúdi aj sebe lepší model na neúspech. Suzuki vybavila svoj naháč výborným trojstupňovým systémom trakčnej kontroly, ktorý sa naviac dá vypnúť. Senzory na kolesách a motore dokážu až 250-krát za sekundu skontrolovať otáčky motora a kolies, a v prípade prekĺznutia zadného kolesa riadiaca jednotka okamžite upraví krivku zapaľovania a na zlomok sekundy plynulo obmedzí výkon. Systém fungoval bezchybne a vyprovokovať trakčnú kontrolu k citeľnému zásahu, nebolo na suchej vozovke až tak jednoduché, no keď k tomu došlo, tak zásah bol veľmi jemný a plynulý. Oveľa viac ho bolo cítiť počas agresívnej akcelerácie keď pomáhal držať predné koleso na vozovke.

Extra dávka zábavy
Podvozok sa dá opísať dvomi slovami: kompaktný a hravý. V sedle to vyzerá skôr ako na  steroidami nadupanom supermotarde a motorka je dokonale štíhla a kompaktná. Je to aj jeden z hlavných dôvodov prečo sa budete v sedle cítiť hneď ako doma. Úplne nový rám je rozmerovo prakticky identický s rámom superšportu, no je ešte o niečo ľahší. Rázvor 1 460 mm je len o máličko dlhší ako u superšportu a na ceste to rozhodne cítiť. Ovládanie je doslova hravé a motorka pod vami sa vyžíva v rýchlych manévroch a poslúcha na slovo. Pruženie na oboch koncoch je plne nastaviteľné a už v sérii ponúka tvrdšie nastavenie, čo len podtrhuje športové ambície tohto obratného naháča. Brzdný systém Brembo je rovnaký ako na superšporte GSX-R1000 modelový rok 2014 a výkon bŕzd bohato postačuje. Okamžité spomalenie aj z vysokých rýchlostí je otázkou intenzívnejšieho stlačenia páčky dvomi prstami. Plusom je elektronický protiblokovací systém ABS, ktorý dokáže zasahovať veľmi citlivo a aj pri intenzívnom brzdení jeho prítomnosť prakticky nepocítite.

Dizajn predáva
Staré známe pravidlo o dizajne platí aj v tomto prípade a pohľad na agresívny vzhľad Suzuki plne vystihuje charakter tejto motorky a pripomína odstrojený superšport, čo nakoniec nie je až tak ďaleko od pravdy. Ostrým líniám dominuje štíhly čelný svetlomet vybavený obrysovými LED svetlami a vzadu púta pozornosť ostro dohora stúpajúca podsedlovka. DNA superšportu je neodškriepiteľná aj napriek tomu, že na jazdca čaká prakticky vzpriamený posed a široké motokrosové riadidlá. Prístrojový panel je tvorený jedným digitálnym displejom, na ktorom nájdete všetko potrebné. Samotná prístrojovka je súčasťou čelného miništítu, ktorý pomáha usmerňovať nápory vetra.

Patrí aj do mesta
Čaro naháčov spočíva v ich univerzálnosti a Suzuki napĺňa túto definíciu aj keď športový potenciál jednoznačne prevláda. Motor síce nezaberá s hladkosťou variátora a keď sa pozabudnete, tak je prejav motora pri rozbehu trochu drsnejší, no už v nízkych otáčkach prekvapí  pružným prejavom a uspokojí sa aj s rýchlosťami v rámci predpisov. Táto poloha mu celkom svedčí a motor pri týchto rýchlostiach dokáže potiahnúť aj vyššie prevody. Pritom nechýba komfort vzpriameného posedu a ľahké ovládanie malej motorky. Mínusom v meste je tvrdší podvozok, ktorý síce filtruje nerovnosti, no spolu s vami si to moc neužíva. Toto by som však nevnímal ako chybu motorky, ale skôr ako chybu ľudí zodpovedných za stav našich mestských komunikácii.

Keď sa cesta otvorí, prichádza neobmedzená zábava
Ak hľadáte maximálny „fun factor“ tak ste na správnej adrese. V tejto motorke drieme malý diabol, ktorý len čaká na vhodnú príležitosť aby ukázal čo v ňom je. Prejsť preto mestom ako tak slušne bolo pre mňa dosť náročné a tešil som sa na otvorené a kľukaté cesty. Suzuki je chuligán so všetkým, čo k tomu patrí a podvozok vám neustále dáva najavo, že jazda v rovnom smere, naviac s oboma kolesami na zemi je nuda. Kombinácia širokých riadidiel, tuhého podvozku a relatívne krátkeho rázvoru je v tomto prípade skvelou kombináciou a priaznivci drsnejšej „street“ zábavy si jednoznačne prídu na svoje. Najmä po vypnutí trakčnej kontroly je tej zábavy ešte viac. Na svoje si však prídu aj priaznivci rýchlej športovej jazdy a podvozok zdieľa všetky dobré vlastnosti podvozku superšportu Suzuki a k ľahkému ovládaniu treba pripočítať vysokú tuhosť, stabilitu a výbornú spätnú odozvu, ktorú počas jazdy dostávate. Výletom na okruh by som sa preto určite nebránil a Suzuki sa v tejto pozícii cíti ako ryba vo vode.
Motor vám svojim lineárnym nástupom, ktorý je o máličko mäkkší ako na superšporte dáva zlomok času na prípravu na to, čo vás čaká vo vrchných poschodiach výkonovej krivky. Stačí podržať rukoväť otáčkomera o niečo dlhšie a zrazu ste v inom svete, kde sa veci dejú oveľa rýchlejšie, predné koleso sa samo začína odliepať od zeme a k rýchlostiam na hranici 200 km/h sa približujete už na 3. prevodovom stupni. Nasleduje ostré brzdenie, zákruta na koleno a opäť sa rútite po krátkej rovinke k ďalšej zákrute. Všetko pritom prebieha s ľahkosťou a istotou. Bez ohľadu na prostredie neustále máte pocit, že sedíte na správnej motorke v správnej situácii. Zábava je skutočne neobmedzená.
Je jasné, že z GSX-S1000 turista nikdy nebude a ani som sa o to extra nepokúšal, na to má Suzuki v ponuke kapotovanú verziu tohto modelu GSX-S1000F, no aj naháč vám ponúkne celkom slušný komfort a ak sa na diaľnici budete pohybovať do 130 km/h, tak zvládnete aj relatívne dlhšie výlety.

Športovec so širokým záberom
Suzuki GSX-S1000 je príjemným osviežením nielen v ponuke výrobcu ale prináša niečo nové aj do triedy športových naháčov. Svojím hravým ovládaním a nadupaným radovým štvorvalcom vám ani na sekundu nedovolí nudiť sa v sedle. V tejto kategórii momentálne panuje tvrdá konkurencia a okrem elektronikou nabitých Európanov tu nechýbajú ani tradiční Japonci. Nová Suzuki prináša mix modernej elektroniky a klasickej techniky za výbornú cenu, no a to v tejto triede momentálne neponúka nik iný.

Suzuki GSX-S1000
Cena: 10 990 Eur
Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Max. výkon: 145 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 106 Nm pri 9 600 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 115 x 795 x 1 080 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17

Motocykel na test zapožičal: Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015.
Text: Miro Tamáši, foto Vlado Brniak

Suzuki GSX-S1000 – Album k testu, MMA 9/2015

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version