Testy a recenzie

KTM 990 Adventure ABS

Publikovaný

on

Test KTM 990 Adventure ABS
S Adventure na Grossglockner

Jeden z najlepšie vybavených športovo turistických motocyklov z rakúskej KTM je práve model 990 Adventure. Pôvodne sme mali mať k dispozícii model R ? novinku pre r. 2009, ale nestalo sa tak a v garáži sa nám ocitol sériový klasický model s protiblokovacím systémom ABS. Avšak i tento model bol pre rok 2009 čiastočne upravený a nastalo v jeho konštrukcii niekoľko základných zmien.

Inovácia motora
Motorická časť bola zasiahnutá najviac a zmenili sa hodnoty výkonu i krútiaceho momentu. Aby sa toto udialo, boli prepracované hlavy valcov i kľukový hriadeľ. Navyše piest je odľahčený s mierne zmeneným profilom. Zmysel týchto zmien bol premietnutý do zvýšenia výkonu v spodných otáčkach. Táto zmena priniesla novinku v tom, že netreba pri prvej technickej prehliadke nastavovať ventily. Výkon sa zvýšil o 8 k na terajších 106 k. Nový manažment motora viedol k zlepšeniu studených štartov, zmierneniu záťaže v spodných otáčkach a zoptimalizoval miešanie paliva pre normu Euro 3. Zároveň má na starosti kompenzáciu prevádzkových zmien pre prácu motora v rozličných nadmorských výškach a celkovo sa zmeny prejavili aj v nízkej spotrebe paliva.

Zmeny k lepšiemu
Viete o tom, že hlavný oceľový rám Adventure váži iba 11 kg?! K nemu je pripevnený podporný rám prispôsobený na montáž originál KTM bočných i zadného kufra. Podporný rám z časti drží úplne nové oceľové koncovky zvodov, pričom každá z nich má vlastný katalyzátor. Tesne pred nimi sa nachádza rýchle nastavovanie centrálneho pruženia a nemôžem zabudnúť ani na plne nastaviteľné predné pruženie útlmu i predpätia. Dvojitá nádrž so samostatným tankovaním je vyrobená z nerozbitného nylonu, navyše z časti je krytá plastovými chráničmi. Ak ju len predsa prerazíte, je dvojdielna s dvoma tankovacími hrdlami a prerazenú nádrž uzavriete a používate iba nepoškodenú. Prepracovaný bola i palubná doska, ktorá teraz ponúka viac informácii a nájdete tu i zásuvku na 12V, tlačidlo výstražných svetiel i vypínanie ABS…

Celý test si môžete prečítať v Motomagazíne č.: 10/2009, ktorý nájdete v stánkoch už od budúceho pondelka, 21-vého septembra.

KTM 990 Adventure ABS
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 101 x 62,4 mm
Zdvihový objem: 999 ccm
Kompresný pomer: 11,5 : 1
Max. výkon: 106 k pri 8 250 ot./min.
Max. krútiaci moment: 100 Nm pri 6 750 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 570 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem palivovej nádrže: 23,5 l
Pneu: vpredu: 90/90 ? 21, vzadu: 150/70 ? 18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, zdvih 210 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 210 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 300 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
+ dvojkanálový systém ABS
Hmotnosť: 209 kg so suchou nádržou
Cena: 13 300 ? (400 675,80 Sk)

Text: Vladimír Brniak, foto: autor a A. Brniaková

KTM 990 Adventure ABS

29 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version