Rakúska značka
predstavila novú generáciu svojho elektrického offroadového špeciálu Freeride E-XC na rok 2018 počas
novinárskej prezentácie v rakúskom Salzburgu. Nový model ponúka viac
výkonu, väčšiu kapacitu batérie, systém rekúperacie energie a inovovaný podvozok,
ktorý sa oveľa viac približuje súťažným špeciálom rady EXC vybavených
spaľovacím motorom.
Zelená budúcnosť
KTM patrí
momentálne medzi lídrov na poli elektrických motocyklov a zároveň je aj ich
najväčším svetovým producentom spomedzi renomovaných výrobcov. V minulom roku
predala 3000 elektrických Freeridov a v tomto trende chce pokračovať
aj naďalej. Budúcnosť elektrických motocyklov vidí najmä v menších výkonových
kategóriách určených viac na každodenné užívanie a malých motorkách pre
deti. Vo finálnej fáze vývoja je už malý minikros, ktorý bude ekvivalentom
súčasných dvojtaktných 50-tok a na trhu sa objaví do dvoch rokov. No a samotný
Freeride je možné dostať aj vo verzii s výkonom 11 kW a môžu ho
používať držitelia vodičských oprávnení skupiny A1.
Viac výkonu a väčšia kapacita
Nová generácia
modelu Freeride E-XC využíva rovnaký kvapalinou chladený motor, no jeho výkon
narástol zo 16 na 18 kW a pri krútiacom momente 42 Nm, ktorý má jazdec k dispozícii
prakticky hneď je o poriadnu zábavu postarané. Zachovaná zostala aj
trojica výkonových máp Economy, Enduro a Cross. Na najslabšom režime
Economy môže jazdec využívať nový systém rekuperácie, ktorý pri jazde z kopca
na voľnobežné otáčky batériu dobíja.
Nová batéria s kapacitou
3,9 kWh má až o 50% vyššiu výdrž a na jedno nabitie teraz dokáže Freeride
jazdiť až 1,5 hod. Samozrejme z vlastných skúseností vieme, že veľa závisí
od zvoleného výkonového režimu a spôsobu jazdy, no pri pohodovejšom
spôsobe jazdy bez neustáleho využívania maximálneho výkonu môže byť táto
hodnota veľmi ľahko dosiahnuteľná. V spojitosti s batériou je tu ešte
jedna novinka, ktorá sa týka jej financovania. Samotná batéria spolu s nabíjačkou
je celkom drahá záležitosť (+ 3000 Eur) a preto chce KTM ponúknuť jazdcom možnosť
lízingu alebo prenájmu batérie za mesačný poplatok (hovorilo sa o sume okolo
50 Eur), ktorý by pomohol výrazne znížiť nadobúdacie náklady E-XC.
Dospelý podvozok
Výraznými
úpravami prešiel aj podvozok a to najmä komponenty pruženia, ktoré teraz
vychádzajú z dospelých súťažných špeciálov rady EXC. Nová predná vidlica WP
Xplor 43 ponúka výborné charakteristiky pruženia a zároveň je odolná proti
prepruženiu. Jednoduché nastavenie prináša oddelená funkcia klzákov a zatiaľ
čo ľavý klzák má na starosti kompresiu, tak pravý sa stará o odskok. Úplne
nový je aj zadný tlmič WP PDS Xplor, ktorý je plne nastaviteľný a rovnako ponúka
zvýšenú odolnosť proti prepruženiu. K celkovému priblíženiu sa dospelým
súťažným endurám pomôžu aj širšie riadidlá, ktoré sa objavili na novom modeli.
KTM Freeride E-XC
2018 sa dostane do predaja v januári budúceho roku a bude ponúkané
len vo verzii súťažného endura. KTM vypustila z produkcie MX verziu aj supermoto.