Sú motorky, ktoré sa históriou len prevezú a nezanechajú
za sebou väčšiu stopu, no a potom sú tu motorky, ktoré ju pomáhali
formovať. Tá druhá skupina je samozrejme oveľa exkluzívnejšia a nájdete tu
v drvivej väčšine výnimočné stroje. Jedným z takýchto strojov je aj
legendárny Fat Boy, ktorý začiatkom 90-tych rokov výraznou mierou pomohol
vrátiť americkú značku na výslnie a aj vďaka nemu vlastniť americký „kus
železa“ bolo opäť v kurze. Za všetko môžu dnes už kultové scény
z filmu Teminator II, kde Arnie v sedle Fat Boya jednoducho nepozná
prekážku.
Po takmer 30-tich rokoch stále pojem
Ubehlo už takmer 30 rokov
od spomínaného veľkého momentu v kariére Fat Boya, no tento veľký cruiser
je stále pojmom a musím dodať, že zaslúžene. Minuloročná generačná obmena
modelového radu Softail sa týkala aj tohto modelu a výsledok ž na prvý
pohľad stál zato. Fat Boy sa posunul výrazne vpred nielen po vizuálnej stránke,
ale aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Mix modernej techniky a klasických
prvkov je v podaní tejto motorky naozaj vydarený.
Nezameniteľné línie
Keď ide o dizajn
nová generácia sa drží základných línii pôvodného modelu a pri pohľade
zboku si zachováva charakteristickú siluetu svojho predchodcu. Stačí sa však
pozrieť bližšie a pribudlo kopec detailov, ktoré tomuto cruiseru dodávajú
nádych moderny. Predne svetlo je zapustené v prednej maske a plynulo
zapadá do vrchnej časti prednej vidlice. Všade nájdete moderné LED technológie
a koncové svetlá sú naviac súčasťou zadných smeroviek. Okrem zaujímavého
svetelného efektu ide naozaj o minimalistické dizajnové riešenie, ktoré je
dnes súčasťou aj iných modelov H-D. Prístrojovka je naďalej na nádrži, no je
štíhlejšia a modernejšia. Plné ráfy kolies rovnako zostali zachované, no sú
vyfrézované z jedného kusa hliníka a aj šírka obutia je iná
a širšia. Vpredu je to 160/60-18 a vzadu až 240/40-18. Svojím
športovým profilom však dodávajú motorke nádych poriadnej dynamiky. Ako celok
však všetko do seba dokonale zapadá a klasika s modernými doplnkami
dokonale ladia.
Zážitok v sedle
Minuloročné inovácie radu
Softail priniesli mnohé zmeny, ktorá výrazne ovplyvnili jazdné vlastnosti všetkých
modelov zdieľajúcich túto platformu a Fat Boy je jedným z nich. Ľahší
a tuhší rám spolu s novými komponentmi pruženia Showa odvádzajú
výbornú prácu. Zadný tlmič sa dá naviac ľahko a rýchlo nastaviť Potom je
tu motor Milwaukee Eight 107 / 114, ktorý nový podvozok výborne dopĺňa. Fat Boy
je motorkou, ktorá sa nesnaží svoju veľkosť a váhu nejakým, spôsobom
skrývať, práve naopak dáva ju jasne najavo a je vnímaná ako prednosť tohto
„drobčeka“. Minimálne v sedle tak ponúka naozaj vynikajúci komfort, všetko
padne presne do ruky, nohy vystreté v správnom uhle, šírka
a zalomenie riadidiel je príjemne. Žiadne kompromisy jednoducho pohoda.
Naviac v momente keď sa dáte do pohybu váhu a rozmery hádžete za
hlavu. Ovládanie síce zodpovedá použitým pneumatikám, no určite nie je
ťažkopádne. Motorka bez váhania ide presne tam, kde ju namierite
a s istotou a stabilitou drží aj v hlbokom náklone. O spomalenie
sa stará dvojica kotúčových bŕzd. Vpredu je trochu prekvapivo len jeden kotúč,
no nemôžem sa na jeho účinnosť sťažovať aj keď upršané počasie príliš agresívne
brzdenie ani neumožňovalo. O patričnú zábavu sa stará spomínaný dvojvalec a v testovanej
verzii to bola väčšia verzia 114 (1 868 ccm). Slovo „zábava“ v tomto
prípade znamená 155 Nm pri 3 000 ot./min. Stačí pootočiť plynovou
rukoväťou a ručička rýchlomera veľmi svižne smeruje do hodnôt vysoko nad 100 km/h, naopak otáčky
stúpajú len pozvoľne. Keď k tomu pripočítam samotný komfort v sedle,
tak Fat Boy dokonale „kamufloval“ skutočnú rýchlosť. Samozrejme vždy bola
o dosť vyššia ako som si myslel. Dvojvalec je naviac mimoriadne pružný a kultivovaný
zároveň. Nemá problém pracovať v nízkych otáčkach, no s chuťou
sa nechá potiahnuť aj do vyšších otáčok.
Legenda v najlepšej forme
Fat Boy je synonymom
tradičného veľkého cruisera a nová generácia je pripravená pokračovať
v tomto odkaze, no ponúka toho podstatne viac. Viac sily, viac komfortu,
viac techniky a k tomu nezameniteľnú vizáž motorky, ktorá kedysi vrátila
Harley-Davidson na výslnie.
Harley-Davidson Fat Boy 114
Cena: od 23 770 Eur
Motor: 1 868 ccm, 8 ventilov, OHV, V2
Krút. moment: 155 Nm pri 3 000 ot./min.
Hmotnosť: 317 kg
(prevádzková)
Rázvor: 1 665 mm
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin
6/2019
Autor: Miro Tamáši
Legenda v najlepšej forme – Harley-Davidson Fat Boy 114