Spravodajstvo

Luxusný dobrodruh – predstavenie KTM 1290 Super Adventure

Publikovaný

on

Rakúska firma KTM sa rozhodla posunúť vlajkovú loď v kategórii cestovných endúr o kus ďalej a myslím, že to bolo v auguste, kedy presiakli na povrch prvé informácie o novom pripravovanom modeli s označením Super Adventure. Viac informácií vypustila KTM do mediálneho sveta až na výstave Intermont v Nemecku, no a všetky šumy a dohady, ktoré sa okolo tohto modelu udiali sa nakoniec potvrdili, Super Adventure je momentálne to najlepšie, čo rakúska značka na cestu ponúka. Poďme sa teda pozrieť, čo nás čaká v nasledujúcej sezóne.

Trochu viac Duke
Predstava, že sa bude niekto v najbližšom roku pokúšať prerábať tak dokonalý model, akým je 1190 Adventure (hlavne tá s kontrolou trakcie) mi pripadal takmer nereálny. Otestoval som 1190-kovú Adventuru a bol to model, ktorému nebolo čo vytknúť. Výrobca sa však rozhodol, že nezaspí na vavrínoch a začal s vývojom Super Adventure. Táto motorka bude podľa informácií potvrdených výrobcom poháňaná motorom pochádzajúcim z modelu Super Duke. Keďže ten motocykel je so svojimi 180 k poriadne divoká beštia, tak mu mierne skresali výkon, ale stále to ostáva veľmi, ale veľmi výkonný V-Twin. Objem valcov je 1 301 ccm a véčko zviera uhol 75 stupňov. Motor je takmer identický so Super Dukom a vŕtanie x zdvih ostali na hodnotách 108 x 71 mm. Úpravou prešla kľuková skriňa a hlavy valcov. Cieľom pri návrhu motocykla nebol brutálny výkon, ale hlavne hladký priebeh výkonu. Pôvodných 180 koní bolo okresaných na 160 koní (odporúčam porovnať s konkurenciou) pri 8 750 ot./min.  Krútiaci moment dosahuje takmer 140 Nm pri 6 750 ot./min. Prevodovka má šesť rýchlostných stupňov, takže cestovné pohodlie by malo byť zabezpečené.

Sofistikovaná elektronika
Dnes by to už bez elektroniky jednoducho nešlo. Avšak v prípade KTM je to neskutočné plus. Super Adventure bude vybavený systémom kontroly trakcie MTC (Motorcycle Traction Control), ktorá bude tak ako u predošlej verzie ponúkať štyri jazdné režimy a to Rain pre zhoršené podmienky, Sport pre tvrdé športové nastavenie, Street na také to bežné jazdenie a Off-road, pri ktorom nechá jazdca samého na všetky úklady okolia. V KTM to každopádne majú vymakané do každého detailu a majiteľ sa teda má na čo tešiť. Okrem toho má Super Adventure v ponuke ABS-ko produkované firmou Bosch, kontrolu tlaku v pneumatikách a inteligentnú brzdu pri rozbiehaní do kopca. Jednoducho kompletný komfort pre cestovanie kamkoľvek.

Podovozok a ergonómia
Zaujímavosťou je, že pruženie WP je vybavené kontrolnou jednotkou. V preklade teda okrem toho, že to pruží, tak si to sníma odozvu povrchu a SCU (Suspension Control Unit) vyhodnocuje ako má tlmenie reagovať. Celkové nastavenie pruženia má štyri úrovne a to Soft, Street, Sport a Off-road. Keďže určenie je podobné ako pre kontrolu trakcie tak to nebudem rozvádzať. Bežnému užívateľovi však musí napadnúť, že s touto technológiou je možné postaviť si štyri motorky priamo v garáži nastavením tlačidiel. Nový Adventure má tradičný chróm-molybdénový rám, ktorý je spojený s podsedlovým hliníkovým rámom. Vpredu máme 19 palcové a vzadu 17 palcové koleso, obe obuté v bezdušových pneumatikách s rozmermi 120/70 a 170/60. Ako som spomínal, tak brzdenie je podporované ABS systémom od firmy Bosch a samozrejme je vybavené systémom brzdenia v náklone, ktorý KTM predstavila už na miniloročnom modeli Adventure. Vpredu nájdeme dva štvopiestikové radiálne uchytené strmene Brembo s 320 mm kotúčmi. Vzadu je dvojpiestik a 267 mm kotúč. Jazdec si môže upraviť ergonómiu nastavením svoriek riadidiel v dvoch polohách, nastavením výšky sedadla z 858 mm na 876 mm, ďalej nastavením stúpačiek v piatich polohách a nastavením štítu. Jednoducho majiteľ môže nastaviť absolútne čokoľvek, aby mu motocykel sadol. Sedadlá jazdca aj spolujazdca sú vyhrievané tak ako rukoväte riadidiel. Okrem tejto nadštandardnej výbavy je Super Adventure vybavená inovatívnymi čelnými LED-svetlami, ktoré sa otáčajú do zákruty a pomáhajú zvyšovať prehľadnosť pri zatáčaní. Medzi množstvo ďalších doplnkov patria nosič batožiny a kufrov, chrániče rúk, padacie rámy, tempomat a takmer 30 litrová nádrž.

Čo dodať?
Od KTM môžeme očakávať absolútnu špičku. Plne bezpečný a dokonale nastaviteľný stroj s hmotnosťou iba 250 kilogramov, ktorý nás dovezie kamkoľvek za akýchkoľvek podmienok. Vynikajúci turistický potenciál podtrhuje 30 litrová nádrž a vysoký čelný štít, ktorý zabezpečí maximálnu ochranu pred nápormi vetra. Vynikajúci motor a špičková elektronika radia tento motocykel medzi absolútnu špičku asfaltových dobrodruhov, a bude zaujímavé sledovať ako si poradí s konkurenciou, ktorá je v tejto kategórii z roka na rok nadupanejšia. Už nech to len príde na test.

KTM 1290 Super Adventure
Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 160 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 140 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 229 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 ± 15 mm
Výška sedla: 860 / 875 mm
Objem pal. nádrže: 30 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

Text: Jozef Jambor, foto: KTM
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 12/2014.

Luxusný dobrodruh – KTM 1290 Super Adventure

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version