Ako definovať univerzálneho turistu strednej triedy? Môže to byť napríklad motocykel, ktorý by bol dostatočne komfortný bez toho, aby bol veľký, dostatočne výkonný, no nie príliš, aby ho zvládli aj menej skúsení, diaľkový turista a športovec zároveň, spoľahlivý spoločník na každodenné cestovanie. Existuje vôbec taký motocykel? A ak áno, môže ním byť také BMW F 800 GT?
Tohtoročná novinka Model F 800 GT prichádza na trh ako novinka pre rok 2013 a je nástupcom modelu F 800 ST, ktorý bol v ponuke bavorského výrobcu už od roku 2007. Po vizuálnej stránke je nový model okamžite rozpoznateľný vďaka novej celej kapotáži, ktorá teraz zakrýva aj spodné partie motora. Okrem zlepšenej ochrany pred nápormi vetra kapotáže zároveň trochu zmenili dizajn a motocykel sa môže pochváliť vizážou atraktívneho športovca, ktorý sa chce páčiť každému.
Najväčšie zmeny pod povrchom Dizajn nie je jedinou časťou motocykla, ktorá prešla zmenami. Motor síce zostal pôvodný, ale drobné úpravy a nová palivová mapa priniesli nárast výkonu o 5 k oproti staršiemu modelu na konečných 90 k pri 8 000 ot./min. Zmenil sa aj priebeh výkonovej krivky, ktorá teraz ponúka viac výkonu v nízkych a stredných otáčkach. Zmenám sa nevyhol ani podvozok a pruženie má znížený zdvih o 15 mm, zadná vidlica sa predĺžila o 50 mm. Výsledkom je vyššia stabilita počas jazdy. V porovnaní s predchodcom by mal nový model ponúkať viac komfortu vďaka vyšším riadidlám (20 mm), nižšiemu sedlu a dopredu posunutým stúpačkám. No a nakoniec nesmieme zabudnúť na nové elektronické doplnky, ktoré v tejto objemovej triede inde len ťažko nájdete.
Elektronické systémy posúvajú GT na novú úroveň Nájsť dnes moderný veľkoobjemový motocykel bez všadeprítomných elektronických pomôcok je čoraz ťažšie, no a postupne sa tieto moderné systémy stále viac začínajú objavovať aj na menších a cenovo dostupnejších modeloch. F 800 GT je dokonalým príkladom tohto smerovania motocyklového priemyslu a ponúka vám to, čo pred pár rokmi mali len špičkové modely. Výborne fungujúci dvojkanálový systém ABS na vás čaká už v základe, no ak chcete mať motorku vybavenú ďalšími podpornými systémami budete musieť hlbšie siahnuť do peňaženky. Motocykel tak môže byť vybavený automatickým stabilizačným systémom ASC (trakčná kontrola), ktorý je vypínateľný, užitočným systémom kontroly tlaku v pneumatikách RDS a elektronickým systémom nastavenia pruženia ESA, ktorý sa v tejto triede objavil po prvýkrát a ovláda len zadný tlmič pruženia. ESA mení len charakteristiku útlmu a jazdec si môže počas jazdy vybrať jeden z troch režimov nastavenia (Sport, Comfort, Normal). Pre nastavenie predpätia zadnej pružiny musíte použiť otočnú hlavicu, ktorá sa nachádza priamo na pružení.
Komfortný balík Ponuka doplnkovej výbavy nekončí len pri podporných systémoch, ale pod označením „komfortný balík“ sa ukrýva sada doplnkov, ktoré vám spríjemnia cestovanie. Nechýba tu palubný počítač, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan a držiaky kufrov, ktoré sú rovnako súčasťou doplnkovej výbavy. Takto vybavený motocykel by ste v tejto objemovej triede len ťažko hľadali, no má to aj jeden háčik v podobe ceny, ktorá sa zo základnej ceny 10 500 Eur môže ešte dosť výrazne navýšiť. Cena testovaného modelu, ktorý bol vybavený bezpečnostným balíkom (ASC, ESA a RDS) a spomínaným komfortným balíkom bola 11 751 Eur.
Sám vojak v poli Nové BMW F 800 GT je jedinečným motocyklom, a to v tomto prípade platí doslova. Ak by ste si dali tú prácu a pozreli ste sa na ponuku konkurencie, tak by ste priameho konkurenta BMW asi nenašli. Motorky podobného zdvihového objemu v drvivej väčšine prípadov nedisponujú potrebným turistickým potenciálom a ak náhodou aj áno, tak potom im chýbajú schopnosti športového motocykla. Na druhej strane tu potom máme relatívne pestrú paletu veľkoobjemových športových turistov, ktorí síce prekonávajú BMW svojím výkonom, no nepribližujú sa mu ľahkým ovládaním a kompaktnými rozmermi. Ak teda hľadáte motocykel ako F 800 GT, tak sa vlastne ani nemusíte zaťažovať veľkým vyberaním a BMW vám ponúkne to, čo hľadáte.
Kompaktná a ľahká motorka Už predchádzajúca verzia tohto modelu mala ambíciu priniesť plnohodnotnú turistiku v kompaktnom balení a najnovší model je pripravený túto myšlienku ešte ďalej rozvíjať. Z pohľadu turistického motocykla BMW vôbec nepôsobí veľkým dojmom a už prvé posadenie do sedla toho veľa napovie a je jasné, že potrebnú istotu a komfort tu nájdu aj menšie postavy. Vzpriamený posed pocit istoty ešte zvýrazňuje a tomu zodpovedá aj samotná jazda. Malý bavorák poslúcha na slovo už od prvých metrov a v sedle sa budete po pár kilometroch cítiť ako doma.
Živý dvojvalec Medzi silné stránky motocykla patrí motor, ktorý vďaka novej palivovej mape citeľne ožil a najmä v nízkych a stredných otáčkach ponúka rýchly nástup výkonu, vďaka čomu je akcelerácia svižná a máte pod zadkom zábavného spoločníka. V podmienkach bežnej premávky tak máte viac výkonu ako reálne potrebujete. Na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h potrebujete len cca 4 sekundy a rýchlosť sa dokáže bez problémov prehupnúť cez hranicu 200 km/h. Od cca 7 000 otáčok motor síce trochu zvoľní, no je už blízko svojho maximálneho výkonu, takže sa nič nedeje a vďaka veľmi dobre sprevodovanej 6-stupňovej prevodovke nepotrebujete na dosiahnutie svižného tempa neustále atakovať maximálne otáčky. Naviac, vo vysokých otáčkach sa prejaví aj asi jediná negatívna vlastnosť radového dvojvalca, ktorý vo vysokých otáčkach prenáša jemné vibrácie do riadenia a stúpačiek. Nie je to síce nič, čo by výrazne ovplyvňovalo komfort jazdy, ale jemné chvenie v riadidlách pocítite. Naopak, ďalšou prednosťou pohonnej jednotky je výborná pružnosť a vie jazdcovi prepáčiť naozaj veľa. Dokáže sa z nízkych otáčok rýchlo pozviechať aj na vyššom prevodovom stupni a aj keď sa občas zdalo, že z pomalého vracáku to na trojke už nedá, tak ani raz nesklamal a dokázal plynulo zo zákruty akcelerovať.
Zdatný turista BMW je svižným turistom so všetkým, čo k tomu patrí a je pripravené osloviť široký okruh jazdcov, kde okrem skúsených jazdcov nechýbajú ženy, poprípade začínajúci jazdci. Výrobca tento model dokonca ponúka aj vo verzii s výkonom obmedzeným na 35 kW a môžu po ňom tak siahnuť aj držitelia vodičských oprávnení skupiny A2. Priateľský charakter motocykla plne vychádza v ústrety aj tým, ktorí sa ešte len zoznamujú s veľkou turistikou. No a je to naozaj príjemné zoznamovanie sa, pohodlný a vzpriamený posed v kombinácii s dobre fungujúcim čelným štítom vám dovoľujú hltať dlhé štreky bez väčšej únavy v diaľničnom tempe. K spomínanej jazdeckej pohode prispieva aj bohatá výbava, ktorú testovaný motocykel ponúkal a ťažko mu niečo vyčítať. Pruženie sa vďaka systému ESA a otočnej hlavici dá rýchlo prispôsobiť zvýšenej záťaži. Vrátim sa ešte k motoru, ktorý diaľkového turistu poteší nielen svojou pružnosťou, ale aj výbornou spotrebou, ktorá sa pri diaľničnom tempe pohybovala niekde okolo 4,5 l/100 km, čo je rozhodne výborný údaj. Slabiny? Ak radi cestujete sólo, tak BMW dokáže výkonom, jazdnými vlastnosťami a komfortom uspokojiť aj skúseného jazdca, no na druhej strane, ak radi jazdíte vo dvojici a pekne naložení, tak musíte počítať s tým, že kompaktná 800-vka vám neponúkne toľko pohodlia a výkonu ako veľké štvorvalce, ktorých v cenovej hladine 11 – 12 000 Eur už zopár nájdete.
Zábavný športovec V sedle BMW si viem predstaviť víkendový sólo výlet niekde do Álp, kufre zvesiť v nejakom penzióne, a potom len jazdiť a jazdiť. Motor a podvozok zvládne slušné tempo a úseky plné krátkych roviniek a ostrých zákrut mu plne vyhovujú. Nie je to síce potenciál superšportovej 600-vky a stúpačky sa budú brúsiť o asfalt v každej ostrejšej zákrute, no napriek tomu je malý bavorák zdatným športovcom. Stačí udržiavať motor krátkym radením niekde okolo 7 000 ot./min. a jazdu si naplno užije aj skúsený jazdec. Kompaktné rozmery a ľahké ovládanie agresívnej jazde napomáhajú. Potrebný pocit istoty prináša systém trakčnej kontroly, ktorý sa v optimálnych podmienkach dá len ťažko vyprovokovať k akcii, no vzhľadom na súčasný stav ciest je prítomnosť tohto systému vítaným doplnkom bezpečnosti. Vo výbornom svetle sa ukázali brzdy, ktoré boli výkonné s rýchlym nástupom účinku. ABS síce nie je vypínateľné, no ani pri agresívnom brzdení nijako citeľne nezasahovalo a pracovalo výborne aj pri športovej záťaži.
Je BMW F 800 GT univerzálnym turistom strednej triedy? Odpoveď znie: áno. Malý bavorák je dostatočne komfortný bez toho, aby bol príliš veľký, výkon motora je šitý pre potreby reálneho sveta a môže ho bezpečne zvládnuť aj menej skúsený jazdec, dokáže byť pohodlným diaľkovým turistom a športovcom zároveň, naviac je praktickým spoločníkom na každý deň. Dá sa mu teda niečo vyčítať? Nie je toho veľa, ale motor pri vysokých otáčkach prenáša do riadidel a stúpačiek jemné vibrácie. Nie je to však nič, čo by ovplyvnilo komfort jazdy a vyvažuje to svojou výbornou pružnosťou v nízkych otáčkach. Výsledná cena rovnako môže byť považovaná za negatívum, no tu treba brať do úvahy prítomnosť najmodernejších elektronických systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť jazdy, a to vám nik iný v tejto triede neponúkne len BMW F 800 GT.
BMW F 800 GT
Cena: 10 500 Eur / 11 751 Eur (cena test. modelu)
Motor: 798 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 90 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 86 Nm pri 5 800 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 156 x 905 x 1 248 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 213 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 514 mm
Výška sedla: 800 – 820 mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria s.r.o., Bratislava
Text a foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2013
Janka
Malý turista s veľkým potenciálom – Test BMW F 800 GT