A bolo to tu! Po dlhej zimnej prestávke konečne prišiel
deň, keď som si mala vyzdvihnúť novy stroj na test. V prvom momente som však z
V-Stromu 250-ky ostala trochu zaskočená a priznám sa, že možno aj máličko
sklamaná, pretože kolega hovoril o trochu väčšej kubatúre. Mám však rada
prekvapenia a sklamanie veľmi rýchlo vystriedala zvedavosť, nakoľko som veľmi
veľký fanúšik cestných endúr, a tak som sa s chuťou pustila do spoznávania
najmenšieho súrodenca z rodu V-Strom.
Prvý dojem
V- Strom svojim dizajnom nesklamal.
Jeho jednoduchý a štíhly vzhľad, síce naoko pôsobí väčším dojmom, ale opak je
pravdou a skôr dominujú prvky typické pre cestné endurá. Naviac v čierno – žltej farebnej kombinácii
mu to naozaj pristane a zvyšuje jeho atraktivitu. Svojou stavbou dáva jasne
najavo, že patrí do skupiny cestných endúr a ľahký offroad mu bude
vyhovovať. Vzhľadom síce pripomína svojich silnejších bratov Suzuki V-Strom 650 a Suzuki V-Strom 1000, no
vďaka okrúhlemu prednému svetlometu si zachováva vlastnú identitu.
Sedlo už na prvý pohľad pôsobilo
pohodlne, ani príliš mäkké, ani príliš tvrdé. To sa mi potvrdilo aj v praxi,
a tak aj dlhšia jazda nebola pre mňa utrpením. Posed je vzpriamený, ruky mierne
roztiahnuté a nohy zalomené v prijateľnom uhle. Vďaka nízkemu sedlu,
asi 800 mm,
nemajú ani osoby s nižším vzrastom problém pohodlne a bezpečne stáť
nohami na zemi. Všetko vám hneď padne bez problémov do rúk a vy získate
pocit, že motorku riadite už dlhé mesiace.
V-Strom 250 je vybavený veľkým LCD
displejom, ktorý je ľahko čitateľný aj za ostrého slnka vďaka inverznému
podsvieteniu. Jazdec tak má pred očami všetko potrebné a k dispozícii celkom
slušný zoznam údajov. Nechýba rýchlomer, otáčkomer, dva merače denných
kilometrov, okamžitú spotrebu, priemernú spotrebu, indikátor času výmeny oleja,
hodiny a v neposlednom rade aj informácie o zaradenom prevodovom
stupni, čo ocenia nielen začiatočníci. Veľkým plusom na 250-ke je 12V zástrčka
umiestnená na ľavej časti kokpitu.
V dvojitom kolískovom ráme sa
nachádza dobre známy kvapalinou chladený radový dvojvalec, ktorý Suzuki používa
hneď v niekoľkých maloobjemových modeloch. Pri objeme 248 ccm disponuje
maximálnym výkonom 25 k pri 8 000 ot./min., čo je primeraný výkon pre
daný zdvihový objem.
Pohodové a priateľské jazdné
vlastnosti
Najväčšou výhodou V-Stromu 250 je výborná ovládateľnosť nielen
na ceste, ale aj mimo nej.Napriek tomu, že je
najťažším z radu 250-tok (hmotnosť uvádzaná v prevádzkovom stave je 188 kg), svoju váhu stráca
akonáhle motorku dostanete do prevádzky. Vďaka štíhlosti v stredových
partiách je ideálnym partnerom do každodennej premávky a ani zápchy
v rannej, alebo poobedňajšej špičke vám v sedle deň nepokazia.
Riadenie
je ľahké a motorka reaguje rýchlo na akúkoľvek zmenu v smere jazdy. V zákrutách
sa chová ako doma a prechádza nimi hravo a plynulo. Nerozhádže ho mokrá
cesta, štrk, či iný odpad na ceste. Nespevnené poľné či lesné cesty prechádza s ľahkosťou,
priam ich miluje, vďaka výbornému pruženiu a ľahkému ovládaniu, či
v posede, alebo v stúpačkách. Ak sa vám tento druh dobrodružstva mimo
cesty páči a nemáte s ním žiadne skúsenosti, tak tento stroj je
ideálnym spoločníkom na získanie prvých zážitkov, pretože s ním to zvládne
aj úplný začiatočník.Pruženie je príjemné a komfortné na
obidvoch koncoch. Cestné nerovnosti a ľahký terén zvláda bez väčších
problémov. Na pružine vzadu si naviac viete upraviť predpätie a nastaviť
si tuhosť.
Radový
dvojvalec možno nie je trhačom asfaltu, no vzhľadom na svoj zdvihový objem toho
ponúka dostatok. Začínajúci jazdec tu nájde skvelého a pružného
spoločníka, ktorý toho dokáže veľa odpustiť. Medzi jeho prednosti patrí
minimálna spotreba a na 100
km si motor vypýta len niečo cez 3 l paliva, čo vašu peňaženku
zaťaží len minimálne. Na pridanie plynu reaguje hladko, pohotovo, bez šklbania a vibrácií.
Jeho zvuk je tichý až nevýrazný, čo je možno trochu škoda
a výraznejší zvukový prejav by mu určite neuškodil. V cestnej
premávke sa V- Strom 250 netratí, no pružnosť využijete skôr pri nižších
rýchlostiach a akcelerácia pri vyšších rýchlostiach nie je až tak výrazná.
Maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici
125-130 km/h
a do vyšších sfér sa už motoru príliš nechce. Na druhej strane malý V-Strom
diaľničné presuny ani nemá v popise práce. Optimálna rýchlosť, v ktorej sa
250-ka cíti dobre, je od 60 do 90
km/h, teda presne rýchlosti, ktoré využívate na
každodenné presuny v meste a jeho okolí. V tomto prostredí sa budete
s motorkou cítiť najlepšie.
Na koho je najmenší V-Strom namierený
Suzuki V-Strom 250 je v prvom rade
univerzálny stroj a ideálny spoločník pre každodenný život. Je vhodný najmä do
mesta a na krátke vzdialenosti, za čo by nemal byť považovaný za menejcenný.
Práve naopak v tom by som videla jeho obrovskú výhodu. Je dobré zdôrazniť,
že dlhé trate zvládne tiež, ale odporúčam skôr jazdu mimo diaľnice, po okresných
cestách, s priemernou rýchlosťou 90-110km/h. Nezľakne sa však ani terénu
a môžete sa s ním príjemne zabaviť. Tento motocykel je tak určený
hlavne pre začiatočníkov a napríklad aj ako alternatíva mestského skútra.Robustnosť cestného
endura sa výborne hodí do hustej mestskej premávky a nekvalitné cesty si
na rozdiel od skútra v sedle Suzuki vychutnáte.
Čo by som Suzuki vytkla?
250-tka má minimalistický štítok,
ktorý nie je polohovateľný a podľa môjho názoru aj nedostatočný. Pri
vysokých rýchlostiach sa stáva zbytočným, pretože neplní ochrannú funkciu pred
prílevom vzduchu, ktorý so sebou nesie aj značné množstvo hmyzu. Je to však vec
subjektívna a každý jazdec si svoju motorku prispôsobuje svojim potrebám.
Ja by som si určite dokúpila väčší štít, ktorý je polohovateľný a dá sa
prispôsobiť.
Medzi silné stránky
V-Stromu 250 patrí:
Nízka hmotnosť,nízke sedlo, veľmi
príjemná spotreba, je to skutočný univerzál
vhodný do každého prostredia, no a potešíčistý obraz v spätných zrkadlách aj pri vysokej rýchlosti, čo
je veľké plus z hľadiska bezpečnosti.
Suzuki V-Strom
250
Cena: 4 390 Eur (aktuálna cena v 2019)
Motor:
248 ccm, 8 ventilov, SOHC, R2
Výkon:
25 k pri 8 000 ot./min.
Krút.
moment:23,4 Nm
při 6 5000 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňova, reťaz
DxŠxV): 2 150 x 790 x 1 295
mm
Rám:
dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť:
188 kg
(prevádzková)
Rázvor:
1 425mm
Výška
sedla: 800
mm
Objem
pal. nádrže: 17 l
Pneu:
vpredu: 110/80-17, vzadu: 140/70-17
Motocykel na test zapožičal: MSC– Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin
7-8 / 2018