Yamaha s modelom XT660Z Tenere vyrukovala na bojové pole s cieľom dobiť srdcia motorkárov, ktorí chcú zažiť dobrodružstvo na ceste i v teréne so strojom, ktorý má charakter a vlastnosti dobrodruha, nezľakne sa dlhého rovného asfaltu, zaprášených poľných ciest, púštneho piesku, vyschnutého koryta rieky, kamenistej cesty, horského priesmyku. A v takomto duchu Yamaha pripravila test, ktorý nielenže dokonale naplnil možnosť vyskúšať si zadané kritéria pre motocykel, ale nechal siahnuť novinárom na dno svojich fyzických a jazdeckých schopností. Tristokilometrová trasa Marokom, z toho cca 60 km vo vyprahnutej a zákernej púšti, kde sa striedala pustina s naviatym pieskom a rozbité cesty so skrytými záludňosťami aké snáď nájdete len na enduro rally svetového formátu prezradila o čom Tenere je.
Po 25 rokoch Model Tenere zožal svoju slávu v r. 1983 a od tej doby bol samozrejmou súčasťou najťažších púštnych rally, aké sa odvtedy konali. Výroba skončila na konci minulého tisícročia a po niekoľko ročnej pauze sa vracia na enduro scénu s nenapodobiteľným dizajnom, dobre postavenou a zohranou technikou a s vlastnosťami bojovníka na všetkých jej určených frontoch. Pozvánka na testovanie padla na náš redakčný stôl a je našou cťou, že zamierila práve do redakcie Motomagazínu & portálu Motocykel.sk, pretože je to prvá oficiálna pozvánka spoločnosti YAMAHA MOTOR CZECH s r.o. pre redakcie v SR za obdobie jej pôsobenia vôbec. Ešte raz ďakujeme…
Kompletný test nájdete v MOTOMAGAZÍNE č.: 6/2008, ktorý bude v predaji od 20. mája a teraz si aspoň užite megagalériu obrázkov priamo z testovania, marockého vidieku a mesta Tiznit, kde som bol ubytovaný.
Krátko o Maroku Maroko je krajina patriaca do severozápadnej Afriky, ktorá vďaka Giblartárskemu prieplavu (14 km) je veľmi ľahko dostupná pre turistov z Európy. S Marokom má i Slovensko bezvízový trojmesačný styk a tak ak stojíte o dobrodružstvo na enduro motorkách, táto krajina vám všetko poskytne. Od celkom ekonomicky zdravého severu až po čisto chudobný stred a juh s vyprahnutou krajinou, ktorú pretína pohorie Atlas sa dá cestovať asfaltovými cestami bez spevnených krajníc. Pohorie Atlas dodáva krajine dobrodružný ráz a tak na jednej ceste môžete nastúpať až do výšky 4 000 m. n . m., alebo vyskúšať si saharský piesok. Pokiaľ túžite po drobrodružstve, nájdete si cestu, ktorá konči vo vyprahnutej krajine a môžete dobrodružne pokračovať nedotknutou púštnou krajinou ? na vlastné nebezpečenstvo. Ak máte dosť prachu a piesku môžete zatočiť k Atlantickému oceánu a niekoľko dní stráviť kúpaním v oceáne. Pokiaľ volíte jazdu na motorke, tak vždy v skupine a berte si všetko so sebou, čo sa vám môže na motorke pokaziť. Miestni ?všetkoopravári? vám opravia a pozvárajú všetko čo môžu, ale ich možnosti sú veľmi obmedzené.
Môj pocit z Maroka je taký, že to je vcelku cenovo dostupná, bezpečná a priateľská krajina s orientálnym nádychom, vhodná na spoznávanie všetkého čo sa tu ponúka. 70 % obyvateľstva tvoria Arabi, zvyšok sú Berberi. Úradný jazyk je arabčina, ale všade sa tu hovorí i po francúzsky. Keď ste v Maroku, ste v Marockom kráľovstve a počítajte s tým, že tu ?panuje? islamské náboženstvo. Ale asi ho Maročania moc neberú celkom vážne, pretože sme na ulici stretli spitého araba pod obraz boží, a to ešte nebol ani obed a alkohol z neho ťahal na dva metre. Inak v Maroku žije celkom 27 miliónov obyvateľov a údajne je ich skoro 50 % negramotných. Test Tenere bol teda nielen o tom aký je to motocykel, ale i tom, aby sme sa už na vlastnej Tenere opäť do tejto krajiny vrátili a spoznali ju ešte viac a možno naviedli na toto dobrodružstvo i vás.