Značka TGB pôsobí na našom trhu už pekných pár
rokov a za ten čas si našla množstvo priaznivcov. Najmä jednovalcový
pracant Blade 600 sa veľmi dobre zapísal do povedomia priaznivcov štvorkoliek. Je
tu však aj druhá tvár modelu Blade, alebo lepšie povedané nová kapitola, ktorá
sa začala písať pred viac ako dvomi rokmi a nesie označenie Blade 1000i.
Vitajte vo svete maximálneho objemu, výkonu a sily.
Najväčší motor v ponuke TGB
Nie je tomu tak
dávno, keď veľké dvojvalcové motory boli vyhradené len pre prémiové značky zo
Severnej Ameriky. Dokonca ani japonské značky sa do tejto kategórie príliš
nehrnuli a tak výber nebol až tak veľký. Až v posledných rokoch sa
najmä vďaka ázijským výrobcom doslova roztrhlo vrece s veľkými
dvojvalcami. TGB je skvelým príkladom tohto trendu. Moderné „véčko“ má zdvihový
objem 997 ccm, štyri ventily v každom valci ovládané rozvodom SOHC,
elektronické vstrekovania paliva a množstvo ďalších komponentov, ktoré
pochádzajú z produkcie renomovaných výrobcov. Výsledkom je maximálny výkon
83 k pri 7 000 ot./min. v otvorenej verzii. Inými slovami sila,
ktorá 451 kg
vážiacu štvorkolku spolu s vami doslova katapultuje z miesta.
Kvalitný podvozok
To, že máte pod
zadkom poriadne nadupaný motor spoznáte aj na kvalite podvozku, ktorý je
postavený tak, aby si s prebytkami výkonu poradil. A to je rozhodne dobrá
správa. Základom je dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok,
všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle na dvojitých A-ramenách. Za zmienku
určite stoja pružiny EVO, ktoré výborne filtrujú nerovnosti pod vami
a majú veľký podiel na komforte jazdy, ktorý zodpovedá výkonu
a zaradeniu štvorkolky na vrchol ponuky TGB. Na oboch koncoch sa dá nastaviť
predpätie pružiny a sériové nastavenie, ktoré je namierené na komfortnú
jazdu sa dá v prípade potreby jednoducho pritvrdiť. K vysokému výkonu
patria aj výkonné brzdy a Blade sa spolieha na štvoricu kotúčov, ktoré
ovládate dvojicou páčok na riadidlách a nožnou brzdou na plošine stúpačiek,
ktorá brzdí predné aj zadné kolesá súčasne v pomere 60:40. Takéto trojité
istenie má svoje výhody a keď treba rýchlo reagovať, tak sa stačí
načiahnuť po páčkach na riadidlách, alebo rovno stúpiť na brzdu podobne ako na
motorke, no a pár krát som aj potreboval využiť rýchle brzdenie, pretože
zrýchlenie tejto štvorkolky je úžasné. Súčasťou podvozku je aj dvojica
diferenciálov, jeden na prednej a jeden na zadnej náprave pričom oba sú
vybavené elektronicky aktivovanou uzávierkou. Výkon sa tak dá rozdeliť na dve
alebo štyri kolesá v rôznych kombináciách, no a keď je najhoršie
stačí aktivovať náhon 4×4 a obe uzávierky, no a Blade sa vyhrabe aj
z tých najhorších situácii. Na testovanej verzii nechýbal elektrický
dynamicky posilňovač riadenia, ktorý vám umožní nastaviť si jeho tuhosť
v dvoch úrovniach (min / max), alebo ho vypnúť úplne.
Veľká a dobre vybavená štvorkolka
Blade 1000i je
ponúkaný len v predĺženej verzii LT a výborný komfort tu okrem jazdca
nájde aj prípadný spolujazdec. Pohodlie je naozaj niečo, čoho si v sedle
Blade-a užijete dostatok. Po stránke dizajnu nesie veľa spoločných známok so
svojím menším súrodencom Blade 600, no vďaka prítomnosti množstva drobných
dizajnových detailov pôsobí už na prvý pohľad luxusnejšie. Zároveň tu nenájdete
žiadne extravagantné dizajnové riešenia, ktorými ázijské značky občas vylepšujú
svoje modely a Blade v tomto ohľade pôsobí skôr striedmejším dojmom
robustného úžitkového stroja. Napriek tomu výbava je už v základe bohatá a
nájdete tu prakticky všetko potrebné. Vpredu je tak ukotvený výkonný elektrický
naviják, vzadu homologované ťažné zariadenie. Nechýba praktická 12V zásuvka,
dvojica kovových nosičov, robustný predný nárazník. Pracovisku jazdca dominuje
digitálny displej doplnený rôznymi kontrolkami a ukazovateľom zaradeného
prevodu. K jazdcovi sa dostáva maximum informácii, no na dnešné pomery
pôsobí malý digitálny displej už trochu staromódne a výrobcovia
štvorkoliek by sa mali nechať inšpirovať technikou z motocyklového
priemyslu, kde sa v tomto smere motorky určite posunuli ďalej. Naopak, za
dotyk moderny môžeme považovať pásiky z LED svetiel, ktoré sú umiestnené
nad dvojicou kruhových svetlometov a berú na seba úlohu denných svetiel.
Okrem funkčností teraz denné svetlá plnia aj estetickú rolu a sú výrazným
dizajnovým prvkom prednej masky. Za vydarený dizajnový prvok môžeme považovať
aj 8-lúčové hliníkové ráfy kolies, ktoré sú rovnako súčasťou sériovej výbavy.
Za fasádou úžitkovej štvorkolky sa skrýva výkonný
dravec
Stačí pár
kilometrov v sedle veľkého Bladea a predstavy, že by som túto
štvorkolku využíval hlavne na pracovné účely sa rýchlo rozplývajú. Nie, že by
to 1000-ka nedokázala, práve naopak je na to výborne pripravená, no som
presvedčený, že každý môj pokus o vážnejšie pracovné nasadenie by sa po
chvíli zmenil na nekonečne dlhý kontrolovaný šmyk zadných kolies
a následnú prudkú akceleráciu. Samozrejme, všetko je to o vašej hlave
a palci pravej ruky, ktorý určuje dávkovanie výkonu, a asi by som si
aj zvykol na civilizované využitie štvorkolky, no prvotné nadšenie
a eufória z výkonu boli silnejšie a len ťažko sa dalo odolať
sile, ktorú máte pod zadkom. Motor pritom nie je prehnane agresívny, variátor
zaberá hladko a výkonová krivka stúpa rovnomerne nahor, no je rozdiel, keď
lineárne narastá výkon 40-koňového motora a +80-koňového dvojvalca. Tento motor
vám svoju silu dáva najavo v ľubovoľnom momente. Akcelerácia je ohromná
a štvorkolka s chuťou zrýchľuje aj pri vyšších rýchlostiach.
Rozoberať tak, či zvláda všetko na rýchly prevod „H“ alebo občas potrebuje
pomalší „L“ ani nemá zmysel, jednoducho zaradíte a vyrazíte vpred. Pravdou
síce je, že pomalý prevod „L“ je citeľne pomalší, no rýchly prevod si s prehľadom
poradí so všetkým, čo pre štvorkolku vymyslíte. Tento motor je naozaj výborný
a to nielen v porovnaní s ázijskou konkurenciou, ale nestratil
by sa ani v prémiovom segmente.
Podvozok som už
spomínal a pruženie aj napriek mäkšiemu nastaveniu v sérii veľmi
dobre filtruje menšie a stredné nerovnosti aj pri vyšších rýchlostiach
a komfort jazdy je tak vysoký. Na aktívnejšiu športovú jazdu bude asi
potrebné pritvrdiť, no inak pružiny EVO sú už v sérii nastavené veľmi
dobre. Riadenie je ľahké a pri maximálnom účinku posilňovača na môj vkus možno
až príliš ľahké. Stačilo však zmeniť tuhost na nižšiu úroveň a bolo to lepšie, najmä
spätná väzba prichádzajúca od riadenia bola lepšia. Príjemne prekvapil malý
polomer otáčania a s predĺženou štvorkolkou sa veľmi dobre manévruje aj
v tesnejších priestoroch, no a keď do toho zapojíte extra výkon,
ktorý roztočí zadné kolesá na povel, tak veľký Blade sa otočí doslova na
mieste. Brzdy svojím výkonom nesklamali a najmä v kombinácii
s brzdným účinkom motora sa nemusíte obávať o rýchle spomalenie.
Veľký výkon pod kontrolou
Mať
k dispozícii prebytky výkonu je skvelé, no môže to byť niekedy na škodu,
najmä ak ste limitovaní podvozkom a nemôžete ho naplno využiť.
V prípade modelu TGB Blade 1000i LT to však neplatí a okrem ohromného
výkonu máte k dispozícii aj kvalitný podvozok, ktorý vám dovolí užívať si 83 k
výkonu nielen pri občasnej práci, ale najmä pri adrenalínových výletoch
v teréne. No a ak sa TGB v blízkej budúcnosti rozhodnú
vybaviť dvojvalcom aj krátky športový model Target, tak ten bude s najväčšou
pravdepodobnosťou k dispozícii len pre zákazníkov, ktorí disponujú
zbrojným pasom 🙂
TGB Blade 1000i LT EPS 4×4
Cena: 9 499 Eur
Motor: 997ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 83 k pri 7 000 ot./min. (offroad verzia)
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový
hriadeľ
Uzávierka diferenciálu: áno, predný / zadný
Rozmery (D x Š x V): 2 330 x 1 200 x 1 288 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 423 kg
(prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 935 mm
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu:
25×10-12
Homologizácia: áno
ATV na test zapožičal: ASP Group s. r. o., Letkov (CZ)
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
7-8 / 2018
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.