Testy a recenzie

Maximalista – test TGB Blade 1000i LT EPS 4×4

Publikovaný

on

Značka TGB pôsobí na našom trhu už pekných pár rokov a za ten čas si našla množstvo priaznivcov. Najmä jednovalcový pracant Blade 600 sa veľmi dobre zapísal do povedomia priaznivcov štvorkoliek. Je tu však aj druhá tvár modelu Blade, alebo lepšie povedané nová kapitola, ktorá sa začala písať pred viac ako dvomi rokmi a nesie označenie Blade 1000i. Vitajte vo svete maximálneho objemu, výkonu a sily.  


Najväčší motor v ponuke TGB

Nie je tomu tak dávno, keď veľké dvojvalcové motory boli vyhradené len pre prémiové značky zo Severnej Ameriky. Dokonca ani japonské značky sa do tejto kategórie príliš nehrnuli a tak výber nebol až tak veľký. Až v posledných rokoch sa najmä vďaka ázijským výrobcom doslova roztrhlo vrece s veľkými dvojvalcami. TGB je skvelým príkladom tohto trendu. Moderné „véčko“ má zdvihový objem 997 ccm, štyri ventily v každom valci ovládané rozvodom SOHC, elektronické vstrekovania paliva a množstvo ďalších komponentov, ktoré pochádzajú z produkcie renomovaných výrobcov. Výsledkom je maximálny výkon 83 k pri 7 000 ot./min. v otvorenej verzii. Inými slovami sila, ktorá 451 kg vážiacu štvorkolku spolu s vami doslova katapultuje z miesta.    


Kvalitný podvozok

To, že máte pod zadkom poriadne nadupaný motor spoznáte aj na kvalite podvozku, ktorý je postavený tak, aby si s prebytkami výkonu poradil. A to je rozhodne dobrá správa. Základom je dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok, všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle na dvojitých A-ramenách. Za zmienku určite stoja pružiny EVO, ktoré výborne filtrujú nerovnosti pod vami a majú veľký podiel na komforte jazdy, ktorý zodpovedá výkonu a zaradeniu štvorkolky na vrchol ponuky TGB. Na oboch koncoch sa dá nastaviť predpätie pružiny a sériové nastavenie, ktoré je namierené na komfortnú jazdu sa dá v prípade potreby jednoducho pritvrdiť. K vysokému výkonu patria aj výkonné brzdy a Blade sa spolieha na štvoricu kotúčov, ktoré ovládate dvojicou páčok na riadidlách a nožnou brzdou na plošine stúpačiek, ktorá brzdí predné aj zadné kolesá súčasne v pomere 60:40. Takéto trojité istenie má svoje výhody a keď treba rýchlo reagovať, tak sa stačí načiahnuť po páčkach na riadidlách, alebo rovno stúpiť na brzdu podobne ako na motorke, no a pár krát som aj potreboval využiť rýchle brzdenie, pretože zrýchlenie tejto štvorkolky je úžasné. Súčasťou podvozku je aj dvojica diferenciálov, jeden na prednej a jeden na zadnej náprave pričom oba sú vybavené elektronicky aktivovanou uzávierkou. Výkon sa tak dá rozdeliť na dve alebo štyri kolesá v rôznych kombináciách, no a keď je najhoršie stačí aktivovať náhon 4×4 a obe uzávierky, no a Blade sa vyhrabe aj z tých najhorších situácii. Na testovanej verzii nechýbal elektrický dynamicky posilňovač riadenia, ktorý vám umožní nastaviť si jeho tuhosť v dvoch úrovniach (min / max), alebo ho vypnúť úplne.  


 Veľká a dobre vybavená štvorkolka

Blade 1000i je ponúkaný len v predĺženej verzii LT a výborný komfort tu okrem jazdca nájde aj prípadný spolujazdec. Pohodlie je naozaj niečo, čoho si v sedle Blade-a užijete dostatok. Po stránke dizajnu nesie veľa spoločných známok so svojím menším súrodencom Blade 600, no vďaka prítomnosti množstva drobných dizajnových detailov pôsobí už na prvý pohľad luxusnejšie. Zároveň tu nenájdete žiadne extravagantné dizajnové riešenia, ktorými ázijské značky občas vylepšujú svoje modely a Blade v tomto ohľade pôsobí skôr striedmejším dojmom robustného úžitkového stroja. Napriek tomu výbava je už v základe bohatá a nájdete tu prakticky všetko potrebné. Vpredu je tak ukotvený výkonný elektrický naviják, vzadu homologované ťažné zariadenie. Nechýba praktická 12V zásuvka, dvojica kovových nosičov, robustný predný nárazník. Pracovisku jazdca dominuje digitálny displej doplnený rôznymi kontrolkami a ukazovateľom zaradeného prevodu. K jazdcovi sa dostáva maximum informácii, no na dnešné pomery pôsobí malý digitálny displej už trochu staromódne a výrobcovia štvorkoliek by sa mali nechať inšpirovať technikou z motocyklového priemyslu, kde sa v tomto smere motorky určite posunuli ďalej. Naopak, za dotyk moderny môžeme považovať pásiky z LED svetiel, ktoré sú umiestnené nad dvojicou kruhových svetlometov a berú na seba úlohu denných svetiel. Okrem funkčností teraz denné svetlá plnia aj estetickú rolu a sú výrazným dizajnovým prvkom prednej masky. Za vydarený dizajnový prvok môžeme považovať aj 8-lúčové hliníkové ráfy kolies, ktoré sú rovnako súčasťou sériovej výbavy.    


Za fasádou úžitkovej štvorkolky sa skrýva výkonný dravec

Stačí pár kilometrov v sedle veľkého Bladea a predstavy, že by som túto štvorkolku využíval hlavne na pracovné účely sa rýchlo rozplývajú. Nie, že by to 1000-ka nedokázala, práve naopak je na to výborne pripravená, no som presvedčený, že každý môj pokus o vážnejšie pracovné nasadenie by sa po chvíli zmenil na nekonečne dlhý kontrolovaný šmyk zadných kolies a následnú prudkú akceleráciu. Samozrejme, všetko je to o vašej hlave a palci pravej ruky, ktorý určuje dávkovanie výkonu, a asi by som si aj zvykol na civilizované využitie štvorkolky, no prvotné nadšenie a eufória z výkonu boli silnejšie a len ťažko sa dalo odolať sile, ktorú máte pod zadkom. Motor pritom nie je prehnane agresívny, variátor zaberá hladko a výkonová krivka stúpa rovnomerne nahor, no je rozdiel, keď lineárne narastá výkon 40-koňového motora a +80-koňového dvojvalca. Tento motor vám svoju silu dáva najavo v ľubovoľnom momente. Akcelerácia je ohromná a štvorkolka s chuťou zrýchľuje aj pri vyšších rýchlostiach. Rozoberať tak, či zvláda všetko na rýchly prevod „H“ alebo občas potrebuje pomalší „L“ ani nemá zmysel, jednoducho zaradíte a vyrazíte vpred. Pravdou síce je, že pomalý prevod „L“ je citeľne pomalší, no rýchly prevod si s prehľadom poradí so všetkým, čo pre štvorkolku vymyslíte. Tento motor je naozaj výborný a to nielen v porovnaní s ázijskou konkurenciou, ale nestratil by sa ani v prémiovom segmente. Podvozok som už spomínal a pruženie aj napriek mäkšiemu nastaveniu v sérii veľmi dobre filtruje menšie a stredné nerovnosti aj pri vyšších rýchlostiach a komfort jazdy je tak vysoký. Na aktívnejšiu športovú jazdu bude asi potrebné pritvrdiť, no inak pružiny EVO sú už v sérii nastavené veľmi dobre. Riadenie je ľahké a pri maximálnom účinku posilňovača na môj vkus možno až príliš ľahké. Stačilo však zmeniť tuhost na nižšiu úroveň a bolo to lepšie, najmä spätná väzba prichádzajúca od riadenia bola lepšia. Príjemne prekvapil malý polomer otáčania a s predĺženou štvorkolkou sa veľmi dobre manévruje aj v tesnejších priestoroch, no a keď do toho zapojíte extra výkon, ktorý roztočí zadné kolesá na povel, tak veľký Blade sa otočí doslova na mieste. Brzdy svojím výkonom nesklamali a najmä v kombinácii s brzdným účinkom motora sa nemusíte obávať o rýchle spomalenie.  


 Veľký výkon pod kontrolou

Mať k dispozícii prebytky výkonu je skvelé, no môže to byť niekedy na škodu, najmä ak ste limitovaní podvozkom a nemôžete ho naplno využiť. V prípade modelu TGB Blade 1000i LT to však neplatí a okrem ohromného výkonu máte k dispozícii aj kvalitný podvozok, ktorý vám dovolí užívať si 83 k výkonu nielen pri občasnej práci, ale najmä pri adrenalínových výletoch v teréne. No a ak sa  TGB v blízkej budúcnosti rozhodnú vybaviť dvojvalcom aj krátky športový model Target, tak ten bude s najväčšou pravdepodobnosťou k dispozícii len pre zákazníkov, ktorí disponujú zbrojným pasom  🙂      


TGB Blade 1000i LT EPS 4×4

Cena: 9 499 Eur

Motor: 997ccm, 8 ventilov, SOHC, V2

Výkon: 83 k pri 7 000 ot./min. (offroad verzia)

Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ

Uzávierka diferenciálu: áno, predný / zadný

Rozmery (D x Š x V): 2 330 x 1 200 x 1 288 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 423 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 445 mm

Výška sedla: 935 mm

Objem pal. nádrže: 23 l

Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12

Homologizácia: áno    


ATV na test zapožičal: ASP Group s. r. o., Letkov (CZ)    


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2018

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Maximalista – test TGB Blade 1000i LT EPS 4×4

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version