Napriek tomu, že nájsť model s objemom 800 alebo 750 kubíkov nebolo donedávna ľahké, dnes je naopak bežné, že v rámci jedného modelu máte v ponuke hneď 3 alebo aj viac možností objemu motora. V čom sú potom citeľné rozdiely? Nie je to všetko iba trik na zákazníka ako ho udržať pri značke? Zákazník môže mať potom z toho pekný guláš a vhodný výber zaberie veľa času, porovnávania a polemizovania. Ja mám jednu takú polemiku práve pred sebou, Yamaha Fazer8 2013.
Moja základná otázka je, či bude mať Fazer8 vlastný charakter, alebo bude skôr väčšia FZ6, alebo slabšia FZ1. Tak sa naň pozrime.
Race Blu dáva motorke nový nádych dynamiky Niečo, čo určite neprekvapí, ale ani neomrzí je vydarený nadčasový vzhľad Fazerov. Nepotrebuje zásadné zmeny už dlhšiu dobu, a tak tomu je aj pre rok 2013. A ja rovnako nemám žiadne výhrady, mne sa páčil vždy. Aby ale zákazník mal pocit niečoho nového a sviežeho, prichádza Yamaha každý rok s nejakou novou akčnou farebnou kombináciou. Tá moja je v prevedení Race Blu Series.
Šedá matná fabra krásne mení pod uhlom svoj odtieň v kombinácii s hliníkovými časťami Fazeru a čistými priehľadnými smerovkami pôsobí štýlovo, precízne. A k tomu až svietivo modrá farba kolies ako doplnok na hlave odkrytého motora dodáva výborne celkovú dynamiku. Je to niečo iné ako bežné farebné kombinácie a to sa dnes cení najviac. Byť iný.
Niečo medzi šesťstovkou a litrom Stredobodom pozornosti nielen pohľadov okolia, ale aj zmyslov jazdca je pohonná jednotka, ktorá je vlastne zmenšenou verziou staršieho motora zo superšportu R1. Štvorvalcová osemstovka je kompromisom medzi ľahkou 600-kou a silným litrom a aj počas jazdy si všimnete, že Fazer8 má kvality oboch, väčšieho aj menšieho brata. Vďaka elektronickému vstrekovaniu a centrálnej jednotke je motor prednastavený na využitie krútiaceho momentu v stredných a nízkych otáčkach, čím oproti rovnako silnej 600-ke dáva jazdcovi väčší pocit sily a istoty pri akcelerácii.
Záťah je v celom rozsahu otáčok dostatočný a plynulý, neprekvapí vás ani vo vysokých otáčkach. Naopak, pod hranicou 3 000 ot. sa toho veľa nedeje a radšej sa jej vyhnite. Pre optimálny chod motora je najvhodnejšie pásmo medzi 3 500 až 7 000, ak však potrebujete rýchlejšiu reakciu (ja teda určite), tak odporúčam aj tak podradiť a dostať otáčky nad 7 000. Započúvajte sa do ostrého zvuku a ak sa pohráte s prevodovkou a plynom, tak v pásme medzi 8 a 11 tisíc je to čistokrvný športovec. Tam už reálne cítim, že sedím na 800-ke a mám výkon veľkej motorky, ktorý viem okamžite využiť.
V stredných otáčkach teda charakterom pripomína skôr litrový bike a vo vysokých zase ostrú 600-vku. Samozrejme, nie úplne doslovne a odhadol by som oboje tak na 80 %, čomu zodpovedajú aj výkonové hodnoty 82 Nm pri 8 000 ot. a 106 koní pri 10 000 ot.
Široké možnosti podvozku Motor je súčasťou pevného hliníkového rámu Deltabox a krásne na ňom je, že z neho celý trčí von. Vo farebnom prevedení Race Blu Series to je však úplne iné kafe ako ostatné naháče. Posúďte sami.
Podvozok viac ako len dopĺňa kompromisný charakter Fazer8. Oproti predchádzajúcemu modelu je pre 2013 k dispozícii nastaviteľný podvozok (predný aj zadný tlmič) a teda konečne možnosť prispôsobiť si Fazer8 svojím schopnostiam. Na staršom modeli chýbali možnosti nastavenia prednej vidlice. Komu nastavenie nevyhovovalo mal smolu. Podvozok tak bol skôr mäkší. A také bolo aj hodnotenie. Viac si pochvaľovali menej skúsení, alebo pohodoví jazdci, ale na to predsa netreba 800-ku :-). Tentokrát je už v základe podvozok tuhší a zábavnejší. A ešte stále je tu možnosť si ho upraviť podľa potreby. To znamená, že nový Fazer8 je pre zlepšujúceho sa jazdca omnoho dlhšie využiteľnejšou voľbou. Dokážete na ňom dlho posúvať hranice bez toho, aby vám nestíhal. Keď sme si už zaplatili, tak nech to dlho hrá, nie?
Fazer8 teda zvláda hlboké ostré náklony aj tiahle zákruty. Hltá nerovnosti a nerozhádže sa na prvej asfaltovej vlne. Rovnako dobre sa môžete spoľahnúť aj na brzdy, ktoré pracujú štandardne bez výhrad.
Treba však zodpovedať úvodnú otázku Áno, Fazer8 má vlastný charakter a nesnaží sa vás presvedčiť, že je silný ako FZ1 ani mrštný ako FZ6. Ide si jednoducho svoje. Obaja súrodenci majú možno výraznejšie, charakteristickejšie vlastnosti, ale Fazer8 si zobral z každej niečo a pôsobí ako pokojnejší príbuzný, ktorý si vie príjemne pokecať s každým.
Celkové hodnotenie sa zväčša robí priemerom jednotlivých bodovaní. Ako však vyhodnotiť bike, ktorý je od základu stavaný ako kompromis medzi jednou a druhou výkonovou kategóriou, medzi športovou a turistickou voľbou? Navyše nie je ani nudný, ani extrémny, ničím vás špeciálne neprekvapí, ale nič mu ani nechýba. Pre mňa je jednoducho univerzálny. Máte chuť na väčší bike a nemáte dostatok skúsenosti na FZ1? Kašlite na 600-vky a zoberte Fazer8. Máte už 600-vku a nudíte sa? Tu by som odporučil skok rovno na FZ1, pretože Fazer8 nie je až tak veľkým rozdielom. Už si len vybrať či naháč, alebo polokapotáž.
Nekapotovaná verzia má čo do vzhľadu, ale hlavne vlastnosťami celkom dobrý potenciál na nejaké tie kaskadérske kúsky. Je vyslovene vhodná do mesta a okolitých oblastí. Naopak, kapotovaná verzia vám prinesie väčší kľud do zápästia a pokojnú jazdu aj na dlhšie trasy. Čelný štít vás nenúti sa skŕčať a vzpriamená pozícia bude pohodlná aj po 200 kilometroch. Tak je to už len na zvážení k čomu viac inklinujete. Užite si príjemnú jazdu.
Yamaha Fazer8 Race Blu Series
Cena: 8 890 / 9 5890 Eur (ABS)
Motor: 779 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 225 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 215 / 220 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.
Text: Edo Chudovský, foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013
Janka
Modrá nie je len dobrá, je výborná! – Test Fazer8 Race Blu Series
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AIR
2. októbra 2013 at 7:34
No paráda 👍 👍 👍 a že modrá je výborná 🤣 🤣 🤣