Značka pod názvom Morbidelli bude niečo hovoriť tým skôr narodeným. MBP Morbidelli bol taliansky výrobca motocyklov, ktorý založil Giancarlo Morbidelli v Pesare. Koncom 70. a začiatkom 80. rokov bola spoločnosť úspešná najmä v pretekoch motocyklov Grand Prix. Tím vyhral majstrovstvá sveta v triede 125 ccm v rokoch 1975 , 1976 a 1977 a v roku 1977 vyhral šampionát v triede 250 ccm.
Ako to celé začalo
Firma začínala ako drevospracujúca dielňa na výrobu nábytku a drevených karosérií pre automobily. Po druhej svetovej vojne sa Morbidelli vypracoval na popredného dizajnéra a výrobcu presných drevoobrábacích strojov. Zatiaľ čo sa strojárstvo Giancarla Morbidelliho rozrástlo na 300+ zamestnancov, jeho osobná vášeň spočívala v motocykloch a motocyklových pretekoch. Morbidelli použil obchodné príjmy z drevoobrábacích strojov na financovanie dizajnu, vývoja a pretekárskych záujmov motocyklov.
Morbidelli dnes
Morbidelli sa vracia na trh pod krídlami Keeway Group – jedného z popredných svetových distribútorov skútrov a motocyklov. Do tejto skupiny patria aj ďalšie značky, ako sú Benelli, Keeway a EZI. Značka oživila výrobu a prináša na trh zopár kúskov, ktoré nemôžeme len tak prehliadať. Značka pokrýva všetky kubatúry od 125ky až po litrové stroje. Pozrime sa na niektoré z nich.
Morbidelli M502N – polliter na začiatok
Motorky do 35 kW sú najväčším ťahúňom na trhu. Platí, že ak chce nejaká značka osloviť zákazníkov a myslí to s nimi vážne aj do budúcna, je dobré ponúkať aj niečo na začiatok. Morbidelli ponúka model M502N, ktorý ponúka naháč s výkonom 35 kW pri 8500 ot./min. Krútiaci moment 45 Nm pri 6750 ot./min. Ponúka komponenty známych značiek.
Podvozok poskykuje značka KYB, ABS a vstrekovanie zasa značka BOSH. Brzdový systém pochádza od značky J.Juan v podobe dvojitých brzdičov na 300 mm dvojitých kotúčoch. Táto značka poskytuje brzdy aj na Duky od KTM, či modely Husqvarna.
Motor mi nápadne pripomína motor od Hondy v podobnej kubatúre, nezdá sa to aj tebe?
Morbidelli C1002V – litrový cruiser s motorom do V
V prípade toho stroja hovoríme o vlajkovej lodi. Motor do V sa z Európy v cruiseroch pomaly vytráca, azda okrem amerických značiek. Toto je príklad, ktorý potvrdzuje pravidlo. Papierové hodnoty vyzerajú veľmi zaujímavo.
Valce zvierajú uhol 80 stupňov, celkový objem je 997 ccm. Maximálny výkon je 65 kW pri 7200 ot./min. a maximálny krútiaci moment pri 89 Nm pri 5250. ot./min. k týmto hodnotám je dôležitá hmotnosť. Suchá hmotnosť dosahuje 268 kg. To v tejto kategórii nie je veľa, ale uvidíme, ako sa bude správať na ceste. K tomu si prirátajme 22 litrov paliva, olej a sme skoro na 300 kilách. Vyzerá to solídne. Maximálka necelých 200 km/h.
Za zmienku stojí 240 mm široká zadná pneumatika. Obe kolesá majú priemer 18 palcov a obuté do značky Metzler.
Cruiser je ladený do moderného dizajnu. Svedčí o tom aj 5 palcová farebné TFT obrazovka, Full Led svietenie. Bude to zaujímavé zvezenie, hlavne s prihliadnutím na cenovku na úrovni okolo 10 tisíc EUR.
Morbidelli T1002VX – poriadny Adventure
Spomínaný cruiser je momentálne vlajková loď značky, ale povedal by som že to tak neostane na dlho. Už v októbri príde do predaja veľké cestovné enduro Morbidelli T1002VX. Pre sezónu 2025 pribudne aj Morbidelli T1002V, ktoré bude obuté na cestných 17kach. Začnime tými, aspoň pre mňa najpodstatnejšími údajmi. Sú to litrový motor do V s údajnou cenovkou 10490EUR. Stránky importu napovedajú, že kufre budú extra.
Niečo k výbave. Rovnaké véčko, ako v prípade cruiseru C1002V. Naladený bude na 66 kW a 95 Nm. V cene sú vyhrievané rukoväte aj sedlo, padací rám, kryt motora, aj chrániče rúk. Ktomu je vybavená 7 palcovou TFT obrazovkou. 4 jazdné režimy, vypínateľné ABS a tempomat pri takomto biku nesmie chýbať.
Podvozok poskytla KYB a brzdný systém J.Juan. Ďalšie podrobnosti zatiaľ nie sú známe. Dizajnéri sa možno čiastočne inšpirovali aj Multistradou, ale je to svojské. Tešíme sa na testovanie.
Záverom späť do histórie – najdrahší motocykel na svete
V roku 1994 skonštruoval Morbidelli inovatívny, päťstupňový, 32-ventilový, kvapalinou chladený, športovo-turistický motocykel s hriadeľovým pohonom, objemom 847 cm3, 90° V8 , ale jeho vysoká cena znamenala, že by nebolo ekonomicky možné vyrobiť. V Guinessovej knihe rekordov bol v roku 2001 zapísaný ako najdrahší motocykel na svete. Kvôli exotickému dizajnu bicykla bol vystavený v The Art of the Motorcycle v Guggenheimových múzeách v New Yorku , Bilbau a Las Vegas . Príklad možno vidieť aj v Barber Vintage Motorsports Museum v Birminghame, Alabama v USA. Ďalší V8 je vystavený v múzeu Morbidelli v Pesare v Taliansku.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.