Spravodajstvo

Morbidelli: oživený taliansky sen

Publikovaný

on

Značka pod názvom Morbidelli bude niečo hovoriť tým skôr narodeným. MBP Morbidelli bol taliansky výrobca motocyklov, ktorý založil Giancarlo Morbidelli v Pesare. Koncom 70. a začiatkom 80. rokov bola spoločnosť úspešná najmä v pretekoch motocyklov Grand Prix. Tím vyhral majstrovstvá sveta v triede 125 ccm v rokoch 1975 , 1976 a 1977 a v roku 1977 vyhral šampionát v triede 250 ccm. 

Ako to celé začalo

Firma začínala ako drevospracujúca dielňa na výrobu nábytku a drevených karosérií pre automobily. Po druhej svetovej vojne sa Morbidelli vypracoval na popredného dizajnéra a výrobcu presných drevoobrábacích strojov. Zatiaľ čo sa strojárstvo Giancarla Morbidelliho rozrástlo na 300+ zamestnancov, jeho osobná vášeň spočívala v motocykloch a motocyklových pretekoch. Morbidelli použil obchodné príjmy z drevoobrábacích strojov na financovanie dizajnu, vývoja a pretekárskych záujmov motocyklov.

Morbidelli dnes

Morbidelli sa vracia na trh pod krídlami Keeway Group – jedného z popredných svetových distribútorov skútrov a motocyklov. Do tejto skupiny patria aj ďalšie značky, ako sú Benelli, Keeway a EZI. Značka oživila výrobu a prináša na trh zopár kúskov, ktoré nemôžeme len tak prehliadať. Značka pokrýva všetky kubatúry od 125ky až po litrové stroje. Pozrime sa na niektoré z nich.

Morbidelli M502N – polliter na začiatok

Motorky do 35 kW sú najväčším ťahúňom na trhu. Platí, že ak chce nejaká značka osloviť zákazníkov a myslí to s nimi vážne aj do budúcna, je dobré ponúkať aj niečo na začiatok. Morbidelli ponúka model M502N, ktorý ponúka naháč s výkonom 35 kW pri 8500 ot./min. Krútiaci moment 45 Nm pri 6750 ot./min. Ponúka komponenty známych značiek.

Podvozok poskykuje značka KYB, ABS a vstrekovanie zasa značka BOSH. Brzdový systém pochádza od značky J.Juan v podobe dvojitých brzdičov na 300 mm dvojitých kotúčoch. Táto značka poskytuje brzdy aj na Duky od KTM, či modely Husqvarna.

Motor mi nápadne pripomína motor od Hondy v podobnej kubatúre, nezdá sa to aj tebe?

Morbidelli C1002V – litrový cruiser s motorom do V

V prípade toho stroja hovoríme o vlajkovej lodi. Motor do V sa z Európy v cruiseroch pomaly vytráca, azda okrem amerických značiek. Toto je príklad, ktorý potvrdzuje pravidlo. Papierové hodnoty vyzerajú veľmi zaujímavo.

Valce zvierajú uhol 80 stupňov, celkový objem je 997 ccm. Maximálny výkon je 65 kW pri 7200 ot./min. a maximálny krútiaci moment pri 89 Nm pri 5250. ot./min. k týmto hodnotám je dôležitá hmotnosť. Suchá hmotnosť dosahuje 268 kg. To v tejto kategórii nie je veľa, ale uvidíme, ako sa bude správať na ceste. K tomu si prirátajme 22 litrov paliva, olej a sme skoro na 300 kilách. Vyzerá to solídne. Maximálka necelých 200 km/h.

Za zmienku stojí 240 mm široká zadná pneumatika. Obe kolesá majú priemer 18 palcov a obuté do značky Metzler.

Cruiser je ladený do moderného dizajnu. Svedčí o tom aj 5 palcová farebné TFT obrazovka, Full Led svietenie. Bude to zaujímavé zvezenie, hlavne s prihliadnutím na cenovku na úrovni okolo 10 tisíc EUR.

Morbidelli T1002VX – poriadny Adventure

Spomínaný cruiser je momentálne vlajková loď značky, ale povedal by som že to tak neostane na dlho. Už v októbri príde do predaja veľké cestovné enduro Morbidelli T1002VX. Pre sezónu 2025 pribudne aj Morbidelli T1002V, ktoré bude obuté na cestných 17kach. Začnime tými, aspoň pre mňa najpodstatnejšími údajmi. Sú to litrový motor do V s údajnou cenovkou 10490EUR. Stránky importu napovedajú, že kufre budú extra.

Niečo k výbave. Rovnaké véčko, ako v prípade cruiseru C1002V. Naladený bude na 66 kW a 95 Nm. V cene sú vyhrievané rukoväte aj sedlo, padací rám, kryt motora, aj chrániče rúk. Ktomu je vybavená 7 palcovou TFT obrazovkou. 4 jazdné režimy, vypínateľné ABS a tempomat pri takomto biku nesmie chýbať.

Podvozok poskytla KYB a brzdný systém J.Juan. Ďalšie podrobnosti zatiaľ nie sú známe. Dizajnéri sa možno čiastočne inšpirovali aj Multistradou, ale je to svojské. Tešíme sa na testovanie.

Záverom späť do histórie – najdrahší motocykel na svete

V roku 1994 skonštruoval Morbidelli inovatívny, päťstupňový, 32-ventilový, kvapalinou chladený, športovo-turistický motocykel s hriadeľovým pohonom, objemom 847 cm3, 90° V8 , ale jeho vysoká cena znamenala, že by nebolo ekonomicky možné vyrobiť. V Guinessovej knihe rekordov bol v roku 2001 zapísaný ako najdrahší motocykel na svete. Kvôli exotickému dizajnu bicykla bol vystavený v The Art of the Motorcycle v Guggenheimových múzeách v New Yorku , Bilbau a Las Vegas . Príklad možno vidieť aj v Barber Vintage Motorsports Museum v Birminghame, Alabama v USA. Ďalší V8 je vystavený v múzeu Morbidelli v Pesare v Taliansku.

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version