Spravodajstvo

Moto Guzzi Stelvio – cestovné enduro z Talianska

Publikovaný

on

Moto Guzzi – dlhoročná tradícia

Značka Moto Guzzi vstupuje do druhého storočia svojej existencie a chce aj naďalej vyrábať motocykle, ktoré vyžarujú autenticitu a exkluzivitu, ale predovšetkým niesť odkaz tradícií.

Rok 2021 bol míľnikom pre výrobcu aj pre fanúšikov Moto Guzzi. Značka oslávila 100 ročné výročie založenia. Nebolo prekvapením, že Talian príde s novým modelom, ale revolúciu ktorú priniesol do sveta motocyklov nikto nečakal. Predstavila model V100 Mandello. Motorka nám ukázala, kam chce značka patriť a kam chce smerovať.

Mandello

Mandello – názov motorky, ale aj mesta, kde sídli výroba motocyklov, predstavil technickú revolúciu. Motocykel plný úplne nových technológií, poháňaný novým, kvapalinou chladeným pozdĺžnym 90° vidlicovým dvojvalcom. Ako prvý priniesli adaptívne aerodynamické krídla po stranách motorky, ktoré sa vysúvajú v závislosti na jazde a nastavení jazdca. Do pár rokov to majú všetci, to vám hovorím. Prvenstvo bude patriť vždy Guzzine. Bolo otázkou času, kedy športový roadster doplní športový turista – odpoveď prišla v podobe Stelvia.

Moto Guzzi Stelvio

Moto Guzzi Stelvio, druhý diel vstupu do novej éry. Pomenované bolo po slávnom alpskom priesmyku, ktorý spája dve údolia prostredníctvom 48 legendárnych vlásočnicových zákrut a je veľakrát cieľom moto-cestovateľa. Stelvio chce byť dizajnové, športové a pritom pohodlné.

Motor – otočené véčko

Motor je pozdĺžne uložený 90° V-twin s kvapalinovým chladením, rozvodom DOHC a štyrmi ventilmi na valec. Jeho účinný zdvihový objem je 1042 cm3, pričom hodnoty vŕtania a zdvihu sú 96 x 72 mm.

Moto Guzzi „Compact block“ je najmodernejší motor z hľadiska dizajnu a konštrukcie. Jeho kompaktný tvar a nízka hmotnosť prispievajú k agilite podvozku a sľubuje temperamentný charakter. Značka tvrdí, že je motor výkonný, charizmatický ale zároveň vďaka modernosti nenáročný na údržbu, s nízkymi prevádzkovými nákladmi.


Prepracovaný dizajn tvorí výnimočne kompaktnú pohonnú jednotku, ktorá je o 103 mm kratšia ako menší blok V85 TT a váži menej ako motor 1200 8V – posledný štvorventilový motor vyrábaný Moto Guzzi. Významným prínosom je hydraulicky ovládaná mokrá lamelová spojka s antihoppingovou funkciou. Tento systém je nielen odolnejší a spoľahlivejší, ale aj kompaktnejší a ľahší v porovnaní so suchým jednolamelovým riešením, používaným pri iných aktuálnych modeloch. Maximálny výkon 115 k ovládaný elektronickým plynom ride-by-wire s krútiacim momentom 105 Nm.

Pruženie a brzdy

Systém odpruženia je prispôsobený pre model Stelvio. Moto Guzzi sa hrdí tým, že zaisťuje ovládateľnosť pri športovej jazde, rovnako ako komfort na dlhých cestách a spoľahlivú priľnavosť v teréne. To všetko vďaka veľkým 170 mm zdvihom. 46 mm vidlica Sachs má nastaviteľný odskok a predpätie pružiny, rovnako ako zadný tlmič KYB, pri ktorom sa predpätie pružiny nastavuje pomocou pohodlného ručného ovládača.


Motorku brzdí talianske Brembo. Brzdový systém je zložený z dvoch predných 320 mm plávajúcich oceľových kotúčov, na ktorých pracujú radiálne uchytené monobloky. Hlavná brzdová pumpa je rovnako ako pri spojke – radiálna a obe páčky sú nastaviteľné. Vzadu je kotúč s priemerom 280 mm dvojpiestikový strmeň. Bezdušové lúčové ráfiky s priemerom 19-palcov vpredu a 17-palcov vzadu sú ideálne pre pneumatiky s dezénom vhodným pre jazdu v ľahkom teréne.

Elektronika, pohodlie

Stelvio je prvým modelom značky Moto Guzzi, vybaveným voliteľnou funkciou PFF Rider Assistance Solution (motocykel je možné objednať s ňou alebo bez). V preklade to znamená jeden radar pri prednom svetle a ten druhý zas pri zadnom. Výhody v porovnaní s tradičným asistenčným systémom založeným na ultrazvukových senzoroch spočívajú v extrémne širokom zornom poli a spoľahlivom monitorovaní bez ohľadu na svetelné a ďalšie podmienky.

Systém je súčasťou elektronického balíčka, ktorý zahŕňa elektronický plyn Ride-by-wire, pokročilú riadiacu jednotku Marelli 11MP a šesťosovú inerciálnu platformu. Tá má vďaka akcelerometrom a gyroskopom schopnosť rozoznať orientáciu motocykla vzhľadom na vozovku. Zaznamenáva a analyzuje vstupy z jazdy a prenáša tieto dáta do riadiacej jednotky. Tá následne podľa potreby optimalizuje parametre riadenia. Šesťosá platforma umožňuje využiť plný potenciál náklonového ABS, vyvinutého v spolupráci so spoločnosťou Continental.

K dispozícii je päť rôznych jazdných režimov: Touring, Rain, Street, Šport a Off-Road. Každý režim ponúka tri rôzne motorové mapy, štyri úrovne kontroly trakcie, tri úrovne brzdného účinku motora a dve úrovne ABS. Štandardná výbava zahŕňa kompletné LED osvetlenie vrátane denného svietenia (DRL), systém prisvecovania do zákrut. Predmetom špeciálnej štúdie bol aj plexištít. Je tvarovaný tak, aby odkláňal prúd vzduchu a zároveň nevytváral turbulencie zozadu, k čomu napomáha prítomnosť dvoch bočných deflektorov. Aby sa prispôsobil rôznym výškam postavy, je elektricky výškovo nastaviteľný v rozsahu 70 mm až do rýchlosti 150 km/h.

Farby a verzie

Moto Guzzi Stelvio je k dispozícii vo verziách s alebo bez funkcie PFF Rider Assistance Solution. K dispozícii sú dva farebné varianty, oba matné: Giallo Savana, ktorá sa vyznačuje tmavo žltým odtieňom na prednej časti nádrže a na bočných paneloch, a elegantnejšie Nero Vulcano, ktorej dominuje kombinácia čierna/šedá, so žltými akcentmi na nádrži a bočných paneloch.

All Rights Reserved

Technické špecifikácie

Motor

TypKvapalinou chladený 90° pozdĺžne uložený vidlicový dvojvalec DOHC so štyrmi ventilmi na valec a vahadlá


Zdvihový objem1042 cm3
Vrŕanie x zdvih96 x 72 mm
Kompresný pomer12,6:1
Maximálny výkon115 k (84,6 kW) pri 8700 ot. za min.
Krútiaci moment105 Nm (10,7 kgm) pri 6750 ot. za min.
Palivový systémElektronické vstrekovanie paliva; dve vstrekovacie jednotky Ø 52 mm, elektronický plyn Ride by wire


Objem palivovej nádrže21 litrov (rezerva 3,5 litru)
HomologizáciaEuro 5+
Spotreba paliva (režim WMTC)5,1 l/100 km
CO2 emisie (režim WMTC)119 g/km

Prevodové ústrojenstvo

SpojkaViaclamelová v olejovom kúpeli, antihopping, hydraulicky ovládaná
Prevodovkašesťstupňová
Primárny prevodPriamy, prevodový pomer: 31/48 (1.548)
Sekundárny prevodKardanový hrideľ: prevodový pomer: 12/38 (3.166)
Motomanagement3 palivové mapy (MGCM), 3 úrovne brzdného účinku motoru (MGFM), 4 úrovne kontroly trakcie (MGTC), tempomat, 5 jazdných režimov (Touring, Rain, Road, Sport, Off-Road)

Podvozok a kolesá

RámZ vysokopevnostných oceľových trubiek
Predné odpruženiePrevrátená teleskopická vidlica Sachs, Ø 46 mm, nastaviteľné predpätie pružiny a útlm
Dráha predného kolesa170 mm
Zadné odpruženieHliníková jednostranná kyvná vidlice s tlmičom na ľavej strane, predpätie nastaviteľné kolieskom, nastaviteľný útlm
Dráha zadného kolesa170 mm
BrzdyPredné: dva nerezové plávajúce kotúče Ø 320 mm, radiálne uchytené štvorpiestikové strmene Brembo, pancierové hadice Zadní: nerezový kotúč Ø 280 mm, plávajúci dvojpiestikový strmeň Brembo. Náklonové ABS Continental
RáfikyZ hliníkovej zliatiny
Predný ráfikBezdušový vypletaný 3.0″ x 19″
Zadný ráfikBezdušový vypletaný 4.5″ x 17″
Predné pneuRadiálna bezdušová 120/70 – R19″
Zadné pneuRadiálna bezdušová 170/60 – R17″

Rozmery

Dĺžka2195 mm
Šírka945 mm
Rázvor1520 mm
Výška sedla830 mm
Sklon hlavy riadenia25,6°
Závlek predného kolesa116,4 mm
Suchá hmotnosť222 kg
Pohotovostná hmotnosť *
246 kg * Hmotnosť motocykla pripraveného k jazde so všetkými prevádzkovými kvapalinami a 90 % paliva


Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version