Connect with us
Suzuki

Technika

Čo v sebe ukrýva Harley-Davidson Pan America? Motor Revolution Max 1250!

Publikovaný

on

Harley Davidson Revolution Max 1250

Je tomu pár dní, čo Harley-Davidson predstavil model Pan America a aj napriek tomu, že v dobrodružnom balení ponúka množstvo technológií, jedna vec si zaslúži špeciálnu pozornosť. To vecou je motor Revolution Max 1250. Motocykle značky Harley-Davidson sú notoricky známe usporiadaním valcov do V. Označenie V-Twin je všeobecne známe, a práve Harley-Davidson je prvá značka, ktorá väčšinu ľudí napadne pri jeho zmienke.

Najprv trocha histórie

Prvý Harley-Davidson, z roku 1903, bol poháňaný stojatým jednovalcom s objemom 35 kubických palcov (zhruba 573 ccm). V-Twin sa objavil v roku 1909 a zahájil tak historickú líniu motorov s legendárnym označením. Po klasickom V-Twin nasledovali F-Head (1911 – 1929), Flathead (1929 – 1973), Knucklehead (1936 – 1947), Panhead (1948 – 1965), K-Model (1952 – 1956), Ironhead (1957 – 1984), Shovelhead (1966 – 1984), Evolution (1984 – 1999), Twin Cam (1999 – 2016), Revolution (2001 – 2017), Milwaukee-Eight / Wafflehead (2017 – dnes).

Kontroverzný predok

Aj napriek tomu, že názvy ako Flathead, Panhead a Shovelhead v pravoverných Harleyákoch vyvolávajú posvätnú bázeň, dnes sa budeme venovať potomkovi motora Revolution. Bol to totiž práve Revolution, ktorý spôsobil množstvo kontroverzie, keďže sa jednalo o prvý kvapalinou chladený motor značky povestnej vzduchom chladenými pohonnými jednotkami. Revolution V-Twin mal objem 1130 ccm (117 koní) alebo 1250 ccm (124 koní). Za jeho vznikom stojí spolupráca s Porsche a jeho pôvod môžeme vystopovať až k modelu Harley-Davidson VR1000. Bol to super-športový model nasadený na preteky AMA Superbike.

60° V-Twin

Motor Revolution Max 1250 je priamo odvodený od motora, ktorým bol poháňaný model V-Rod. Motor má uhol valcov 60 stupňov. Mimochodom pôvodným Revolution X je poháňaný model Street s objemom 750 ccm. Uhol oboch valcov udržuje motor kompaktný a zároveň poskytuje priestor medzi valcami pre duálne škrtiace klapky s dolným smerovaním, ktoré maximalizujú prúdenie vzduchu a zvyšujú výkon.

Revolution Max 1250

Revolution Max je nový motor s krátkym zdvihom. Vŕtanie je 105 mm a zdvih len 72 mm. Objem motora je 1247 ccm. Motor sa dostane do červených otáčok pri 9500 ot./min. a po ceste nahor vydá 150 koní a 127 Nm.

Znižovanie hmotnosti

Ďalšou zaujímavosťou, ktorú Revolution Max prináša je, že samotný motor funguje ako nosná časť rámu. Odstránením rámu došlo k výraznému zníženiu hmotnosti motocykla a zároveň tento krok vedie k veľmi tuhému podvozku. Znižovanie váhy sa podpísalo aj pod odstraňovanie nadbytočného materiálu zo štartéra a hnacích kolies vačkového hriadeľa. Analýza FEA (Finite Element Analysis) minimalizovala hmotnosť materiálu v liatych a lisovaných súčastiach. Jednoliate hliníkové valce majú galvanický povrch z karbidu kremíka na báze nikla a kryty vahadiel, kryty vačkových vahadiel a primárne kryty sú z ľahkého horčíka.

Chladenie kvapalinou

Tak ako jeho predchodca, aj Revolution Max 1250 je kvapalinou chladený motor. Práve kvapalinové chladenie umožňuje znižovať tolerancie v motore (dochádza k menšiemu rozťahovaniu a zmršťovaniu kovových dielov), čo napomáha výkonu a znižuje emisie.

Revolution Max 1250

Motorový olej je tiež chladený kvapalinou, čo zaisťuje zachovanie výkonu a životnosti motorového oleja v náročných podmienkach. Čerpadlo chladiacej kvapaliny je umiestnené vo vnútri a je vybavené vysoko výkonnými ložiskami a tesnením pre predĺženie servisného intervalu. Vstupy a výstupy chladiacej kvapaliny sú integrované do komplexného odliatku krytu statora, aby sa znížila hmotnosť a zmenšila šírka hnacieho ústrojenstva. Vypúšťacia zátka chladiacej kvapaliny je zapustená a chránená stúpačkou, aby sa obmedzila možnosť poškodenia pri jazde v teréne, ktorá sa od modelu Pan America očakáva.

Čapy ojnice na kľukovom hriadeli

Čapy ojnice kľukového hriadeľa boli predsunuté o 30 stupňov. Boli tak zúročené skúsenosti z pretekov flat-track. Posun vytvára 90 stupňovú sekvenciu zapaľovania, ktorá produkuje plynulý prísun výkonu, predovšetkým vo vyšších otáčkach. Valce sú mierne odsadené, aby bolo dosť miesta pre kľukový hriadeľ, pričom je zadný valec umiestnený na kľukovej skrini na ľavej strane z pohľadu jazdca, čo zlepšuje ergonómiu. Vedľajším efektom odsadenia je aj zaujímavý zvuk motora.

Kované hliníkové piesty

Hliníkové piesty boli prispôsobené na vysoký kompresný pomer 13:1. Motor síce vyžaduje palivo nad 91 oktánov (v EÚ je to ekvivalent 95 oktánov RON), ale podľa výrobcu bude fungovať aj s nižším oktánovým číslo, čo by mohol využiť jazdec na diaľkovej turistike do menej vyspelých krajín.

Dno piestu je skosené, takže pre inštaláciu nie je potrebný žiaden nástroj pre stlačenie piestového krúžku. Piestové krúžky s nízkym pnutím znižujú trenie, čo zvyšuje výkon. Horný krúžok je eloxovaný pre zvýšenie odolnosti. Trysky chladenia oleja sú namierené na spodnú časť piestov, aby napomáhali odvádzaniu spaľovacieho tepla.

Rozvod, hlava, ventily

Motor má rozvod DOHC a štvorventilové hlavy valcov (dva sacie a dva výfukové ventily) umožňujú najväčšiu možnú plochu ventilov. Výfukové ventily sú plnené sodíkom, aby lepšie odvádzali teplo. Zapustené priechody oleja vo vnútri hláv sú vytvorené komplexnou technikou liatia, čo znižuje hmotnosť, pretože hrúbka steny hláv je minimalizovaná.

Hlavy valcov fungujú ako montážny bod podvozku, sú navrhnuté tak, aby boli v tomto bode pružné, ale zároveň pevné v spaľovacej komore. To je čiastočne dosiahnuté cieleným tepelným spracovaním.

Revolution Max 1250

DOHC uľahčuje prevádzku vo vyšších otáčkach a umožňuje nezávislé variabilné časovanie ventilov (VVT).

Ložiská vačkového hriadeľa sú súčasťou reťazového kolesa pohonu, čo umožňuje demontáž vačkového hriadeľa pre účely servisu alebo pre budúce navýšenie výkonu bez demontáže rozvodov. Celý systém bol navrhnutý s dôrazom na čo najnižšiu hmotnosť. Napínač reťaze je namontovaný vo vnútri a bol navrhnutý tak, aby minimalizoval cvakanie pri štarte.

Zaujímavosťou je, že ovládanie ventilov a zdvíhadiel je riadené hydraulickým vymedzovaním vôlí. Vďaka tomu je ventilový rozvod bez údržbový, čo majiteľovi šetrí čas a náklady. Nie je nutné žiadne nastavovanie.

Variabilné časovanie ventilov VVT

Variabilné časovanie ventilov (VVT) a časovací fázovač, ktorý je umiestnený medzi reťazovým kolesom a vačkovým hriadeľom. Pomocou elektromagnetického piestu ovláda hydrauliku s portom, ktorá mení časovanie vačku. Pri vypnutí motora VVT nastaví vačky tak, aby sa znížila kompresia pre ľahší štart. Snímače polohy vačkového hriadeľa sú umiestnené v krytoch ventilov.

Dualita

Motor Revolution Max 1250 má duálne zapaľovanie sviečky a duálne škrtiace klapky s dolným smerovaním umiestnené medzi valcami tak, aby vytvárali minimálne turbulencie a podporovali prúdenie vzduchu. Priestor nad motorom bol využitý na umiestnenie 11 litrového airboxu zo sklolaminátového materiálu s integrovanými vnútornými rebrami. Dodávka paliva môže byť optimalizovaná individuálne pre každý valec a vzduchový filter je umývateľný.

Mazanie motora

Systém mazania motora je upravený tak, aby dobre fungoval aj v náročných podmienkach. Motor je vybavený systémom suchej skrine, pričom olejová zberná nádrž je zabudovaná do odliatku kľukovej skrine pod všetkými rotujúcimi časťami. To zvyšuje výkon znížením nežiadúcej straty energie, ku ktorej dochádza, keď musí rotujúca časť prejsť olejovým kúpeľom.

Trojité odvodné čerpadlá oleja odvádzajú prebytočný olej z troch dutín motora – kľukovej skrine, statora a spojky. Zásobník bráni spojke v prevzdušňovaní motorového oleja, čo by mohlo znížiť dodávku oleja. Čerpadlo pre prívod oleja je vybavené veľkokapacitným sitom schopným filtrovať úlomky po celú dobu životnosti motocykla. Olejové čerpadlo je navrhnuté tak, aby spôsobilo podtlak v kľukovej skrini, čo môže ďalej znižovať vnútorné trenie motora, pretože dochádza k ľahšiemu tlaku na piestne krúžky.

Dodávka oleja do hlavných ložísk a ojničných ložísk je zabezpečená stredom kľukového hriadeľa, čo umožňuje nízky tlak oleja (60-70 psi), ktorý znižuje nežiadúcu stratu výkonu pri vysokých otáčkach.

Vyvažovače

Motor má dvojicu vyvažovačov, ktoré eliminujú väčšinu vibrácií motora. Primárny špirálový vyvažovač je poháňaný reťazou, umiestnený v kľukovej skrini obmedzuje primárne vibrácie vytvárané kľukovými čapmi, piestami a ojnicami. Tak isto eliminuje nerovnováhu spôsobenou rozstupom valcov.

Malý vyvažovač umiestnený v hlave predného valca medzi vačkovými hriadeľmi dopĺňa primárny vyvažovač k ďalšiemu znižovaniu vibrácií.

Spojka a prevodovka

Revolution Max je zjednotené hnacie ústrojenstvo, čo znamená, že motor a šesťstupňová prevodovka sú umiestnené v spoločnom tele. Spojka s asistenčnou funkciou pre ľahšie ovládanie je mechanicky ovládaná lankom. Spojka je vybavená ôsmimi trecími lamelami.

Revolution Max 1250

Vyrovnávacie pružiny v primárnom prevode vyhladzujú pulzy krútiaceho momentu z kľukového hriadeľa skôr, než dosiahnu prevod, čo zaisťuje konzistentný prenos krútiaceho momentu. Špeciálne navrhnutý nožnicový prevod znižuje hluk vôle i záberu ozubeného kolesa. Polosuchá šesťstupňová prevodovka je vybavená valčekovými ložiskami. Znižuje nežiadúce straty energie a podporuje nízku spotrebu paliva, pretože ozubené kolesá sa neotáčajú v oleji.

Continue Reading
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

kontakt: motocykel(a)motocykel.sk

Sme členom skupiny


Prevádzkovateľ stránky Drivers media s. r. o.
IČO: 53376242 DIČ: 2121366093
Copyright © 2021 Motocykel.sk