Motoporadňa

MOTOSERVIS (1) – Nastavenie ventilov

Publikovaný

on

Súčasné štvortaktné spaľovacie motory vyžadujú nastavovanie ventilovej vôle. Výnimku tvoria motory s hydraulickým ovládaním ventilov. Správne nastavenie ventilovej vôle priamo ovplyvňuje výkon a taktiež životnosť rozvodového mechanizmu a ventilov. Pri zanedbaní môže dôjsť k vážnemu poškodeniu motora, napr. podpálenie ventilov, zničenie piestov, valcov alebo poškodením vačkového hriadeľa. Servisný interval je daný typom motora. Spôsob akým sú ventily ovládané a podmienkami v akých motor pracuje, tým sa rozumie najčastejšie používané otáčky. Pokiaľ si nie ste istý po koľkých kilometroch je treba nastavenie urobiť, vyhľadajte túto informáciu v originálnom manuály príslušného motocykla, alebo vyhľadajte odborný servis.

Prevažná väčšina súčasných motorov má rozvod OHC ? to znamená, že vačka je umiestnená v hlave valcov. Odtiaľ sa prenáša pohyb ovládajúci ventil v podstate dvoma najpoužívanejšími spôsobmi: – ventil je priamo pod vačkou, pričom medzi nimi je podložka vymedzujúca vôľu, podložka je uložená v hrnčeku ? ventil je ovládaný cez vahadlo, ktoré je ovládané vačkou.

Zvláštnosťou je desmodromický rozvod, jeho výhoda spočíva v presnosti vo vysokých otáčkach, pretože o spätný chod ventilov sa stará taktiež vačka a na nej pružina ako pri väčšine motorov. Teraz si povieme viac o nastavení samotnom. Nastavenie vždy robíme na studenom motore pri teplote 20 stupňov. Dôležité je mať piest v hornej úvrati u nastavovaného valca. K tomu slúžia rysky, ktoré sú dostupné po vyskrutkovaní skrutky na bočnom viečku kľukového hriadeľa alebo po zosadení tohoto viečka. Na akú hodnotu máte nastaviť sací alebo výfukový ventil nájdete v manuály príslušného motocykla. Ventilová vôľa na jednom valci medzi ventilmi vykonávajúcimi rovnakú prácu sa nesmie líšiť o viac ako 0,02 mm. Ak je ventil ovládaný vahadlom je dobré nastavenie spraviť dva razy. (prvýkrát pretočiť, a potom druhý krát) zvlášť pri starších motoroch. Vahadlo môže mať vďaka počtu najazdených kilometrov vôľu v jeho uložení. V prípade, že je motor vybavený podložkami s hrnčekmi, jedná sa o náročnejší servisný úkon. V niektorých prípadoch je rozvodový mechanizmus je konštruovaný tak, že najskôr musíte demontovať vačku a až potom sa dajú odmontovať podložky.




Rovnako podložky samotné stoja za zmienku. Brúsenie podložiek nie je vhodné, pretože ich povrch je kalený do určitej hĺbky, pričom jadro zostáva mäkké. Pri brúsení odbrúsite tvrdú vrstvu a vačka alebo ventil potom tlačí na túto plochu. Po krátkej dobe je vďaka chýbajúcemu kalenému povrchu vôľa opäť iná. Podložky sú k dostaniu v rôznych hrúbkach a ich cena sa pohybuje rádovo v stokorunách. Hrúbka podložky má taktiež svoju toleranciu. Ak klesne pod spodnú hranicu povolenej hodnoty (spravidla 1,5 mm), znamená to, že je ventil už zaklepaný a je treba nový.


Na záver by som dodal, že pokiaľ nemáte skúsenosti a potrebné vybavenie je lepšie zveriť tento úkon odbornému servisu. Ušetrené peniaze rozhodne nestoja za prípadné následky, ktoré môžu vzniknúť nesprávnym nastavením alebo chybou v montáži. Takisto by som chcel poďakovať pánovi Radekovi Frankovi z firmy RF- motoservis z Brna (www.rf-motoservis.cz), vďaka ktorému vznikol tento článok.

Roman Dokoupil

4 komentáre

Najčítanejšie

Exit mobile version