Každý súčasný spaľovací motor potrebuje pre svoj chod olej. Olej má v motore
dve základné funkcie. Tou prvou a najdôležitejšou je mazanie. Tou druhou
je chladenie. Pokiaľ zvážime tieto dva aspekty je nám jasné, že jeho kvalita
a množstvo sú dôležité pre životnosť motora. Ak požadujete od motora dlhú
životnosť je nutné dbať na pravidelnú výmenu oleja. Výmena sa robí po stanovenom
počte kilometrov alebo po jednom roku. Zaujímavosťou je motocykel Kawasaki
ZX-12R pri ktorom je výmena oleja nutná každého pol roka. Počet kilometrov
je individuálny a väčšinou sa pohybuje medzi 3000 ? 12000 kilometrov.
Pokiaľ si nie ste istý kedy výmenu urobiť, vyhľadajte túto informáciu v manuály
alebo v odbornom servise. Ak váš motor prevažnú dobu pracuje v enormnej
záťaži, je treba znížiť interval výmeny oleja o polovicu. Skladovateľnosť
oleja v originálnom, neporušenom balení je 5 rokov.
A akým spôsobom prebieha výmena oleja?
Výmenu robíme na dobre zohriatom motore (najlepšie po jazde). Sú dva typy
konštrukcie motora a to:
so suchou kľukovou skriňou, kde sa olej nachádza v oddelenej nádobe
odkiaľ je nasávaný čerpadlom.
Olejová náplň sa nachádza na dne motora (v olejovej vani)
Na spodnej časti motora nájdete výpustnú skrutku (pri niektorých motocykloch
môžu byť dve až tri). Pozor, môžu sa tu nachádzať aj iné skrutky, ktoré súvisia
s prevodovkou. Pokiaľ takúto skrutku povolíte je možné, že budete musieť
rozobrať motor. Potom demontujte olejový filter. Sú dva typy olejových filtrov
ktoré sa od seba odlišujú konštrukciou. Rozdiel medzi konštrukciami je viditeľný
na obrázku.
Jeden z nich je podobný vzduchovému filtru. Jedná sa o filtračný
papier bez kovového filtra, ktorý je vsadený do bloku motora a zaskrutkovaný
viečkom.
Pri tomto type olejového filtra dbajte na správnosť strán
(zjednodušene povedané je rozdiel medzi dnom a vrchnou stranou). Zámenou
strán môžete do istej miery obmedziť prietok oleja. Pri výmene plne ? prietokového
filtra len vyskrutkujte filter samotný.
Na jeho povolenie existujú
rôzne nástroje.
V niektorých prípadoch je možné povoliť filter
rukou. Nový filter uťahujeme momentom 15 ? 20 Nm a tesniacu gumičku natrieť
olejom.
Niektoré filtre vyzerajú na prvý pohľad rovnako, ale môžu
sa líšiť prietokom oleja. Preto pri výmene oleja dbajte na správny typ. Po
zaskrutkovaní filtra a výpustnej skrutky nalejeme požadované množstvo
a druh oleja do motora.
Vyvarujte sa automobilovému oleju, pretože
ten má iné vlastnosti ako požaduje motocykel. Skôr ako motocykel naštartujete
skontrolujte ešte hladinu oleja. Kontrola je možná pomocou olejoznaku alebo
kovovou mierkou s vyznačenými ryskami oleja. Ak je váš motor vybavený
kovovou mierkou robíme meranie nezaskrutkovanou mierkou.
Aj keď sa jedná o zdanlivo jednoduchú úlohu tak väčším problémom je
ekologická likvidácia použitého oleja o ktorú by sa mali v odbornom
servise postarať. Predovšetkým z tohoto dôvodu by som sa rozhodol pre
výmenu v servise.
Tento článok vznikol za pomoci p. Radka Franka, ktorému
by som sa chcel poďakovať a o jeho aktivitách sa môžete informovať
na www.rf-motoservis.cz
No myslim si, ze ten clanok je velmi dobry. Su to uzitocne rady pre tych co maju moto a su zaroven servismani svojej moto. Prajem vela uspechov pri vymenach oleja.
Este by stalo za zmienku ze je rozdiel vo vyrobcoch olejovych filtroch. Doporucil by som original filter od vyrobcu motocykla. Davnejsie robili v MOTORRADe – nemeckom casopise test olejovych filtrov. Nie vseci vyrobcovia dbaju na kvalitu filtrov. Lisili sa v konstrukcii, niektore obsahuju magnet na zachytenie kovovych casiciek a niektori vyrobcovia si s magnetom nerobia starosti, tiez prietok a vysledny tlak pre mazanie vie taky filter dost ovplyvnit.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
aver
25. augusta 2005 at 9:57
je to super take tie clanky, aspon nemusim chodit do servisu, zvladne to aj male decko 🙂 dik
kxbibo
28. augusta 2005 at 19:23
No myslim si, ze ten clanok je velmi dobry. Su to uzitocne rady pre tych co maju moto a su zaroven servismani svojej moto. Prajem vela uspechov pri vymenach oleja.
kawamiro
10. októbra 2005 at 9:51
Este by stalo za zmienku ze je rozdiel vo vyrobcoch olejovych filtroch. Doporucil by som original filter od vyrobcu motocykla. Davnejsie robili v MOTORRADe – nemeckom casopise test olejovych filtrov. Nie vseci vyrobcovia dbaju na kvalitu filtrov. Lisili sa v konstrukcii, niektore obsahuju magnet na zachytenie kovovych casiciek a niektori vyrobcovia si s magnetom nerobia starosti, tiez prietok a vysledny tlak pre mazanie vie taky filter dost ovplyvnit.
Furby
17. októbra 2005 at 19:59
fakt su dobre tieto clanky… a ja mam vo svojej jawasaki po akom intervale menit motorovy olej?? 😁 F!
kawamiro
20. októbra 2005 at 20:30
Furby mam pocit ze prevodovy v Jawe sa ma menit kazdy rok. Uz si ani nepamatam ako casto som ho menil. Je to uz riadne davno 🙂