Každý súčasný spaľovací motor potrebuje pre svoj chod olej. Olej má v motore
dve základné funkcie. Tou prvou a najdôležitejšou je mazanie. Tou druhou
je chladenie. Pokiaľ zvážime tieto dva aspekty je nám jasné, že jeho kvalita
a množstvo sú dôležité pre životnosť motora. Ak požadujete od motora dlhú
životnosť je nutné dbať na pravidelnú výmenu oleja. Výmena sa robí po stanovenom
počte kilometrov alebo po jednom roku. Zaujímavosťou je motocykel Kawasaki
ZX-12R pri ktorom je výmena oleja nutná každého pol roka. Počet kilometrov
je individuálny a väčšinou sa pohybuje medzi 3000 ? 12000 kilometrov.
Pokiaľ si nie ste istý kedy výmenu urobiť, vyhľadajte túto informáciu v manuály
alebo v odbornom servise. Ak váš motor prevažnú dobu pracuje v enormnej
záťaži, je treba znížiť interval výmeny oleja o polovicu. Skladovateľnosť
oleja v originálnom, neporušenom balení je 5 rokov.
A akým spôsobom prebieha výmena oleja?
Výmenu robíme na dobre zohriatom motore (najlepšie po jazde). Sú dva typy
konštrukcie motora a to:
so suchou kľukovou skriňou, kde sa olej nachádza v oddelenej nádobe
odkiaľ je nasávaný čerpadlom.
Olejová náplň sa nachádza na dne motora (v olejovej vani)
Na spodnej časti motora nájdete výpustnú skrutku (pri niektorých motocykloch
môžu byť dve až tri). Pozor, môžu sa tu nachádzať aj iné skrutky, ktoré súvisia
s prevodovkou. Pokiaľ takúto skrutku povolíte je možné, že budete musieť
rozobrať motor. Potom demontujte olejový filter. Sú dva typy olejových filtrov
ktoré sa od seba odlišujú konštrukciou. Rozdiel medzi konštrukciami je viditeľný
na obrázku.
Jeden z nich je podobný vzduchovému filtru. Jedná sa o filtračný
papier bez kovového filtra, ktorý je vsadený do bloku motora a zaskrutkovaný
viečkom.
Pri tomto type olejového filtra dbajte na správnosť strán
(zjednodušene povedané je rozdiel medzi dnom a vrchnou stranou). Zámenou
strán môžete do istej miery obmedziť prietok oleja. Pri výmene plne ? prietokového
filtra len vyskrutkujte filter samotný.
Na jeho povolenie existujú
rôzne nástroje.
V niektorých prípadoch je možné povoliť filter
rukou. Nový filter uťahujeme momentom 15 ? 20 Nm a tesniacu gumičku natrieť
olejom.
Niektoré filtre vyzerajú na prvý pohľad rovnako, ale môžu
sa líšiť prietokom oleja. Preto pri výmene oleja dbajte na správny typ. Po
zaskrutkovaní filtra a výpustnej skrutky nalejeme požadované množstvo
a druh oleja do motora.
Vyvarujte sa automobilovému oleju, pretože
ten má iné vlastnosti ako požaduje motocykel. Skôr ako motocykel naštartujete
skontrolujte ešte hladinu oleja. Kontrola je možná pomocou olejoznaku alebo
kovovou mierkou s vyznačenými ryskami oleja. Ak je váš motor vybavený
kovovou mierkou robíme meranie nezaskrutkovanou mierkou.
Aj keď sa jedná o zdanlivo jednoduchú úlohu tak väčším problémom je
ekologická likvidácia použitého oleja o ktorú by sa mali v odbornom
servise postarať. Predovšetkým z tohoto dôvodu by som sa rozhodol pre
výmenu v servise.
Tento článok vznikol za pomoci p. Radka Franka, ktorému
by som sa chcel poďakovať a o jeho aktivitách sa môžete informovať
na www.rf-motoservis.cz