K tomu, aby ste sa mohli preháňať na vašom motocykli, je nutné preniesť
výkon motora na zadné koleso v podstate je to možné tromi spôsobmi:
1. Najpoužívanejším spôsobom je prenos výkonu pomocou reťaze a dvoch reťazových
kôl. Reťazové kolo nachádzajúce sa vpredu sa nazýva pastorok, vzadu rozeta.
Výhodou tohto spôsobu je malá hmotnosť, možnosť voliť prevodový pomer pri nízkych
nákladoch, rýchla výmena. V praxi je tento spôsob hojne využívaný všetkými
výrobcami prevažne u športových a ?naked? motocyklov.
2. Dalšou možnosťou ako preniesť výkon na zadné koleso je použitie ozubeného
remeňa. Výhodou remeňa je tichý a čistý chod. Snáď najznámejším výrobcom motocyklov,
využívajúci ozubený remeň je Harley Davidson a Buell.
3. Takmer najmenej náročným spôsobom na údržbu, je použitie kardanu. Je tichý,
má vysokú životnosť a jediné čo vyžaduje, je výmena oleja po stanovenom počte
kilometrov. Nevýhodou je však vyššia hmotnosť. Je prevažne používaný u chopperov
všetkých japonských výrobcov a v neposlednom rade tiež firmou BMW a Moto
Guzzi.
Toľko v krátkosti o možnostiach prenosu výkonu od prevodovky na zadné
kolo. Teraz sa vráťme k prvému spôsobu. Na trhu existuje v súčasnej
dobe veľká ponuka reťazí a reťazových kôl od rôznych výrobcov. Odporučil by
som vám držať sa nami overených značiek a to D.I.D alebo RK. O tom, aký
typ reťaze kúpite, rozhoduje predovšetkým váš motocykel – výkon, obsah a vaše
finančné možnosti. Obecne povedané, čím vyššia cena, tým vyššia kvalita. Každý
z výrobcov ponúka daný typ reťaze na konkrétny motocykel. Ak nie ste si
istí, aký typ reťaze patrí na váš motocykel, obráťte sa na odborný servis,
alebo na obchod zaoberajúci sa predajom motocyklových potrieb. Reťaze sa líšia
použitými materiálmi z ktorých sú vyrobené, prierezom tesniaceho krúžku.
Výmena reťazovej sady
Správny čas pre výmenu reťazovej sady nastáva, keď sa na reťazi začínajú
objavovať hrdzavé miesta a nie je možné docieliť rovnomerného napnutia
vo všetkých miestach. Rovnako sa jeho blížiaci koniec začína prejavovať zvýšenou
hlučnosťou. Osobne by som vám doporučil nechať previesť výmenu v odbornom
servise zvlášť, keď sa vám ponúka možnosť výmeny na počkanie po predošlom dohovore.
Aj zdanlivo jednoduchá výmena skrýva riziká. Ak pri montáži nedodržíte určité
zásady, môže dôjsť v tom lepšom prípade ku zníženiu životnosti reťaze, či dokonca
k jej pretrhnutiu. Ak aj naďalej trváte na výmene svojpomocou, je dobré
vlastniť prípravok na roznitovanie a znitovanie reťaze.
Tu sú základné inštrukcie, ktoré je nutné dodržať pri montáži:
-starú reťaz roznitujeme pomocou prípravku
-pri montáži pastorka vymeňte aj podložku, ktorá zabraňuje povoleniu matice
-nezabudnite premazať čapy spojovacieho článku priloženou vazelínou
-znitovanie reťaze je nutné urobiť tak, aby ste neporušili tesniace o krúžky
-matice, ktorými je prišraubovaná rozeta zalepte prípravkom Loctite
-utiahnutie pastorka prevádzajte cez zadnú brzdu, nikdy cez zaradenú rýchlosť.
-previs reťaze je najčastejšie 20-25mm (viď manuál motocykla).Meranie prevádzame
v zaťaženom stave, najlepšie aj so spolujazdcom.
-vždy meníme kompletnú sadu – reťaz, rozeta, pastorok. Použitím reťaze na
staré reťazové kolá znižujeme jej životnosť cca o 30-60%.
Zaujímavosťou reťazového prevodu je, že môžete docieliť zmenu prevodového
pomeru. Môžete tak zvoliť prevod viac do sily alebo do rýchla. Jeden zub na
pastorku zodpovedá 2-3 zubom na rozete. Súčasne jeden zub na pastorku zodpovedá
cca 200 ot/min.
Údržba reťazovej sady
Teraz si povedzme pár slov ako sa správne starať o novú reťaz. Najdôležitejším
bodom údržby je pravidelne mazať. Mazanie sa odvíja od podmienok, v akých sa
práve pohybujete. Bežne sa mazanie vykonáva po cca 500km, ale po jazde v daždi
je nutné mazanie zopakovať. Na trhu je veľké množstvo prípravkov, ktoré slúžia
k mazaniu. Ide prevažne o spreje ako v turistickom /menšom/balení,
tak aj vo väčšom. Tu by som odporučil držať sa nami vyskúšaných značiek Motul
alebo Castrol.
Ďalším dôležitým bodom údržby je pravidelné napínanie. Vplyvom nerovnomerného
opotrebenia je nutné kontrolovať napnutie reťaze vo viacerých miestach. Ak
by bola reťaz prepnutá, v niektorých miestach hrozí poškodenie ložísk
v prevodovke. Interval napínania je závislý od spôsobu jazdy, zaťaženia a kvalite
použitej reťaze. Odporučil by som kontrolu po 1000 km. So zvyšujúcim sa počtom
najazdených kilometrov by som skrátil interval kontroly na polovicu.
Čistenie reťaze. Prakticky je nemožné dosiahnuť absolútnej čistoty, pretože
vo veľkej miere je sekundárny prevod reťazou nekrytý, takže podlieha nečistote
okolitého prostredia. Pre čistenie reťaze sú k dispozícii rôzne prípravky
od spomenutých výrobcov. Ako lacnú a účinnú variantu môžete použiť petrolej.
Za vznik tohto článku by som sa chcel poďakovať RF motoservisu – www.rf-motoservis.cz