Motoporadňa

MOTOSERVIS (3) – Reťazové sady

Publikovaný

on

K tomu, aby ste sa mohli preháňať na vašom motocykli, je nutné preniesť výkon motora na zadné koleso v podstate je to možné tromi spôsobmi:

1. Najpoužívanejším spôsobom je prenos výkonu pomocou reťaze a dvoch reťazových kôl. Reťazové kolo nachádzajúce sa vpredu sa nazýva pastorok, vzadu rozeta. Výhodou tohto spôsobu je malá hmotnosť, možnosť voliť prevodový pomer pri nízkych nákladoch, rýchla výmena. V praxi je tento spôsob hojne využívaný všetkými výrobcami prevažne u športových a ?naked? motocyklov.

2. Dalšou možnosťou ako preniesť výkon na zadné koleso je použitie ozubeného remeňa. Výhodou remeňa je tichý a čistý chod. Snáď najznámejším výrobcom motocyklov, využívajúci ozubený remeň je Harley Davidson a Buell.

3. Takmer najmenej náročným spôsobom na údržbu, je použitie kardanu. Je tichý, má vysokú životnosť a jediné čo vyžaduje, je výmena oleja po stanovenom počte kilometrov. Nevýhodou je však vyššia hmotnosť. Je prevažne používaný u chopperov všetkých japonských výrobcov a v neposlednom rade tiež firmou BMW a Moto Guzzi.

Toľko v krátkosti o možnostiach prenosu výkonu od prevodovky na zadné kolo. Teraz sa vráťme k prvému spôsobu. Na trhu existuje v súčasnej dobe veľká ponuka reťazí a reťazových kôl od rôznych výrobcov. Odporučil by som vám držať sa nami overených značiek a to D.I.D alebo RK. O tom, aký typ reťaze kúpite, rozhoduje predovšetkým váš motocykel – výkon, obsah a vaše finančné možnosti. Obecne povedané, čím vyššia cena, tým vyššia kvalita. Každý z výrobcov ponúka daný typ reťaze na konkrétny motocykel. Ak nie ste si istí, aký typ reťaze patrí na váš motocykel, obráťte sa na odborný servis, alebo na obchod zaoberajúci sa predajom motocyklových potrieb. Reťaze sa líšia použitými materiálmi z ktorých sú vyrobené, prierezom tesniaceho krúžku.

Výmena reťazovej sady

Správny čas pre výmenu reťazovej sady nastáva, keď sa na reťazi začínajú objavovať hrdzavé miesta a nie je možné docieliť rovnomerného napnutia vo všetkých miestach. Rovnako sa jeho blížiaci koniec začína prejavovať zvýšenou hlučnosťou. Osobne by som vám doporučil nechať previesť výmenu v odbornom servise zvlášť, keď sa vám ponúka možnosť výmeny na počkanie po predošlom dohovore. Aj zdanlivo jednoduchá výmena skrýva riziká. Ak pri montáži nedodržíte určité zásady, môže dôjsť v tom lepšom prípade ku zníženiu životnosti reťaze, či dokonca k jej pretrhnutiu. Ak aj naďalej trváte na výmene svojpomocou, je dobré vlastniť prípravok na roznitovanie a znitovanie reťaze.

Tu sú základné inštrukcie, ktoré je nutné dodržať pri montáži:

-starú reťaz roznitujeme pomocou prípravku

-pri montáži pastorka vymeňte aj podložku, ktorá zabraňuje povoleniu matice


-nezabudnite premazať čapy spojovacieho článku priloženou vazelínou

-znitovanie reťaze je nutné urobiť tak, aby ste neporušili tesniace o krúžky

-matice, ktorými je prišraubovaná rozeta zalepte prípravkom Loctite

-utiahnutie pastorka prevádzajte cez zadnú brzdu, nikdy cez zaradenú rýchlosť.

-previs reťaze je najčastejšie 20-25mm (viď manuál motocykla).Meranie prevádzame v zaťaženom stave, najlepšie aj so spolujazdcom.

-vždy meníme kompletnú sadu – reťaz, rozeta, pastorok. Použitím reťaze na staré reťazové kolá znižujeme jej životnosť cca o 30-60%.

Zaujímavosťou reťazového prevodu je, že môžete docieliť zmenu prevodového pomeru. Môžete tak zvoliť prevod viac do sily alebo do rýchla. Jeden zub na pastorku zodpovedá 2-3 zubom na rozete. Súčasne jeden zub na pastorku zodpovedá cca 200 ot/min.

Údržba reťazovej sady

Teraz si povedzme pár slov ako sa správne starať o novú reťaz. Najdôležitejším bodom údržby je pravidelne mazať. Mazanie sa odvíja od podmienok, v akých sa práve pohybujete. Bežne sa mazanie vykonáva po cca 500km, ale po jazde v daždi je nutné mazanie zopakovať. Na trhu je veľké množstvo prípravkov, ktoré slúžia k mazaniu. Ide prevažne o spreje ako v turistickom /menšom/balení, tak aj vo väčšom. Tu by som odporučil držať sa nami vyskúšaných značiek Motul alebo Castrol.

Ďalším dôležitým bodom údržby je pravidelné napínanie. Vplyvom nerovnomerného opotrebenia je nutné kontrolovať napnutie reťaze vo viacerých miestach. Ak by bola reťaz prepnutá, v niektorých miestach hrozí poškodenie ložísk v prevodovke. Interval napínania je závislý od spôsobu jazdy, zaťaženia a kvalite použitej reťaze. Odporučil by som kontrolu po 1000 km. So zvyšujúcim sa počtom najazdených kilometrov by som skrátil interval kontroly na polovicu.

Čistenie reťaze. Prakticky je nemožné dosiahnuť absolútnej čistoty, pretože vo veľkej miere je sekundárny prevod reťazou nekrytý, takže podlieha nečistote okolitého prostredia. Pre čistenie reťaze sú k dispozícii rôzne prípravky od spomenutých výrobcov. Ako lacnú a účinnú variantu môžete použiť petrolej.

Za vznik tohto článku by som sa chcel poďakovať RF motoservisu – www.rf-motoservis.cz

Text a foto: R. Dokoupil

Roman Dokoupil

18 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version