Každý spaľovací motor potrebuje pre svoju prevádzku čistý vzduch. V prípade,
že je vzduchový filter poškodený, alebo zanesený, tak výkon motora klesá v závislosti
na množstve nasatého vzduchu. Ak je vzduchový filter poškodený, alebo dokonca
úplne chýba, je trvalé poškodenie motora na dosah. Presnejšie povedané, jedná
sa najskôr o poškodenie valcov a piestnych krúžkov, alebo nasávané prachové
častice preniknú až ku kľukovému hriadeľu a jeho uloženiu. V niektorých prípadoch
môže dôjsť až ku zadretiu motora. Ľudovo povedané, spaľovací motor nasáva
zmes vzduchu a paliva v pomere 15:1, to znamená 15 dielikov vzduchu a
1 dielik paliva. Vzduch obsahuje množstvo nečistôt, našim okom neviditeľných.
Jedná sa o pevné častice, napr. zrnká piesku, ktorých veľkosť sa meria v mikrometroch.
Najhorší je pre motor kremičitý prach. Vzduchový filter je najčastejšie uložený
vo vzduchovom boxe, ktorému sa väčšinou hovorí (anglicky) air box.
V súčasnej dobe sa najčastejšie používajú nasledujúce typy filtrov:
papierové
molitanové (penové)
športové filtre (priame)
Papierové filtre
Patrí medzi najviac rozšírené filtre. Papier sám o sebe má malú priepustnosť
vzduchu na centimeter štvorcový. Preto sú papierové filtre skladané. Je tým
dosiahnutá väčšia plocha cez ktorú je vzduch nasávaný. Papier sám o sebe nie
je príliš odolný voči vlhkosti a teplote atď. Preto sú papierové filtre impregnované.
Kvalita filtrov je závislá od použitého papieru a látky, v ktorej sa filter
impregnuje. Tvary týchto filtrov sú rôzne a sú závislé na tvare air boxu. Interval
výmeny je závislý od prašnosti prostredia, v ktorom sa pohybujete. Pri prevádzke
v bežných mestských podmienkach je nutné urobiť výmenu po cca 18 000 km.
Raz do roka je dobré filter vyčistiť. Čistenie sa vykonáva vyfúkaním filtra
stlačeným vzduchom proti smeru sania. Pri kúpe je dobré sa radšej držať zabehnutých
a osvedčených značiek – napr. Vesrah. Na obr. 1 a 2 sú zachytené príklady papierových
filtrov.
Molitanové filtre
Alebo penové sú ďalším typom vzduchových filtrov.
V poslednej dobe
sa ich používanie stále viac rozširuje. Tieto filtre na rozdiel od papierových
zachytávajú nečistoty nielen na povrchu, ale aj vo vnútri. Tento filter je
tvorený spleťou náhodných kanálikov, ktoré môžeme nazvať bunkami. Filter
je napustený špeciálnym olejom. Priepustnosť vzduchu u týchto filtrov
je lepšia než u papierových a dokáže zachytiť aj veľmi malé čiastočky.
Údržba molitanových filtrov je trošku zložitejšia. Tieto filtre je nutné
čistiť a impregnovať. Na tento účel sa predávajú rôzne prípravky, tieto príklady
sú vyobrazené na nasledujúcom obrázku.
Návod na údržbu by mal byť priložený
k baleniu pri kúpe nového filtra. Údržbu je nutné vykonávať po cca 6000 km.
Výhodou týchto filtrov je životnosť, ktorá sa pohybuje okolo 50 000 km. Taktiež
sa používajú filtre kombinované, ktoré sú zložené z viacerých vrstiev.
Jedna vrstva je napr. molitan a druhá textilná, svojim vzhľadom pripomínajúca
?koberec.?
Športové filtre
Už ich názov napovedá o účele na ktorý sú určené. Dostupnosť pre bežného
užívateľa má na svedomí predovšetkým firma K&N a BMC.
Princíp je
jednoduchý a spočíva v použití materiálu na výrobu filtra, ktorý umožňuje
lepšiu priechodnosť vzduchu na centimeter štvorcový. Používa sa čistá bavlna,
ktorá je skladaná zo štyroch vrstiev a impregnovaná špeciálnym olejom. Výrobca
uvádza až o 40% lepšiu priepustnosť vzduchu oproti sériovému filtru s tým,
že je ovplyvnená veľkosť odfiltrovaných častíc. Ďalšou výhodou je, že vám stačí
kúpiť si jeden filter, ktorý vydrží po celú dobu životnosti vášho motocykla,
ale za predpokladu, že sa oňho budete starať. Predovšetkým musí byť napustený
v roztoku špeciálneho oleja, inak stráca vlastnosti kvôli ktorým ste si
ho kúpili. Práve tento roztok je filtračným médiom. Nákupné ceny týchto filtrov
sú vyššie vďaka vysokej životnosti. Tieto filtre je tiež nutné čistiť cca po
1000 km. Čistenie je podobné ako pri filtroch penových. K dostaniu sú buď filtre,
ktoré je možné aplikovať priamo do air boxu alebo je air box odstránený a sú
použité individuálne filtre. Pri použití individuálnych filtrov je nárast výkonu
väčší. Pokiaľ sa rozhodnete pre športový filter a váš motocykel je vybavený
karburátormi, je vhodné použiť aj inú koncovku výfuku a pretryskovať karburátory
s doladením na motorovej brzde. Na tento účel sa predávajú montážne sady
s príslušnou koncovkou výfuku. Ale tieto úpravy je nutné zveriť odbornému servisu,
inak dosiahnete pravý opak. Pri kúpe športového filtra by ste mali automaticky
dokúpiť aj prostriedky na jeho čistenie a impregnovanie.
Tento článok vznikol za prispenia RF-motoservisu, o jeho aktivitách sa môžete
informovať na www.rf-motoservis.cz
OK, nemam ziadne vyhrady, zakladny a pekny prehlad. Dokonca som sa dozvedel, ze papierove filtre su impregnovane, to som nevedel, nie je to na nich totiz vidno 😁
asi nechapem 15 dielikov vzduchu a 1 dielik paliva 😟 to akoze na 1 liter bezninu spotrebuje 15 litrov vzduchu 😕 mne to o kapanek zere toho vzduchu viacej 😁 filter ma 16800km , takze menit zatial netreba 😁
nie karburator je konstruovany tak aby miesal zmes benzin + vzduch v pomere 1:15 ale tento pomer moze byt aj iny napriklad ked zapneme sytic tak sa pomer meni u niektorych moze dosahovat aj pomer 1:5 a tiez sa meni ak ma karburator akceleracnu pumpu.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
vidicon
20. októbra 2005 at 14:39
OK, nemam ziadne vyhrady, zakladny a pekny prehlad. Dokonca som sa dozvedel, ze papierove filtre su impregnovane, to som nevedel, nie je to na nich totiz vidno 😁
eXeBaT
20. októbra 2005 at 16:50
vidicon
Preto ich môžeš čistiť iba tlakom vzduchu, ale nie tekutinou 😁
kxbibo
22. októbra 2005 at 8:29
Clanok hodnotim kladne. 🙂
raptor
23. októbra 2005 at 15:18
az na tu malicku reklamu za ktoru exe dufam dostal pusu na celo je to fajn… 😘
sice nic nove ale urcite su ludia ktorým posluzi…
eXeBaT
23. októbra 2005 at 16:41
raptor
App. myslíš reklamu na konci článku? S radosťou poskytnem každej firme, ktorá urobí článok podobnej kvality 😉
milan3232
28. októbra 2005 at 15:19
Pekny, prehladny a zrozumitelne napisany clanok.
Pripomenul mi, ze musim kupit vzduchovy filter do mojho milacika 😀
duggo
4. novembra 2005 at 19:25
asi nechapem 15 dielikov vzduchu a 1 dielik paliva 😟 to akoze na 1 liter bezninu spotrebuje 15 litrov vzduchu 😕 mne to o kapanek zere toho vzduchu viacej 😁 filter ma 16800km , takze menit zatial netreba 😁
kxbibo
5. novembra 2005 at 12:54
nie karburator je konstruovany tak aby miesal zmes benzin + vzduch v pomere 1:15 ale tento pomer moze byt aj iny napriklad ked zapneme sytic tak sa pomer meni u niektorych moze dosahovat aj pomer 1:5 a tiez sa meni ak ma karburator akceleracnu pumpu.
Furby
8. novembra 2005 at 10:21
co sa tu clovek este nove nedozvie. idem si zaobstarat KN filter do mojej jawasaki 🙄 F!