Každý spaľovací motor potrebuje pre svoju prevádzku čistý vzduch. V prípade,
že je vzduchový filter poškodený, alebo zanesený, tak výkon motora klesá v závislosti
na množstve nasatého vzduchu. Ak je vzduchový filter poškodený, alebo dokonca
úplne chýba, je trvalé poškodenie motora na dosah. Presnejšie povedané, jedná
sa najskôr o poškodenie valcov a piestnych krúžkov, alebo nasávané prachové
častice preniknú až ku kľukovému hriadeľu a jeho uloženiu. V niektorých prípadoch
môže dôjsť až ku zadretiu motora. Ľudovo povedané, spaľovací motor nasáva
zmes vzduchu a paliva v pomere 15:1, to znamená 15 dielikov vzduchu a
1 dielik paliva. Vzduch obsahuje množstvo nečistôt, našim okom neviditeľných.
Jedná sa o pevné častice, napr. zrnká piesku, ktorých veľkosť sa meria v mikrometroch.
Najhorší je pre motor kremičitý prach. Vzduchový filter je najčastejšie uložený
vo vzduchovom boxe, ktorému sa väčšinou hovorí (anglicky) air box.
V súčasnej dobe sa najčastejšie používajú nasledujúce typy filtrov:
papierové
molitanové (penové)
športové filtre (priame)
Papierové filtre
Patrí medzi najviac rozšírené filtre. Papier sám o sebe má malú priepustnosť
vzduchu na centimeter štvorcový. Preto sú papierové filtre skladané. Je tým
dosiahnutá väčšia plocha cez ktorú je vzduch nasávaný. Papier sám o sebe nie
je príliš odolný voči vlhkosti a teplote atď. Preto sú papierové filtre impregnované.
Kvalita filtrov je závislá od použitého papieru a látky, v ktorej sa filter
impregnuje. Tvary týchto filtrov sú rôzne a sú závislé na tvare air boxu. Interval
výmeny je závislý od prašnosti prostredia, v ktorom sa pohybujete. Pri prevádzke
v bežných mestských podmienkach je nutné urobiť výmenu po cca 18 000 km.
Raz do roka je dobré filter vyčistiť. Čistenie sa vykonáva vyfúkaním filtra
stlačeným vzduchom proti smeru sania. Pri kúpe je dobré sa radšej držať zabehnutých
a osvedčených značiek – napr. Vesrah. Na obr. 1 a 2 sú zachytené príklady papierových
filtrov.
Molitanové filtre
Alebo penové sú ďalším typom vzduchových filtrov.
V poslednej dobe
sa ich používanie stále viac rozširuje. Tieto filtre na rozdiel od papierových
zachytávajú nečistoty nielen na povrchu, ale aj vo vnútri. Tento filter je
tvorený spleťou náhodných kanálikov, ktoré môžeme nazvať bunkami. Filter
je napustený špeciálnym olejom. Priepustnosť vzduchu u týchto filtrov
je lepšia než u papierových a dokáže zachytiť aj veľmi malé čiastočky.
Údržba molitanových filtrov je trošku zložitejšia. Tieto filtre je nutné
čistiť a impregnovať. Na tento účel sa predávajú rôzne prípravky, tieto príklady
sú vyobrazené na nasledujúcom obrázku.
Návod na údržbu by mal byť priložený
k baleniu pri kúpe nového filtra. Údržbu je nutné vykonávať po cca 6000 km.
Výhodou týchto filtrov je životnosť, ktorá sa pohybuje okolo 50 000 km. Taktiež
sa používajú filtre kombinované, ktoré sú zložené z viacerých vrstiev.
Jedna vrstva je napr. molitan a druhá textilná, svojim vzhľadom pripomínajúca
?koberec.?
Športové filtre
Už ich názov napovedá o účele na ktorý sú určené. Dostupnosť pre bežného
užívateľa má na svedomí predovšetkým firma K&N a BMC.
Princíp je
jednoduchý a spočíva v použití materiálu na výrobu filtra, ktorý umožňuje
lepšiu priechodnosť vzduchu na centimeter štvorcový. Používa sa čistá bavlna,
ktorá je skladaná zo štyroch vrstiev a impregnovaná špeciálnym olejom. Výrobca
uvádza až o 40% lepšiu priepustnosť vzduchu oproti sériovému filtru s tým,
že je ovplyvnená veľkosť odfiltrovaných častíc. Ďalšou výhodou je, že vám stačí
kúpiť si jeden filter, ktorý vydrží po celú dobu životnosti vášho motocykla,
ale za predpokladu, že sa oňho budete starať. Predovšetkým musí byť napustený
v roztoku špeciálneho oleja, inak stráca vlastnosti kvôli ktorým ste si
ho kúpili. Práve tento roztok je filtračným médiom. Nákupné ceny týchto filtrov
sú vyššie vďaka vysokej životnosti. Tieto filtre je tiež nutné čistiť cca po
1000 km. Čistenie je podobné ako pri filtroch penových. K dostaniu sú buď filtre,
ktoré je možné aplikovať priamo do air boxu alebo je air box odstránený a sú
použité individuálne filtre. Pri použití individuálnych filtrov je nárast výkonu
väčší. Pokiaľ sa rozhodnete pre športový filter a váš motocykel je vybavený
karburátormi, je vhodné použiť aj inú koncovku výfuku a pretryskovať karburátory
s doladením na motorovej brzde. Na tento účel sa predávajú montážne sady
s príslušnou koncovkou výfuku. Ale tieto úpravy je nutné zveriť odbornému servisu,
inak dosiahnete pravý opak. Pri kúpe športového filtra by ste mali automaticky
dokúpiť aj prostriedky na jeho čistenie a impregnovanie.
Tento článok vznikol za prispenia RF-motoservisu, o jeho aktivitách sa môžete
informovať na www.rf-motoservis.cz