Skôr než pristúpime k výmene samotnej, povieme si niekoľko slov na úvod. K rýchlemu a bezpečnému pohybu motocykla po ceste alebo závodnej dráhe musí byť splnený predpoklad dobre absorbovať nerovnosti povrchu. Táto úloha je rozdelená medzi prednú vidlicu a zadnú tlmiacu jednotku (prípadne dve). V súčasnosti existuje niekoľko konštrukčných riešení, ako prednej vidlice, tak zadnej tlmiacej jednotky a uloženia zadného kolesa. O konštrukčnom riešení odpruženia motocykla rozhoduje predovšetkým typ motocykla. Prevažná väčšina dnešných športových motocyklov má vpredu obrátenú vidlicu označenú ako ?upside down? a vzadu centrálnu pružiacu jednotku s dvojramennou kyvkou. Niektoré motocykle majú vzadu jednoramennú kyvku, toto riešenie používa prevažne Ducati. Pre bežný motocykel je úplne dostačujúca vpredu klasická teleskopická vidlica a vzadu dve pružiny s tlmičmi uloženými po stranách. Samozrejme sa objavili aj iné riešenia zavesenia predného kolesa. Značka Bimota začiatkom 90-tych rokov prišla s jednoramennou prednou kyvnou. S podobným riešením sa objavil aj motocykel od Yamahy-model GTS. Samozrejme od tejto konštrukcie sa upustilo. So zaujímavým konštrukčným riešením prednej vidlice nazývaným Telever prišla značka BMW. Toľko málo na úvod a teraz pristúpme k výmene samotnej.
O pruženie a tlmenie sa v prednej vidlici starajú pružiny a tlmiaci olej. Pre zachovanie dobrých jazdných vlastností motocyklov je nutné pravidelne meniť tento olej podobne, ako olej motorový. Výmena by mala byť prevádzaná pravidelne každé dva roky. Interval výmeny platí ako pre klasickú teleskopickú vidlicu tak aj pre vidlicu typu up-side-down. Samozrejme hovoríme o motocykloch používaných v bežných podmienkach. Ak pracuje vidlica v extrémnych podmienkach napr. pri častej jazde v náročnom teréne, je interval výmeny kratší a individuálny. Olej časom starne, stráca svoje vlastnosti a motocykel sa stáva nepokojným zvlášť vo vyšších rýchlostiach.
Aký olej použiť pri výmene?
Výber oleja záleží predovšetkým na type motocykla a v akých podmienkach s motocyklom jazdíte. Oleje sú rozdelené do niekoľkých skupín označených 2.5-20W/podľa viskozity/. Čím je číselné označenie vyššie, tým je olej hustejší a tlmiaci účinok je tvrdší. V bežných cestných podmienkach je úplne dostačujúci tlmiaci olej s označením 10W pre klasické vidlice a pre vidlice up side down najčastejšie s označením 5W. Ak si nie ste istý aký tlmiaci olej použiť pre váš motocykel, je vždy lepšie sa poradiť v odbornom servise. Zo značiek môžete použiť napr. Motul alebo Castrol.
A ako postupovať pri výmene samotnej?
Výmena je možná dvoma spôsobmi, ktoré sú závislé na konštrukcii prednej vidlice. U starších motocyklov je v spodnej časti výpustná skrutka nachádzajúca sa na vonkajšej strane klzáku. Tu pozor aby ste nepovolili skrutku držiacu tlmič. Tento spôsob má výhodu v tom, že nie je treba vybrať samotné vidlice z riadenia.
Novšie motocykle väčšinou nemajú výpustnú skrutku a je nutné demontovať trubky vidlice. V nasledujúcich pár riadkoch si priblížime tento spôsob výmeny:
/Na priložených fotografiách-Honda VTR 1000F/
1. Najskôr musíme motocykel zdvihnúť, aby sme boli schopní demontovať predné koleso a blatník. Spôsobov je niekoľko. Jeden z možných je vyobrazený na obr. 1
2. Po dostatočnom zdvihnutí a zaistení motocykla je nutné povoliť /nie vyskrutkovať/ matice zaisťujúce pružiny ? viď obr. 2
3. Demontujeme riadítka, je dobré si prikryť nádrž, prípadne aj bočné kapoty, aby ste ich nepodreli. Ďalej je nutné povoliť trubky prednej vidlice v horných a spodných okuliaroch. Označte si pôvodnú pozíciu výšky v akej sa trubky nachádzajú voči horným okuliarom obr.3.
4. Opatrne vytiahnite každú vidlicu zvlášť – obr.4. Tu sa vrátim k bodu 1. musíte mať motocykel dostatočne zdvihnutý, aby ste ich mohli vytiahnuť.
5. Vyskrutkujte povolené matice a otočte trubku, aby bolo možné vyliať starý tlmiaci olej ? obr.5. Pre dokonalé vyprázdnenie je nutné niekoľkokrát trubku stlačiť v obrátenej polohe ?vypumpovať? ? obr. 6. Ak je pôvodný olej veľmi znečistený je dobré použiť preplachovaný olej. Pozorne si prehliadnite pôvodnú náplň. Ak obsahuje kovové čiastočky je dobré venovať pozornosť vodiacim puzdrám ? obr. 7. Ich klzká plocha bude s najväčšou pravdepodobnosťou poškodená a je nutná ich výmena. Samozrejme výmenu týchto vodiacich puzdier prenechajte odbornému servisu.
6. Nalejte do trubky predpísané množstvo oleja ? obr.8. Je nutné, aby ste do tlmiča naliali presné množstvo oleja, inak dôjde k poškodeniu gufer. Po naliatí oleja do vidlice ho napumpujte do tlmiča niekoľko násobným stlačením vidlice v prirodzenej polohe. Ďalej zaskrutkujte matice a ich konečné dotiahnutie preveďte momentovým kľúčom silou 15Nm až po dokončení celej montáže.
7. Nastavte predpätie pružiny a tvrdosť tlmiča do strednej polohy. Ak budete nespokojní s odpružením je ďalšie nastavenie individuálne.
Zdanlivo ide o technicky nenáročnú výmenu, ale pokiaľ máte pochybnosti radšej nechajte tento servisný úkon odbornému servisu, vzhľadom k tomu, že ide o finančne i časove nenáročný úkon. Tento článok vznikol príspevkom RF-MOTOSERVISU a o jeho aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz
Na vsetkych motorkach co som mal som si olej menil sam. Teraz mam ale upside-down vidlice a na to si uz netrufam, teda aspon rozobrat nie. Vymontovat z motorky , valiat stary olej , preplachnut, to este mozno.
Inak vyborny clanok, pekne a jednoducho opisane. Z osobnej skusenosti este dodam, ze byva v tej vidlici pekny humus a 9 z 10 motorkarov to nemeni. Potom sa tak aj motocykel sprava a zvykne aj debilne drat pneumatiky.
Autorovi davam plne za pravdu ,ze tento servisny ukon nikoho nezrujnuje a pritom sa tak casto vynechava.
V tom s tebou súhlasím, vymeniť olej v motore nie je taký problém, ale do vidlice sa málokto pustí sám a pritom je to veľmi dôležité a často podceňované.
exe ani ja nie som vyuceny mechanik, preto som spominal aj v diskusii k ckanku o montaznych stojanoch, ze aj ked je niekto lavy ako zavit, tak uvolnit par srobov zvladne a tlmice alebo koleso moze zaniest do servisu a tu odbornu robotu teda nechat na niekom kto tomu rozumie. Svojho milacika ma pritom doma, nemusi sa o neho bat a ma dobry pocit ze dal motorke to co potrebuje.
Synovcovi som menil olej v tlmicoch a predpokladam ze tam bol urcite aspon 5 rokov. Povodny majitel do praveho dolieval olej , lebo tiekol a ten lavy tesnil ale zase stary olej. Predna pneumatika padala za obet po velmi kratkej dobe a uplne zbytocne. Samozrejme ze sa muselo vymenit „vnutro“, lenze potom to bola uplne ina motorka ako priznal sam ked sa na tom odviezol.
olej som kupil predpisany a za vymenu som dal 3 stovky k tomu som mu kupil ciegarety kukal som ako sa to robi ale nabuduce si to aj tak nespravim sam 🙂
Dobrý a užitočný článok. Doplním len pár mojich postrehov.
– pred povolením hornej matice treba povoliť skrutku na horných okuliaroch.Teleskop v mieste závitu má dosť tenkú stenu
a pri dotiahnutí okuliarov sa stlačí a matica ide ťažko. Môžete na nej strhnúť hrany, je z hlinníka.
– preplachový olej nerozpustí usadeniny a na spodku ostane bordel. Používam na to technický benzín a riadne to pohrkám, kým pri
vyliatí nejde čistý. Opakujem viackrát.
– olej je vždy špinavý, preto stav púzdier treba posudzuvať na základe vôľe.
tlmič: Ak UPS teleskopy budeš potrebovať rozobrať len kvôli kontrole, alebo výmene semeringov, tak do hornej matice býva zatočená trubka a zaistená kontra maticou. Tú povoľ, hornú maticu odkrúť a vonkajšiu trubku teleskopu vytiahneš von. Väčšinou nemá ani púzra a guferá meníš tak isto.
ps: Myslím, že Motoporadňa je tu nato, aby sa s každou prkotinou nemuselo ísť do servisu. 😘
zeleno dakuje za radu. Ked pride na vymenu oleja tak budem spekulovat, ale ako sa poznam tak mi to neda a rozoberiem to sam. 😁 Nakoniec vela moznosti nie je : bud to spravim alebo to poseriem. 😕
velmi zaujmavy clanok len by ma zaujmalo keby niekto napisal ze kolko zaplatil v riadnom servise ak si to tam dal robit a ked si to doma robi sam kolko casu to trvalo vam asi priblizne …
charym ked som to robil sam: tak ak nie su poskodene stierie kruzky, potrebujes 2xgufero to je cca 500,- a 2 litre oleja cenu si nepamätam, k tomu jednu kavicku pripadne nejake to pivko. Cenu servisu neviem.
Charym: doma to trvá dlhšie,lebo sa nerobí takým tempom. Nikto nad tebou nestojí, nikto nečaká, kedy to už bude. A dopraješ si, ako píše tlmič, aj nejakú prestávku na občerstvenie.
Výhoda je, že robíš precíznejšie a ak nájdeš popritom iné veci, porobíš aj tie. Záleží, akú máš moto. Napríklad na kroske je prístup hneď ku všetkému a nemušíš sa babrať s kaptážami a blatníkmi. Čistý čas je asi 2 hodiny. Ak to robíš sebe, vyhraď si na to jedno poobedie
a budeš mať aj zábavu, aj úžitok.
tlmiczeleno takze az nejak moc nakladne to nieje, to som rad .inak tiez som zastanca robit pomalsie a dbat na vsetko ako chytro chytro to potom taka robota sa moze zopakovat ..
Mne sa to podarilo meniť iba jeden krát, medzitým som predal moto. Na motokrosovej motorke slzia guferá aj po pár jazdách, niekedy stačilo stiahnuť strunky na guferách.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
tlmic
22. januára 2006 at 9:27
Na vsetkych motorkach co som mal som si olej menil sam. Teraz mam ale upside-down vidlice a na to si uz netrufam, teda aspon rozobrat nie. Vymontovat z motorky , valiat stary olej , preplachnut, to este mozno.
Inak vyborny clanok, pekne a jednoducho opisane. Z osobnej skusenosti este dodam, ze byva v tej vidlici pekny humus a 9 z 10 motorkarov to nemeni. Potom sa tak aj motocykel sprava a zvykne aj debilne drat pneumatiky.
Autorovi davam plne za pravdu ,ze tento servisny ukon nikoho nezrujnuje a pritom sa tak casto vynechava.
eXeBaT
22. januára 2006 at 9:33
V tom s tebou súhlasím, vymeniť olej v motore nie je taký problém, ale do vidlice sa málokto pustí sám a pritom je to veľmi dôležité a často podceňované.
wert
22. januára 2006 at 9:41
vymenu oleja vo vidlici uz mam uspesne za sebou..a pustil som sa do toho sam 😉
tlmic
22. januára 2006 at 9:49
exe ani ja nie som vyuceny mechanik, preto som spominal aj v diskusii k ckanku o montaznych stojanoch, ze aj ked je niekto lavy ako zavit, tak uvolnit par srobov zvladne a tlmice alebo koleso moze zaniest do servisu a tu odbornu robotu teda nechat na niekom kto tomu rozumie. Svojho milacika ma pritom doma, nemusi sa o neho bat a ma dobry pocit ze dal motorke to co potrebuje.
Synovcovi som menil olej v tlmicoch a predpokladam ze tam bol urcite aspon 5 rokov. Povodny majitel do praveho dolieval olej , lebo tiekol a ten lavy tesnil ale zase stary olej. Predna pneumatika padala za obet po velmi kratkej dobe a uplne zbytocne. Samozrejme ze sa muselo vymenit „vnutro“, lenze potom to bola uplne ina motorka ako priznal sam ked sa na tom odviezol.
jaRRo
22. januára 2006 at 9:58
olej som kupil predpisany a za vymenu som dal 3 stovky k tomu som mu kupil ciegarety kukal som ako sa to robi ale nabuduce si to aj tak nespravim sam 🙂
zeleno
22. januára 2006 at 10:17
Dobrý a užitočný článok. Doplním len pár mojich postrehov.
– pred povolením hornej matice treba povoliť skrutku na horných okuliaroch.Teleskop v mieste závitu má dosť tenkú stenu
a pri dotiahnutí okuliarov sa stlačí a matica ide ťažko. Môžete na nej strhnúť hrany, je z hlinníka.
– preplachový olej nerozpustí usadeniny a na spodku ostane bordel. Používam na to technický benzín a riadne to pohrkám, kým pri
vyliatí nejde čistý. Opakujem viackrát.
– olej je vždy špinavý, preto stav púzdier treba posudzuvať na základe vôľe.
tlmič: Ak UPS teleskopy budeš potrebovať rozobrať len kvôli kontrole, alebo výmene semeringov, tak do hornej matice býva zatočená trubka a zaistená kontra maticou. Tú povoľ, hornú maticu odkrúť a vonkajšiu trubku teleskopu vytiahneš von. Väčšinou nemá ani púzra a guferá meníš tak isto.
ps: Myslím, že Motoporadňa je tu nato, aby sa s každou prkotinou nemuselo ísť do servisu. 😘
tlmic
22. januára 2006 at 10:39
zeleno dakuje za radu. Ked pride na vymenu oleja tak budem spekulovat, ale ako sa poznam tak mi to neda a rozoberiem to sam. 😁 Nakoniec vela moznosti nie je : bud to spravim alebo to poseriem. 😕
kxbibo
22. januára 2006 at 14:26
Pekný článok, fakt. Pochvala. Robil som na niečom podobnom ale nevadí tak aspoň zverejním ešte nejaké dodatky o tlmičových olejoch.
charym
22. januára 2006 at 15:30
velmi zaujmavy clanok len by ma zaujmalo keby niekto napisal ze kolko zaplatil v riadnom servise ak si to tam dal robit a ked si to doma robi sam kolko casu to trvalo vam asi priblizne …
tlmic
22. januára 2006 at 16:46
charym ked som to robil sam: tak ak nie su poskodene stierie kruzky, potrebujes 2xgufero to je cca 500,- a 2 litre oleja cenu si nepamätam, k tomu jednu kavicku pripadne nejake to pivko. Cenu servisu neviem.
zeleno
22. januára 2006 at 19:25
Charym: doma to trvá dlhšie,lebo sa nerobí takým tempom. Nikto nad tebou nestojí, nikto nečaká, kedy to už bude. A dopraješ si, ako píše tlmič, aj nejakú prestávku na občerstvenie.
Výhoda je, že robíš precíznejšie a ak nájdeš popritom iné veci, porobíš aj tie. Záleží, akú máš moto. Napríklad na kroske je prístup hneď ku všetkému a nemušíš sa babrať s kaptážami a blatníkmi. Čistý čas je asi 2 hodiny. Ak to robíš sebe, vyhraď si na to jedno poobedie
a budeš mať aj zábavu, aj úžitok.
charym
22. januára 2006 at 20:19
tlmic zeleno takze az nejak moc nakladne to nieje, to som rad .inak tiez som zastanca robit pomalsie a dbat na vsetko ako chytro chytro to potom taka robota sa moze zopakovat ..
zajo78
23. januára 2006 at 11:46
taktie si to menim sam. pokial sa nemylim tak vymena je po 4 rokoch
Pedrito
23. januára 2006 at 12:19
Mne sa to podarilo meniť iba jeden krát, medzitým som predal moto. Na motokrosovej motorke slzia guferá aj po pár jazdách, niekedy stačilo stiahnuť strunky na guferách.