MV Agusta vstúpila do novej éry so svojím Enduro Veloce, ktorý je najšportovejšie CENDURO s objemom litra na trhu – s 21-palcovým predným kolesom.
Trojválcový motor s objemom 931 ccm od MV Agusty je zbesilo rýchla a vzrušujúca jednotka, ktorá ponúka neuveriteľné množstvo krútiaceho momentu. Razí cestu priamo cez rozsah otáčok, s tým najlepším zvukom v sériovej podobe, ktoré dnes môžeš kúpiť. Ale to ma ani neprekvapuje.
MV Agusta je spojená vždy s troma synonymami – temperament, dizajn, zvuk. Pamätám si na osobnú skúsenosť s MV Agustou 800 Brutale RR. Na zvuk ktorý sa dral cez trojvýfuk do smrti nezabudnem. Ach… milý Ježiško, tento rok by som si prial pod stromček …
Inak tomu nie je ani pri MV Aguste Enduro Veloce. Motor je čerešničkou na tomto supermote do terénu. Enduro Veloce sa správa a má charakter ako supermoto na steroidoch. Zabudnite na veľké predné koleso, pretože Enduro Veloce má agilitu a stabilitu stroja s polovičnou hmotnosťou. S výkonnými brzdami a nastavením odpruženia je dostatočne pripraveným na to, aby ho podporilo na ceste aj mimo nej.
Andiamo avanti
Máme tu super výkonný a zábavný trojvalcový motor o výkone 124 italských koní pri 10 000 ot./min., ktoré cválajú v plnom rozsahu otáčkového spektra. Otočíš, letíš. A krútiacom momente 102 Nm pri 7 000 ot./min. To celé si predstav ešte s orchestrom za zadkom – mama mia!
Suchá váha činí 224 kg a má 20 litrovú palivovú nádrž. To z Veloce robí favorita na tú najzábavnejšiu, možno najlepšiu cestovno-terénu motorku v kategórií. Ale určite nie najlepšiu do terénu. Potenciál a generátor na vyškerený úsmev v helme, ktorý stvorili vo fabrike MV Agusta bude klenot na cestách. Fakt, že máte vpredu 21 palcové koleso, bude absolútne irelevantné. Tá motorka bude na cestách kraľovať. Aspoň do momentu, pokiaľ ťa nezačne bolieť zadek.
Športovosť je pri Aguste niečo, čo je podstatou jej bytia. To sa neodzrkadľuje len na motore, dizajne, brzdách ale aj sedle, ktoré musí byť tvrdé. Ako inak, je to športové náradie do lesa. A tu prichádza kameň úrazu.
Terén – Pohodlie
Pri plnom natankovaní 224 kilového stroja váha zákonite vyskočí. Následne je to poznať ako na papieri, ale aj v teréne. Každý endurák si uvedomí, že ak terén, tak ľahší alebo len prejazd. Tým netvrdím že sa s tým nebude dať robiť divočina. Len ruku na srdce, toto si divočák nekúpi, na to sú vhodnejšie motorky. Za druhé, toto rozmlátiť o kamene nie je najekonomickejší koníček.
MV Agusta Eunduro Veloce je obuté do Bridgestone AX41, ktoré sú vhodnejšie pre tento druh terénu. Nie je pochýb, že je to jeden z najschopnejších cestných motoriek s 21″ predným kolesom na jazdu po ceste, ale nemá predpoklady byť najlepšou všestrannou motorkou na svete. Slabý výkon v teréne v porovnaní s konkurenciou a nedostatok pohodlia z neho robia ťažšie predajný kus, ale o to bude vzácnejšie ho stretnút na ceste a potichu závidieť ten zvuk. Top adventure bike ocenenie síce nezíska, ale v tom, čo vie robiť, je majster – jazdí tvrdo a rýchlo na úzkych cestách a horských kľukatých serpentínach. Jeho DNA bude robiť majiteľovi radosť každé otočenie plynu.
Brzdy, podvozok
Na rozdiel od mnohých veľkých dobrodružných cendúr, sa Enduro Veloce cíti ako superšportový bike na štekloch, pokiaľ ide o zatáčanie. Dokonca aj so zdvihom 210 mm na každom konci je cítiť podporu odpruženia Sachs. Poskytuje druh spätnej väzby a vyrovnanosti, ktorý je zvyčajne nemožný s 21-palcovým predným kolesom. Podvozok žehlí všetky druhy nerovnosti a dá sa mu nakladať do nemlehet. Enduro Veloce sa padá do zákrut neuveriteľnou rýchlosťou. Až uvažujem na ktorú … tam dali tú 21? Nebola by 19 lepšia? Len úvaha.
Je to samozrejme vďaka kombinácii plne nastaviteľného podvozku a odpruženia v predu aj v zadu. Bacha, žiadny elektronický nastaviteľný podvozok alebo semi-aktívny tu nenájdeš. Facka za tie prachy, čo? Jednou z najlepších vlastností Enduro Veloce je jeho obratnosť aj pri vyšších rýchlostiach. S 21-palcovým predným kolesom by veľké Enduro Veloce nemalo byť také agilné, ako v skutočnosti je.
O celé kúzlo sa stará Sachs a robí to skvelo. Je to jeden z najlepších, ak nie najlepšie ovládateľný advík s 21″ predným kolesom, ktoré si môžete kúpiť za peniaze. A to za celkom veľké peniaze. Na druhej strane je sedadlo po celom dni v sedle príliš tuhé a nepohodlné. Cez riadidlá a stúpačky je dosť veľa vibrácií, čo znamená, že čokoľvek viac ako hodina alebo dve bez prestávky je príliš veľa.
K brzdám nie je asi čo povedať. Jedná sa o Brembo Stylema. Tam je myslím každému jasné, že s týmito brzdami zastavíš Agustu aj jedným prstom.
Motor
Hoci troj-hrnek je založený na platforme používanej v modeloch MV s objemom 800 cm³, vrátane Brutale 800 a Turismo Veloce. Pre Enduro Veloce bol výrazne prepracovaný a je takmer úplne nový, pričom v tomto procese narástol zo 798 ccm na 931 ccm. Tomu hovorím upgrade. To sa prejavilo radikálne na náraste krútiaceho momentu.
A vďaka tomu pôsobí pri rýchlejšej jazde na ceste sebavedomejšie a pridáva agresívny športový prvok do sektora adventúr strednej váhy. Motor 931cc je vzrušujúci a razí si cestu cez prevodovku s intenzitou superšportového stroja. Prenos krútiaceho momentu hraničí s agresívnym, ale nie príliš prehnaným výkonom a prináša vzrušujúci ťah od podlahy až po horný koniec spektra.
Dochádza mu para nad 10 000 otáčok za minútu, ale Enduro Veloce stále ťahá a má jeden z najlepších, ak nie najlepší zvuk, ktorý je dnes v ponuke. S hrdelným revom z tohto trojvalcového motora budeš bažiť po jazde non-stop. O spotrebe tu nebudem ani písať. Kto si kúpi Enduro Veloce, nemyslí na spotrebu. Bude veľká, ale to nevadí, stojí to za to! Zvuk je brutálne hlasný a výrazný vo svojom podaní, doplnený praskaním a údermi pri preradení s nastaveným quickshifterom, ktorý nemôže chýbať.
Mínus, ktorý plynie z agresívneho charakteru, je pri nízkych otáčkach odspodu pre jazdu v meste. Je príliš hlasný pri diaľničných rýchlostiach, kde po hodine siahneš po štupľoch do uší. Pri temperamentnej jazde a diaľničných presunoch budeš s MV Agustou Enduro Veloce často tankovať.
Temperamentná šelma bude obtiažnejšia na skrotenie v teréne, najmä na pomalších, technickejších trasách a úsekoch kde je nutný cit. Je to hlavne vďaka tvrdému výbuchu krútiaceho momentu, ktorý je prítomný aj v terénnom režime, a moc ho nemierni ani kontrola trakcie. A ak zasiahne, je naopak dosť rušivá, dokonca aj pri najnižších nastaveniach.
Elektronika
MV určite nešetril, pokiaľ ide o elektroniku. Šesťosová IMU poháňa celý rad jazdných pomôcok, vrátane osemúrovňovej nastaviteľnej kontroly trakcie. Prepínateľného ABS v zákrutách, nastaviteľného ovládania motorovej brzdy, anti-whelie, tempomatu, rýchloradenia hore / dole – quickshifteru a dokonca aj kontroly rozjazdu. Áno, čítate správne. Kto nevie pustiť spojku a pridať plyn, motorka to urobí za neho.
V ponuke sú štyri režimy jazdca – Urban, Touring, Off-Road a Custom All-Terrain, pričom každý umožňuje jazdcovi upravovať režimy za chodu. Všetky informácie, ktoré potrebuješ sú privádzané cez robustnú, 7″ TFT prístrojovú dosku. Tá je pomerne jednoduchá na používanie, ale aj na navigáciu. Musím povedať že sa jedná o prémiovú motorku, s ešte prémiovejšou cenovkou. Avšak plasty okolo obrazovky vyzerajú veľmi lacno.
Pokiaľ ide o hardvér, Enduro Veloce prichádza s vysokou úrovňou Brembo Stylema pre zastavenie brutálneho výkonu. Bolo by však fajn vidieť nejaké polo-aktívne alebo aspoň elektronicky nastaviteľné odpruženie za tak vysokú požadovanú cenu.
Záver
Cena by sa mala pohybovať okolo závratných 25 519 euro. Po oznámení približnej ceny prišla vlna kritiky a cena asi o niečo klesne.
Jedná sa o stroj postavený na jazdu na ceste, s príležitostným off-roadom, takže aby sme to uviedli do perspektívy, jedným z najbližších súperov Enduro Veloce a to: Ducati DesertX, KTM 890 Adventure, ale pôjdeme aj do silnejšíeho sektora a to KTM 1290 Super Adventure alebo dokonca Africa Twin. Ak sa pozrieme na tieto modely, vyjdú nám iba dva výsledky: Všetko spomenuté je lacnejšie ale zároveň MV Agusta Enduro Veloce je najsilnejšie.
Otázka znie: prináša MV Agusta do tejto nedupanej kategórie drsných – elektronicko moderných schopných strojov niečo, čo stojí za tu obriu cenovku? Je zvuk a ovládateľnosť v zákrutách to, za čo stojí si priplatiť tisíce eur navyše? Dajte mi vedieť, čo si myslíte Vy.
Každopádne odporúčam a zároveň si želám, aby sa to predávalo ako zážitková jazda. Lebo s touto motorkou, bude každé zvezenie za všetky prachy – doslova.