Connect with us

Spravodajstvo

Nová kapitola – Novinky Suzuki na rok 2014

Publikovaný

on

Tak sme sa nakoniec dočkali a sériová verzia novej generácie veľkého cestného endura Suzuki V-Strom 1000 je na svete. To však nie je všetko a rok 2014 nám prinesie okrem nového litrového V-Stroma aj dvojicu inovovaných maxiskútrov Burgman 125 a 200. Japonský výrobca si naviac na oficiálnu prezentáciu noviniek na rok 2014 vybral naozaj originálne miesto v podobe legendárnej 24-hodinovky v Le Mans, s ktorou je úzko spätá najmä športová história Suzuki. Novinky sme si tak naživo mohli pozrieť za výraznej zvukovej kulisy vytrvalostných okruhových špeciálov, ktoré práve absolvovali finálové podujatie sezóny.

Prečo práve veľké cestné enduro?
Táto veta vyznie možno trochu kacírsky, ale pri pohľade na modelovú ponuku Suzuki človeka napadne viacero modelov, ktoré si možno zaslúžia modernizáciu. Prečo sa teda výrobca zameral na veľké cestné enduro? Odpoveď je jednoduchá, pretrvávajúci vysoký záujem zákazníkov o túto triedu. Posledné roky priniesli podstatné zmeny v štruktúre motocyklového trhu a dnes už nik nepochybuje o tom, že top triedou na motocyklovom trhu sú v posledných rokoch veľké cestné endurá. Suzuki tento fakt pocítila na vlastnej koži v podobe úspešného modelu V-Strom 650, pre ktorý sa od uvedenia na trhu (v r. 2004) rozhodlo už viac ako 140 000 zákazníkov. Pôvodný veľký V-Strom až taký úspešný nebol, no nová generácia tohto modelu chce tieto čísla pozmeniť.

Japonci stavajú na pevných základoch
Suzuki je značka, ktorá sa v novodobej histórii zapísala do povedomia množstvom modelov, ktoré sa dočkali doslova legendárneho postavenia na trhu a sprevádza ich množstvo verných fanúšikov. Spomeniem len modelové rady Bandit, GSX-R, Burgman alebo najnovšie aj V-Strom. Pri každom zo spomínaných modelov vás určite napadne niekto, kto vlastnil alebo vlastní niektorý zo spomínaných modelov. Alebo je vysoko pravdepodobné, že niektorý z týchto modelov prešiel aj vašimi rukami. V-Strom sa v tejto spoločnosti ocitol už od roku 2002 a najmä menšia 650-ka pomáhala formovať triedu cestných endúr do súčasnej podoby. V posledných rokoch sa však do popredia dostávajú väčšie zdvihové objemy a práve do tejto triedy vstupuje nový V-Strom 1000.

Dobrodružný športový turista
Vďaka mimoriadnej všestrannosti súčasných cestných endúr je možné kombinovať naozaj široký okruh možností využitia týchto motocyklov. Výrobcovia neváhajú investovať do vývoja týchto motocyklov nemalé prostriedky, pričom tu vládne naozaj tvrdá konkurencia a V-Strom vstupuje do triedy, kde zastúpenie majú prakticky všetky najvýznamnejšie značky. Na Suzuki tak nečaká ľahká úloha, no nový V-Strom prichádza s filozofiou kompaktného a ľahkého motocykla, no zároveň komfortného turistu, ktorý bude ponúkať optimálne jazdné vlastnosti širokému okruhu jazdcov v najrozmanitejšom prostredí.

Osvedčený dvojvalec s novou technikou
Základom nového modelu je osvedčený, kvapalinou chladený dvojvalec, ktorý sa objavil už na prvej generácii V-Stroma. Treba však dodať, že s originálom má len minimum spoločného. Konštruktéri zväčšili vŕtanie pôvodného motora a zdvihový objem narástol z 996 na 1 037 ccm. Nové piesty sú ľahšie a to isté platí aj pre piestne krúžky. Nové hlavy valcov teraz ukrývajú dvojicu irídiových sviečok v každom valci. Výsledkom je efektívnejšie spaľovanie a lepšia odozva plynovej rukoväte. Úprav sa dočkal aj elektronický systém vstrekovania paliva, ktorý teraz využíva vstrekovacie trysky s 10-timi otvormi namiesto štyroch. Tieto zmeny priniesli nárast výkonu na 100 k pri 8 000 ot./min. a krútiaci moment 103 Nm vrcholí už pri 4 000 ot./min! Najmä hodnota krútiaceho momentu veľa napovedá o pružnosti tohto dvojvalca. To však nie je všetko a tento výkon sa na zadné koleso prenáša pomocou novej 6-stupňovej prevodovky a novej antihoppingovej spojky, ktorá naviac ponúka aj technológiu Suzuki Clutch Assist System, ktorý uľahčuje ovládanie spojky, v tomto prípade o 13 %.

Úplne nová elektronika
Nový V-Strom je prvým sériovým modelom v ponuke Suzuki, ktorý prichádza s elektronickým systémom trakčnej kontroly, čo len potvrdzuje top postavenie tohto modelu v ponuke Suzuki. Sofistikovaný systém využíva senzory na oboch kolesách, kľukovom hriadeli, škrtiacej klapke a monitoruje práve zaradený prevodový stupeň. Dokáže prakticky okamžite znížiť výkon v prípade, že zaregistruje pretočenie zadného kolesa. Výkon motora reguluje pomocou časovania zapaľovania a prívodu vzduchu. Systém vyhodnocuje okamžitú situáciu každé štyri milisekundy a následne zasiahne podľa potreby. Jazdec má k dispozícii dva režimy citlivosti alebo môže trakčnú kontrolu vypnúť úplne.

Kompaktný podvozok
Podvozok je prakticky úplne nový a má nemalý podiel na celkovo kompaktnej a ľahkej konštrukcii motocykla. Rám je teraz tuhší a o 13 % ľahší ako v prípade pôvodnej verzie. Rázvor je o niečo dlhší (1 535 vs. 1 555 mm), čo prináša zvýšenú stabilitu. Napriek tomu vzdialenosť medzi oskou predného kolesa a čapom zadnej kyvnej vidlice sa skrátila a predĺženie sa tak týka najmä zadnej kyvnej vidlice. Štíhlej konštrukcii motocykla prispieva aj zmenšená nádrž o 2 litre na celkových 20 litrov. V kombinácii s nízkym sedlom tak na jazdca čaká výborný komfort a ľahký pohyb v sedle. Úplnou novinkou je predná vidlica typu upside down, ktorá je plne nastaviteľná. Zadný tlmič rovnako ponúka široké možnosti nastavenia a tuhosť si jazdec ľahko nastaví pomocou otočnej hlavice pod sedlom. Výkonný brzdný systém sa opiera o dvojicu radiálne uchytených strmeňov Tokico monoblok, ktoré zvierajú kotúče o priemere 310 mm. Súčasťou doplnkovej výbavy je elektronický protiblokovací systém ABS, ktorý dodala firma Bosch.

Dizajn a komfort
Musím povedať, že nový V-Strom je typom motocykla, ktorý naživo vyzerá oveľa lepšie ako na fotkách a medzi konkurenciou sa rozhodne nestratí. Dominantným prvkom sú predné partie, ktoré nadväzujú na legendárny model Suzuki DR Big, ktorý ako prvý priniesol dizajn „zobáka“ už na konci 80-tych rokov minulého storočia a zároveň bol priekopníkom v kategórii dobrodružných turistov. Samotný dizajn však úzko súvisí s funkčnosťou a na jazdca a spolujazdca čaká komfortný spoločník. Novinkou je multinastaviteľný mechanický štít, ktorý sa dá posúvať nielen smerom hore, ale aj dopredu a dozadu. Na hlboko vykrojenú nádrž plynule nadväzuje pohodlné sedlo, v ktorom nájdu optimálne pohodlie rôzne postavy jazdcov. Úplne novej multifunkčnej prístrojovke nechýba palubný počítač, ktorý jazdca zásobuje množstvom užitočných informácií. Samozrejmosťou je 12V zásuvka, ktorá sa nachádza priamo pod prístrojovým panelom.

Široká paleta doplnkov
V Suzuki nezabudli na širokú paletu originálnych doplnkov a V-Stroma si môžete dovybaviť podľa vlastných predstáv. Veľmi dobre vyzerá sada integrovaných postranných kufrov, ktoré nijako nekazia celkový pohľad na motocykel, práve naopak. Okrem toho môže jazdec siahnuť po krytoch rukovätí, centrálnom stojane, spodnom kryte motora, padacích rámoch, vyhrievaných rukovätiach a ďalších doplnkoch.
Novú Suzuki V-Strom čaká náročná úloha, no možno našla recept na úspech a ponúka ľahšiu a obratnejšiu alternatívu veľkým dvojvalcom, ktorá však nijako nezaostáva v oblasti komfortu a využiteľnosti. Už najbližšie mesiace ukážu ako sa táto nová kapitola v ponuke Suzuki osvedčí.

Suzuki V-Strom 1000 2014

Motor: 1 037 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 100 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 103 Nm pri 4 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 285 x 865 x 1 410 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 228 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 555 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 110/80 – 19, vzadu: 150/70 – 17


Mestskí elegáni

Nový V-Strom nebol jedinou novinkou, ktorú Suzuki v Le Mans ukázala a priaznivci mestských maxiskústrov sa môžu tešiť na novú generáciu populárnych modelov Burgman 125/150.


Úspešná 11-ročná história
V ponuke Suzuki sa dvojica malých Burgmanov objavila už v roku 2002 a priniesli koncept komfortného a luxusného maxiskútra aj do menších zdvihových objemov. Dvojica najmenších Burgmanov tak výborne zapadla do kategórie mestských maxiskútrov. O popularite tohto modelu svedčia aj predajné čísla a z výrobných liniek španielskeho závodu Suzuki za toto obdobie zišlo viac ako 145 000 modelov malého Burgmana (125 + 200). Prvá výrazná modernizácia potom prišla v roku 2007. Najnovšia verzia tohto modelu prešla okrem dizajnovej a technickej inovácie aj zmenou výrobného závodu a najnovší Burgman už schádza z výrobných liniek vo výrobnom závode v Thajsku.

Prémiové mestské maxiskútre
Modelová rada Burgman sa dlhé roky teší priazni širokého okruhu jazdcov a najmä dvojica väčších modelov (400 a 650) je medzi konkurenciou vnímaná ako jeden z vrcholov na poli komfortu hraničiaceho s luxusom. V rovnakých šľapajach ide aj dvojica najmenších Burgmanov, ktoré prinášajú množstvo prémiových prvkov, ktoré nájdete na väčších súrodencoch.

Moderný motor a podvozok
Dvojica moderných, kvapalinou chladených jednovalcov vychádza z predchádzajúcej generácie, no úpravy nielen na motore, ale aj na elektronickom systéme vstrekovania paliva prinášajú zlepšený priebeh výkonovej krivky a zníženie spotreby paliva, ktorá sa v prípade 125-ky pohybuje na hranici 3 l/100 km. Katalyzátor výfukových plynov zaručuje, že oba modely spĺňajú emisnú normu Euro 3. Výkon pritom v oboch prípadoch postačuje nielen na mestskú premávku ale Burgman si bez problémov poradí aj v rýchlej medzimestskej doprave.
Podvozok Bzrgmana tvorí oceľový trubkový rám, ktorý poskytuje potrebnú tuhosť. Komfortné pruženie má na starosti predná teleskopická vidlica o priemere 33 mm a dvojica postranných tlmičov vzadu. Zachované zostali 13-palcové kolesá, ktoré sú štandardom v tejto triede. O spomalenie sa starajú kotúčové brzdy na oboch kolesách, ktoré môžu byť vybavené systémom ABS.

Atraktívny dizajn športovca
Dvojica nových Burgmanov prichádza s úplne novým dynamickým dizajnom, ktorý ich výzorovo viac približuje k svojím väčším súrodencom. Burgman teraz pôsobí štíhlejším a dynamickejším dojmom. Na dvojicu predných svetlometov nadväzuje nový čelný štít, ktorý je vyšší ako u predchádzajúcej generácie a zlepšuje ochranu jazdca. Celkovo štíhlejší dizajn podtrhujú aj vykrojené plošiny, ktoré uľahčujú nastupovanie a pri výške sedla (735 mm) nebudú mať problémy ani nižšie postavy.
Pod novovytvarovaným sedlom sa ukrýva veľkorysý 41-litrový úložný priestor, kde sa dajú uskladniť napríklad dve integrálne prilby. Dostatok úložných priestorov nájde jazdec aj vpredu, kde ho naviac čaká aj praktická 12 V zásuvka. Úplne nová prístrojovka po vzore väčších Burgmanov zásobuje jazdca množstvom užitočných informácií.

Suzuki Burgman 125 / 200 2014

Motor: 125 / 200 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Prevodovka: automatická s plynulým CVT
Rozmery (D x Š x V): 2 055 x 740 x 1 355 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 161/ 163 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 465 mm
Výška sedla: 735 mm
Objem pal. nádrže: 10,5 l
Pneu: vpredu: 110/90 – 13, vzadu: 130/70 – 12


Text: Miro Tamáši, foto: autor a Suzuki

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

Nová kapitola – Novinky Suzuki na rok 2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri