Testy a recenzie

Nová kapitola úspešného príbehu – test Yamaha MT125 a YZF-R125

Publikovaný

on

Španielsko, Barcelona, 2. 6. 2014

Ak si niekde prečítate, že sa na motocyklovom trhu práve objavila nejaká novinka, tak je vysoká pravdepodobnosť, že pôjde o model z dielne Yamahy. Nevídaná ofenzíva japonskej značky, ktorá začala v minulom roku úspešne pokračuje a na svete máme ďalšiu dvojicu modelov, ktoré sú tentoraz namierené na začínajúcu mládež. Yamaha nás spolu s vybranými novinármi z celej Európy pozvala do Barcelony, kde sme si mohli ako prví vyskúšať inovovaný malý superšport YZF-R125 a úplne nový naháč MT-125.

Nová kapitola
Yamaha sa evidentne vybrala správnym smerom a modely ako MT-07 a MT-09 sú momentálne nedostatkovým tovarom nielen v našich končinách, ale prakticky po celej Európe. Tento úspech jednoznačne poukazuje na skutočnosť, že atraktívne a športovo ladené  naháče, ktoré sa naviac môžu pochváliť vynikajúcou cenou sú v kurze. No a na tento úspech sa chystá nadviazať aj najnovší prírastok modelovej rady MT, aj keď nová 125-ka sa chystá osloviť trochu inú skupinu jazdcov. Cieľ však zostáva rovnaký a MT-125 prináša top jazdné vlastnosti v kombinácii s atraktívnym dizajnom streetfightra.

Superšportová DNA
Prvý deň testovania nás čakal práve nový naháč MT-125, ktorý zdieľa spoločnú techniku so superšportom YZF-R125, čo je z pohľadu správneho streetfightra ideálna kombinácia. Tuhý športový podvozok je priam stvorený na extrém a s rezervou dokáže zvládnuť 15 k výkonu, ktoré moderný, kvapalinou chladený jednovalec ponúka. Nesmieme samozrejme opomenúť dizajn chuligána, ktorý vychádza z japonskej pouličnej kultúry, ktorú Yamaha označuje výrazom, „Dark side of Japan“.

Odvrátená tvár Japonska
S príchodom nových modelov rady MT sa v slovníku Yamahy udomácnil pojem: „Dark side of Japan“, ktorý so sebou prináša agresívny dizajn mestského naháča. Na druhej strane, menším prekvapením pre niekoho môže byť skutočnosť, že dizajn, a vlastne aj celá produkcia novej 125-ky je dielom európskych konštruktérov. Treba však dodať, že tento výsledok globalizácie sa Európanom vydaril a MT-125 pútal v preplnených uliciach Barcelony zaslúženú pozornosť. Jednoznačne dizajnová príbuznosť s väčšími súrodencami je neodškriepiteľná a dokonca sa dá povedať, že v určitých smeroch ich aj prekonáva. Stačí sa pozrieť napríklad na predný svetlomet vybavený modernou LED technológiou alebo spodný plastový kryt motora, ktorý na väčších modeloch nenájdete. Určite by som vyzdvihol nový digitálny prístrojový panel, ktorý je nielen väčší ako na modeloch MT-07 a 09, ale k jazdcovi sa dostávajú všetky potrebné informácie, kde nechýba napríklad priemerná, ale aj okamžitá spotreba paliva. Yamaha zároveň poteší aj svojimi rozmermi, ktoré by sa v tejto triede dali označiť ako nadštandardné a dá sa povedať, že komfort je porovnateľný skôr s veľkoobjemovým naháčom ako s priemernou útlou 125-kou.

Ľahké ovládanie a komfort
Vizuálne síce pôsobí dospelo, ale objemovo je to stále malý motocykel, čo si uvedomíte okamžite po nasadnutí. Vďaka svojej štíhlosti neprekáža ani relatívne vysoké sedlo (820 mm) a dosiahnuť nohami na zem dokážu aj nižšie postavy. V porovnaní so superšportom sa pochopiteľne posed zmenil a vzpriamená poloha okrem väčšieho komfortu prináša aj ľahšie ovládanie. Samotný podvozok však zostal prakticky rovnaký, čo podtrhuje nová predná vidlica typu upside down alebo výkonná predná kotúčová brzda s radiálne uchyteným strmeňom. Pruženie sa dočkalo menších zmien aj vzadu a je teraz odolnejšie proti prepruženiu najmä v prípade, že jazdíte so spolujazdcom. Tuhosť podvozku sa prenáša aj do samotnej jazdy a s 15-koňovým jednovalcom nie je jednoduché dostať podvozok do úzkych a všetko zvládal s ľahkosťou a prehľadom. 

Inovovaný jednovalec
Motor už vo svojej pôvodnej verzii patril medzi to najlepšie, čo táto trieda ponúka a ukázal ako sa dá optimálne využiť 15 k výkonu k plnej spokojnosti začínajúceho, ale aj pokročilejšieho jazdca. Dobré odstupňovanie 6-stupňovej prevodovky zaručilo slušnú akceleráciu, a zároveň sa maximálka dokázala prehupnúť cez 110 km/h. Trocha šikovný jazdec dokáže s pomocou spojky odlepiť predné koleso od zeme a „fun factor“ vysoko prevyšuje bežný priemer. V tejto predpismi stráženej triede ťažko čakať niečo lepšie, no nový motor predsa len prekonáva svojho predchodcu. Nejde ani tak o výkon a zábavu, tá je prakticky na rovnakej úrovni, no tento motor prekonáva svojho predchodcu v spotrebe paliva. V motore sa objavilo až 70 nových a inovovaných komponentov, ktoré priniesli spomínanú úsporu. Na konci testovacieho dňa, ktorý bol tradične spojený s jazdným štýlom „čo to dá“ a neustálym preblikovaním kontrolky obmedzovača otáčok ukázal palubný počítač priemernú spotrebu len 2,3 l/100km!

V uliciach Barcelony ako ryba vo vode
Úvodná časť testovacieho okruhu nás previedla ulicami Barcelony a ako v ktoromkoľvek inom európskom veľkomeste, aj tu boli dve kolesá ideálnym spôsobom presúvania sa po meste. MT-éčko sa už od prvých metrov cítilo v mestských uliciach výborne a vzpriamený posed v kombinácii s tuhým podvozkom malého superšportu priniesol ľahké a presné ovládanie. Samotná motorka váži len 138 kg, čo rovnako výraznou mierou prispelo k obratnému ovládaniu. V praxi to znamenalo, že hustou premávkou sa v sedle malého naháča dalo prepletať s neuveriteľnou ľahkosťou. 15 koní výkonu na papieri samozrejme veľa neznamená, no na jazdenie v meste bohato stačilo. Svižná akcelerácia na prvých troch stupňoch ma zakaždým dostala z križovatky medzi prvými, a potom stačilo udržiavať rýchlosť a využívať prednosti obratného podvozku. Motor dokázal byť naviac aj prekvapivo pružný a nebolo nutné za každú cenu hnať výkon do maxima.

Športovec a chuligán v jednom
Priznávam, že spočiatku som mal menšie obavy ako sa vcítim do kože mladého a začínajúceho motorkára, ktorý si užíva svoju prvú „dospelú“ motorku, no v momente keď sme vypadli z mesta a dostali sa na úzke cesty smerujúce do hôr to prišlo samo. Nebol som v tom však sám a podobnou premenou prešli aj ostatní kolegovia novinári, z ktorých ani jeden nemal pod 30 rokov. Plynová rukoväť sa automaticky zasekla do polohy „naplno“ a najbližších pár kilometrov len sporadicky menila túto polohu. Udržať svižné tempo vyžadovalo časté radenie a to, čo stratíte na rovinke, sa dalo dobehnúť neskorým brzdením pred zákrutou. Aj tu by som vyzdvihol tuhý podvozok, ktorý by určite zniesol aj vyššie tempo a túto istotu prenáša aj na jazdca. Motor si pri tejto jazde prakticky ani na sekundu nevydýchne, no nemal najmenší problém držať otáčky neustále blízko maxima. Hladko radiaca prevodovka rovnako bez problémov znášala drsnejšie zaobchádzanie.
Záver patril voľnej zábave a MT-125 ukázala, že poteší aj začínajúcich streetfightrov. Názorne nám to predviedol jeden fínsky kolega s bohatými skúsenosťami so stunt ridingom, ktorý bez problémov predviedol kompletnú abecedu trikov a okrem jazdy na zadnom kolese, vďaka výkonnej prednej brzde zvládol aj jazdu po prednom kolese a motor dokázal roztočiť zadné koleso do efektného „burn outu“.

 

Ostrá replika
Test Yamaha YZF-R125

Top voľba
Od roku 2008 Yamaha neohrozene kraľuje triede malých superšportov a model YZF-R125 sa stal predmetom túžby nejedného tínedžera túžiaceho po pravej superšportovej replike. Yamaha bola prvou značkou, ktorá dokázala pretransformovať nudný a pomalý štvortakt pre začiatočníkov na reálne športové náradie, s ktorým môžete vyraziť rovno na okruh. Tento motocykel sa prakticky z večera na ráno stal ikonou nielen v očiach dospievajúcej mládeže. Možno aj preto sa od spomínaného roku 2008 pre tento model rozhodlo viac ako 45 000 zákazníkov. No a na tento úspech sa bude snažiť nadviazať nová generácia tohto modelu.

Nový dizajn
Nedá sa povedať, že pôvodná verzia tohto modelu bola nejako zastaraná, práve naopak, z pohľadu agresívneho dizajnu je to stále špička. Nový dizajn je však citeľným posunom vpred s cieľom ešte väčšieho priblíženia sa k väčším súrodencom R6 a R1. Najmä pohľad spredu odhalí črty existujúceho modelu R6. To však nie je všetko a ďalším športovo ladeným detailom je nový tvar vrchného okuláru, ktorý prešiel odtučňovacou kúrou a vďaka novým otvorom vyzerá ako by pochádzal priamo z okruhového špeciálu M1.

Rovnaká technika ako na MT-125
Po technickej stránke platí vlastne to, čo aj v prípade naháča MT-125. Motor prichádza s úpravami, ktoré pomohli výrazne znížiť spotrebu bez toho, aby tým utrpel výkon motora. Ďalšími dôležitými novinkami sú nová predná vidlica typu upside down, predný kotúč s radiálnym uchytením, nové 12-lúčové ráfy kolies alebo veľká multifunkčná prístrojovka. Nastavenie zadného tlmiča je teraz tuhšie a lepšie odoláva prepruženiu. Určite netreba zabudnúť aj na nové pneumatiky Michelin Pilot Street, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre malé športové motorky a obe Yamahy sú prvými modelmi, ktoré ich majú obuté. Jednoznačne výborná voľba a aj v hlbokých náklonoch ponúkali maximálnu istotu.  

Vo víre veľkomesta
O tomto modeli je známe, že pomer medzi jazdnými vlastnosťami superšportu a komfortom 125-ky pre začiatočníka vyznieva v prospech športových jazdných vlastností. Tomu samozrejme zodpovedá aj posed a komfort, ktorý síce nedosahuje extrému R6-ky, ale okamžite viete, že sedíte na pravom superšporte. Vďaka väčším rozmerom sa do sedla pohodlne poskladajú aj vyšší jazdci, dopredu naklonený posed nebol stvorený do pomalej premávky veľkomiest a je dobré, že z mesta sme sa vymotali oveľa rýchlejšie ako deň predtým s naháčom MT-125. Samozrejme, nejde o žiaden extrém a dá sa bez problémov jazdiť aj v meste, ale z pohľadu pohodlia to bolo rovnaké ako keby som zabrúsil do mestských ulíc na superšportovej 600-vke. Dá sa to zvládnuť, ale prečo mrhať talentom, keď si to môžete užiť niekde inde.

Úzke cesty, ostré zákruty a motokárová dráha
Našťastie z mesta sa dostávame relatívne rýchlo a zrazu sa ocitáme na poloprázdnych úzkych cestách plných tesných zákrut, prostredie ako stvorené pre malý superšport. Jazda so štvortaktnou 125-kou má svoje špecifiká, kde hlavne motor má svoje limity, no Yamaha neustále potvrdzuje, že nie je obyčajnou 125-kou a limity motora vyvažuje výborným podvozkom. Nájazdové rýchlosti do zákrut sú vďaka ľahučkému ovládaniu a tuhému podvozku celkom vysoké. Brzdí sa len zľahka, nakoľko každé prudšie stlačenie páčky znamená stratu rýchlosti, ktorú potom ťažko získavate späť. No a keď už je brzdenie nevyhnutné, tak brzdy fungujú výborne s rýchlym nástupom výkonu a dostatkom citu. V tiahlych stúpaniach mi trochu vadil pomerne veľký rozdiel medzi 2. a 3. prevodovým stupňom, kde dvojka revala v maximálnych otáčkach, no trojka už nechcela príliš akcelerovať. Inak bola jazda výborná zábava, otáčkomer sa prakticky nepohne z polohy maximálnych otáčok a vyvrcholenie nás čakalo na motokárovej dráhe. Ani tu Yamaha nesklamala, práve naopak. A keď svojou postavou už nepatrím do kategórie tínedžerov, tak motorka si bez mihnutia oka poradila s touto situáciou a občasné šuchnutie kolena o asfalt potvrdzovalo výborné jazdné vlastnosti tohto malého superšportu. Vďaka nízkej hmotnosti a ľahkému ovládaniu do zákrut motorka doslova padala a aj najtesnejšie zákruty zvláda s rezervou. Menším šokom na záver bola opäť priemerná spotreba 2,3 l/100 km.

Jeden základ, dvaja víťazi
Yamaha jednoznačne berie 125-ky vážne a mladým jazdcom ponúka špičkové modely, ktoré sa veľkoobjemovým súrodencom vyrovnajú nielen dizajnom, úrovňou dielenského spracovania, ale aj jazdnými vlastnosťami. Toto sa podarilo skĺbiť aj v prípade dvojice testovaných noviniek, ktoré na jednom základe ponúkajú špičkové náradie namierené na rôzne typy začínajúcich jazdcov a je jedno či inklinujete k streetfighterom alebo okruhovým strelcom, Yamaha má pre vás správnu motorku. Naháč MT-125 pritom stojí 4 190 Eur a superšport YZF-R125 4 490 Eur.

Yamaha MT-125
Motor: 124 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 15 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 12,4 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 955 x 740 x 1 040 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 138 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 355 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 11,5 l
Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17

Yamaha YZF-R125
Motor:
124 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 15 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 12,4 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 955 x 680 x 1 065 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 140 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 355 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem pal. nádrže: 11,5 l
Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17

Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2014.

Yamaha YZF-R125 – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version