Nezaradené

Nová Yamaha R9: dočkali sme sa!

Publikovaný

on

V minulosti a v súčasnosti bola Yamaha R6 v segmente superšportov jednoducho ikona. Tento motocykel dosiahol za posledné desaťročia mnoho víťazstiev a titulov. Príbeh úspechu sa začal v roku 1999, keď bol R6 predstavený ako nástupca YZF-600R Thundercat. Od tohto bodu sa zdokonalovala a vývoj stále napredoval. RJ11, RJ15 a RJ27, ktoré boli naposledy uvedené na trh v roku 2017, stanovili míľniky v tejto triede. Odvtedy sa toho vo svete motocyklov veľa udialo. Predaje superšportových áut a superbikov stagnujú alebo prudko klesajú. Prísne emisné normy EÚ stavajú spoločnosti pred veľké prekážky. Výrobcovia tak museli zareagovať. Prvým krokom Yamahy bolo zastavenie ďalšieho vývoja a predaja v rámci EÚ pre cestnú verziu R6. Úspešná pretekárska verzia je stále v predaji.

Filozofia motora mnohých výrobcov sa zmenila a výzvy verných fanúšikov Yamahy naberali na intenzite. Od roku 2022 sú v majstrovstvách sveta superšportov povolené stroje, ktoré majú viac ako 600 cm3 pre štvorvalce, 675 cm3 pre trojvalce a 750 cm3 pre dvojvalce. Výsledkom je, že Yamaha R6, Kawasaki ZX-6R a Honda CBR600RR sú poslednými zostávajúcimi klasickými radovými štvorvalcami s objemom 600 cm3 na štartovom rošte. Vynaliezaví inžinieri z Iwaty využili túto zmenu predpisov, rozpoznali potenciál motora Yamaha MT09 a prišli s novinkou.

R9 zdedia to najlepšie

Od zmeny predpisov v roku 2022 sa o R9 opakovane diskutuje a špekuluje, či a kedy príde. Yamaha si práva na pomenovanie zabezpečila už dávno. Očakávaná prezentácia na motocyklovom veľtrhu EICMA v Miláne v novembri 2023 sa neuskutočnila, rovnako ako očakávané uvedenie na trh na jar 2024.

Dočkali sme sa

Konštruktéri z Yamahy si dali načas, vedome nechceli strieľať od boku. Až teraz predstavili motorku, ktorá by mohla ísť vo veľkých stopách úspešnej R6.

Známy motor

Nová Yamaha R9 je vybavená motorom CP3 s vysokým krútiacim momentom 890 cm3 z populárneho MT09. Tento má zdvih 62 mm, vŕtanie 78 mm a produkuje 119 koní pri 10 000 ot./min. Kompresný pomer je 11,5:1 a Yamaha ponúka aj čipom riadenú škrtiacu klapku. Nové je mapovanie „Supersport“ a budeme zvedaví, do akej miery tu cítiť gény SSP.

Nový ľahký hliníkový rám Deltabox

Rám na druhej strane nebol jednoducho použitý z MT09. Rám navrhli úplne nanovo. Pomocou gravitačného odlievania dosiahli najvyššiu tuhosť zo všetkých modelov CP3 a zároveň najnižšia hmotnosť rámu zo všetkých modelov Supersport – len ​​ 9,7 kg. Rám je veľmi úzky, čo znamená, že R9 by mala byť agilná a ovládateľná. Celková pohotovostná hmotnosť je 195 kg.

Aerodynamika na prvom mieste

R9 sa vizuálne výrazne líši od R6. Najvýraznejšie sú určite krídelká a predné svetlá. Jemná zadná časť s esteticky malými krídelkami známa z R6 musela ustúpiť. Tu prišla inšpirácia z modelu R1. Yamaha R9 má nižší odpor vzduchu ako R6 a samotné krídelká vytvárajú až o 7 % väčší prítlak vpredu (10 % v zákrutách). Či to ovplyvní maximálnu rýchlosť, zatiaľ nevieme.

Podvozok prekvapil

Už z diaľky vidno zlaté tyče vidlíc a zlatá expanzná nádržka. Ale v tomto prípade nie je všetko zlato, čo sa blyští. Pretože R9 nepoužívala podvozkové komponenty zo Švédska – ako to bolo v prípade MT-09SP – ale skôr KYB. V tejto chvíli ešte nebolo rozhodnuté, či tento malý klamlivý obal zostane v zlatej farbe, alebo pôjde o klasickú čiernu. Vieme, že 43mm upside-down KYB vidlica sa dá individuálne nastaviť pre odskok a kompresiu vľavo a vpravo. Zadný tlmič KYB je nastaviteľný pre predpätie, odskok a tlmenie kompresie.

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version