V pondelok 2. decembra 2013 začali pracoviská oddelení
dokladov okresných riaditeľstiev Policajného zboru vydávať nový typ
občianskeho preukazu s čipom – tzv. elektronické identifikačné karty /eID/. Umožnila
to novela zákona č. 224/2006 Z. z. občianskych preukazoch, ktorá termín
začatia vydávania občianskeho preukazu s elektronickým čipom stanovila
najneskôr od 1. decembra 2013.
Vydávanie eID kariet je neoddeliteľnou súčasťou elektronizácie
verejnej správy, v rámci ktorej štát občanom prostredníctvom internetu
postupne sprístupní elektronické služby verejnej správy – tzv.
eGovernment služby. eID karta je bezpečným úložiskom elektronickej
identity občana a dôveryhodným prostriedkom pri prístupe k elektronickým
službám, pretože spĺňa požiadavky pre bezpečnú autentifikáciu
a jednoznačnú identifikáciu osoby. Projekt „Elektronická identifikačná
karta“ /eID/ je jedným z 11-tich projektov, ktoré MV SR realizuje
v rámci Operačného programu informatizácia spoločnosti spolufinancovaného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Doterajšie občianske preukazy formátu Európskej únie, ktoré vydávame
od júla 2008, pozostávajú z polykarbonátovej karty, do ktorej je
laserom vygravírovaná podoba tváre a osobné údaje občana. eID karta má
navyše na zadnej strane elektronický kontaktný čip, na
ktorom budú uložené údaje občana uvedené na občianskom preukaze, teda
napríklad meno, priezvisko, adresa, dátum narodenia a údaje o platnosti
dokladu. Ak bude mať držiteľ nového občianskeho preukazu záujem, čip
môže obsahovať aj iné údaje potrebné napr. pre vytváranie zaručeného
elektronického podpisu /ZEP/. Ten bude v elektronickej komunikácii
občana s úradmi či komerčnými inštitúciami rovnocennou náhradou
klasického ručného podpisu.
Bezpečnosť údajov uložených v kontaktnom čipe chránia bezpečnostné
mechanizmy a tiež bezpečnostný osobný kód /BOK/. Čip občianskeho
preukazu je tak účinne chránený proti pozmeňovaniu údajov v ňom
uložených, proti kopírovaniu, klonovaniu resp. zneužitiu po krádeži
alebo strate dokladu.
BOK je kombináciou viacerých číslic, ktorú si zvolí držiteľ
pri podaní žiadosti o vydanie eID karty, resp. pri preberaní karty alebo
hocikedy počas platnosti eID karty. Jeho podstatou je, že
pri použití spolu s eID kartou slúži na potvrdenie totožnosti držiteľa
eID pri elektronickej komunikácii. Automaticky sa zablokuje po piatom
nesprávnom zadaní, odblokovať ho je možné len na pracovisku oddelení
dokladov OR PZ, rovnako ako keď držiteľ svoj BOK zabudne.
Zadanie BOK s následnou aktiváciou eID funkcie nie je
povinné, občan sa môže rozhodnúť, či bude alebo nebude využívať
elektronické služby. BOK je možné kedykoľvek zmeniť či zablokovať.
Zákonom stanovená doba platnosti nového typu dokladu zostáva
nezmenená – 10 rokov, taktiež nie je stanovená povinnosť výmeny
občianskeho preukazu bez elektronického čipu pred uplynutím jeho
platnosti za občiansky preukaz s elektronickým čipom. Ak však občan po
1. decembri chce byť držiteľom elektronickej identifikačnej karty aj
v prípade, že vydaný občiansky preukaz má stále platný, môže o ňu
samozrejme požiadať. Správny poplatok za jej vydanie je 4,50 €.
S vydávaním eID kariet sa očakáva rozšírenie používania zaručeného elektronického podpisu /ZEP/
Ako už bolo spomenuté, pomocou ZEP možno elektronicky realizovať
právne úkony, ktoré v klasickom „úradnom“ svete vyžadujú písomnú formu
a vlastnoručný podpis. ZEP nahrádza písomnú formu vlastnoručného
podpisu. Ak sa občan rozhodol pre využívanie elektronických služieb
a určil si svoj BOK, pri preberaní nového dokladu s kontaktným čipom
má možnosť požiadať pracovisko oddelenia dokladov OR PZ o vydanie
kvalifikovaného certifikátu na tvorbu ZEP, táto možnosť platí pre
občana kedykoľvek počas platnosti dokladu, nielen pri jeho vydaní na
pracovisku. Ak sa občan rozhodne pre používanie ZEP, pri preberaní eID karty si zvolí svoj ZEP PIN a môže si zvoliť aj ZEP PUK. Vydanie certifikátu s platnosťou na 5 rokov bude bezplatné.
Kvalifikovaný certifikát je elektronický dokument, ktorým vydavateľ potvrdzuje, že v certifikáte uvedený verejný kľúč patrí držiteľovi certifikátu. Verejný kľúč je informácia slúžiaca na overenie správnosti ZEP vyhotoveného pomocou súkromného kľúča,
ktorým je tajná informácia slúžiaca na vyhotovenie ZEP elektronického
dokumentu. Verejný aj súkromný kľúč sa zvyknú označovať názvom kryptografické kľúče.
ZEP nie je možné získať, je možné ho len vytvoriť.
Na vytvorenie ZEP pomocou eID karty sú potrebné v nej uložené kryptografické kľúče a kvalifikovaný certifikát. Podmienkou je mať nainštalovaný program pre prácu s eID kartou a čítačku čipových kariet kompatibilnú s eID kartou.
Ministerstvo vnútra pri spúšťaní projektu eID kariet zabezpečí pre
občanov aj čítačky čipových kariet. Každý občan, ktorý si aktivuje BOK,
bude mať možnosť v prípade záujmu bezplatne dostať jednu čítačku. Cieľom
je podpora rozvoja a využívania eGovernment služieb.
Na eID karty však možno používať akúkoľvek čítačku kontaktných čipov s nasledovnými parametrami:
Štandard
ISO 7816
Rozhranie do PC
USB CCID
Napájanie
USB
Protokol komunikácie s čipom
T=0, T=1
Veľkosť karty
ID-1
Rýchlosť komunikácie s čipom
Čítačka musí podporovať rýchlosť 115,2 kbaud
Frekvencia hodín čipu
Čítačka musí podporovať frekvenciu 3,5 MHz
Typy čipových kariet
5V, 3V a 1.8V (ISO 7816 Class A, B and C)
Rozhranie
PC / SC
PC / SC pre OS
Windows XP/Vista/7/8, Linux, Mac OS X (32/64 bit
Ideálne je, aby čítačka mala aj certifikáty konformity a bezpečnosti, napríklad:
Konformita a certifikáty
Microsoft WHQL, EMV 2000 Level 1, ISO 7816, HBCI4, USB 2.0 (kompatibilita s USB 1.1), CCID, GSA FIPS 201 approved product list
Bezpečnosť zariadenia
CE, WEEE, FCC, UL, VCCI, MIC, RoHS
Softvérové vybavenie pre čítačku a eID kartu – ovládače
pre čítačku, klienta pre eID kartu a aktiváciu ZEP, vrátane návodov na
inštaláciu, je možné stiahnuť.
Pri vytváraní ZEP občan postupne zadáva svoj BOK a potom podpisový
ZEP PIN. Po treťom nesprávnom zadaní sa ZEP PIN zablokuje a je možné
odblokovať ho pomocou ZEP PUK. Ten sa zablokuje po desiatom nesprávnom
zadaní.
Pri zablokovaní ZEP PUK sa nenávratne zablokuje tá oblasť kontaktného
čipu na eID, v ktorej sú uložené kryptografické kľúče a kvalifikovaný
certifikát. O odblokovanie možno požiadať pracovisko dokladov
a evidencií na OR PZ, kde občanovi vydajú nový kvalifikovaný certifikát
a kryptografické kľúče.
Existuje samozrejme aj možnosť zrušiť kvalifikovaný certifikát, a to v prípade straty či krádeže eID karty, ak má občan podozrenie, že v jeho mene si niekto iný môže vytvoriť ZEP.
Oplatí sa preto osvojiť si pár zásad bezpečného používania eID kariet:
Svoju eID kartu si ukladajte na bezpečné miesto mimo dosahu iných osôb.
V žiadnom prípade ju nedovoľte používať iným osobám.
Vaše bezpečnostné kódy /BOK, ZEP PIN a ZEP PUK/ musia byť pre iných
utajené. Nikomu ich neprezrádzajte a neoznamujte, ani keď vás o to
požiadajú; pokiaľ je nevyhnutné mať ich zapísané, nikdy túto pomôcku
neuchovávajte spolu s eID kartou.
Pri strate, krádeži či podozrení z možného zneužitia eID karty
informujte o tých to skutočnostiach políciu a zabezpečte zrušenie
kvalifikovaného certifikátu na oddelení dokladov. V budúcnosti bude na
tento účel zverejnená aj elektronická služba. Pri zaevidovaní straty
alebo odcudzenia občianskeho preukazu bude BOK automaticky zablokovaný.