Connect with us

Testy a recenzie

Odmocnina Koníka – Test HONDA MSX125

Publikovaný

on

MSX125 je plnohodnotný dedič mena Z100, narodeného v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Monkey začínal motorom OHV o objeme 50 ccm a dnešná verzia nahrádza ukončený retro štýl (v roku 2009), volá sa Mini Street X-treme a oslovuje „násťročných“, ktorí sa bláznia na skejtoch či BMX-kách. A ja zistím či je to skutočne tak.


Ťažká cesta
Najhoršie je pokračovanie v legende. Monkey takou je a dočkal sa niekoľkých (ne)podarených kópií. Možno si jednu pripomeniete aj pred 1989. Základom kompaktného stroja je vzduchom chladený dvojventilový jednovalec OHC o objeme 124,9 ccm. Vyrába sa v Thajskej továrni Honda a motor dodal skúter Wave 125i. Zvláštnosťou je použitie štvorstupňovej prevodovky, ktorá sa vôbec netrápi s necelou porciou desiatich koní.
K váhe je dostatočný aj krútiaci moment a dokonca aj malá 5,5 l nádrž. Veď tu sa neplánuje moc výletov do diaľav, skôr riadne využitie a každodenná pomoc či zábava. Tu pomáha aj nové riešenie nosného chrbticového rámu z oceľového profilu, kde spája hlavu riadenia s čapom kyvnej vidlice. Motor a jeho komponenty majú tak viac priestoru pre seba a motorka tak na odozvu na ovládanie pre centralizovanie váh. Na riadenie bude mať svoju zásluhu aj predná USD, ktorá nie je u 125-iek tak bežná.
Rázvor 1 200 mm a sedlo 765 mm nad asfaltom, to naozaj musí zvládnuť každý. V praxi je ale zvláštne, že nevadí ani vysokým a veľkým postavám. Tá 100 kg váha nie je cítiť, skôr mám pocit, že má opička tak o 50 kg menej ako má v skutočnosti. Je neuveriteľne ovládateľná a ľahučká. Dávnejšie Monkey vyvolal úsmev takmer u každého pre svoju stavbu, dnes je to pre hravosť, tá určitá milota mu ostáva, veď čo je malé to sa nám páči (teraz sa nejedna teta usmieva… neriešme) ale tu sa ja smejem, keď sa dovozím. Je to radostné a zábavné. No ale ku tomu neskôr. Jednoducho váha a celková stavba sú proste „fun“.

Opičia jazda
Zovňajšok má oslovovať skôr „násťročnú“ generáciu, no ja by som skôr šiel na to od opačného konca. Motocykel má pekne tvarované svetlo ktoré prechádza do digitálnej prístrojovej dosky. To má pekne odstávajúce uši v podobe smeroviek. Sedadlo je pohodlné a dobre sa do
neho skladá, fajn je aj to mini prekračovanie motocykla pri nasadaní. Motor po naštartovaní takmer nie je počuť a prevodovka je Hondovo príjemná a presná. Všetko je tu po ruke a ste hneď doma. Aj na prvý raz mám pocit, že som to už jazdil. Tento Honda Fit pocit je poznať takmer u každého modelu. Zoznámenie je rýchle a krátke, motor sa nie ostro, ale príjemne točí a nejedná sa o žiadneho rýchlika, ale skôr príjemného každodenného spoločníka. Gradácia do pouličného bojovníka mi tu až tak nesedí, nie že by to nešlo – to ide na každej motorke, ale tu mám pocit na úplne zameranie ako je napríklad KTM Duke. Do zákrut sa skladá príjemne, podvozok je čitateľný a nezáludný, podáva dostatok informácií pri dostatočnom komforte a príjemných brzdách. Všetko naozaj funguje tak ako má a nie je tu čo ohovárať. Všetko je to také… „dobré“.
Preto moja predstava využívania MSX 125 je každodenná , hlavne pri peknej cene pod 2 800 Eur. Či to už je na dôchodku pán, čo ide na rybačku alebo pre chalana pred školu, a ak treba, tak dokáže niečo na ňom aj ukázať a vyblbnúť sa. Taktiež tam, kde je problém na večer parkovať moto, MSX je super skladné. To isté platí pre karavanistov. Alebo vidiek? Tých možností je naozaj mnoho…

MSX – áno
Voľba 4 farieb, možnosť odviesť spolujazdca, ak spolu máte 154 kg a príjemná cena, kúpiť si? Ak je na to dôvod využívania (aj keď pre radosť sa dá tiež), úžitkovosť mi príde primárnejšia. Vstrekovanie PGM-FI funguje perfektne, všetko ladí a spotreba je výborná. Pneu Vee Rubber prekvapivo držia aj na menších kolesách, riadidlá sú vyššie a dobre padnú do rúk. Pozícia je tak vcelku vzpriamená a uvoľnená, pri autách som tak trocha nízko pri dverách, ale to všetko je len vec zvyku. V zrkadlách je dobrý rozhľad, a hlavne sú takmer bez otrasov. Na zelenú som bol vždy prvý a nepocítil som tak veľký deficit výkonu, maximálka sa dotiahla takmer na 110 km/h. Výkon je cítiť hlavne od 4 000 otáčok a ak chcem obiehať autobus, chce to podradiť na tri a veľkú odvahu. Hlavne ak fúka silný vietor.
Užil som si krátku, no primeranú zábavu pri celkovej spotrebe 2,0 l na 100 km a pochopil podstatu, ako som očakával „blbôstky“ a dostal som školenie rozumného využitia pekného stroja, ktorý je nadmieru skladný a nepýta moc pri vstupe, ani pri prevádzke. A hlavne, môžete sa spoľahnúť na opičku.

Honda MSX125

Cena: 2 790 Eur
Motor: 124 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 9,7 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 10,9 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: 4-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 760 x 755 x 1 010 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 101,7 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 200 mm
Výška sedla: 765 mm
Objem pal. nádrže: 5,5 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 12, vzadu: 130/70 – 12

Motocykel na test zapožičal: Honda M. E. L. Slovensko o. z.

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2013 Janka

Odmocnina Koníka – Test HONDA MSX125

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri