5. apríla 2006 na medzinárodnej výstave Intertraffic v Amsterdame zameranej na infraštruktúru, manažment dopravy, bezpečnosť a parkovanie predstavila asociácia európskeho motocyklového priemyslu (ACEM) Pokyny pre bezpečnejšie plánovanie ciest pre motocykle v Európe.
Pre zaujímavosť ACEM združuje na Európskej úrovni, záujmy a skúsenosti 11 výrobcov motocyklov, 11 národných asociácií a 3 hosťujúcich členov z 11 európskych krajín.
Aj keď názov hovorí, že tento dokument je určený hlavne pre vlády a firmy, ktoré sa zaoberajú projektovaním, výstavbou a managementom infraštruktúr, vrelo môžem odporučiť, aby si každý kto vyznáva kult dvoch kolies, nech si ho prečíta. Správa veľmi dobre popisuje nebezpečenstva, s ktorými sa stretávame každý deň.
Už po prečítaní prvých riadkoch máte pocit, že túto správu písali ľudia čo sa vyznajú a nie nejakí úradníčkovia čo si krátia svoju pracovnú dobu písaním nič nehovoriacich správ a štatistík. Táto iniciatíva je úzko spätá s ambicióznym plánom EU o zníženie obetí dopravných nehôd o polovicu do roku 2010. Po aplikovaní týchto odporúčaní, verím, že sa Európske cesty stanú bezpečnejšie pre nás ?postihnutých?.
Nebudem zabiehať do podrobnosti, to nechám na každého čitateľa čo si správu prečíta. Chcem načrtnúť čo obsahujú jednotlivé kapitoly:
Integrácia motocyklov do prepravnej stratégie a politiky
Táto kapitola obsahuje klasické ciele EU, s ktorými sa hodlá popasovať v najbližších rokoch, čo sa týka životného prostredia energetickej náročnosti atď. Tu sa prvýkrát spomínajú motocykle ako moderný prepravný prostriedok so svojimi výhodami, CO2 emisie nižšie o 50% ako u áut čo má vplyv na znečistenie, že motocykle sú o niečo hlučnejšie ako autá do rýchlosti 60 km/h, ale naopak môžu byť dokonca tichšie od rýchlosti 80 km/h. Naproti tomu proti nám hovoria čísla, že až 35% motoriek a 65% skútrov je vybavených ?ilegálnymi? výfukmi, ktoré naopak prekračujú hlukové limity o 10 ? 15 dB.
Bezpečnosť
Motocykle patria medzi najzraniteľnejších účastníkov premávky, preto je potrebné čo najviac eliminovať potenciálne nebezpečenstvá. Vychádza sa tu z podrobnej analýzy nehôd motocyklov za roky 1999-200 (MAIDS). Naviac nehôd sa stáva v mestách. Najčastejšími účastníkmi nehôd s motocyklami sú s autá (60%), cesta samotná (9%) treťou boli nákladné autá a SUV. Ľudský faktor bol najčastejšou príčinou nehody až 87,5% z toho 50,4% chyba vodiča automobilu a 37,1% chyba motocyklu. Vcelku je tu veľa zaujímavých čísel.
Pole pôsobnosti pokynov
Popisujú tu vlastne čo to ten motocykel je. Zaujímavá definícia: ?znižuje čas na cestovanie, je pomerne lacný, ľahko zaparkovateľný a naviac ponúka jazdcovi pocit slobody?. Taaak to sme my J. A mnoho ďalších definícií čo nás presne vystihujú a čím sa od ostatných vozidiel odlišujeme. Z tohto opisu to pochopí hádam úplne každý, je tu toho naozaj dosť. V tejto sekcii ma najviac zaujal obrázok ako sa merní zorné pole v závislosti od rýchlosti.
Obrázok zorného poľa
Architektúra ciest
Je tu podrobne rozpísané aké by mali byť cesty aké sú povrchy ktoré môžu ohroziť jazdu na motocykli. Ako rôzne prekážky zabraňujú prípadne deformujú pohľad na motocykel alebo výhľad z motocykla. Od rádiusu zákrut, typov povrchov, projektovanie prehľadných križovatiek, farebnom rozlíšení povrchov až po bezprekážkové zóny okolo ciest. Je tu mnoho príkladov, fotografií z bežnej premávky či už dobrých alebo zlých. Je tu množstvo nápadov ako sa cesty môžu zmeniť na ?motorcycle friendly?.
Údržba ciest
U nás je skôr známa neúdržba ciest.
Manažment ciest
Tu je spomínanie hlavne značenie ciest značkami. Ako by to hlavne nemalo vyzerať, že značka nás celkom zakryje alebo celkom zaujímavé riešenie povoliť používanie autobusových pásov aj motocyklom, alebo miesta vpredu križovatky vyhradené pre zastavenie motocyklov.
Kampane za bezpečnosť na cestách
Veľa príkladov ako dostať do povedomia ľudí, že na cestách existujú aj iné vozidlá ako len autá a nákladné autá. Veľké množstvo odkazov čo sa týka bezpečnosti ciest.
Prílohy
Tu je množstvo zaujímavých obrázkov a štatistík.
Tento dokument je zaujímavý pohľadom do sveta motocyklov na cestách. S čím všetkým ?musíme? bojovať, keď chceme zažiť ten pocit ?slobody?. Možno sa tento dokument stane podkladom pre smernicu EU a to by mohlo priniesť zlepšenie pre nás všetkých. Žeby sa predsa len blýskalo na lepšie časy? Aj keď sme teraz v EU u nás si na to asi trochu počkáme.
Na tejto stránke sa môžete dozvedieť viac o ACEM a stiahnuť si tiež spomínaný dokument (Handbook), bohužiaľ je to iba v angličtine: