Vyzerá to, že v tomto čase to ani nie je otázka, ale skutočnosť. Konkurencia akoby triedu motocyklových navigácií úplne vynechala a prenechala triedu motoGPS iba Garminu. Garmin to vie a ponúka spotrebiteľovi stále viac a viac. Plne vybavené zumo 390LM v najnovšej generácii ponúka špeciálnu funkciu „najkľukatejšiu trasu“ a „kontrolu tlaku v pneumatikách“. A to tu ešte nebolo. To čo tu ale je ako konkurencia sú super moderné širokouhlé smartfóny, do ktorých si môžete stiahnuť niektorú z GPS aplikácií a zdalo by sa, že dokúpením a nainštalovaním vodeodolného puzdra na riadidlá motocykla zrazu máte so smartfónom to isté. ALE POZOR! Žiaden smartfón nedokážete ovládať v rukaviciach a jeho odolnosť voči poveternostným podmienkam je limitovaná pevnosťou a kvalitou puzdra, v ktorom je umiestnený. A odolnosť myslím nielen dážď, ale i benzín či iné ropné produkty, ktoré sú v priamom kontakte s motorkou. Takže toto je fakt: zumo 390LM je líder.
Základné odlišnosti zumo 390LM / zumo 660LM
V prvom rade je to spomínaný dizajn, kde je model 390 bezkonkurenčne vpredu. Veľkosť uhlopriečky displeja a rozlíšenie je identické. 390-tka je o pár nepodstatných gramov ľahšia a i napriek tomu má o 2 hodiny dlhšiu výdrž batérie bez napájania. Oba prístroje majú slot na prídavnú microSD kartu. Model 660 nemá podporu pre mapy cityExplorer a dokáže uložiť iba 20 ciest, zatiaľ čo 390-tka až 100. Signalizácia prekročenia rýchlosti u 690 je iba vizuálna, u 390 aj vizuálna, aj akustická. Automatické uloženie parkovania a funkciu “Kde som bol“ ponúka iba model 390. Modelu 390 chýbajú funkcie: fotonavigácia, MP3 prehrávač, prehrávač zvukových kníh a prehliadač obrázkov, ale má navyše budík. 390 zasa nemá funkciu Garmin Lock, čo je funkcia proti krádeži, ale pamätá si históriu servisu. Hardvérová výbava je prakticky plne identická u oboch, 690 má ale sofistikovanejší držiak do auta, pretože napájanie je v držiaku, zatiaľ čo 390-tka sa v aute stále musí pripínať prostredníctvom miniUSB. 390-tka nepodporuje externú anténu. Preto rozdiel 100 Eur v prospech modelu 390LM. Keďže máme v redakcii oba modely, z praxe viem, že u 660-tky som sa tešil z MP3 prehrávača a prehliadača obrázkov iba chvíľku a prestalo ma to rýchlo baviť, pretože dávam na motocykli v slúchadlách prednosť rádiu a obrázky majú tak nízke rozlíšenie, že ich premietanie ma nebavilo. U 390-tky ma zasa v aute otravuje stále vyťahovanie a opätovné pripájanie mini USB, pričom ale v držiaku na motocykel je to inak a na odopnutie prístroja stačí jeden klik, pretože napájanie v motodržiaku je integrované.
Najkľukatejšie cesty
Funkcia do ktorej sa okamžite zaľúbi každý motorkár. Táto 4. možnosť voľby preferencie trasy nie je vždy, ako by ste si mysleli, podobná najkratšej vzdialenosti. Systém rozoznáva zákruty a prepočíta vašu trasu tak, aby bola cesta čo najkľukatejšia. Ak ste v neznámom prostredí a dobrodružne cestujete, čo sa mi už stalo veľakrát, vždy sme riešili kde bude najlepšia cesta na zajazdenie si a väčšinou vychádzame z osobného poznania, ale pozeráme mapu, ktorým smerom by to mohlo byť fajn. Teraz na to stačí jeden klik a Garmin to vyrieši za vás. Všetky ostatné funkcie ostávajú nedotknuté. Pokiaľ vás veľa informácií na mape ruší a sú nepotrebné na vašej ceste, prejdite na funkciu: „Vrstvy mapy“ a povypínajte čo sa dá. Zároveň si môžete zaznamenať celú trasu a použiť ju pri ceste naspäť, alebo ju ponechať v zálohe.
Monitor tlaku v pneumatikách
Teraz majitelia vybavených BMW GS hádžu rukou, že to už majú. Ale pozor, Garmin je chytrý a umožňuje vám merať tlak v pneumatikách nielen na motorke, ale na všetkých vozidlách, ktoré používate a môže to byť trojkolka s dvoma kolesami vpredu či vzadu, motocykel so sajdkou, či štvorkolka, teda automobil. V balení za 49,90 Eur dostanete jeden kus krytu ventilu pneumatiky. Vložíte doň priloženú batériu a tým je zariadenie aktivované. Toto zariadenie vám nahradí kryt ventilu, ktorý na kolese aktuálne máte a hotovo. Spustíte Garmin a pod ikonou „Aplikácie“ nájdete ikonu „Tlak v pneumatikách“. Pri nastavovaní sa riadite samonavádzacím postupom a zariadenia vám, ak nastavíte napr. trojlkoku, zobrazí tri kolesá s očíslovanými ikonkami. Pokiaľ stlačíte ľavé predné, ďalší krok je nastavenie tlaku aký ma byť v pneumatike a táto zadaná informácia je smerodajná pre prístroj pre monitorovanie tlaku. Postupne nastavíte žiadaný tlak vo všetkých kolesách a prístroj je aktivovaný. Prístroj vám potom počas prevádzky dokonca vytvára histogram tlaku v jednotlivých kolesách, čo môže byť veľmi zaujímavá informácia aj pre vás ako vodiča, ako sa napríklad tlak znižuje vplyvom vonkajšej teploty, či zahriatí pneumatiky.
Finále?
zumo 390LM je skutočne moderný a veľmi akčný prístroj. Dnes pridané hodnoty akými je meranie tlaku v pneumatikách, alebo najkľukatejšia trasa sú veľmi zaujímavé aj pre nás z dôvodu zábavy či bezpečnosti. Prístroj je plne kompatibilný s modernými prídavnými zariadeniami, dodáva vám bezpečne informácie do náhlavového setu zabudovaného v prilbe pomocou technológie „Bluetooth“, alebo ak chcete, pripojíte sa káblom. Výborne pracuje s mobilnými telefónmi, či smartfónmi, a tak môžete počas jazdy telefonovať, dokonca i vytáčať telefónne čísla vášho mobilu, alebo čísla zadané v POI bodoch navigácie priamo cez obrazovku zuma. Ostatné funkcie navigovania beriem ako úplnú samozrejmosť. Ťažko mu niečo vytknúť. Poznám mnoho motorkárskych majiteľov Garminov a viem že nevyužívajú ani 30 % funkcií, ktoré zumo má. Ale poznám i mnoho takých, ktorí tieto nároky modernej navigácie vyžadujú a plne využívajú a my v redakcii k nim patríme. zumo 390LM patrí na vrchol v tejto kategórii a to právom.
Technické parametre
Garmin zumo 390LM Lifetime
Cena: 499,99 Eur
Mapy: City Navigator® NT Europe (45 krajín)
Displej: WQVGA TFT, 4,3“, 480×272 bodov
Záznam ciest: 100
Výdrž batérie: max. 7 h bez napájania
Externá karta: microSD
Konektivita: Bluetooth / mini USB / AUX jack
Výbava motocykel / auto: plná výbava
Snímač tlaku v pneumatikách Cena: 49,99 Eur / 1 ks
Hmotnosť: 8 g
Výdrž batérie: do 18 mesiacov
Prístroj na test zapožičal: Garmin SK
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Garmin
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013
Janka
Žiaden smartfón nedokážete ovládať v rukaviciach a jeho odolnosť voči poveternostným podmienkam je limitovaná pevnosťou a kvalitou puzdra, v ktorom je umiestnený. A odolnosť myslím nielen dážď, ale i benzín či iné ropné produkty, ktoré sú v priamom kontakte s motorkou. 🤣 to je kok…. ja mam S3 s navigaciou Waze a ono ti to v tom drziaku za 6 euro z Lidla ide ovladat aj v rukaviciach sranda co? dat 500 euro za samostany pristroj a navigaciu ktora je dnes uz prakticky vo vsetkom je trosku blbost . Som zvedavy kedy prestane to zauzivane kto ma motorku je prachaty a moze si kupit akukolvek predrazenu zbytocnost dnes ma motorku kto chce ja mam dve a planujem tretiu motorka uz nie je ziaden luxus ako kedysi ale obchodnici este na to neprisli tak sa zdaleka vyhybam vsetkemu co ma v nazve moto pretoze rtam je vsetko minimalne o 20 % drahsie ako inde
Mna by zaujimalo, ci sa bude predavat v civilnej verzii aj teraz ten novy BMW navigator V, je to garmin, cize kto vie, ci zostane len pri verzii pre bmw, alebo to casom vyhodia na trh aj ako normalny garmin s dakym oznacenim, mal by to byt zrejme nastupca garminu 660 (BMW navigator IV)…???
ano mlhy, viem, je to draha, prakticky bezcenna haraburda, ale aj tak ma to zaujima… 😀
Aha Papi uz viem co si to mal na oboch starnach riditiek 🤣 navigacie 🤣 aby si sa nestratil 🤣 vies Papikam cela navigacia je obrovska pitchovina kedze u ciest mame smerove tabule a vsetky cesty vedu do Rima 🤣
Mlhoš, už som to niekde písal, ale neva:
Kamošom s rôznymi navigačkami som s nostalgiou spomínal, aké to boli krásne časy bez navigácie, aké krásne zákutia sme vo svete neplánovane objavovali, keď sme zablúdili…
Začali sa mi smiať, že prd o tom viem, veď oni práve pomocou navigácie už neplánovane blúdili v každej riti, kam ich navigácia poslala… 😈
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Mlhos
2. decembra 2013 at 14:27
Žiaden smartfón nedokážete ovládať v rukaviciach a jeho odolnosť voči poveternostným podmienkam je limitovaná pevnosťou a kvalitou puzdra, v ktorom je umiestnený. A odolnosť myslím nielen dážď, ale i benzín či iné ropné produkty, ktoré sú v priamom kontakte s motorkou. 🤣 to je kok…. ja mam S3 s navigaciou Waze a ono ti to v tom drziaku za 6 euro z Lidla ide ovladat aj v rukaviciach sranda co? dat 500 euro za samostany pristroj a navigaciu ktora je dnes uz prakticky vo vsetkom je trosku blbost . Som zvedavy kedy prestane to zauzivane kto ma motorku je prachaty a moze si kupit akukolvek predrazenu zbytocnost dnes ma motorku kto chce ja mam dve a planujem tretiu motorka uz nie je ziaden luxus ako kedysi ale obchodnici este na to neprisli tak sa zdaleka vyhybam vsetkemu co ma v nazve moto pretoze rtam je vsetko minimalne o 20 % drahsie ako inde
Mlhos
2. decembra 2013 at 14:34
[linka]
prdlafka
3. decembra 2013 at 6:45
Mna by zaujimalo, ci sa bude predavat v civilnej verzii aj teraz ten novy BMW navigator V, je to garmin, cize kto vie, ci zostane len pri verzii pre bmw, alebo to casom vyhodia na trh aj ako normalny garmin s dakym oznacenim, mal by to byt zrejme nastupca garminu 660 (BMW navigator IV)…???
ano mlhy, viem, je to draha, prakticky bezcenna haraburda, ale aj tak ma to zaujima… 😀
papi
3. decembra 2013 at 9:51
prdlafka , a načo ti to bude?
Nech si stratený hocikde vo svete, zavoláš Mlhošovi – a an ti povie, ako ďalej… 😈 👋
kavis
3. decembra 2013 at 11:36
Jedine papi nevie oceniť Mlhošovu bezbrehú pomoc …… 😈 😈 😈
prdlafka
3. decembra 2013 at 13:04
Papi: sak ja to nechcem ani zadarmo, len chcem byt vecer pri pive mudry… 😁
Mlhos
3. decembra 2013 at 21:02
Aha Papi uz viem co si to mal na oboch starnach riditiek 🤣 navigacie 🤣 aby si sa nestratil 🤣 vies Papikam cela navigacia je obrovska pitchovina kedze u ciest mame smerove tabule a vsetky cesty vedu do Rima 🤣
papi
3. decembra 2013 at 21:40
Mlhoš, už som to niekde písal, ale neva:
Kamošom s rôznymi navigačkami som s nostalgiou spomínal, aké to boli krásne časy bez navigácie, aké krásne zákutia sme vo svete neplánovane objavovali, keď sme zablúdili…
Začali sa mi smiať, že prd o tom viem, veď oni práve pomocou navigácie už neplánovane blúdili v každej riti, kam ich navigácia poslala… 😈
Mlhos
4. decembra 2013 at 15:30
To v 68 hovorili rusi aj o smerovych tabuliach v ceskoslovensku 😁 20 rokov nevedeli trafit naspet 🤣
prdlafka
8. decembra 2013 at 10:45
No, samy mudrc, same kydy, ale nic neviete…aby som si prsty zodral pri googleni…a aj som vygooglil, ale nepoviem… 🤐