Motoporadňa

Pozor! Zákruta!

Publikovaný

on

Tento článok sú základné informácie potrebné pre začiatočníkov. Skúseným semiprofíkom nič nedá. Všetko sú to vedomosti, ktoré mi boli odovzdané počas rokov, ale hlavne v začiatočnej fáze môjho moto života a ktoré boli starostlivo odskúšané a overené, kým iným než mnou.

Ešte dnes si pamätám jednu z prvých zákrut, ktorú som absolvovala v anglickej autoškole, na nejakej manuálnej 125-ke. Inštruktor (Chaz) ma cez intercom vyzval aby som zabočila doľava. Chcela som sa šplhnúť čo všetko som sa naučila za môj rok aj niečo na skútri, len som si celkom neuvedomila, že kým na skútri sú dve rýchlosti ?Stop? a ?Go? na motorke je viacej možností. Šibla som si to do stredu cesty zabrzdila a začala so si to dávať doľava. V polovici úkonu som prišla na to, že byť v piatom rýchlostnom stupni je zbytočné a tak som moto doslova dokopala do jednotky, čo tiež nebol práve najšťastnejší výber. Nastal chaos. Pri radení a otáčaní moto strácala rovnováhu a ja kontrolu a keď pripočítam, že som hneď pustila spojku a motor nebol na môj drastický úkon ani zďaleka pripravený – scenár pre katastrofu. Pri panikárčení som úplne zabudla točiť kormánom a tak som smerovala do protismeru, kde som už v diaľke videla prichádzajúce auto. Skúšam sa sústrediť a zachrániť situáciu, čo nie je práve najľahšie keď počujem z intecomu ?? my God?. Kormánom točím doľava pričom synchronizovane brzdím a akcelerujem. Zachránila som to! Už počujem rozkaz: ?ihneď zastav!?. A tak robím ako mi je povedané a už počujem ďalší oznam: ?pri obrubníku a nie v strede cesty!? Chaz príde ku mne  a začne prednášku o tom, že sú lúdia, ktorí sa na motorky vôbec nehodia. S jeho argumentmi sa naozaj nedá nič iné len súhlasiť. Potom príde bomba: Možno som jeden z nich! Ale Chaz je macher a vidí ma ako výzvu. Veď pred sebou máme celý týždeň intenzívnej výuky. Na obed ma hrdo potľapká po pleci a vraví: ?Niečo z teba predsa len bude.?

A prečo začínam týmto príbehom, ktorý je už len zlou spomienkou?. KAŽDÝ raz začínal a NIKTO sa neposadil na motorku a hneď išiel ako šampión. Nesnažte sa byt profíkom hneď a nedajte sa prinútiť na niečo na čo sa necítite. Tak sa usaďte, lebo dlhý monológ sa začína.

Najprv zopár faktických bodov, ktoré si neodpustím:

1)Zákruta je jeden najčastejších a najnebezpečnejších cestných prvkov a je dôležité, aby bola absolvovaná správne. Sú tri základné princípy:

  • -motorka by mala byť v správnej pozícii, keď sa priblíži k zákrute
  • -mali by ste ísť vhodnou rýchlosťou pre danú zákrutu a mať zaradený správny rýchlostný stupeň
  • -mali by ste byť schopní zastaviť na svojej strane vozovky vo vzdialenosti, ktorú jasne vidíte.

Tieto princípy by mali byť uplatnené spolu s rôznorodosťou zákrut, cestných podmienok, cestného povrchu, viditeľnosťou, nečakaným silným bočným vetrom a ostatnými faktormi, ktoré sú potrebné na dobrý odhad a plánovanie situácie.

2)Zamyslite sa nad prípadmi, keď ste stratili kontrolu v zákrute a akú úlohu hrali v danej situácii nasledovné faktory:

  • -nedostatočné všeobecné pozorovanie
  • -nedostatočná vedomosť cestného povrchu
  • -nedostatočná predvídavosť
  • -nedostatočné plánovanie

Čo ste urobili po tom? Zamysleli ste sa nad problémom a ako sa mu vyhnúť v budúcnosti? Iba tak môžete zlepšiť svoje jazdné schopnosti, ak sa po každej kolízii nad ňou zamyslíte a nájdete kde bol problém a kto je za chybu vinný a ako sa jej dá nabudúce zabrániť. Príklad: Bol tam štrk, takže nejaký nákladiak čo ho tam vysypal je na vine. Tak to teda vôbec. Na vine ste vy sami. VAŠA nedostatočná obzervácia spôsobila, že ste neprispôsobili vašu jazdu cestnému povrchu.

3)Motorka v pohybe je najstabilnejšia, keď je váha rozložená rovnomerne a motor iba ľahko ťahá bez zvýšenia rýchlosti a motorka ide rovno. Styčná plocha a záber klesajú  pri troch faktoroch:

  • -v zákrutách
  • -pri akcelerácii
  • -pri brzdení

Čím viac do zákruty akcelerujete alebo brzdíte, tým menšia styčná plocha a záber. Ak prudko akcelerujete a súčasne zmeníte smer, vyžadujete veľa od záberu, ktorý je vám k dispozícii. Je to jednoduché: ak pneumatiky stratia záber, vy stratíte kontrolu nad zákrutou. Ak chcete mať čo najväčšiu kontrolu v zákrute vyvarujte sa súčasnej silnej akcelerácii a zmene smeru.

4)Akonáhle motorka vojde do zákruty začne spomaľovať. Ak budete udržovať rovnakú akceleráciu ako keď ste do zákruty vošli, v zákrute začnete strácať na rýchlosti a váha motorky sa prenesie na predné koleso, čo ovplyvní stabilitu motorky. Aby ste dosiahli čo najlepšiu stabilitu v zákrute musíte udržovať rovnakú rýchlosť. Jemne pridajte plyn, ale len toľko aby rýchlosť zostala naďalej rovnaká a nezvýšila sa.

5)Predné koleso motocykla je otáčané na zmenu smeru len pri veľmi nízkych rýchlostiach. Motorka a jazdec sú vzpriamení a styčná plocha a zaber sú takmer maximálne. Pri vyšších rýchlostiach sa musí jazdec nahnúť telom aby vyrovnal efekt, ktorý je vnímaný ako pocit, že motorka s nim vyletí do vonkajšej strany. Určite ste sa už stretli s výrazom: ?dať koleno dole?. Na cestách to robia len ako ich ja volám: frustrovaní amatéri. Toto vôbec nie je nutné robiť na ceste a tieto veci patria na okruh. Nech vás na teraz tieto veci nezaujímajú. Najprv sa nauč chodiť až potom si natlč hubu.

To bola osnova a teraz detailnejšie:

Už som spomenula, že je dôležité plánovať a premyslieť si zákrutu. Na rad prichádzajú 4 fázy

  • 1)informácia
  • 2)pozícia
  • 3)rýchlosť a rýchlostný stupeň
  • 4)akcelerácia.

INFORMÁCIA

Pri príjazde k zákrute musíte vyhľadať čo najviac informácií:

Aký je to typ zákruty a aký je cestný povrch? Sú pri ceste stromy? (nebezpečenstvo listov na ceste) Všímajte si značky! Napríklad značka, ktorá oznamuje, že tadiaľ prechádzajú poľnohospodárske vozidlá, neoznamuje len, že vás môže prekvapiť pomalý traktor, ktorý kvôli vysokému porastu ešte nevidíte, môže to znamenať aj blato/hnoj/štrk na ceste. Aké je počasie? Ako rýchlo prichádzajú vozidlá v protismere? Ak jazdíte v noci, všimnite si, aký uhol majú svetlá prichádzajúcich vozidiel. Zapnuté diaľkové? Nemusia vidieť vaše a vy môžete ostať zaslepený v zákrute. Ak sa nachádzajú pri ceste lampy alebo stromy, dajú vám informáciu o zákrute. Bude dlhá a mierna, alebo bude pomerne ostrá? K vášmu radu stromov z boku smeruje ďalší rad stromov/lámp. Znamená to, že sa bude pripájať na vašu hlavnú cestu vedľajšia cesta. Treba počítať s tým, že vozidlo čaká a pozerá či niečo nejde a bude vychádzať na vašu cestu. Už je na ceste, ale ešte nemá rýchlosť ktorou sa pohybujete vy. Ste na toto pripravení? Ak sú pri ceste kríky, všimnite si, či cez ne nevidíte vozidlo, ktoré sa k vám približuje. Nejdem vymenovať všetko, lebo by som to ani všetko nevymenovala. Ak vás napadne ešte kopec ďalších možností, som rada. Všetky tieto ukazovatele vám dávajú informáciu, ktorú musíte VY zhodnotiť a zvoliť tak najvhodnejšiu rýchlosť do  zákruty.

Ďalšou časťou informácie je bod X. Bod X je najvzdialenejší viditeľný bod na ceste, ktorý jasne vidíte. To znamená, že je to bod kde sa pravá a ľavá strana vozovky spoja. Už som uviedla, že jazdiť bezpečne znamená byť schopný zastaviť na svojej strane vozovky vo vzdialenosti, ktorú jasne vidíte, čiže je to vzdialenosť medzi vami a bodom X.. Čím ďalej je bod X tým dlhšia možná brzdná dráha a tým pádom môžete ísť rýchlejšie. Vaša rýchlosť by mala byť taká akou sa vzďaľuje bod X od vás. V zákrute spomalí a keď sa pri vychádzaní zo zákruty začne vzďaľovať začnite akcelerovať. To je celé tajomstvo. Sami si to vyskúšajte hľadať bod X a prispôsobovať rýchlosť, ale začnite pomaly!

POZÍCIA

Pozícia motorky ponúka veľkú flexibilitu čo sa týka viditeľnosti, preto by ste ju mali využívať, aby ste kompenzovali za mínusové body, ktoré ako jazdec na motorke máte, ale dbajte na svoju a iných bezpečnosť a nikdy neobetujte bezpečnosť kvôli pozícii!  Čím ďalej uvidíte, tým mate k dispozícii dlhšiu brzdnú dráhu a tým pádom môžete ísť rýchlejšie. Ďalšia nezanedbateľná výhoda pozície, ktorá vám dá lepší uhol výhľadu je, že môžete mať ešte lepšiu rýchlosť pri vychádzaní zo zákruty.

Osobne sa snažím dostať sa do správnej pozície čo najskôr, aby som mala pár sekúnd na ?usadenie sa? a toto mi veľmi pomáha pri zbieraní informácií ktoré potrebujem pri voľbe rýchlosti. Motorka je tiež stabilnejšia, keď má čas ustáliť sa pred zákrutou. Ako som už povedala, bezpečnosť je prvoradá a pozícia druhoradá. Ak mám prekážku (odbáčajúci automobil, nebezpečný povrch, zaparkované autá, chodci, cyklisti, atď.) ktorá mi neumožňuje dostať sa do pozície, zostavám kde som a rýchlosť tiež zodpovedá môjmu výhľadu.

Pravotočivé zákruty

Pri prichádzaní k pravotočivej zákrute sa premiestnite smerom k stredu aby ste dostali čo najskôr najširší možný výhľad na cestu pred vami a zhodnotili tak možné nebezpečenstvá. Predtým než sa rozhodnete meniť pozíciu, zvážte nasledovné:

  • -môže vaša pozícia pomýliť iné vozidlá v tom, čo chcete urobiť (napr. chcete odbočiť doľava)
  • -získate tým nejaké výhody ? napríklad pri nízkej rýchlosti (v meste) alebo pri otvorenej zákrute (kde vám nič nebráni vo výhľade)
  • -budete v ohrození (napríklad pri slepých zákrutách)

Ľavotočivé zákruty

Pri prichádzaní k ľavotočivým zákrutám sa premiestnite čo najviac k pravému okraju. To ako blízko k ľavému okraju pôjdete záleží od viacerých faktorov: vaša rýchlosť, typ motorky, zlý povrch (štrk/piesok), počasie (fúka silný vietor) a v neposlednom rade to záleží na vašom sebavedomí a schopnostiach.

Ako máte vedieť, čo sa deje okolo váš a popritom všetkom sledovať bod X? Nuž tu prichádza na rad optika a periferálne videnie – toto vám umožňuje vidieť a zaregistrovať veci naokolo. Pomáha vám to pri zvažovaní ako ďaleko ste  od obrubníka, či sa vám niekto chystá skočiť do cesty, pripadne z vedľajšej cesty vychádza automobil atď. Akonáhle zaregistrujete nebezpečenstvo, musíte sa mu venovať. Periferálne videnie sa vám bude zlepšovať čím viacej budete trénovať. Trénujte tak, že sa sústredíte na jeden bod a snažte sa zaregistrovať čo najviac vecí naokolo. A nie, tým bodom nemôže byť televízia a jediné, čo budete registrovať je vaša polovička, ktorá okolo vás obskakuje.

RÝCHLOSŤ, RÝCHLOSTNÝ STUPEŇ

Po osvojení si správnej pozície, prichádza na rad výber správnej rýchlosti. Použite už spomenutý bod X pri posudzovaní potrebnej rýchlosti. Keď je zákruta rovnomerná aj vaša rýchlosť bude rovnaká. Ak  sa zákruta zostrí a bude sa vám zdať, že bod X sa nehýbe, aj vy musíte spomaliť tak, aby ste mali dostatočnú vzdialenosť na zabrzdenie. Pri výbere najvhodnejšej rýchlosti berte do úvahy aj nasledovné faktory:

  • -počasie
  • -cestný povrch
  • -cestná premávka
  • -charakter vašej motorky
  • -a hlavne vaše schopnosti

Po zvážení všetkých faktorov, sa nepýtajte: ?ako rýchlo môžem ísť touto zákrutou?? ale ?mám dostatočnú vzdialenosť na to, aby som včas zastavil?? -to je ešte pred bodom X.

Už ste sa rozhodli akou rýchlosťou pôjdete do zákruty ostáva už len zvoliť správny rýchlostný stupeň. Ľahké. Berte do úvahy aký je rýchlostný limit za zákrutou (pokračuje cesta mimo mesta, alebo sa začína mestská časť). Nemeňte rýchlostný stupeň, kým ste v zákrute. Už bolo spomenuté, že v zákrute a počas akcelerácie styčná plocha a záber sú ovplyvnené a vy už teraz máte na ne veľké požiadavky. Začať radiť, keď ste v zákrute spôsobí nestabilitu motorky! Preto si dobre zvážte, ktorý stupeň zvolíte. V tomto som zástancom: radšej byť o stupeň nižšie ako o stupeň vyššie.  Vysoké obrátky motora vašu motorku nezabijú, ale nízke obrátky môžu spôsobiť ?zdochnutie? motora a vy musíte zastať a naštartovať moto.

AKCELERÁCIA

Už som spomenula, že  je dôležité udržovať rovnakú rýchlosť počas celej zákruty a preto musíte zľahka pridať plyn. Zdôrazním to ešte raz: ide o to, aby ste rýchlosť udržovali a nie pridávali.  Ak na ceste nie sú žiadne nebezpečenstvá, môžete začať akcelerovať akonáhle sa začne bod X vzďaľovať a vy aj motorka začínate ísť do vzpriamenej polohy. Keď už ste v vzpriamenej polohe, môžete pridávať a meniť rýchlostné stupne. Plyn pridávajte dovtedy, kým dosiahnete rýchlostný limit danej zóny, v ktorej sa nachádzate.

Ak ste sa dostali až sem, blahoželám. Úspešne ste absolvovali základy jazdy v zákrutách. Na začiatok sa to všetko zdá, ako nenormálne veľa vecí, ktoré treba pozorovať a brať do úvahy. Časom, ale budete tak vycvičení, že to nebudete vnímať ako kopec myšlienok a rozhodovaní sa a dané úkony sa stanú pre vás automatickými. Učenie je zdĺhavý proces, a ako sa tuná hovorí: úspešným absolvovaním praktického testu sa vaše učenie nekončí, ale začína. Dbajte na to, aby ste vždy mali kontrolu nad motorkou lebo motorka je dobrý sluha, ale zlý pán.

Na záver ešte jedno zlate moto pravidlo: POZERAJ SA KAM CHCEŠ ÍSŤ A NIE KAM IDEŠ

yagiza

35 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version