Aj keď nemusíte byť práve fanúšikom retro vlny motoriek, tak Racer z dielne Moto Guzzi je motorka, ktorej len ťažko odoláte. Vizuálne je to kus histórie kombinovanej so súčasnosťou pričom je to celé nádherne poskladané do seba s veľkým citom pre detail, ktorý je pre Talianov tak typický. Tu však nejde len o vizuálny efekt ale V7 Racer vás dostane aj svojimi jazdnými vlastnosťami a zmení vám pohľad na športovú motorku. Uvoľnený, pohodový, štýlovýa poriadne zábavný, presne taký vie byť tento klasický športovec, a rýchlo pochopíte prečo sa už od svojho prvého uvedenia na trh stal tak obľúbeným.
Moto Guzzi má auru histórie v sebe
Dnes prakticky nenájdete na trhu značku, ktorá by nemala v ponuke retro model, ktorý je namierený na neustále pokračujúcu hipsterskú módnu vlnu. Vzniká tu tak celkom slušná konkurencia, no Moto Guzzi má v tomto prípade jeden tromf, ktorý poriadne zaváži a tým je bohatá história značky, ktorá sa začala písať už v roku 1921 a na rozdiel od iných európskych konkurentov nepretržite pokračuje do dnešných dní. Je síce pravda, že za tých 96 rokov nie všetko vyšlo a nie každý model bol dokonalý, no to platí aj o ostatných značkách a Moto Guzzi je tu s nami a stále má veľa priaznivcov po celom svete. Presne z tohto ťaží aj novodobý model V7, ktorý je ohliadnutím sa za historickým Moto Guzzi V7 z roku 1967 a aj keď ide dve o odlišné motorky, ktoré medzi sebou delí 50 rokov, tak ani v poradí tretia generácia novodobého modelu V7 nič nestratila zo šarmu pôvodného modelu.
Modelový rok 2017 so zmenami
Moto Guzzi momentálne ponúka až 4 rôzne verzie V7 a ako som už spomínal ide o tretiu generáciu tohto modelu. Za poslednou modernizáciou stojí najmä príchod emisnej normy Euro 4 a čiastočne aj 50-te výročie zrodu originálneho modelu V7, ktoré je spojené s predstavením výročnej verzie V7 Anniversario. Aj keď to na prvý pohľad nie je príliš vidieť, tak V7 prichádza so zmenami, ktoré sa týkajú nielen podvozku ale aj motora. Oceľový rám si zachoval konštrukciu dvojitej kolísky, no zmenila sa geometria riadenia a tuhosť rámu. Výsledkom by malo byť presnejšie a športovejšie ovládanie. V prípade testovanej verzie Racer sa vzadu objavila dvojica exkluzívnych plne nastaviteľných tlmičov pruženia Öhlins, ktoré zaručujú športovejšie jazdné vlastnosti. Zmenám sa samozrejme nevyhol motor, ktorý teraz spĺňa emisná normu Euro 4, no zároveň je až o 10 % výkonnejší. Zmeny sa udiali nielen vo vnútri, kde napríklad pribudla nová jednokotúčová suchá spojka, ale zmenili sa aj pomery 1. a 6. prevodového stupňa, aby sa dal lepšie využiť výkon motora. Úplne nové sú hliníkové valce a piesty, ktoré zdieľajú techniku s modernejším motorom z modelu V9.
Umelecké dielo v pohybe
Dizajn je naozaj úžasný a motorka vás tak dokonale vtiahne do čias dávno minulých bez toho, aby ste si museli vôbec sadať do sedla. Verzia Racer sa môže naviac pochváliť najväčším počtom exkluzívnych komponentov spomedzi všetkých modelov rady V7. Či už je to výrazná hliníková nádrž s emblémom orla alebo nemenej výrazný červený rám, tak neskutočne krásneklasické dizajnové kúsky na vás číhajú doslova na každom kúsku motorky. Zakomponovanie všetkých detailov do dizajnu je robené s maximálnou citlivosťou a keď som po prvý krát sadal do sedla, tak mi bolo trochu ľúto, že na hlave mám „len“ ultramodernú integrálu HJC namiesto otvorenej repliky nejakej prilby zo 70-tych rokov. Plechové tabuľky na štartové čísla alebo zadný odnímateľný „hrb“ na mieste spolujazdca dodávajú Raceru úžasný nádych motorky podstatne staršej ako si uvádza vo svojom rodnom liste.
Tak trochu iný športovec
Priznám sa čakal som niečo iné, možno ostrejšie, nepohodlnejšie… doteraz mám v pamäti test Ducati Sport 1000, krásna, tvrdá, nepohodlná, výkonná a na bežnej ceste strašne nepraktická motorka, no potom sme sa dostali na okruh a Sport bol zrazu vo svojom svete a všetky zlé spomienky boli zrazu vytesnené fantastickými zážitkami z okruhu. V7 je však v tomto ohľade iná a vyžaduje iný prístup. Už na prvé posadenie potešia rozmery a komfort, Motorka je kompaktná, štíhla a napriek športovým riadidlám stále pohodlná. Pre sólo jazdca akurát. Zo začiatku sme sa trochu oťukávali, najmä preto, že som sa k Racerovi snažil pristupovať ako ku športovej motorke, čo sa však nepáčilo ani jednému z nás. Zmena prišla keď som prestal zbytočne motor vytáčať a nechal ho radšej pracovať v nižších a stredných otáčkach, kde sa cíti oveľa lepšie. Tempo možno nie je na úrovni nadupaných športovcov, zato odmenou je hladký a pružný záber, ktorý agresívnu a uponáhľanú jazdu premení skôr na pohodové plávanie krajinou. Nemá pritom problém ísť aj vyššími rýchlosťami, ale na rozdiel od vysokootáčkových štvorvalcov ani nemáte potrebu lámať všade rýchlostné rekordy. Prevodovka pracuje s neuveriteľnou ľahkosťou a presnosťou, oveľa lepšie ako je u tejto značky zvykom. Veci, ktoré by ma v iných prípadoch minimálne iritovali tu akosi pasujú a dotvárajú celkový zážitok z jazdy. Napríklad po naštartovaní sa motor zatrasie a zľahka nakloní celú motorku nabok, všadeprítomné jemné vibrácie trošku rozostrujú obraz v spätných zrkadlách, no celé to beriem ako súčasť zážitku z jazdy, ktorú si naozaj užívam.
Podvozok sa správa podobne ako motor a prehnane agresívne tempo mu moc nesedí. V hlbokých náklonoch sa pri menších nerovnostiach zadok trochu zavlnil, dorazy stúpačiek boli zrazu dosť nízko a účinok bŕzd mi pripomínal klasické bubnové brzdy, kde sa o nejakej citlivosti nedá hovoriť a na rýchle spomalenie je treba len poriadne zatiahnuť za páčku. Stačí však máličko zjemniť tempo a Racer zrazu robí všetko tak ako má, rýchle prejazdy zákrut zaľahnutý na nádrži mu idú v pohode a oblúk zákruty vykreslíte na milimeter presne. Jazdíte športovo, no bez prehnanej agresivity. Môže zato aj ľahké ovládanie, ktoré robí z jazdy hračku a tu výrobca evidentne počítal aj s nasadením v preplnených mestách, nakoľko kombinácia menších rozmerov, hravého ovládania a priateľského výkonu motora je priam stvorená do preplnených mestských ulíc.
Racer sa vám dostane pod kožu
A to doslova, ale musím povedať, že v tom dobrom zmysle slova. Možno z vás neurobí rýchlejšieho jazdca ale určite spokojnejšieho. Zároveň vám ukáže novú dimenziu športovej jazdy, kde nemusíte neustále porušovať prepisy a byť pritom strašiakom pre ostatných účastníkov premávky. No a Racer vyzerá pritom tak dobre, že by ste ho okamžite chceli mať doma v obývačke. Bol som už prakticky chytený, no potom sa redakčnou garážou prehnalo pár +100 koňových predstaviteľov súčasnej moderny a na chvíľu som opäť „vyliečený“,no predstava, ako s Racerom perfektne zapadnem medzi veteránov pri jazde pravidelnosti na okruhu, kde hlavným kritériom nie je najrýchlejší čas na okruh, ale čo najmenšie časové rozdiely medzi jednotlivými okruhmi mi stále nedáva spávať .
MotoGuzzi V7 III Racer
Cena: 10 990 Eur
Motor: 744 ccm, 4 ventily, OHC, V2
Výkon: 52 k pri 6 200 ot./min.
Krút. moment: 60 Nm pri 4 900 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 185 x – x 1 110 mm
Hmotnosť: 213 kg(prevádzková)
Rázvor: 1 463 mm
Výška sedla: 770 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 110/80 – 18, vzadu: 130/80 – 17
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 11 / 2017
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Test Moto Guzzi V7 III Racer – album k článku v MMA 11/17