Netradične začnem v teste úplne niečím iným.
Hneď ako som sadol na tento stroj tak som si myslel, že na ňom už jazdímminimálne 10 rokov. Všetko je tak prirodzené,
jednoduché, všetko čo urobím, čoho sa chytím je intuitívne. Motorka sa ľahko
ovláda už na parkovisku, je krásne poddajná, poslušná, výborne vyvážená.
Viete… osedlať Super Adventure, Multistradu Enduro, čiExplorer také jednoduché ani náhodou nie je.
Tieto stroje sú vyššie, ťažšie i výkonnejšie a žiadajú určitý čas aby všetky
návyky boli v poriadku. U V-Strom 1000 tento „náučný“ čas akoby
neexistoval. Vzájomné priateľstvo tu bolo hneď, a toto je jeho karta pre veľký
zástup priaznivcov. Jednoduchosť, pohodlie, spoľahlivosť – to je V-Strom 1000
ABS.
Nie ste stotožnení s dizajnom?
V-Strom 1000 aj
650 prichádzajú pre rok 2017 s novým farebným dizajnom a rôznymi
úpravami. Už na pódiu v Kolíne na výstave vo mne žlto-čierna farba
v štýle Touratech rozprúdila cestovateľské vášne a práve aj vďaka tejto
farebnej kombinácii sa V-Strom dostal o kus dopredu v popularite. A to prirovnanie k Touratechu nebolo
náhodné, na tlačových fotografiách sú posádky kompletne oblečené
v Touratechu, tak niekto tu brnkol na správnu strunu emócií.Výhrady k „zobákovitému“ predku, ktorý sa tu
objavil v roku 2013 som už počul viac krát, ale mali by ste vedieť, že
siahajú do minulosti k legendárnemu dakarskému jednovalcu DR-Z a DR-BIG.
Hlavný svetlomet nesie dve halogénové žiarovky v svetlometoch nad sebou, vzadu
sú LED-ky a pohľad na sedadlo presvedčí posádku, že jazda bude pohodlná.
Nový čelný štíť sa pohybuje vpred i vzad „račkovým“ spôsobom a dostal
3 polohy. Sklo sa pohybuje v rôznom uhle pred jazdcom a jednotlivé
polohy menia aj jeho výšku o 15 a 30 mm. Inak oproti V-Stromu r. 2016
je toto sklo o 49 mm vyššie. Kryty rukovätí a veľkoplošné zrkadlá
dizajnovo dotvára plastová ochrana motora. Motorka nemá v sérii hlavný
stojan, ale zato má elektronických pomocníkov a technické lahôdky, ktoré
kvalitu a bezpečnosť jazdy dostávajú na vysokú úroveň.
Prekvapivá elektronika, excelentná technika
V Suzuki si
nemohli dovoliť nevložiť do tohto stroja porciu elektroniky. Predovšetkým je tu
trakčná kontrola v pozíciách OFF, I a II. V-Strom disponuje
5-osou inertnou riadiacou jednotkou IMU, ktorá pomáha bezpečne brzdiť v náklone.
O toto sa spoločne stará aj nový kombinovaný brzdný systém, ktorý
i za pomoci IMU vyhodnocuje potrebu
spustenia ABS a zároveň vyvinie tlak i na zadnej brzde bez zásahu jazdca.
Možno budete prekvapení, že tento systém využíva GSX-R 1000 (2017). Senzory
jednoducho merajú polohu motorky v náklone, rýchlosť predného
a zadného kolesa a znížia či zvýšia tlak v brzdových prasiatkach.
V-Strom je vybavený aj systémom Easy
Start System, kde stačí raz stlačiť tlačidlo a štart beží dovtedy, kým
motor nenaskočí. Systém Low RPM Assist
má na starosti mierne zvýšenie otáčok motora pri rozbehu, či pri jazde
v nízkych otáčkach. Systém vám zabezpečí plynulejší rozjazd ale asistuje
aj pri pomalej jazde.Potom je
tu technológia SCEM – Suzuki Composite
Electrochemical Material, čo je patentovaný elektrochemický spracovaný
materiál nikel-kremík-karbón, ktorý nájdeme na stenách valcov. Vyvinutý bol na
pretekárskych okruhoch a s ním sa dosiahne lepší odvod tepla, zníži sa
trenie a s tým sa predĺži životnosť materiálu. Na jeden valec sú použité
dve irídiové zapaľovacie sviečky, čo umožňuje nezávislú kontrolu časovania
zapaľovania. Výsledok je lineárnejšia odozva škrtiacej klapky, ľahší štart
motora za studena a vyššia účinnosť spaľovania. Zaujímavosťou je, že
vrchná časť piestu je špeciálne eloxovaná.Systém SDTV – Suzuki Dual Valve
System, to sú dve škrtiace klapky pre digitálne vstrekovania paliva, pričom
každá klapka v závislosti od polohy plynovej rukoväte, otáčkach motora
a pozície prevodovky pomocou riadiacej jednotky udržuje optimálny príjem
vzduchu, čím sa zvýši účinnosť spaľovania a zároveň sa zvýši dosah
krútiaceho momentu v stredných a nízkych otáčkach motora.Vo V-Strome je použitý aj SCAS Suzuki Clutch Assist System, to
je asistent spojky, ktorý zabezpečí hladší prenos sily na koleso pri
podraďovaní a zároveň jazdec pri podraďovaní získava väčšiu kontrolu nad
motorkou. Jednoducho lamely sa kĺžu riadenou rýchlosťou. Nemenej zaujímavý je SET – Suzuki Exhaus Tunnig, kde senzor
vo výfuku optimalizuje výfukový tlak a zvyšuje tým ovládateľnosť
a charakteristiku krútiaceho momentu. Vďaka umiestneniu dvoch katalyzátorov
V-Strom ľahko dosahuje normu Eur4 bez straty výkonu.
Dobrý začiatok, skvelá jazda
Všetky uvádzane
veci sa stretli v jednom celku doplnenom o nízky posed (850 mm) kvalitné obutie
Bridgestone a vycibrený ergonomický trojuholník sedadlo-rukoväte-stúpačky
a vôbec na tom nie je horšie ani spolujazdec. Po posledných veľkých
endurách, ktoré som mal v ruke mi V-Strom doslova prišiel ako hračka. Nohy
mám pevne na zemi, motor poslušne naskočí, manévrovanie na parkovisku zvládne i baba,
pretože motorka je medzi nohami veľmi poddajná a vrtká. Jemné radenie, dokresľuje
hydraulická spojka a už pri prvom rozbehu som pochopil, že mi pomáha
asistent rozbehu v nízkych otáčkach. Dúfam, že za riadidlami nebudem
„zbytočný“, pretože motorka ide veľmi ladne a pri plnej akcelerácii
aktívne, prirodzene zrýchľuje. Nečakajte ale výbušný, prekvapivý výkon, čakajte
rozumný výkon s dobrou odozvou a s uhladenou prevádzkou. Toto
ani náhodou nie je motorka typu, ktorá vás núti podvedome pretekať, naopak vyžaruje
z nej pokoj a istota. Jej postieľka je medzi 3 500 až 5 500 otáčok za
minútu, kde si vychutnáte na horskom pase každý jeden koník výkonu. Veľmi
vytáčavá je na trojke a potiahne ju krásne i štvorka, kde vám tieto
rýchlosti zahltia celý horský pas, aby ste si úžili rýchlu a akčnú jazdu. Tandem
pre ňu nie je problém, motor pradie stále zdravo a i zrýchlenie
v tandeme je viac ako dostatočné na predbiehanie, či rýchly prechod
horským pasom smerom nahor. Ak vybehnete na diaľnicu, rýchlo vás dostane nad
hranicu 130 km,
ale raketa typu Multistrada z nej nikdy nebude a to V-Strom ani nikdy
nechcel byť. Sedadlo je veľmi masívne, hrubé a udrží vás dlho v jazde
bez zastávky, spolujazdec ani necekne. Nový štít vytvoril novú aerodynamickú
krivku obtekania vzduchu predovšetkým v okolí prilieb posádky, kde sa
nikto nebude sťažovať. Vietor schytávam, akurát do ramien, ale tam mi nevadí,
keď krčné svaly nie sú namáhané.
Nesklame v ničom
Kombinácia
analógového otáčkomeru s jednofarebným dvojdielnym displejom osadená
v šedočiernych plastoch motorke síce nedominuje, ale odovzdáva počas jazdy
do pohľadu jazdca všetky potrebné informácie, vrátane zaradeného rýchlostného
stupňa. Kontrolky signalizujú i nízku teplotu a množstvo bežných
cestovných údajov. Je dobre čitateľný i na slnku, je prehľadný a údaje
sa ovládajú štvorbodovým ovládačom na ľavej rukoväti. Prístroj nie je
prekombinovaný, tak vám počas jazdy jeho ovládanie neberie pozornosť od
premávky. Jazdec i spolujazdec vďaka nízkemu sedadlu pohodlne nastúpia
priamo zo zeme. Rozumne sú umiestnené i spätné zrkadlá, ktoré bez rozostrenia
zobrazujú situáciu za motorkou. Motor ide hladko a nie je cítiť vibrácie,
až do rýchlosti 135 km/h.
Pozor na brzdy, sú ostré ako na superšporte, jemne a presne dávkovateľné.
Pruženie vzadu prestavíte otočným ovládačom pod sedačkou, predpätie a útlm
na prednej vidlici potom skrutkovačom na vrchu a spodku oboch vidlíc. Na
motorku som inštaloval i top case s klasickou platňou, ktorá sa
celkom rozumne dala umiestniť tak, že kufor spolujazdcovi nebral miesto, čo je
super. Jazda v stúpačkách vďaka nízkemu ťažisku motorky je optimálna,
chýbal mi malý výrez na nádrži pre kolená. Motor rozumne odvádza teplo
a i napriek horúčavám počas testu bolo teplo od motora len
mierne.Cestné obutie mi dovolilo iba
miernu šotolinu, ale i tých pár metrov mi stačilo na to, že zubatých gúm
sa motorka nezľakne a v teréne bude pekne držať stopu
a vlastnosť dobrého a jednoduchého ovládania. Ale pozor športový
offroad typu KTM Adventure to nie je ani náhodou. Riadidlá pekne padli do ruky,
nie som ale zvyknutý na tak tenkú trubku riadidiel, ale poďakovať Suzuki treba
na kryty rukovätí dodávané v sérii.Ak nie ste priaznivcom svietivých farieb, V-Strom má v ponuke aj
decentnejšie prevedenia, perľeťovo-bielo-šedé a čierno-šedé lakované
prevedenie.
Celkové hodnotenie
V-Strom je určený
pre pokojných jazdcov, ktorí len raz začas točia rukoväťou doplna. Disponuje
inteligentnou elektronikou, pohodlným ovládaním, výborným, neúnavným jazdeckým
posedom a priateľskou odozvou techniky na pokyny jazdca. Je tak pohodlná,
že sa prichytíte pri tom, že viac času venujete okolitým panorámam ako samotnej
ceste. Ak ste tento typ jazdca, tak mu vlastne okrem absencie hlavného stojanu
nemáte čo vytknúť. Možno to znie odvážne ale dovolím si tvrdiť, že
i začiatočník, či akákoľvek dievčina, či žena si môže za jej riadidlá
spokojne sadnúť, všetci si na ňu rýchlo navyknú a všetci budú spokojní.
Suzuki V-Strom 1000 ABS
Cena: 11 490 Eur (2017)
Motor: 1 037 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 101 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 109 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Rozmery
(DxŠxV): 2 285 x 865 x 1 410 mm
Hmotnosť: 228 kg
(prevádzková)
Rázvor: 1 555 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 20
l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu:
150/70-17
Motocykel
na test zapožičal: MSC – Suzuki
Slovensko, o. z., Bratislava
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
9 / 2017