Honda
Forza 125 / 300 momentálne patrí medzi top modely v segmente prémiových
mestských skútrov a oba majú kopec priaznivcov aj v našich končinách.
No a keď sme ako jediná redakciazo
Slovenska dostali pozvánku na prvé testovanie inovovaných modelov skútra Honda
Forza vo francúzskom Nice a v Monaku, tak sme naváhali ani sekundu.
Tento rok prichádzajú súčasne vynovené hneď oba objemové modely 125 a 300.
A kde lepšie otestovať skútre ako v rušnej mestskej premávke
francúzskeho pobrežia.
Povedzme si trocha o histórii týchto
modelov. Prvýkrát sme sa s modelom Forza mohli stretnúť už v roku
2000. Mal vtedy 250 ccm a na niektorých trhoch sa predával pod označením
Reflex. Už vtedy patril medzi športové a prémiové skútre. Zaujímavosťou
bolo, že ste si do neho mohli doobjednať originálne reproduktory na počúvanie
hudby. Prešlo niekoľko rokov a v 2013 bola predstavená nová verzia už o objeme
300 ccm, ktorú v podstate poznáme až do dnes. Ešte v roku 2015
pribudla Honda Forza 125, ktorá s úplne novým dizajnom opäť vstúpila do
prémiového segmentu v objeme 125 ccm. Tento rok sa dizajny oboch
objemových verzií zjednotili a technologicky opäť posunuli vyššie. Poďme
si o každej z nich povedať viac.
HONDA
FORZA 125
Malá Forza 125 je 3. najpredávanejší skúter od
Hondy v Európe. Spolu sa ho predalo cez 30 tisíc kusov a už od
predstavenia sa stal obľúbeným hlavne v západnej časti Európy. Medzi
prvými prišiel s LED osvetlením na skútri a výkonom na hrane limitu,
aby ho mohli riadiť aj držitelia vodičských preukazov skupiny B. Aj veľkosťou
patrí medzi najväčšie 125-ky na trhu, čím vzbudzuje dojem väčšieho objemu. Keď
som v roku 2015 testoval Forzu 125, tak ma veľmi prekvapil svojim
detailným spracovaním a výkonom motora. Ani jazda v dvojici nebol
problém, a to stále pri dobrom komforte pre jazdca a spolujazdca. Po
pozitívnych skúsenostiach so starou verziu som bol plný očakávaní, či sa dá
zlepšiť už aj tak veľmi dobrý skúter. Preto som sa za tohtoročnou novinkou
vydal na test do francúzskeho Nice.
Dynamický
dizajn
Už pri prvom pohľade na Forzu mi bolo jasné,
že dizajnovo vychádza z predchádzajúceho modelu. No teraz pribudol ešte
viac ostrejší vzhľad. Je len málo miest na kapotáži, kde by ste našli rovnú
plochu. Dominujú linky s ostrými uhlami a výstupkami. Všetko je veľmi
dobre zladené a všetko spolu veľmi dobre lícuje. Prvý dojem tak bol veľmi
dobrý. Vyzdvihnúť by som chcel detaily a dielenské spracovanie. Všetko
dokonale na seba dolieha a dajú sa tu nájsť mnohé šikovné detaily.
Napríklad sedlo nie je z jedného kusu poťahu, ale z troch
a každý z iného materiálu, pričom dokopy vytvára veľmi peknú
kombináciu aj spolu so zaujímavým tvarom madla pre spolujazdca. Opisujem to
preto, lebo práve takéto veci vytvárajú ten pocit, kedy vám je skúter príjemný
a vlastne si ani neuvedomujete prečo.
Na Forze nájdete iba LED svetlá, či už
v hlavnom svetlomete, ale aj v smerovkách (ukryté v spätných
zrkadlách) a na zadnom svetle. Predný svetlomet vytvára jedinečnú svetelnú
siluetu. Vďaka LED svetlovodom, ktoré sa rozvetvujú svieti väčšia časť. Nie len,
že to dobre vyzerá, ale ste aj viac viditeľní na ceste. Prístrojový panel si
ponechal zo starej verzie 2 analógové ukazovatele rýchlosti a otáčkomer.
V strede sa zväčšil digitálny displej, ktorý zobrazuje množstvo informácii
od spotreby, vonkajšej teploty aj napätie batérie. To sa môže hodiť keďže na
skútri je veľa elektroniky. Pri jazde mi trocha trvalo zorientovať sa
v toľkých číslach, ale po chvíli som presne vedel, kde ktorý údaj hľadať.
Nezvyčajnou a trocha zbytočnou vecou je ovládanie prepínačov funkcií displeja,
kedy vrchný riadok prepínate jedným tlačidlom a spodný druhým tlačidlom.
Potom na ľavej rukoväti máte kopec prepínačov a počas jazdy som sa musel
pomerne dlho zamýšľať, kde na displeji sa údaj nachádza, aby som vedel, ktorým
prepínačom ho zobrazím. Časom ak si tieto veci osvojíte, tak vám to môže zasa
urýchliť pohyb v menu, no začiatky sú niekedy ťažké
Prémiová
technika
Tak ako aj na starej verzii, aj tu je start
&stop systém, ktorý je možné vypnúť. Ten po 2. sekundách od zastavenia
vypne motor. Potom stačí len otočiť rukoväť plynu a motor sa automaticky
naštartuje. Pre rýchlejší štart ostane valec vo vrchnej polohe, aby mohol pri
naštartovaní hneď zapáliť zmes. Ak je motor studený alebo poklesne napätie
batérie, tak tento systém sa automatický odstaví a nevypne vám motor. Aj
pri nespočetnom zastavovaní na križovatkách a v kolóne, ma nikdy
tento systém nesklamal a osobne som nemal dôvod ho vypínať.
Medzi najväčšiu zmenu patrí elektrický predný
štít. Áno, dobre čítate, na malom skútri elektrický predný štít ovládaný na
ľavej rukoväti. Ten je možne vysúvať v rozsahu 14 cm. Pri jazdách po meste,
kedy sme v teplotách nad 30 stupňov testovali, nám prišlo vhod spustiť
štít do najnižšej polohy, no pri výjazde mimo mesto opäť zvýšiť. Toto je veľmi
užitočné.
Komfortná
a svižná jazda
Poďme, ale na jazdné vlastnosti a samotnú
jazdu. Ak si porovnám predchádzajúcu verziu, tak veľký rozdiel nenastal. To nie
je na škodu, pretože mi vyhovoval. Váha je citeľne viac na prednom kolese. Tomu
hlavne dopomohla nádrž, ktorá je úplne dole, hneď za predným kolesom. Toto
rozloženie je najviac cítiť v zákrutách, kedy väčší prítlak na predné
koleso istejšie vedie stopu. Aj napriek tomu, že opticky skúter vyzerá vyšší
ako bežné 125-ky, tak celé ťažisko ostalo dole a do výšky išli len plasty.
Aj rýchle zmeny smeru sú hračkou. Naopak vyššia kapotáž, dlhší rázvor a váha 162 kg (hmotnosť
s náplňami) zvyšujú stabilitu vo väčších rýchlostiach. Naše presuny boli
chvíľami aj po rýchlostnej ceste a aj pri rýchlostiach okolo 100 km/h nijako zásadne
Forzu nerozhodilo.
Zrýchlenie, reakcie na plyn
a predbiehanie boli porovnateľné s predchádzajúcou verziou. Pri
porovnaní s inými 125-tkami na trhu patrí k tým výkonnejším. Motor
neprešiel zmenou a s 15 k výkonu a 12,5 Nm krútiaceho momentu
stále patrí medzi najvýkonnejšie sériové 125-ky na trhu. Predbiehanie
v meste je bezproblémové a rýchlosťou plne postačuje aj na jazdu mimo
mesta (aj so spolujazdcom). So svojou maximálnou rýchlosťou okolo 110 km/h nie je určená na
diaľnicu, to skôr treba pouvažovať nad väčšou Forza 300, ktorú vám predstavím o chvíľu.
Brzdný účinok je aj pri jazde so spolujazdcom
dostačujúci a krásne viete ovládať a dávkovať brzdný účinok aj jedným
prstom. Brzdy sú vybavené aj ABS, čo už je dnes štandardom. Pruženie je
nastavené trocha tvrdšie, čo mi vyhovuje hlavne pri brzdeniach, kedy sa skúter
vôbec neponára.
Špičková
125-ka
Honda ma dostala svojou spotrebou. Teda ani
nie tak parametrom 2,3 l/100km, ale dojazdom. Ten sa pohybuje okolo 500 km. Nám sa počas testu
vyšplhala spotreba na 2,5 litra, pričom väčšinu času sme strávili v meste
Nice, kde sme si užívali výjazdy z križovatiek. Počas testu som viackrát
ocenil bezkľúčový štart pomocou kľúča Smart Key, s ktorým si otvoríte aj zadný
kufor bez vyťahovania kľúča. Na to si zvyknete veeeeľmi rýchlo!
Honda Forza 125 tento rok postavila latku
veľmi vysoko v skútroch o objeme 125 ccm a nenájdete podobný skúter
na trhu s výkonom 15 k, bezkľúčovým štartom, elektrickým
štítom, Full LED svetlami a do detailu dotiahnutým dielenským
spracovaním. Snáď len ta cena by mohla odradiť (uvádzacia cena 4 790 Eur),
no na druhej strane ide o taký malý „Mercedes“ medzi skútrami v tejto
kategórii.
HONDA
FORZA 300
Pri väčšom modeli Forza 300 ide tento rok
o pomerne rozsiahlu a zásadnú zmenu. Ak si viete spomenúť na starý
vzhľad, ktorý bol v štýle „Long & Low“ (dlhý a nízky), tak teraz
ide o „Agile & Classy“ (svižný a elegantný). Dá sa povedať, že všetko čo
som predtým písal o detailoch a vzhľade o menšej verzii Forza
125 platí aj pre Forzu 300, pretože vzhľadovo ide o jeden dizajnový
koncept. Vyrábajú sa aj v jednej továrni v meste Atessa
v Taliansku.
Spoločná
platforma
Dokonca aj rám majú rovnaký a jediné
v čom sa líšia je rozloženie hmotnosti. Oproti 125-ke nie je až tak
citeľné rozloženie váhy na predné koleso, no viac sa nachádza pod jazdcom
a trocha vyššie. Ide o malý detail, no mení správanie skútra. Zvyšuje
stabilitu pri vyšších rýchlostiach a manévrovanie na mieste zasa viac
pripomína motorku než skúter. No to je len pri porovnaní. Celkovo je manipulácia
aj pri nízkych rýchlostiach stále veľmi jednoduchá. Váha sa znížila o 12
kg na 182 kg
(hmotnosť s náplňami) oproti starej verzii.
Tak ako aj 125-ka má nová Forza veľmi dobre
vymyslené odkladacie priestory. Jedna schránka je v prednej časti pod
prístrojovkou, do ktorej sa zmestí nielen mobil, ale vďaka svojim tvarom aj
fľaša vody na cestu. Vo vnútri je 12V zásuvka na nabíjanie. Čo ma potešilo, že
schránka sa po zamknutí motorky sama zamkne, a aby ste lepšie videli
dovnútra schránky, tak sú jej steny šedé. A to sú tie drobné detaily.
Nadštandardný
úložný priestor
Praktický je aj podsedadlový priestor, ktorý
ešte narástol. Zmestia sa sem dve integrálne prilby a ešte ostane kus
miesta po bokoch. Mne sa sem podarilo dostať prilbu, bundu a ešte aj batoh
s fotoaparátom. Toto bežne nedám ani do topcase. Pod sedlom je aj
variabilná prepážka, ktorou je možné tento priestor rozdeliť na viac časti.
Takto vám nebudú pobehovať veci pod sedlom. V rámci príslušenstva je
možnosť dokúpiť topcase, ktorý sa otvára cez Smart Key, čiže bezkľúčovým
odomykaním. Stačí sa priblížiť k skútru na 3 metre a viete si
otvoriť kufor iba stlačením tlačidla.
Rýchlo,
pohodlne a bezpečne
Počas testovania v Nice a Monaku nám
začalo pršať, a tak sme nedobrovoľne odskúšali aj trakčnú kontrolu. Tá
hneď po tom ako nám na bielej čiare prešmyklo zadné koleso, tak
v milisekunde odpájalo plyn a zamedzilo ďalšiemu šmyku. Ovládanie
intenzity sa ovláda na ľavej rukoväti a dá sa meniť aj počas jazdy. Okrem
trakčnej kontroly sme vyskúšali aj ochranu pred dažďom. Dá sa povedať, že nohy
aj hruď je chránená. Ak idete dostatočne rýchlo, tak jediné čo vám zmokne sú
len ruky a prilba.
Pruženie je vhodné do mesta a pre mňa
ideálne nastavené. Veľmi dobre je riešená aj zadná dvojica tlmičov, ktorá je
uchytená úplne vzadu. Takto dokáže lepšie tlmiť nerovnosti aj so spolujazdcom,
kedy sa skúter zbytočne nepohupuje.
Jazda je veľmi zábavná a to preto, lebo
skúter ma dostatok výkonu a pritom je stále pomerne ľahký a núti
jazdca sa so skútrom aj trocha blázniť. Rýchle vyhýbanie sa je hračka aj vo
vyšších rýchlostiach. Motor má 25 k výkonu a 27,2 Nm krútiaceho
momentu. K tomu účinné brzdy Nissin s ABS a trakčnú kontrolu, ktoré
vás vždy podržia keď to potrebujete. Ku komfortu jazdy pomôžu aj veľké kolesá
(15“ vpredu a 14“ vzadu).
Jazdná stabilita je aj pri diaľničných
rýchlostiach výborná. So skútrom sa dá celkom slušne klopiť v dlhých
tiahlych zákrutách bez nežiaduceho krútenia. Predbiehanie do 90 km/h je bleskové, no po
prekročení tejto hranici už akcelerácia klesá. Maximálna rýchlosť sa pohybuje
okolo 130 km/h.
Ťažko nájsť negatívne veci, pretože
s Forzou sa v Honde veľmi dobre vyhrali. Oproti starej 300-vke je to
míľový krok vpred. Ak prevažne jazdíte po meste, tak Forza 125 bude pre vás
ideálna. Ak jazdievate aj mimo mesta, alebo robíte dlhšie presuny, tak
odporúčam výkonnejšiu verziu Forza 300. V ostatných parametroch ide
o rovnaké skútre. Rovnako dobre!
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.