Prísady do palív sú používané od 20 rokov, pretože týmito látkami je možné zlepšiť niektoré vlastnosti palív. V niektorých prípadoch sa zlepšenie dosahuje s menšími nákladmi technologickými procesmi, v iných prípadoch, keď technológia už nestačí alebo nie je k dispozícii, je použitie prísady jediná možnosť, ako zlepšiť vlastnosť paliva, alebo dosiahnuť jeho nadštandardnú úroveň. Z toho vyplýva, že niektoré prísady sa pridávajú do palív už v priebehu výroby, aby sa zlacňoval výrobný proces a aby boli s menšími nákladmi dosiahnuté vlastnosti vyžadované normou. Iné prísady sa pridávajú v priebehu distribúcie, alebo až tesne pred použitím, napríklad pred tankovaním paliva do nádrže vozidla. To sa nazýva povýrobná aditivácia tzv.: ?after treatment?. Pre posledný spomenutý spôsob aditivácie paliva sú prísady dodávané ako prípravky v drobnom balení, v rôznych firemných formuláciách obsahujúcich často zmes niekoľkých druhov prísad. Na obaloch týchto prípravkov je uvedené, ktoré vlastnosti paliva prípravok zlepšuje.
Normy pre benzíny povoľujú alebo aj doporučujú, výnimočne aj požadujú pridávanie prísad. Napríklad ak existuje riziko oddelenia vody, musí byť pridaná antikorózna prísada. V iných prípadoch je použitie nutné pre dosiahnutie niektorých vlastností. Všeobecne sa doporučuje pridávať pravidelne alebo aspoň občas detergentné prísady a tým udržovať palivovú sústavu a sací trakt motora v čistom stave.
Pokiaľ ide o chemické zloženie je potrebné zdôrazniť, že žiadna prísada ani prípravok do paliva pre spaľovacie motory nesmie obsahovať kovy, okrem jedinej dočasnej výnimky, ktorú tvoria prísady produktov, ktoré obsahujú organickú zlúčeninu draslíka.
Aditivácia benzínu pri výrobe
V minulosti to boli predovšetkým olovnaté zlúčeniny, pridávané pre zvýšenie oktánového čísla. V súčasnej dobe sú antioxidanty, deaktivátory kovov a protikorózne prísady, ktoré norma požaduje v prípade rizika oddelenia vody. Niektoré rafinérie pridávajú už pri výrobe detergentnú prísadu, ale hlavne je podiel detergentných prísad pridávaný až v distribučnej etape, respektíve na jej začiatku. Pri expedícii z rafinérie si jednotlivé obchodné firmy nechávajú pridávať svoje formulácie detergentov a ďalších prísad. Pridávajú sa obvykle robí dávkovaním in line pri plnení autocisterien.
Aditivácia palív v distribučnej etape ? firemné formulácie s nadštandardnou kvalitou.
V súčasnej dobe už skoro všetky značkové firmy ponúkajú palivá v nadštandardnej kvalite, ktorá sa dosahuje hlavne zlepšením vlastností prídavkom prísad. Firmy majú svoje špeciálne formulácia, t.j. zmesi prísad rôzneho zloženia, ktoré do palív pridávajú. Takto aditivované palivá predávajú pod svojou obchodnou značkou alebo pod chránenou známkou. Tieto obchodné označenia palív s nadštandardnou kvalitou môžeme vidieť na billboardoch a na rôznych pútačoch pri čerpacích staniciach., zvyčajne s kombináciou so sloganom typu.: s týmto palivom prejdete viac kilometrov, váš motor bude čistejší a bude mať väčší výkon, toto palivo je špičková kvalita a pod. Týmto spôsobom firmy zaručujú praktické výhody značkového paliva s nadštandardnou kvalitou.
Prípravky pre individuálnu aditiváciu paliva
Prípravkom sa rozumie koncentrát prísady, väčšinou však niekoľkých prísad, predávaný v drobnom obale, ktorý užívateľ pridáva pri tankovaní, respektíve pred tankovaním, aby došlo prúdom paliva čo k najdokonalejšiemu premiešaniu. Týmto spôsobom si môže každý užívateľ sám podľa vlastného uváženia a rozhodnutia zlepšiť niektoré vlastnosti paliva.
Doporučenie a rady pre výber vhodných prípravkov
Na trhu je v ponuke veľké množstvo rôznych prípravkov od rôznych firiem, ktoré deklarujú najrôznejšie účinky. Pri výbere je vhodné držať sa určitých zásad:
– zistiť, či je prípravok určený do benzínu alebo do nafty
– dôkladne si prečítať aké má prípravok účinky a čo zlepšuje. Je to dôležité, najmä v prípade, keď máme prevádzkový problém alebo chceme len preventívne opatrenie.
– podľa zaručovaných účinkov môžeme posúdiť, aké typy prísad prípravok obsahuje.
– rozhodne sa doporučuje pravidelné alebo občasné používanie prípravku s detergentnými vlastnosťami do benzínu
– buďte opatrný pri nákupe prípravkov ktorých účinky sú zaručované s určitými pochybnosťami
– dobre zvážiť nákup extrémne drahého prípravku, pretože vysoká cena môže byť len obchodným trikom, aby užívateľ mal dojem, že účinky sú extrémne. Je dôležité vedieť skutočnosť, že účinné prípravky existujú ale zázračné nie.
Pozor! Niektorý výrobcovia vozidiel používanie prípravku v záručnej dobe zakazujú!
V predaji sú tzv. dielenské prípravky, napríklad používané pre občasné alebo periodické vyčistenie palivovej sústavy prevádzané pri čiastočnej demontáži systému. Zloženie prípravkov sa neuvádza. Výrobcovia si ho strážia ako svoje know-how, ale uvádza sa len funkcia prípravku ale z ich zoznamu je možné zistiť, ktoré z ďalších typov prísad prípravok obsahuje.
Všetky alebo väčšina prípravkov do benzínov obsahujú detergentnú zložku, tzv. látku s čistiacim účinkom, ktorá udržuje čistotu sacích ventilov, čistotu palivových trysiek, čistotu karburátora alebo vstrekovacieho zariadenia a sacieho potrubia. Detergentná zložka býva zvyčajne kombinovaná s antioxidantom, protikoróznou prísadou, niekedy aj s prísadou zvyšujúcou oktánové číslo. Používanie týchto prípravkov s čistiacou(detergetnou) schopnosťou sa doporučuje, pretože udržujú motor z hľadiska výkonu a spotreby paliva.
Čerpacie stanice predávajúce palivo s nadštandardnou kvalitou, ktoré už obsahujú multifunkčnú prísadu zvyčajne už nedoporučujú žiadne prípravky, ale prax je rôzna. Jedna firma zaručovala, že predáva aditivované benzíny, ale ešte doporučovala pridávať do nádrže také isté aditívum vo forme prípravku pri každom štvrtom tankovaní, aby sa ešte zosilnil čistiaci efekt. Obdobne je to aj doma. Aj dobre udržiavaná domácnosť potrebuje pravidelne tiež väčšie upratovanie.
V poslednej dobe boli na trh uvedené tiež prípravky do benzínu obsahujúce mastiacu prísadu, ktorá sa s benzínom dostáva do olejového filmu na stenu valca, kde výrazne znižuje trenie medzi valcom a piestnymi krúžkami. Touto cestou sa postupne dostáva i do olejovej náplne a znižuje trenie aj v ďalších miestach.
Existuje aj prípravok proti zaklepávaniu výfukových ventilov (Anti Valve Seat Recession Additive ? AVSRA). Používanie tohto prípravku sa má v budúcnosti rozšíriť, pretože sa predpokladá, že v krátkej dobe bude zrušený benzín Special, pretože jeho spotreba klesla pod 10%. Takže všetky staršie vozidlá, ktorých motory majú netvrdené sedlá výfukových ventilov, budú používať prípravok tohto typu. Prípravok je v predaji už dlhú dobu, ale jednoduchšie je natankovať aditivovaný benzín Special. Na základe dlhodobých dobrých skúseností s aditívom pridávaným do benzínu Special s chemickým zložením stanovených právnym predpisom sa doporučuje používanie prípravku, ktorého účinnou zložkou je práve toto aditívum.