Od
zastúpenia KTM sme v polovici mája prijali pozvanie na testovanie
v chorvátskom Zadare dvoch „Adventure“ modelov 1090 R a 1290 R. Práve
koncovka „R“ označuje offroad verziu týchto dobrodružných turistov a čakal
nás pravý offroad test na nespevnených cestách, štrkových horských priesmykoch
ako aj zablatených poľných cestách. Na test som bol neskutočne zvedavý, pretože
už od začiatku sa vo mne vynárala otázka: „Ako
niekto postaví vážne cestné enduro o objeme 1300 ccm a 160 koní
určené do terénu?“
Práve na túto otázku som chcel nájsť odpoveď,
a tak si balím prilbu a vyrážam na miesto, kde sa pred desiatkami
rokov nakrúcal slávny Vinetou. Počasie nádherne vyšlo, motorky
pripravené, všetci sú v dobrej nálade a plní očakávania. Predtým
než sa postavím do stúpačiek vám modely Adventure R a Super Adventure R priblížim.
Offroadoví
dobrodruhovia nabití top technikou
Všetko začalo v roku 2003, kedy KTM
prišla s modelom 950 Adventure. Išlo o prvé veľké cestovné enduro
od tohto rakúskeho výrobcu. Medzičasom sa objem zvýšil a súčasná 4. generácia
sa ponúka v dvoch objemových verziách 1090 Adventurea 1290 Super Adventure. Tieto sa ešte rozdeľujú výbavou podľa
zamerania na verziu „S“, čo je cestná verzia, „T“ s turistickými sklonmi
a nakoniec testované R-ko, čo je offroad verzia.
Rozdielom pri R-ku oproti cestným verziám sú
terénne kolesá vpredu 21“ palcov a 18“ vzadu. Rovnako tak výborné WP
tlmiče, ktoré sú plne manuálne nastaviteľné, vyšší podvozok a padací rám
už v základe. Čo sa týka technológii, tak si v nich dala KTM na tento
rok záležať. Spomeniem napríklad prepojenie telefónu cez Bluetooth
s motocyklom a so základným ovládaním hudby a hovoru, ďalej
konektivita KTM My Ride, LED svetlomety s prisvietením do zákrut, 4
palivové mapy a trakčná kontrola, rozjazd do kopca, tempomat, citlivejšie
ABS v náklonoch alebo farebný 6,5“ TFT displej s programovateľnými
informáciami.
Vyrážame
Ako
prvé sadám na menšiu KTM 1090 R
Adventure, čo v podstate ani nie je malá motorka a so svojimi 125
koňmi sa radí medzi veľké endurá. Už prvé pomalé manévre mi dávajú spätnú
väzbu, že manévrovanie ide ešte lepšie ako na cestných endurách o objeme
650 ccm. KTM motocykel veľmi dobre odľahčil a vyvážil, čo počas dňa
veľakrát oceňujem hlavne pri pomalých offroad pasážach. Jazdná pozícia
v stupačkách je optimálna a dovoľuje sa oprieť o nádrž nohami,
no zároveň nezavadzia pri pohybe v sedle. Na jazdu sme používali iba Offroad
jazdný režim, čím sa znížil výkon na 100 koní (z pôvodných 125 koní), zmenil aj
reakciu na plynovú rukoväť, ktorá bola oveľa plynulejšia a taktiež sme
zapli ABS do terénu, ktoré sa aktivovalo iba na predné koleso. Displej na 1090
R nie je farebný ako pri 1290, no je jasne čitateľný. Zvýraznil by som len
ukazovateľ zaradeného stupňa, ktorý pri jazde v stupačkách bol horšie
viditeľný. Páčilo sa mi, že KTM ubrala elektroniku na podvozku a tlmiče sa
nastavovali manuálne. Ušetrilo sa kopec kilogramov, ale aj ubudlo „kazítok“,
ktoré by mohli strpčiť jazdu v náročných offroad podmienkach. 21 palcové
koleso sa výborne kormidlovalo a plne nastaviteľné tlmiče WP si poradili
aj s terénom a aj s touto 207 kg motorkou. Po niekoľkých hodinách jazdy
je čas presadnúť na silnejšiu verziu.
Po presadnutí na KTM 1290 R Super Adventure nie je výrazne cítiť rozdiel medzi
verziami. Obe majú rovnaký rám, rovnakú výšku a kolesá. Líšia sa len
motorom, svetlometom a kokpitom, čo jej pridáva 10 kg navyše. Sú to
kilogramy, ktoré nie sú nejako výrazné, a preto je prechod z jednej,
na druhú hladký bez dlhého zvykania. Krútiaci moment sa zvýši a prevody
vás viac vytiahnu, čím je menšia potreba radenia. Spolu s Quickshifter+
(možnosť radiť bez spojky stupne hore aj dole) sa dala jazda užiť naplno.
V teréne opadla celá váha (217
kg) a dalo sa s ňou jazdiť ako s motorkou
o kategóriu menšou. Veľmi dobre, a bez vlnenia sa chovala v rýchlych
prejazdoch nespevnenými poľnými cestami, kedy sme často dosahovali rýchlosť cez
100 km/h
a myslím si, že tieto rýchle dakarské offroad prejazdy jej pristanú
najlepšie. Zo začiatku som bol skeptický k farebnému displeju
prístrojovky, ale prekvapil ma. Celý čas nám svietilo ostré slnko a ani
raz som nemal problém s čitateľnosťou. Displej je veľmi kontrastný s nastaviteľným
sklonom, chránený sklom Gorila Glass a s možnosťou nastavenia
obľúbených parametrov, ktoré sa zobrazujú. Pohyb v menu je pomerne
intuitívny a rýchly.
Vrátim sa ešte k dizajnu. Oba modely sa
vyznačujú výborným dielenským spracovaním a najvýraznejšou črtou sú
svetlomety. Priznám sa, že som z nich bol trocha v rozpakoch, ale
ubezpečím vás, že naživo sa im výborne hodia. Pri 1290 ide o LED
svetlomety so strednou chladiacou štrbinou a 6 doplnkovými LED-kami, ktoré
sa postupne podľa náklonu aktivujú a prisvecujú do zákruty.
Mrzí ma len stratégia KTM, ktorá všetky
najnovšie technológie dala iba do najsilnejšej verzie, čím diskriminovala
záujemcov o model 1090. Napríklad iba na 1290 je dostupný tempomat,
prisvietenie do zákrut, meranie tlaku pneumatík, rozjazd do kopca, vodotesná
skrinka na mobil, farebný TFT displej, Bluetooth konektivita, či bezkľúčové
štartovanie.
Výborné
pripravené nielen do offroadu
V závere by som vyzdvihol výborne jazdné
vlastnosti v teréne u oboch modeloch. Nastavenie podvozku je už
v základe pripravené zvládať náročný terén. Silný a ľahký motor sa
postará o skvelú zábavu. Ak porovnám oba objemové modely, tak na časté
offroad výjazdy určite odporúčam 1090 R pre svoju ľahkosť a agilnosť
v teréne. Ak však viac jazdíte po cestách a iba občas vybehnete do
terénu (kam patrím aj ja), tak jednoznačne 1290 R a to aj kvôli väčšej
výbave, ktorú ponúka v základe, a ktorá spríjemňuje jazdu. Ak patríte
k tým, čo sa nekamarátia s terénom, tak žiadne obavy. Je tu pre vás
ešte cestná verzia „S“ alebo turistická „T“.
Kompletný test oboch
modelov bude uverejnený v časopise Motomagazin
č. 7-8 / 2017, ktorý bude v predaji od 26. 6. 2017.
Autor: Pavol Škorpík, foto: KTM
Prvé dojmy KTM 1090 R Adventure a 1290 R Super Adventure v teréne