Testy a recenzie

Prvé dojmy KTM 1090 R Adventure a 1290 R Super Adventure v teréne

Publikovaný

on

9. – 11. 5. 2017, Zadar, Chorvátsko

Od zastúpenia KTM sme v polovici mája prijali pozvanie na testovanie v chorvátskom Zadare dvoch „Adventure“ modelov 1090 R a 1290 R. Práve koncovka „R“ označuje offroad verziu týchto dobrodružných turistov a čakal nás pravý offroad test na nespevnených cestách, štrkových horských priesmykoch ako aj zablatených poľných cestách. Na test som bol neskutočne zvedavý, pretože už od začiatku sa vo mne vynárala otázka: „Ako niekto postaví vážne cestné enduro o objeme 1300 ccm a 160 koní určené do terénu?“  

Práve na túto otázku som chcel nájsť odpoveď, a tak si balím prilbu a vyrážam na miesto, kde sa pred desiatkami rokov nakrúcal slávny Vinetou. Počasie nádherne vyšlo, motorky pripravené, všetci sú v dobrej nálade a plní očakávania. Predtým než sa postavím do stúpačiek vám modely Adventure R a Super Adventure R priblížim.    


Offroadoví dobrodruhovia nabití top technikou

Všetko začalo v roku 2003, kedy KTM prišla s modelom 950 Adventure. Išlo o prvé veľké cestovné enduro od tohto rakúskeho výrobcu. Medzičasom sa objem zvýšil a súčasná 4. generácia sa ponúka v dvoch objemových verziách 1090 Adventurea 1290 Super Adventure. Tieto sa ešte rozdeľujú výbavou podľa zamerania na verziu „S“, čo je cestná verzia, „T“ s turistickými sklonmi a nakoniec testované R-ko, čo je offroad verzia.   Rozdielom pri R-ku oproti cestným verziám sú terénne kolesá vpredu 21“ palcov a 18“ vzadu. Rovnako tak výborné WP tlmiče, ktoré sú plne manuálne nastaviteľné, vyšší podvozok a padací rám už v základe. Čo sa týka technológii, tak si v nich dala KTM na tento rok záležať. Spomeniem napríklad prepojenie telefónu cez Bluetooth s motocyklom a so základným ovládaním hudby a hovoru, ďalej konektivita KTM My Ride, LED svetlomety s prisvietením do zákrut, 4 palivové mapy a trakčná kontrola, rozjazd do kopca, tempomat, citlivejšie ABS v náklonoch alebo farebný 6,5“ TFT displej s programovateľnými informáciami.    


Vyrážame

Ako prvé sadám na menšiu KTM 1090 R Adventure, čo v podstate ani nie je malá motorka a so svojimi 125 koňmi sa radí medzi veľké endurá. Už prvé pomalé manévre mi dávajú spätnú väzbu, že manévrovanie ide ešte lepšie ako na cestných endurách o objeme 650 ccm. KTM motocykel veľmi dobre odľahčil a vyvážil, čo počas dňa veľakrát oceňujem hlavne pri pomalých offroad pasážach. Jazdná pozícia v stupačkách je optimálna a dovoľuje sa oprieť o nádrž nohami, no zároveň nezavadzia pri pohybe v sedle. Na jazdu sme používali iba Offroad jazdný režim, čím sa znížil výkon na 100 koní (z pôvodných 125 koní), zmenil aj reakciu na plynovú rukoväť, ktorá bola oveľa plynulejšia a taktiež sme zapli ABS do terénu, ktoré sa aktivovalo iba na predné koleso. Displej na 1090 R nie je farebný ako pri 1290, no je jasne čitateľný. Zvýraznil by som len ukazovateľ zaradeného stupňa, ktorý pri jazde v stupačkách bol horšie viditeľný. Páčilo sa mi, že KTM ubrala elektroniku na podvozku a tlmiče sa nastavovali manuálne. Ušetrilo sa kopec kilogramov, ale aj ubudlo „kazítok“, ktoré by mohli strpčiť jazdu v náročných offroad podmienkach. 21 palcové koleso sa výborne kormidlovalo a plne nastaviteľné tlmiče WP si poradili aj s terénom a aj s touto 207 kg motorkou. Po niekoľkých hodinách jazdy je čas presadnúť na silnejšiu verziu.  

Po presadnutí na KTM 1290 R Super Adventure nie je výrazne cítiť rozdiel medzi verziami. Obe majú rovnaký rám, rovnakú výšku a kolesá. Líšia sa len motorom, svetlometom a kokpitom, čo jej pridáva 10 kg navyše. Sú to kilogramy, ktoré nie sú nejako výrazné, a preto je prechod z jednej, na druhú hladký bez dlhého zvykania. Krútiaci moment sa zvýši a prevody vás viac vytiahnu, čím je menšia potreba radenia. Spolu s Quickshifter+ (možnosť radiť bez spojky stupne hore aj dole) sa dala jazda užiť naplno. V teréne opadla celá váha (217 kg) a dalo sa s ňou jazdiť ako s motorkou o kategóriu menšou. Veľmi dobre, a bez vlnenia sa chovala v rýchlych prejazdoch nespevnenými poľnými cestami, kedy sme často dosahovali rýchlosť cez 100 km/h a myslím si, že tieto rýchle dakarské offroad prejazdy jej pristanú najlepšie. Zo začiatku som bol skeptický k farebnému displeju prístrojovky, ale prekvapil ma. Celý čas nám svietilo ostré slnko a ani raz som nemal problém s čitateľnosťou. Displej je veľmi kontrastný s nastaviteľným sklonom, chránený sklom Gorila Glass a s možnosťou nastavenia obľúbených parametrov, ktoré sa zobrazujú. Pohyb v menu je pomerne intuitívny a rýchly.  

Vrátim sa ešte k dizajnu. Oba modely sa vyznačujú výborným dielenským spracovaním a najvýraznejšou črtou sú svetlomety. Priznám sa, že som z nich bol trocha v rozpakoch, ale ubezpečím vás, že naživo sa im výborne hodia. Pri 1290 ide o LED svetlomety so strednou chladiacou štrbinou a 6 doplnkovými LED-kami, ktoré sa postupne podľa náklonu aktivujú a prisvecujú do zákruty.    

Mrzí ma len stratégia KTM, ktorá všetky najnovšie technológie dala iba do najsilnejšej verzie, čím diskriminovala záujemcov o model 1090. Napríklad iba na 1290 je dostupný tempomat, prisvietenie do zákrut, meranie tlaku pneumatík, rozjazd do kopca, vodotesná skrinka na mobil, farebný TFT displej, Bluetooth konektivita, či bezkľúčové štartovanie.  


Výborné pripravené nielen do offroadu

V závere by som vyzdvihol výborne jazdné vlastnosti v teréne u oboch modeloch. Nastavenie podvozku je už v základe pripravené zvládať náročný terén. Silný a ľahký motor sa postará o skvelú zábavu. Ak porovnám oba objemové modely, tak na časté offroad výjazdy určite odporúčam 1090 R pre svoju ľahkosť a agilnosť v teréne. Ak však viac jazdíte po cestách a iba občas vybehnete do terénu (kam patrím aj ja), tak jednoznačne 1290 R a to aj kvôli väčšej výbave, ktorú ponúka v základe, a ktorá spríjemňuje jazdu. Ak patríte k tým, čo sa nekamarátia s terénom, tak žiadne obavy. Je tu pre vás ešte cestná verzia „S“ alebo turistická „T“.    


Kompletný test oboch modelov bude uverejnený v časopise Motomagazin č. 7-8 / 2017, ktorý bude v predaji od 26. 6. 2017.  

Autor: Pavol Škorpík, foto: KTM

Prvé dojmy KTM 1090 R Adventure a 1290 R Super Adventure v teréne

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version