Pre redakčné testy sú zaujímavé nielen novinky, ale aj zabehnuté modely,
pretože veľa spotrebiteľov často krát siahne po zavedenom stroji, ktorý má
takpovediac už vychytané chybičky a tým vlastne dáva prednosť istote.
Preto sme i my siahli po osvedčenom modeli z dielne Access Motor –
model 650i EFI LT 4×4.Táto „útočná“
mačička je pekne prikrčená k zemi, má tvrdšie nastavený podvozok
a gény, ktoré si delí medzi prácu a šport.
Vsádzate na osvedčenú techniku?
Testovaný model nemal síce posilňovač riadenia, ale zato má výbušný
jednovalec s ostrou akceleráciou so vstrekovaním Bosch a vzhľadom
k tomu, že sme sa priklonili v rámci testu aj k športu, tak som
bol vcelku rád, že posilňovač nemá, ale plus je ten, že využíva motorovú brzdu.
Treba pripomenúť, že motor má kovaný piest a valec je vybavenýkeramickou vrstvou. Označenie SPORT berieme
trošku s rezervou, pretože nosiče batožiny a pomer prevodov
s pohonom cez variátor nemajú evokovať k štýlu jazdy Rallye Dakar,
ale skôr k dobrodružnej, športovej výprave. A samozrejme na dennú
prácu okolo záhrady, chaty a keďže je vybavená homologizáciou jej využitie
sa rozširuje na bežnú cestu. Dnes už bežne, aj v Považskej Bystrici vidím
ráno dochádzať ľudí na štvorkolke do práce a preto aj toto môže byť pre
vás dobrý typ za výborné peniaze.
Výborná výbava v dobrej cene
Tento model disponuje predĺženým rázvorom, elektronicky prepínateľným
náhonom 2×4 / 4×4 a samozrejme uzávierkou predného diferenciálu. Jej
najväčšou devízou je tak motor, ako i nastaviteľný podvozok. Samostatné
zavesenie každého kolesa a brzdový kotúč na každom kolese
s pancierovými hadičkami sú už dnes asi samozrejmosťou. Dva diferenciály
sekundujúdvojrýchlostnej CVT
prevodovke, s odstredivou spojkou a motorovou brzdou. Podvozok je vybavený
samostatne zavesenými kolesami a na každom kolese nájdete samostatný
brzdový kotúč. Vpredu ale i vzadu dominujúLED svetlá a celý predok prekrýva masívny rám, ktorý nadväzuje na
batožinový nosič. Súčasťou je i navijak s ovládaním na rukoväti,
ktorý je skrytý a tým aj chránený medzi oceľovými rúrami predného rámu.
Vzadu nájdete guľu na prípojné zariadenia. Rukoväte prekrýva ochrana, ale nie
je podložená kovovou ochranou, ale vždy je to lepšie ako nič. Multifunkčný
displej vám spoľahlivo zobrazí všetky údaje a možno vás prekvapí veľká
kontrolka obmedzenia otáčok, pričom dominantným ukazovateľom je práve analógový
otáčkomer. Takže predsa šport?
Za dobrodružstvom, alebo prácou?
Aj aj. Tvrdšie nastavený podvozok tejto predĺženej verzii sedí viac, ako by
som možno očakával. Pocitovo som ihneď slovo práca vynechal a prepol som
sa na športový mód, vlastne ma naň preplo nastavenie a ovládanie
štvorkolky. Šírka a nízke ťažisko tohto stroja v kombinácii
s vysokou svetlosťou mi dovolili okamžité akčné výjazdy a drifty
v zákrutách. V tejto chvíli som bol celkom rád, že riadenie mi
nelieta v rukách a ide trošku „tvrdšie“, a tak absenciu
posilňovača beriem ako pozitívny prvok a priznám sa, že nie som vyznávačom
posilňovača riadenia v každej ATV. Vďaka tomu viem presnejšie naladiť nábeh
i výjazd zo zákruty a mám sa o čo oprieť, ale je potrebné
rukoväte zvierať trošku silnejšie. Odpustené sú tým i drobné chybičky
jazdca a keďže sedím na predĺženej verzii mám priestoru na pohyb
v sedle viac ako dosť. Ten priestor a nielen na sedadle, ale
i plošinách pre nohy si vie krásne užiť aj dvojčlenná posádka a to bez
tlačenia. Dva prevody H a L sa dajú užívať v pozícii 4×4 a 2×4.
Ovládač náhonu je na pravej rukoväti a tu je i tlačidlo plnej
uzávierky. Mrzí ma, že tak dôležitá ikonka signalizujúca (2×4 a 4×4) je
tak malá, že na ňu ledva dovidím. Áno, toto zopnutie rozoznám i na
ovládacom tlačidle, buď je utopené, alebo vysunuté, ale ide o signalizáciu
momentu vypnutia a zapnutia. Musím sa vrátiť k ľavej rukoväti, kde je
ovládanie parkovacej brzdy cez páčku a lanko. Veru poviem vám, toto je nič
moc a v kopci by som sa na tú brzdu nespoliehal a žiaľ to platí
aj u iných, konkurenčných značiek a modelov.
Na toto sa spoľahnite
Aj jeden valec vie zabojovať v extréme. Teraz ani nemyslím extrémnu
rýchlosť, ale technické prejazdy. Pekne dávkovateľný výkon s plnou
uzávierkou dostane stroj z krkolomnej pozície vcelku ľahko. Na hromadu
skál sa vyšplhá ako pásak a i v prudkom stúpaní nestratíte pocit
istoty. Limitom je potom už len výška podvozku a váha stroja
a samozrejme vaša jazdecká zručnosť. Lenže kde v praxi takýto extrém
jazdíte? Pokiaľ máte potrebu rýchlej prepravy, zaradíte „H“ a celkom
rýchlo dosiahnete rýchlosť 90
km/h. Ak sa viac venujte práci, ako športu, treba
preladiť podvozok o dva stupne – na mäkšie. Pri prevádzke dbajte na to, že
tento stroj je úžitkový a nie pretekársky, a tak i k nemu
pristupujte pokiaľ chcete dosiahnuť dlhodobú životnosť techniky. Trošku pozor,
kam so strojom mierite, pod prednými blatníkmi je množstvo nekrytých,
technických komponentov – káblov a hadíc, ktoré by nejaký kôl vedel
poškodiť. Dielenské spracovanie, dosah ovládačov, prirodzenosť posedu sú dnes
u Access Motor samozrejmosťou. Testovací stroj mal obutie KENDA BEAR CLAW
EX na diskoch ITP. Plášť pneumatiky má až 6 vrstiev, čím sa stáva vysoko odolnou,
priam agresívnou v teréne a zároveň si zachováva pružnosť, pri veľmi dlhej
životnosti.
Cena a zázemie
Cena v tejto objemovej triede je viac ako len dobrá a na Taiwane
už dávno pochopili, že takýto stroj už musí spĺňať veľa kritérií a to
nielen v oblasti dizajnu ale aj techniky. Tým, že dostávate
i evidenčné číslo, získavate stroj na každý deň. Technické zázemie máte
prakticky po celej SR. Pokiaľ na takýto stroj nekladiete obrovské nároky, ste
tu doma, ak túžite po lepšej technike, môžete napríklad siahnuť na americký
Arctic Cat (TEXTRON) Alterra TRV 700i, ale to musíte pridať cca o 3 000
Eur viac. Ak sú vaše nároky naopak nižšie, je k dispozícii napríklad
čínsky Linhai M750L EFi 4×4 (695 ccm), ktorý je o 1 000 Eur ešte
lacnejší.Vo všetkých troch variantoch
ale platí pravidl „Ako sa k stroju budete správať, tak sa vám stroj
odvďačí“, a to i v dobrom i v zlom.
Access Motor 650i LT EFi
Cena: 6 949Eur (v r. 2018)
Motor: 608 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 44 k (offroad verzia)
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom
CVT, kardan
Prenos výkonu: 2 x diferenciál
Rozmery (D x Š x V): 2 250 x 1 200 x 1 495 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Pruženie predné / zadné: hydraulické, s 5-polohovým
nastavením predpätia
Hmotnosť (suchá): 362 kg
Rázvor: 1 440 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10–12
Homologizácia: áno
ATV na test požičal: www.aspgroup.sk
Test bol uverejnenýv časopise
Motomagazin 9 / 2018