Testy a recenzie

Rozumný stred – test Access Motor 650i EFI LT 4×4

Publikovaný

on

Pre redakčné testy sú zaujímavé nielen novinky, ale aj zabehnuté modely, pretože veľa spotrebiteľov často krát siahne po zavedenom stroji, ktorý má takpovediac už vychytané chybičky a tým vlastne dáva prednosť istote. Preto sme i my siahli po osvedčenom modeli z dielne Access Motor – model 650i EFI LT 4×4.Táto „útočná“ mačička je pekne prikrčená k zemi, má tvrdšie nastavený podvozok a gény, ktoré si delí medzi prácu a šport.  


Vsádzate na osvedčenú techniku?

Testovaný model nemal síce posilňovač riadenia, ale zato má výbušný jednovalec s ostrou akceleráciou so vstrekovaním Bosch a vzhľadom k tomu, že sme sa priklonili v rámci testu aj k športu, tak som bol vcelku rád, že posilňovač nemá, ale plus je ten, že využíva motorovú brzdu. Treba pripomenúť, že motor má kovaný piest a valec je vybavenýkeramickou vrstvou. Označenie SPORT berieme trošku s rezervou, pretože nosiče batožiny a  pomer prevodov s pohonom cez variátor nemajú evokovať k štýlu jazdy Rallye Dakar, ale skôr k dobrodružnej, športovej výprave. A samozrejme na dennú prácu okolo záhrady, chaty a keďže je vybavená homologizáciou jej využitie sa rozširuje na bežnú cestu. Dnes už bežne, aj v Považskej Bystrici vidím ráno dochádzať ľudí na štvorkolke do práce a preto aj toto môže byť pre vás dobrý typ za výborné peniaze.    


Výborná výbava v dobrej cene

Tento model disponuje predĺženým rázvorom, elektronicky prepínateľným náhonom 2×4 / 4×4 a samozrejme uzávierkou predného diferenciálu. Jej najväčšou devízou je tak motor, ako i nastaviteľný podvozok. Samostatné zavesenie každého kolesa a brzdový kotúč na každom kolese s pancierovými hadičkami sú už dnes asi samozrejmosťou. Dva diferenciály sekundujúdvojrýchlostnej CVT prevodovke, s odstredivou spojkou a motorovou brzdou. Podvozok je vybavený samostatne zavesenými kolesami a na každom kolese nájdete samostatný brzdový kotúč. Vpredu ale i vzadu dominujúLED svetlá a celý predok prekrýva masívny rám, ktorý nadväzuje na batožinový nosič. Súčasťou je i navijak s ovládaním na rukoväti, ktorý je skrytý a tým aj chránený medzi oceľovými rúrami predného rámu. Vzadu nájdete guľu na prípojné zariadenia. Rukoväte prekrýva ochrana, ale nie je podložená kovovou ochranou, ale vždy je to lepšie ako nič. Multifunkčný displej vám spoľahlivo zobrazí všetky údaje a možno vás prekvapí veľká kontrolka obmedzenia otáčok, pričom dominantným ukazovateľom je práve analógový otáčkomer. Takže predsa šport?    


Za dobrodružstvom, alebo prácou?

Aj aj. Tvrdšie nastavený podvozok tejto predĺženej verzii sedí viac, ako by som možno očakával. Pocitovo som ihneď slovo práca vynechal a prepol som sa na športový mód, vlastne ma naň preplo nastavenie a ovládanie štvorkolky. Šírka a nízke ťažisko tohto stroja v kombinácii s vysokou svetlosťou mi dovolili okamžité akčné výjazdy a drifty v zákrutách. V tejto chvíli som bol celkom rád, že riadenie mi nelieta v rukách a ide trošku „tvrdšie“, a tak absenciu posilňovača beriem ako pozitívny prvok a priznám sa, že nie som vyznávačom posilňovača riadenia v každej ATV. Vďaka tomu viem presnejšie naladiť nábeh i výjazd zo zákruty a mám sa o čo oprieť, ale je potrebné rukoväte zvierať trošku silnejšie. Odpustené sú tým i drobné chybičky jazdca a keďže sedím na predĺženej verzii mám priestoru na pohyb v sedle viac ako dosť. Ten priestor a nielen na sedadle, ale i plošinách pre nohy si vie krásne užiť aj dvojčlenná posádka a to bez tlačenia. Dva prevody H a L sa dajú užívať v pozícii 4×4 a 2×4. Ovládač náhonu je na pravej rukoväti a tu je i tlačidlo plnej uzávierky. Mrzí ma, že tak dôležitá ikonka signalizujúca (2×4 a 4×4) je tak malá, že na ňu ledva dovidím. Áno, toto zopnutie rozoznám i na ovládacom tlačidle, buď je utopené, alebo vysunuté, ale ide o signalizáciu momentu vypnutia a zapnutia. Musím sa vrátiť k ľavej rukoväti, kde je ovládanie parkovacej brzdy cez páčku a lanko. Veru poviem vám, toto je nič moc a v kopci by som sa na tú brzdu nespoliehal a žiaľ to platí aj u iných, konkurenčných značiek a modelov.    


Na toto sa spoľahnite

Aj jeden valec vie zabojovať v extréme. Teraz ani nemyslím extrémnu rýchlosť, ale technické prejazdy. Pekne dávkovateľný výkon s plnou uzávierkou dostane stroj z krkolomnej pozície vcelku ľahko. Na hromadu skál sa vyšplhá ako pásak a i v prudkom stúpaní nestratíte pocit istoty. Limitom je potom už len výška podvozku a váha stroja a samozrejme vaša jazdecká zručnosť. Lenže kde v praxi takýto extrém jazdíte? Pokiaľ máte potrebu rýchlej prepravy, zaradíte „H“ a celkom rýchlo dosiahnete rýchlosť 90 km/h. Ak sa viac venujte práci, ako športu, treba preladiť podvozok o dva stupne – na mäkšie. Pri prevádzke dbajte na to, že tento stroj je úžitkový a nie pretekársky, a tak i k nemu pristupujte pokiaľ chcete dosiahnuť dlhodobú životnosť techniky. Trošku pozor, kam so strojom mierite, pod prednými blatníkmi je množstvo nekrytých, technických komponentov – káblov a hadíc, ktoré by nejaký kôl vedel poškodiť. Dielenské spracovanie, dosah ovládačov, prirodzenosť posedu sú dnes u Access Motor samozrejmosťou. Testovací stroj mal obutie KENDA BEAR CLAW EX na diskoch ITP. Plášť pneumatiky má až 6 vrstiev, čím sa stáva vysoko odolnou, priam agresívnou v teréne a zároveň si zachováva pružnosť, pri veľmi dlhej životnosti.  


Cena a zázemie

Cena v tejto objemovej triede je viac ako len dobrá a na Taiwane už dávno pochopili, že takýto stroj už musí spĺňať veľa kritérií a to nielen v oblasti dizajnu ale aj techniky. Tým, že dostávate i evidenčné číslo, získavate stroj na každý deň. Technické zázemie máte prakticky po celej SR. Pokiaľ na takýto stroj nekladiete obrovské nároky, ste tu doma, ak túžite po lepšej technike, môžete napríklad siahnuť na americký Arctic Cat (TEXTRON) Alterra TRV 700i, ale to musíte pridať cca o 3 000 Eur viac. Ak sú vaše nároky naopak nižšie, je k dispozícii napríklad čínsky Linhai M750L EFi 4×4 (695 ccm), ktorý je o 1 000 Eur ešte lacnejší.Vo všetkých troch variantoch ale platí pravidl „Ako sa k stroju budete správať, tak sa vám stroj odvďačí“, a to i v dobrom i v zlom.    


Access Motor 650i LT EFi

Cena: 6 949Eur (v r. 2018)

Motor: 608 ccm, 4 ventily, SOHC, R1

Výkon: 44 k (offroad verzia)

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT, kardan

Prenos výkonu: 2 x diferenciál

Rozmery (D x Š x V): 2 250 x 1 200 x 1 495 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Pruženie predné / zadné: hydraulické, s 5-polohovým nastavením predpätia

Hmotnosť (suchá): 362 kg

Rázvor: 1 440 mm

Výška sedla: 800 mm

Objem pal. nádrže: 21 l

Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10–12

Homologizácia: áno  


ATV na test požičal: www.aspgroup.sk  


Test bol uverejnenýv časopise Motomagazin 9 / 2018

Text: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši

Rozumný stred – test Access Motor 650i EFI LT 4×4

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version