Začiatok jesene
je každoročne obdobím, kedy kanadská spoločnosť BRP, ktorá zastrešuje značky
Can-Am a Sea-Doo predstavuje svoj program na novú sezónu a pre nás to
znamená dva dni poriadneho jazdenia nielen v teréne ale aj na vode. Tento
rok nebol výnimkou a spolu s ďalšími novinármi sme si to namierili na
bulharské pobrežie, kde na nás čakali novinky na rok 2020.
Can-Am offroad – čo nové v roku 2020?
Pri pohľade na
existujúcu ponuku ATV a SSV modelov značky Can-Am sa márne snažím nájsť
kategóriu, kde by táto značka absentovala. Široká ponuka špičkových vozidiel je
rozložená tak, aby si vybral naozaj každý. Snahou výrobcu pritom je ponúkať tie
najlepšie a najvýkonnejšie vozidlá bez ohľadu na kategóriu a presne
na to sa zamerali inovácie na rok 2020 – vylepšiť existujúce modely
a upevniť si líderskú pozíciu na trhu.
Can-Am Traxter sa kvalitatívne posúva o level vyššie. Populárne
pracovné SSV sa na rok 2020 dočkalo celej série inovácii, ktoré sa dotkli
dizajnu, ochranných prvkov, podvozku a zároveň motora. Atraktívnejší
dizajn, komfortnejšia jazda a viac výkonu, tak by sa dali zhrnúť zmeny na
rok 2020. Najvýraznejšia dizajnová zmena sa dotkla prednej masky, ktorá je
výrazne inovovaná a prináša modernejší a dynamickejší dizajn. Ďalšia
zmena potom čaká na vodiča v kabíne, kde má k dispozícii novú prehľadnú
4,5 palcovú prístrojovku, alebo u drahších prevedení veľkoplošný displej
s rozmermi 7,6 palca.
Ďalšie inovácie
sa týkajú podvozku a ochrany vozidla. Vystužený rúrkový oceľový rám
poskytuje až o 30% vyššiu tuhosť, pričom je o 2,6 kg ľahší ako bol na
predchádzajúcej generácii. Oceľové nárazníky vpredu spolu s oceľovou
výstuhou výborne chránia predné časti pred poškodením. O zvýšený komfort
vo vnútri sa starajú hrubšie izolačné steny kabíny, ktoré oddeľujú priestor pre
posádku od motora a zadnej časti podvozku. Výkonnejšia verzia HD10
prichádza aj s účinnejším tlmičom výfuku, ktorý pomáha znižovať hlučnosť. Medzi
ďalšie úpravy, ktoré pomáhajú znížiť hlučnosť patrí prekalibrovaný variátor
a nový ECO režim na verzii HD10. Výsledkom je hlučnosť znížená až
o 34% v porovnaní s predchádzajúcou verziou. O citeľne
komfortnejšiu jazdu sa stará aj nové nastavenie pruženia, ktoré dokonalejšie
filtruje nerovnosti terénu. Vítaným pomocníkom najmä v kopcoch je ručná
brzda, ktorá sa deaktivuje v momente keď variátor začne prenášať výkon na
kolesá. Rozbeh je tak oveľa jednoduchší a plynulejší.
Výrobca v prípade
Traxtera sľubuje viac výkonu a o to sa postará nový motor Rotax HD10
V-twin, ktorý disponuje ohromným krútiacim momentom 94 Nm a zároveň
maximálny výkon narástol o +10 k na hodnotu 82 k, čo v triede
úžitkových SSV predstavuje špičkové hodnoty.
No a na
záver je tu nová predĺžená verzia s označením Traxter MAX DPS HD10 T,
ktorá prichádza s homologizáciou kategórie T, ktorá je u nás
najrozšírenejšia. Na trh tak prichádza až 6-miestna verzia úžitkového
Traxtera.
Športové SSV si upevňujú líderskú pozíciu na trhu a túto vetu najlepšie potvrdzuje taká
menšia „šialenosť“ v podobe nového prepĺňaného trojvalcového motora Rotax o objeme
900 ccm s označením Turbo RR, ktorý v porovnaní s verziou Turbo R
prináša nárast výkonu až o 23 k na konečných 195 k (!) a krútiaci
moment narástol o 15 Nm na 183 Nm (!). Tento motor je určený do špičkovej
verzie modelu Maverick TURBO (v minulosti označovaný X3), ktorý je ponúkaný
v niekoľkých prevedeniach. V tomto prípade sa však výrobca nezameral
len na nárast výkonu motora, ale aj jeho životnosť a najviac namáhané
komponenty boli upravené tak, aby si bezpečne s vyšším výkonom poradili.
Ďalšie inovácie sa dotkli podvozku a pruženia, vďaka jeho novému
nastaveniu sa zvýšila svetlá výška podvozku u verzii Maverick X až na 40 cm a zlepšila sa tak
prejazdnosť náročným terénom. Na verziách X rs a X rc sú použité nové ráfy
a pneumatiky. Ďalšia dôležitá zmena sa týka rámu a kabíny, ktorá sa
môže pochváliť označením najpevnejšia vo svojej triede. Na rok 2020 je kabína ešte
o niečo pevnejšia, vrchné nosníky klietky sú teraz priskrutkované, čo
uľahčuje servisné úkony a opravy. Nová 4,5 palcová prístrojovka je
súčasťou základnej výbavy a u drahších verzii je tu potom veľka
7,5-palcová prístrojovka podobne ako na Traxterovi. Na uľahčenie prepínania
jazdných režimov pribudol na prístrojovke nový ovládací panel.
Za volantom
Na rozdiel od
testu vodných skútrov, ktorý prebehol o deň skôr nám počasie tentoraz
vyšlo dokonale a hustý dážď zmenil prašnú cestu namotanú v kopcoch
nad hotelom na poriadnu blatistú kúpeľ. K dispozícii sme mali dvojicu
Traxterov v krátkom a dlhom prevedení, modely Maverick Sport DPS
1000R T, rovnako v krátkej a predĺženej verzii a nakoniec
kompaktný Maverick Trail. Mal som možnosť stráviť najviac času za volantom
6-miestneho Traxtera HD10 a 4-miestneho Mavericku Sport, no
a v oboch prípadoch som bol veľmi príjemne prekvapený.
Traxter sa vie poriadne odviazať keď mu povolíte
uzdu. Testovací okruh
meral niečo vyše kilometra a jazdili sme ho spoločne so športovými
Maverickmi, takže tempo bolo od prvých metrov viac ako svižné. Traxter s najvýkonnejším
motorom HD10 sa športovejšiemu tempu bez mihnutia oka prispôsobil
a prejazdy zablatenými zákrutami zvládal v kontrolovanom drifte
podobne ako športový Maverick. Blato a klzký terén trochu zmazáva výkonové
rozdiely, naviac aj variátor úžitkového SSV je inak nastavený ako u športového
modelu, no mám pocit, že ani na suchom povrchu by sa Traxter nemal za čo hanbiť
a spomínaných 82 k výkonu prináša okrem ohromnej ťažnej sily aj
skvelú dynamiku. Možno ešte väčším prekvapením bol pre mňa podvozok Traxtera,
ktorý spoľahlivo filtroval aj väčšie nárazy a ani vyložene agresívna jazda
s brzdením na poslednú chvíľu a následnou okamžitou akceleráciou ho
nevyviedla z miery. Väčšie rozmery samotného SSV rovnako nijak negatívne
neovplyvnili jazdné vlastnosti, práve naopak pocitovo skôr prispievali
k väčšej istote a stabilite.
Je pravda, že
budúci majiteľ úžitkového SSV nebude toto vozidlo využívať na vyložene športové
jazdenie a platí to aj pre Traxter, no ak potrebujete rýchlo presunúť
väčší počet ľudí a nákladu na ťažšie dostupné miesta, tak predĺžená verzia
tohto modelu v najvýkonnejšom prevedení HD10 je na takéto situácie priam
stvorená.
Predĺžený Maverick Sport zatienil svojho
2-miestneho súrodenca. Znie
to možno trochu odvážne aj vzhľadom na podmienky za akých sa jazdilo a pomerne
tesný testovací okruh, ktorý vyhovoval skôr kompaktnejším vozidlám, ale presne
tento pocit som mal keď sme popoludní pred hotelom odovzdali poriadne zablatené
SSV. Pritom 2-miestny Can-Am Maverick Sport 1000R je skvelým športovým náradím,
ktoré si s náročnými podmienkami hravo poradilo, 100 k výkonu
v kombinácii s ľahkou hmotnosťou a kompaktnými rozmermi bolo
v drvivej väčšine viac ako jazdec potreboval. Podvozok bez mihnutia oka filtroval
všetky prekážky a stále mal veľké rezervy. V daných podmienkach
skvelá zábava. Prvé presadnutie do predĺženej 4-miestnej verzie som tak bral
skôr na športový relax a uvoľnenie po adrenalínovej jazde s krátkym
Maverickom. Trvalo to však len po prvú zákrutu. Motor vôbec nebral ohľad na
väčšie rozmery Mavericka a s rovnakou intenzitou akceleroval
a roztáčal kolesá na klzkom povrchu, podvozok bez najmenšieho náznaku
nervozity absorboval všetky nárazy a dopady. Rozdiel však predstavoval
predĺžený podvozok, ktorý aspoň v mojom prípade pocitovo priniesol viac
stability a istoty pri agresívnej športovej jazde plnej driftov
a agresívneho dobrzďovania. Myslím, že voľba medzi oboma verziami by tak
vôbec nebola jednoduchá. Pritom dve extra miesta pre prípadných pasažierov
nehrajú rolu a bohato mi stačia dve miesta, ktoré ponúka krátka verzia.
Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti a v tomto ohľade je 4-miestny Can-Am
Meverick Sport 1000 R naozaj mimoriadne príjemným prekvapením.
Nabudúce: vodné
skútre Sea-Doo predstavíme v samostatnom teste.