Testy a recenzie

S Can-Am a Sea-Doo na bulharskom pobreží

Publikovaný

on


Novinky na rok 2020 v akcii  

Sozopol, Bulharsko, 23. – 26. 9. 2019    

Začiatok jesene je každoročne obdobím, kedy kanadská spoločnosť BRP, ktorá zastrešuje značky Can-Am a Sea-Doo predstavuje svoj program na novú sezónu a pre nás to znamená dva dni poriadneho jazdenia nielen v teréne ale aj na vode. Tento rok nebol výnimkou a spolu s ďalšími novinármi sme si to namierili na bulharské pobrežie, kde na nás čakali novinky na rok 2020.  


 Can-Am offroad – čo nové v roku 2020?

Pri pohľade na existujúcu ponuku ATV a SSV modelov značky Can-Am sa márne snažím nájsť kategóriu, kde by táto značka absentovala. Široká ponuka špičkových vozidiel je rozložená tak, aby si vybral naozaj každý. Snahou výrobcu pritom je ponúkať tie najlepšie a najvýkonnejšie vozidlá bez ohľadu na kategóriu a presne na to sa zamerali inovácie na rok 2020 – vylepšiť existujúce modely a upevniť si líderskú pozíciu na trhu.   

Can-Am Traxter sa kvalitatívne posúva o level vyššie. Populárne pracovné SSV sa na rok 2020 dočkalo celej série inovácii, ktoré sa dotkli dizajnu, ochranných prvkov, podvozku a zároveň motora. Atraktívnejší dizajn, komfortnejšia jazda a viac výkonu, tak by sa dali zhrnúť zmeny na rok 2020. Najvýraznejšia dizajnová zmena sa dotkla prednej masky, ktorá je výrazne inovovaná a prináša modernejší a dynamickejší dizajn. Ďalšia zmena potom čaká na vodiča v kabíne, kde má k dispozícii novú prehľadnú 4,5 palcovú prístrojovku, alebo u drahších prevedení veľkoplošný displej s rozmermi 7,6 palca. Ďalšie inovácie sa týkajú podvozku a ochrany vozidla. Vystužený rúrkový oceľový rám poskytuje až o 30% vyššiu tuhosť, pričom je o 2,6 kg ľahší ako bol na predchádzajúcej generácii. Oceľové nárazníky vpredu spolu s oceľovou výstuhou výborne chránia predné časti pred poškodením. O zvýšený komfort vo vnútri sa starajú hrubšie izolačné steny kabíny, ktoré oddeľujú priestor pre posádku od motora a zadnej časti podvozku. Výkonnejšia verzia HD10 prichádza aj s účinnejším tlmičom výfuku, ktorý pomáha znižovať hlučnosť. Medzi ďalšie úpravy, ktoré pomáhajú znížiť hlučnosť patrí prekalibrovaný variátor a nový ECO režim na verzii HD10. Výsledkom je hlučnosť znížená až o 34% v porovnaní s predchádzajúcou verziou. O citeľne komfortnejšiu jazdu sa stará aj nové nastavenie pruženia, ktoré dokonalejšie filtruje nerovnosti terénu. Vítaným pomocníkom najmä v kopcoch je ručná brzda, ktorá sa deaktivuje v momente keď variátor začne prenášať výkon na kolesá. Rozbeh je tak oveľa jednoduchší a plynulejší. Výrobca v prípade Traxtera sľubuje viac výkonu a o to sa postará nový motor Rotax HD10 V-twin, ktorý disponuje ohromným krútiacim momentom 94 Nm a zároveň maximálny výkon narástol o +10 k na hodnotu 82 k, čo v triede úžitkových SSV predstavuje špičkové hodnoty. No a na záver je tu nová predĺžená verzia s označením Traxter MAX DPS HD10 T, ktorá prichádza s homologizáciou kategórie T, ktorá je u nás najrozšírenejšia. Na trh tak prichádza až 6-miestna verzia úžitkového Traxtera.  

Športové SSV si upevňujú líderskú pozíciu na trhu a túto vetu najlepšie potvrdzuje taká menšia „šialenosť“ v podobe nového prepĺňaného trojvalcového motora Rotax o objeme 900 ccm s označením Turbo RR, ktorý v porovnaní s verziou Turbo R prináša nárast výkonu až o 23 k na konečných 195 k (!) a krútiaci moment narástol o 15 Nm na 183 Nm (!). Tento motor je určený do špičkovej verzie modelu Maverick TURBO (v minulosti označovaný X3), ktorý je ponúkaný v niekoľkých prevedeniach. V tomto prípade sa však výrobca nezameral len na nárast výkonu motora, ale aj jeho životnosť a najviac namáhané komponenty boli upravené tak, aby si bezpečne s vyšším výkonom poradili. Ďalšie inovácie sa dotkli podvozku a pruženia, vďaka jeho novému nastaveniu sa zvýšila svetlá výška podvozku u verzii Maverick X až na 40 cm a zlepšila sa tak prejazdnosť náročným terénom. Na verziách X rs a X rc sú použité nové ráfy a pneumatiky. Ďalšia dôležitá zmena sa týka rámu a kabíny, ktorá sa môže pochváliť označením najpevnejšia vo svojej triede. Na rok 2020 je kabína ešte o niečo pevnejšia, vrchné nosníky klietky sú teraz priskrutkované, čo uľahčuje servisné úkony a opravy. Nová 4,5 palcová prístrojovka je súčasťou základnej výbavy a u drahších verzii je tu potom veľka 7,5-palcová prístrojovka podobne ako na Traxterovi. Na uľahčenie prepínania jazdných režimov pribudol na prístrojovke nový ovládací panel.  


Za volantom

Na rozdiel od testu vodných skútrov, ktorý prebehol o deň skôr nám počasie tentoraz vyšlo dokonale a hustý dážď zmenil prašnú cestu namotanú v kopcoch nad hotelom na poriadnu blatistú kúpeľ. K dispozícii sme mali dvojicu Traxterov v krátkom a dlhom prevedení, modely Maverick Sport DPS 1000R T, rovnako v krátkej a predĺženej verzii a nakoniec kompaktný Maverick Trail. Mal som možnosť stráviť najviac času za volantom 6-miestneho Traxtera HD10 a 4-miestneho Mavericku Sport, no a v oboch prípadoch som bol veľmi príjemne prekvapený.    

Traxter sa vie poriadne odviazať keď mu povolíte uzdu. Testovací okruh meral niečo vyše kilometra a jazdili sme ho spoločne so športovými Maverickmi, takže tempo bolo od prvých metrov viac ako svižné. Traxter s najvýkonnejším motorom HD10 sa športovejšiemu tempu bez mihnutia oka prispôsobil a prejazdy zablatenými zákrutami zvládal v kontrolovanom drifte podobne ako športový Maverick. Blato a klzký terén trochu zmazáva výkonové rozdiely, naviac aj variátor úžitkového SSV je inak nastavený ako u športového modelu, no mám pocit, že ani na suchom povrchu by sa Traxter nemal za čo hanbiť a spomínaných 82 k výkonu prináša okrem ohromnej ťažnej sily aj skvelú dynamiku. Možno ešte väčším prekvapením bol pre mňa podvozok Traxtera, ktorý spoľahlivo filtroval aj väčšie nárazy a ani vyložene agresívna jazda s brzdením na poslednú chvíľu a následnou okamžitou akceleráciou ho nevyviedla z miery. Väčšie rozmery samotného SSV rovnako nijak negatívne neovplyvnili jazdné vlastnosti, práve naopak pocitovo skôr prispievali k väčšej istote a stabilite. Je pravda, že budúci majiteľ úžitkového SSV nebude toto vozidlo využívať na vyložene športové jazdenie a platí to aj pre Traxter, no ak potrebujete rýchlo presunúť väčší počet ľudí a nákladu na ťažšie dostupné miesta, tak predĺžená verzia tohto modelu v najvýkonnejšom prevedení HD10 je na takéto situácie priam stvorená.  

Predĺžený Maverick Sport zatienil svojho 2-miestneho súrodenca. Znie to možno trochu odvážne aj vzhľadom na podmienky za akých sa jazdilo a pomerne tesný testovací okruh, ktorý vyhovoval skôr kompaktnejším vozidlám, ale presne tento pocit som mal keď sme popoludní pred hotelom odovzdali poriadne zablatené SSV. Pritom 2-miestny Can-Am Maverick Sport 1000R je skvelým športovým náradím, ktoré si s náročnými podmienkami hravo poradilo, 100 k výkonu v kombinácii s ľahkou hmotnosťou a kompaktnými rozmermi bolo v drvivej väčšine viac ako jazdec potreboval. Podvozok bez mihnutia oka filtroval všetky prekážky a stále mal veľké rezervy. V daných podmienkach skvelá zábava. Prvé presadnutie do predĺženej 4-miestnej verzie som tak bral skôr na športový relax a uvoľnenie po adrenalínovej jazde s krátkym Maverickom. Trvalo to však len po prvú zákrutu. Motor vôbec nebral ohľad na väčšie rozmery Mavericka a s rovnakou intenzitou akceleroval a roztáčal kolesá na klzkom povrchu, podvozok bez najmenšieho náznaku nervozity absorboval všetky nárazy a dopady. Rozdiel však predstavoval predĺžený podvozok, ktorý aspoň v mojom prípade pocitovo priniesol viac stability a istoty pri agresívnej športovej jazde plnej driftov a agresívneho dobrzďovania. Myslím, že voľba medzi oboma verziami by tak vôbec nebola jednoduchá. Pritom dve extra miesta pre prípadných pasažierov nehrajú rolu a bohato mi stačia dve miesta, ktoré ponúka krátka verzia. Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti a v tomto ohľade je 4-miestny Can-Am Meverick Sport 1000 R naozaj mimoriadne príjemným prekvapením.  


Nabudúce: vodné skútre Sea-Doo predstavíme v samostatnom teste.  

Text: Miro Tamáši, foto: BRP      

S Can-Am a Sea-Doo na bulharskom pobreží

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version