Sezóna bola v plnom prúde a ja som sa opäť vydal na ďalekú cestu za dobrodružstvom. I tento krát som siahol po pneumatikách Mitas E07, aby som potvrdil získané skúsenosti z predošlej cesty po západnej Afrike.
Termín a miesto testovania:
Trasa viedla zo Slovenska cez Poľsko, Bielorusko a naprieč celým Ruskom na ďaleký východ do mesta Magadan a naspäť. Jej dĺžka merala cez 25 000km, po rôznych povrchoch, ktorým dominovali asfaltové cesty s rôznou kvalitou. Nechýbali ani off-roadové úseky po kamenitých, šotolinových a rozbahnených cestách ako i úseky v obzvlášť náročnom teréne. Dĺžka trasy mimo asfaltového povrchu merala cez 6 500 km.
Testované pneumatiky:
Charakteristika výrobcu: Mitas E07 je cestovná enduro pneumatika pre cestovné endurá s moderným figurovým dezénom pre predné i zadné kolesá. Má dobré jazdné vlastnosti ako na ceste, tak i v ľahkom teréne.
1 jazdec + celková váha motocykla s batožinou 386 kg
Kritériá a subjektívne hodnotenie pneumatík:
1. Opotrebenie: Postupné opotrebovávanie profilu pneumatík som priebežne odmeriaval v intervale najazdenia 1 500 km. Na zadnej pneumatike v strede behúňa, v mieste styku – záberu dezénu s vozovkou. Na prednej pneumatike som hodnoty odmeriaval z najviac namáhanej časti behúňa – nie zo stredu pneumatiky. Hodnoty opotrebenia som zozbieral z viacerých miest po celom obvode a ich aritmetické priemery sú zobrazené v nasledovnom grafe.
Z grafu možno vyčítať, že opotrebenie prednej i zadnej pneumatiky prebieha približne v rovnakom pomere. Predná pneumatika začína asi s polovicou hĺbky profilu pneumatiky zadnej, z čoho usudzujem, že obe pneumatiky sú nastavené tak, aby bola dosiahnutá rovnaká životnosť. V porovnaní s výsledkami z predchádzajúceho testu pneumatík E07 v Afrike, sa v tomto teste preukázalo, že pri rovnakom počte najazdených kilometrov (12 000 km), pneumatiky dosiahli porovnateľné opotrebenie. Tento fakt ma utvrdzuje v tom, že pneumatiky zvládnu i väčší počet kilometrov aký bol dosiahnutý v oboch doterajších testoch. Životnosť v tomto teste bola znížená ich extrémnym zaťažovaním v teréne. Ich výmena bola podmienená značnou únavou behúňa ako aj dispozíciou ich výmeny za nové pneumatiky. Avšak v krajnom prípade a za použitia duší, by pneumatiky i po dosiahnutých 16 000 km ešte slúžili. Stále zostávala časť profilu medzi značkovačom opotrebenia dezénu a behúňom. Vysoká životnosť tvrdšej použitej zmesi pneumatík E07 a univerzálnosť dezénu ich predurčujú pre diaľkové cestovanie. Pri dlhodobej jazde priemerne okolo 800 km denne sa neprejavilo žiadne narušenie prvkov dezénu, ktoré by bolo spôsobené z dôvodu prehriatia pneumatiky samotnej.
Na nasledujúcich fotografiách s počtom najazdených kilometrov okolo 16 000km, je vidieť rozsiahle opotrebenie v oblasti behúňa. Toto výrazné popraskanie až zostarnutie pneumatiky bolo spôsobené neustálym cyklickým zaťažovaním behúňa vplyvom výrazných povrchových nerovností vozovky (jamy, priečne ryhy a pod.) na trase cez 6 500 km.
Pneumatiky boli značne unavené až zoslabené, čo sa pri oprave defektov prejavilo nedržaním samotného tvaru pneumatiky a bez použitia duše ich nebolo možné nahustiť. Lepšie výsledky v tomto náročnom teréne, by priniesla zosilnená verzia Dakar.
Značné opotrebenie figúr dezénu, ich chýbajúce časti, ryhy boli spôsobené enormným zaťažovaním pneumatík v ostrom kamenistom teréne.
Jazdné vlastnosti v priebehu testu:
2. Ovládateľnosť: Pri nájazde do zákruty je potrebný väčší dôraz pre náklon motocykla. Toto chovanie je dané tvarom behúňa, ktorý je plochejší v porovnaní s inými typmi pneumatík v tejto triede. Na druhej strane je zanedbateľné na motocykli zaťaženom batožinou, kedy je potrebná oveľa väčšia sila na prekonanie tiaže v postranných kufroch.
3. Priľnavosť v náklone: Pri jazde v zákrute na suchom asfalte, so zreteľom na zaťaženie motocykla je bočné vedenie dostatočné a ich chovanie je pokojné bez straty adhézie. Na mokrom povrchu je citeľná mierna nervozita, čo si vyžaduje určitú zdržanlivosť pri jazde.
4. Priľnavosť pri zrýchľovaní: Prenos sily, priame a bočné vedenie je dostatočné, pneumatiky nepodklzujú. I pri rýchlostiach nad 160 km/h sa pneumatiky správajú stabilne bez výraznej nervozity.
5. Správanie v medznej oblasti: Pneumatiky sa pri bežnom brzdení správajú v štandardných medziach. Pri extrémnom brzdení, v priamom smere jazdy, držia motocykel v pôvodnom smere. Stabilita pri brzdení sa viac krát preukázala v extrémnych nepredvídateľných situáciách.
6. Jazda v teréne: Poloterénny dezén pneumatík ich predurčuje do suchých a kamenitých podmienok. Pri jazde na suchu mimo spevnených komunikácii, na šotoline, kameňoch, piesku sa E07 chovajú v medziach stability a umožňujú jazdcovi kontrolu nad motocyklom. Tvar a geometria dezénu zabezpečujú pneumatikám dostatok trakcie v suchých podmienkach. V podmáčanom a blatistom teréne vzhľadom na geometriu dezénu a obmedzené možnosti ťažkého motocykla majú priemerné jazdné vlastnosti, ale svoju prácu si odvedú.
7. Hlučnosť: Jazda na pneumatikách E07 je sprevádzaná výraznejšou zvukovou kulisou.
Zhrnutie: Test pneumatík MITAS E07 bol orientovaný pre potreby motocestovateľa a to na maximálny kilometrový nájazd s dôrazom na bezpečnosť a stabilitu jazdy pri plne batožinou zaťaženým motocyklom. Pneumatiky sa vyznačujú vysokou životnosťou a všestrannosťou použitia, ktoré umožnujú i jazdu v ľahšom predovšetkým suchom teréne. Na blatistom a podmáčanom povrchu vzhľadom na obmedzené možnosti ťažkého motocykla sa taktiež nestratia. Vizuálna stránka dezénu dodáva motocyklu atraktívny dobrodružný OFF-ROAD vzhľad. V tomto teste sa potvrdili vlastnosti pneumatík získané v Afrike, pričom bola reálne posunutá hranica ich životnosti o niekoľko tisíc kilometrov. Pre výpravu do náročných terénnych podmienok odporúčam použiť verziu Dakar a aplikovať duše. V porovnaní s inými výrobcami podobných typov pneumatík je ich prednosťou i pomer nadobúdajúcej ceny / výkon.
Text a foto: Peter Cagala
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013
Janka
S Mitasom na Ďalekom východe – Test pneumatík Mitas E07
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.