Spoločnosť BRP,
ktorá okrem iných zastrešuje aj značky Can-Am a Sea-Doo už tradične
začiatkom jesene predstavuje svoje novinky na nasledujúcu sezónu nielen svojím
predajcom ale aj vybraným novinárom. Tento rok sme teda koncom septembra vyrazili
na bulharské pobrežie, kde na nás už čakali modely na rok 2020.
Široký záber
Spoločnosť BRP má
naozaj široký záber produktov a vodné skútre Sea-Doo neboli jediné, ktoré
boli v Bulharsku predstavené. Okrem toho sme sa zoznámili s novinkami
značky Can-Am v offroadovom segmente ATV/SSV (samostatný test nájdete tu: link) a naživo sme si
mohli pozrieť novú generáciu roadstera Spyder RT, ktorý prešiel na rok 2020
výraznými inováciami. Nakoľko išlo o vôbec prvý kus na európskom
kontinente, tak nám musela stačiť len statická obhliadka, ale už sa neviem
dočkať testovacieho modelu.
Nová platforma a viac komfortu
Poďme ale naspäť
k novinkám značky Sea-Doo, ktorá na rok 2020 prichádza s novou
platformu, ktorá prináša viac komfortu, väčšie úložné priestory a väčšie
možnosti pre počúvanie hudby priamo na vode. Nová platforma zahŕňa širokú
ponuku modelov a je použitá na modeloch GTI 90/130, GTI SE 170, Wake 170,
GTR 230.
Ako ukazujú
predajné štatistiky popularita audiosystémov na vodných skútroch je na vzostupe
a jednou z dôležitých noviniek na spomínaných modeloch je nový
výkonný audiosystém, ktorý je ponúkaný ako doplnková výbava. Plne integrovaný
systém disponuje zvukovým výkonom 100W, je vodotesný a vybavený Bluetooth
konektivitou. Pre bezpečné uloženie mobilného prehrávacieho zariadenia pritom
slúži vodotesná skrinka vybavená nabíjacím USB konektorom. Ďalšou dobrou
správou je viac priestoru a pohodlia, ktorú nová platforma ponúka.
V tomto prípade je priestor vzadu za sedadlami zväčšený až o 36%.
Spolu s užívateľským komfortom úzko súvisí aj úložný priestor a okrem
spomínanej vodotesnej skrinky na mobil alebo doklady má jazdec
k dispozícii až 40 l
úložný priestor v prednej časti a vďaka originálnemu rýchloupínaciemu
systému LinQ je možné využiť širokú paletu originálneho príslušenstva, ktoré
výrobca ponúka. Do tejto širokej palety produktov systému LinQ patrí okrem
úložných boxov, prídavnej palivovej nádrže napríklad aj telskopický stĺpik s možnosťou
uchytenia ťažného lana na vodné športy alebo postranný držiak na wake board.
Pri originálnom príslušenstve ešte na chvíľu zostaneme a novinkou, ktorá
poteší sú vyhrievané rukoväte, ktoré sú dostupné prakticky na všetky modely
Sea-Doo aj starších ročníkov.
Nový motor
Na rok 2020
prichádza nový motor, ktorý vychádza z osvedčeného najvýkonnejšieho
preplňovaného motora 1630 HO ACE, ktorý disponuje výkonom 300 k. Základom bude
nepreplňovaná verzia tohto motora s označením 1630 ACE a výkonom 130 k,
nasleduje ďalšia neprepĺňaná verzia 1630 HO ACE s výkonom 170
k a prepĺňaná verzia s označením 1630 ACE Supercharged
s výkonom 230 k. Parametre nového motora sú výborné
a v porovnaní s predchádzajúcimi motormi 1503 NA prináša až
o 20% viac výkonu a výrazne zlepšenú akceleráciu.
Ľahšie ovládanie a zvýšená odolnosť
Nová platforma
prináša aj ďalšie benefity, ktoré sa prejavia priamo pri jazde. Posed, ktorý
výrobca označuje výrazom Ergolock, vytvára oporné body pre nohy a bedrovú
časť tela jazdca tak, aby sa počas akcelerácie odstredivá sila neprenášala výlučne
na ruky. Vodný skúter zároveň narástol do šírky o 20 mm a je o 13 – 18 kg ľahší (v závislosti od
modelu) a ťažisko sa podarilo znížiť o 30%. To všetko má samozrejme
vplyv na jazdné vlastnosti, ľahšie ovládanie a predovšetkým na stabilitu.
O zvýšenú odolnosť a robustnosť sa stará plastový materiál trupu
Polytec, ktorý je odolnejší proti poškodeniu a keď už aj dôjde
k poškodeniu, tak jeho oprava je rýchla a jednoduchá.
Sea-Doo GTI SE 170 – kopec zábavy od prvých metrov
Na úvod ma čakalo
zvezenie s novým modelom GTI SE 170, ktorý je na vrchole modelového radu,
ktorý výrobca označuje ako rekreačný a je to univerzál s extra
širokým záberom namierený na rodinnú zábavu. To, že pojem „rodinná zábava“ je
v tomto prípade naozaj široký potvrdzovali hneď prvé metre v sedle na
ľahko rozbúrenej hladine mora. Akcelerácia 170-koňového motora už v základnom
touringovom režime je výborná a po prepnutí do športového režimu ešte
citeľne lepšia. Pre potreby bežného užívateľa je výkonu viac ako dosť pre
ľubovoľný účel. Ovládanie aj na zvlnenej hladine bolo ľahké a riadenie
rýchlo reagovalo na zmeny smeru. Poriadna zábava tak začala prakticky hneď po
opustení miniprístavu pred hotelom. Výborný bol aj pocit stability na vode čo
sa samozrejme premietlo aj do samotnej jazdy. Pre menej skúseného jazdca je
tento pocit k nezaplateniu a GTI SE 170 svojím priateľským
charakterom výborným výkonom veľmi trefne napĺňa predstavu výkonného
univerzála.
Sea-Doo GTX Limited 300 – luxusná raketa
Po zábave v sedle
GTI nasledoval vrcholný predstaviteľ touringového radu, ktorý je zároveň
najluxusnejším vodným skútrom v ponuke Sea-Doo a nájdete tu všetko čo
sa týka výbavy a doplnkov. Zároveň musím touto cestou pochváliť ešte model GTI
SE, ktorý bol z pohľadu výbavy na tom naozaj dobre a vlastne mi nič
v sedle nechýbalo. Samozrejme tých rozdielov je medzi oboma modelmi viacej
a postupne sa prejavia. Tým najväčším je určite motor. 300-koňový
prepĺňaný motor Rotax je zážitkom, ktorý treba zažiť. Akcelerácia z 0-100km/h
na vode pod štyri sekundy hovorí sama za seba a bezpečne využiť naplno
potenciál tohto motora dokáže už len naozaj poriadne skúsený jazdec. Napriek
meniteľným jazdným režimom a ľahkému dávkovaniu som mal neustále
k dispozícii poriadne prebytky výkonu, ktorý dával o sebe vedieť pri
každom potiahnutí za plynovú páčku. Prínos oporného posedu Ergolock som tak
ocenil okamžite a aj v podmienkach, ktoré neboli úplne ideálne bol
komfort v sedle výborný. Konštrukcia trupu ST3 je trochu iná ako
v prípade trupu modelu GTI a namiesto občasného skĺznutia po vrchole vlny
ich GTX 300 doslova rezal. Komfort a istota vo vlnách boli vynikajúce.
Ovládanie bolo ľahké, no trochu mi chýbala hravosť modelu GTI. V tomto
prípade však svoje zohral aj výkon a väčší rešpekt, ktorý táto 300-koňová
raketa vyžaduje. Na rýchle a komfortné cestovanie na vode je však GTX
Limited 300 jednoznačná voľba.
Sea-Doo GTI SE 170
Motor: 1 630 ccm, 12
ventilov, DOHC, R3
Výkon: 170 k
Rozmery (D x Š x V): 3 318 x 1 250
x 1 137 mm
Trup: nový trup GTI
Materiál: Polytec GEN 2
Hmotnosť: 335 kg (suchá)
Počet pasažierov: 3
Odkladací priestor: 160,8 l
Objem pal. nádrže: 60 l
Sea-Doo GTX Limited 300
Motor: 1 630 ccm, 12
ventilov, DOHC, R3
Výkon: 300 k
Rozmery (D x Š x V): 3 451 x 1 255
x 1 138 mm
Trup: ST3
Materiál: sklolaminát
Hmotnosť: 385 kg (suchá)
Počet pasažierov: 3
Odkladací priestor: 98,9 l
Objem pal. nádrže: 70 l
Za
pozvanie ďakujeme: IMIDJEX spol. s r.o.,
výhradný distribútor produktov BRP pre SR