Yamaha pred dvomi rokmi naštartovala úspešnú spoluprácu so špičkovými úpravcami Rolandom Sandsom, Ludovicom Lazarethom a Marcusom Walzom. Pri pohľade na túto zostavu môžeme konštatovať, že čo meno to pojem. Pred rokom venovala táto trojica pozornosť legendárnemu VMAX-u a teraz prišiel rad na ďalšiu legendu z dielne Yamahy – maxiskúter TMAX. Pozrieme sa ako sa tento komfortný športovec zmenil v rukách Američana Rolanda Sandsa na niečo poriadne divoké.
Radikálna zmena V prípade tejto úpravy bolo hlavným cieľom ukázať TMAX vo svojej „nahej“ kráse. Jednou z vecí, ktoré robia tento skúter výnimočný je hliníkový rám, ktorý je jednoznačným poznávacím znakom športových motocyklov Yamaha. Práve to bola jedna z vecí, ktoré Sandsa zaujali a ako sám hovorí: „V momente keď dáte dole všetky plasty, podporný rám a výfuk, tak vyniknú línie rámu a málokto by čakal, že na skútri by mohol byť takýto športový rám a práve tento prvok sa stal základom nášho dizajnu“.
Drsný športovec Zvýrazniť imidž športovca bolo jednou z hlavných úloh pri úpravách TMAX-a a do otvorov na stranách rámu boli umiestnené jemné kovové mriežky, ktoré pomohli zvýrazniť agresívny a drsný výzor. Celá zadná podsedlová časť bola vyrobená nanovo s predĺženým sedlom potiahnutým hnedou koženkou. Tento materiál bol použitý aj v prednej časti. Pribudli nové široké riadidlá. Z dielne Rolanda Sandsa pochádza aj otvor sania chladiča, na ktorý nadväzujú pozvárané stúpačky, ktoré slúžia namiesto pôvodných plastových plošín. Predný blatník pochádza zo superšportu R6 a veľký čelný štít vpredu nahradila jednoduchá športová maska, kde sa nachádza integrované čelné svetlo. Pochopiteľne aj sériové výfukové potrubie bolo vymenené za niečo kratšie a atraktívnejšie. Celá stavba trvala zhruba štyri týždne, no výsledok stál zato a TMAX zmenil svoju tvár na nepoznanie.
Náročný projekt Ako hovorí Roland Sands tento projekt bol naozaj stresujúci a neustále bojoval s nutkaním spraviť z TMAX-a normálnu motorku. Bolo by veľmi jednoduché osadiť skúter atrapou motocyklovej nádrže a držať sa v líniách klasickej motorky. Zachovať tak pôvodnú myšlienku extrémneho skútra bol neustály boj, no ako sa ukázalo podľa reakcii ľudí, tak to bolo správne rozhodnutie.
Funguje to Keď sa Sands so svojím výtvorom vyberie do ulíc, tak okamžite sa stáva stredobodom pozornosti. „Je to tak odlišné zvezenie a svojím spôsobom aj divné ale funguje skvelo. Stále je to TMAX, no je ešte obratnejší a vďaka krátkym koncovkám výfuku má zvuk ako pretekársky offroad. Ľudia si vždy mysleli, že som orientovaný viac na cruisre, ale mňa vždy najviac brali offroady. Teraz ale mám v garáži skútra a to som si nikdy nemyslel, že sa také niečo stane! Už teraz však viem, že upraveného TMAX-a sa nevzdám a teraz už len potrebujem zavesiť niekam držiak na surfovú dosku a je to kompletne,“ uzatvára svoje hodnotenie Roland Sands.
Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013
Janka
Skúter ako žiaden iný – Predstavenie Yamaha TMAX v úprave Rolanda Sand