27. decembra 2014 vyrazila expedícia Sen o Dakare v čele s historickým kamiónom LIAZ z námestia Jana Palacha v Prahe. Presne 30 rokov po tom, čo sa na štarte slávnej Rallye Dakar objavili prví Čechoslováci, vyráža na dlhú trasu do Dakaru rovnaký pretekársky kamión s číslom 627 a za jeho volantom sedí rovnako ako vtedy, dnes už šesťdesiatšesťročný Jiří Moskal. To všetko umožnila dlhoročná a usilovná renovácia súčasného majiteľa kamiónu, Tomáša Poura. Členom sprievodného tímu bol aj známy český novinár, dobrodruh a cestovateľ Jarda Šíma.
MMA: Máš za sebou v poradí už 14. cestu k slávnemu Ružovému Jazeru. Z odstupom času, aké máš pocity z tejto cesty?
J. Šíma: „Teraz, dosť dlho potom, čo som sa z toho oklepal, to ide. Ale bolo to poriadne psycho. Ako sa dozviete v ďalších riadkoch, tak tá štrnástka pripomínala skôr nešťastnú trinástku. Tušil som, že to nebude vždy len prechádzka ružovým sadom, ale toto prekonalo všetky očakávania.“
MMA: Tento rok si išiel trochu v netradičnej úlohe sprievodného motocykla, ktorý sprevádzal pretekársky kamión Liaz, ktorý po 30 – tich rokoch absolvoval ďalšiu cestu do Dakaru. Aká bola tvoja úloha v tomto projekte?
J. Šíma: „Bol som posledným osloveným členom tímu. Pre účely nakrúcania dokumentu si filmári priali, aby bolo obsadenie pestré, a tak kamión a dva sprievodné vozy doplnil aj motocykel. Dôvodom môjho oslovenia bola nesporne aj znalosť trasy a miestnych pomerov. Veď okrem mojich piatich novinárskych účastiach na Rallye Dakar, som od roku 2009 odviedol k Ružovému jazeru už peknú kopu záujemcov. A počet mojich návštev milovaného čierneho kontinentu, sa tak vyšplhal na úctyhodných 23.“
MMA: Po akých trasách ste sa pohybovali a koľko kilometrov si absolvoval v sedle motorky?
J. Šíma: „Snaha preniesť sa späť o 30 rokov nás priviedla do Paríža pred palác vo Versailles. Práve tu vtedy Jirka Moskal so svojím Liazom odštartoval do úplne neznámeho preteku. Potom nasledovala nonstop jazda Európou (preto ja v Škode Yeti a BMW na korbe kamiónu) do španielskej Almerie a odtiaľ trajektom do marockého Nadoru. Miestami sme išli spoločnú trasu s práve prebiehajúcou rallye Africa Eco Race, stretávali sa s jej účastníkmi a došlo aj na spoločné nocľahy v bivaku. Fandil som tu výkonom Jána Zaťka. Veď ten chlap je môj ročník a jazdí vynikajúco. Niekoľko stoviek kilometrov viedlo pravými africkými pistami a nevyhli sme sa ani dunám. Bohužiaľ v tých pri Ružovom jazere, som si už nezajazdil. Z cesty, ktorá merala skoro 15 000 km som tento krát prešiel v sedle motorky len slabých 3 750 km.“
MMA: Ako sme sa dozvedeli na ceste si sa nevyhol nepríjemnostiam?
J. Šíma: „Na to, že moje BMW F 800 GS má za sebou toľko kilometrov, išlo ako nové. Pred cestou prešlo základným servisom a dokonca došlo aj na kontrolu ventilovej vôle. Od tej poslednej ubehlo už 85 000 km. Prvý problém sa ozval až v mauretánskej púšti. Tam som preháňal bavoráka v piesočných dunách pred objektívmi kamier, až sa začali ozývať z motora divné zvuky. Stroj si zrazu sám štartoval, húkal, nešiel vypnúť pri vytiahnutom kľúči, proste des, až zmĺkol úplne. Na vine bolo vyhorené štartovacie relé aj štartér. To sme ale zistili až v Senegale, tu na to nebol čas. Najjednoduchším riešením preto bolo naloženie na Liazku a ja som si tak aspoň užil ďalšie africké dobrodružstvo, keď som sa na Senegalskú hranicu dopravil na streche sprievodnej Toyoty Hillux. Ďalšie sprievodné vozidlo Škoda Yeti, kde by som mal svoje miesto, nám odišlo a toto bola jediná možnosť. Pripadal som si ako na motorke, len omnoho vyššie.“
MMA: To, ale zďaleka nebol koniec tvojmu trápeniu. Čo sa vlastne stalo s tvojim motocyklom?
J. Šíma: „V Senegale sme vyradili štartér a štartovanie prebehlo roztiahnutím za Yetinou. Tri dni to vychádzalo, každý deň tak 5 – 7 štartov. Zhodou okolností mi dorazil z ČR nový štartér, ale posledný štart na lane som nevychytal. „Hryzlo“ sa zadné koleso, zrazu som ho mal vedľa ucha a prásk na zem. Utrhnutý blatník, zničené plasty a prasknutý lakeť. To sa ale ukázalo až doma na röntgene. Ďalší deň sa namontoval v Dakare štartér a vyzeralo to, že trápeniu je koniec. Ale páni dostali chute, chceli sa povoziť a ja som nevedel povedať nie. Po Vítkovi nastúpil Jirka Moskal, neprešiel ani 500 m, ozvala sa rana a ja som vedel, že je zle. Keď som k nemu dobehol, ležal hlavou otočený k prednému kolesu (to ako preletel v premete riadidlá), na zemi sa váľal kus kože a z hlavy tiekli potoky krvi. Krátke prejdenie bez prilby sa neoplatilo. Skalpoval si kus kože a spravilo to až 26 stehov a desaťdňový pobyt v dakarskej nemocnici. Našťastie to prežil. To či bude vinníkom auto, ktoré celkom jasne skrížilo cestu, ukáže až senegalský súd. V prvej chvíli to však vyzeralo oveľa horšie. Najhoršie teda skončila motorka. Predná vidlica odtrhnutá v okuliaroch, plasty, svetlo a ktovie čo ešte. Ak bol poškodený aj rám, bude to bolieť. Verím však, že sa to ale podarí opraviť a tých zvyšných 2 860 km do plánovaných 250 000 km, ešte najazdím.“
MMA: Táto nepríjemná udalosť určíte ovplyvnila tvoje cestovateľské planý, kde sa teda tento rok chystáš?
J. Šíma: „No to každopádne a úplne zásadným spôsobom. Pripravila ma nielen o slávnostné ukončenie testu na výstave Motosalon v Prahe, ale prišiel som aj o možnosť prezentácie na mojej obľúbenej výstave Motocykel v Bratislave, tak aj technické predstavenie testu v médiách. Navyše nemám tým pádom motocykel na plánovanú aprílovú cestu po Tunisku. Našťastie sa práve ozval kamarát (a opäť to má veľa spoločného s Dakarom) Ivoš Kaštan, predajca značky SkyTeam. Ponúkol pôžičku modelu Monkey 125. Vďaka tomu teda mám na čom jazdiť. Na leto chcem tiež po jedenástich rokoch sprevádzkovať moju dvestotisícovú Hondu Africa Twin, aby som pridal nejaký ten kilometer a budúci rok z nej presadol rovno do sedla novej „Afriky“, nech už sa to nové enduro Honda bude volať akokoľvek. No a na leto pripravujem bláznivú diaľkovú jazdu v sedle Babetty, ale na bližšie info je asi ešte času dosť. Zatiaľ skúste hádať, kam to bude? Najskôr musím ale zohnať tú Babettu :).“
MMA: Ďakujeme za rozhovor
Text: Jarda Šíma, foto: autor, Sen o Dakaru Článok je publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.