V poslednej dobe prichádzajú z prostredia japonskej značky Yamaha len samé dobré správy a ofenzíva nových modelov, ktorá odštartovala pred rokom úspešne pokračuje. Najnovším prírastkom do rýchlo sa rozširujúcej ponuky modelov Yamaha je agresívny športový naháč namierený na mládež – Yamaha MT-125.
Nebojte sa tmy! Novú filozofiu Yamahy najlepšie odzrkadľuje modelová rada MT, ktorá vďaka novinkám spája extravaganciu svojich predchodcov s každodenným využitím. Dizajn inšpirovaný japonskou pouličnou kultúrou, ktorú samotná Yamaha označuje výrazom – „Dark Side of Japan,“ si nachádza v Európe stále viac priaznivcov a dávnejšie predstavené modely MT-09 a MT-07 patria momentálne medzi nedostatkový tovar. S rovnakými ambíciami prichádza aj nový model MT-125 a je pripravený priniesť mladým a začínajúcim jazdcom poriadny kus zábavy v agresívnom balení.
Dizajn streetfightera spojený s technikou superšportu Z pohľadu správneho streetfightera predstavuje nový model priam ideálnu kombináciu, keď ako základ poslúžil podvozok a motor malého superšportu YZF-R125. Potom je tu samozrejme dizajn, ktorý čerpal inšpiráciu zo svojich starších súrodencov. Najmä predné partie s ostro tvarovaným svetlometom, ktorý je okrem klasickej žiarovky vybavený aj LED-kami neomylne radia tento motocykel do modelovej rady MT. Siluetu agresívneho naháča pomáha dotvárať aj nádrž a stredná časť motocykla, kde sa kládol dôraz na optické presunutie celej masy čo najviac dopredu. Do tohto konceptu veľmi dobre zapadá aj krátka podsedlová časť spolu s krátkou koncovkou výfuku. Moderné LED-ky nájdete aj na zadných svetlách. Vydareným dizajnérskym kúskom je aj veľká digitálna prístrojovka, ktorá jazdcovi poskytne všetky potrebné informácie a je rovnaká ako na už skôr predstavenom malom superšporte YZF-R125.
Športovec s komfortom naháča Základom podvozku je dvojitý chrbticový rám pozváraný z oceľových profilov, ktorý nájdete aj na modeli YZF-R125. To isté platí aj o komponentoch pruženia. Vpredu tak nájdete tuhú vidlicu typu upside down s priemerom klzákov 41 mm a vzadu centrálne uložený tlmič s možnosťou nastavenia predpätia. Napriek spoločnej platforme podvozku je MT-125 inou motorkou a na rozdiel od športového extrému ponúka komfortný a vzpriamený posed tradičného naháča. V porovnaní so superšportom má naháč novú kratšiu nádrž a sedlo, ktoré je nižšie o 5 mm a jeho výška je len 820 mm nad zemou. Komfortnejší posed potom dopĺňa nová poloha stúpačiek a široké riadidlá. Za zmienku určite stojí aj mierne pozmenená geometria riadenia, ktorá spolu so širokými riadidlami prináša ľahké a rýchle ovládanie motocykla, priam stvorené do hustej mestskej premávky.
Brzdy a kolesá superšportu Pohľad na radiálne uchytený strmeň prednej kotúčovej brzdy určite poteší nádejných adeptov stunt ridingu a výkonná brzda je základom, ak chcete odlepiť zadné koleso od zeme a dostať motorku „na predné“. To isté platí aj pre výkonnú zadnú kotúčovú brzdu, ktorá jazdcovi uľahčí nácvik kontrolovaného šmyku. Z malého superšportu pochádzajú aj 12-lúčové ráfy kolies, ktoré sú obuté do pneumatík štandardných rozmerov, 100/80-17 vpredu a 130/70-17 vzadu.
Motor s výbornou povesťou Kvapalinou chladený jednovalec sa prakticky hneď od svojho uvedenia na trh zaradil medzi absolútnu špičku v kategórii 125-tiek a sprevádza ho vynikajúca povesť. Ochota ísť rýchlo do otáčok a dostatočný výkon z neho robia zábavného spoločníka v každom prostredí. Menšie úpravy na elektronickom systéme vstrekovania paliva priniesli úsporu paliva bez toho, aby nejakým spôsobom utrpel výkon motora, čo je určite dobrou správou. Uvidíme či dobrou správou bude aj cena, ktorá v čase uzávierky ešte nebola známa, no ak MT-125 bude nasledovať príklad svojich väčších súrodencov, tak sa máme na čo tešiť.
Exkluzívny test Yamahy MT-125 spolu s inovovaným superšportom YZF-R125 si môžete prečítaž už teraz v letnom dvojčísle časopisu Motomagazin 7-8/2014, ktorý nájdete vo svojom obľúbenom novinovom stánku.
Yamaha MT-125 Motor: 124 ccm, 4 ventily SOHC, R1 Výkon: 15 k pri 9 000 ot./min. Krút. moment: 12,4 Nm pri 8 000 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 1 955 x 740 x 1 040 mm Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov Hmotnosť: 138 kg (prevádzková) Rázvor: 1 355 mm Výška sedla: 820 mm Objem pal. nádrže: 11,5 l Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17
Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 6/2014.
Yamaha MT-125 – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014