Testy a recenzie

Superšportový dobrodruh – test BMW S 1000 XR

Publikovaný

on


Keď som si myslel, že bavorská značka ma svojou produkciou už nemôže prekvapiť, veď nakoniec až na pár výnimiek som mal možnosť vyskúšať si prakticky všetko čo BMW momentálne ponúka, tak prišiel moment keď som opäť len ťažko zakrýval nadšenie zo skvelého zážitku, ktorý som zažil v sedle bavoráka. Tentoraz sa o to postaral model S 1000 XR.  


Trochu iné dobrodružstvo

BMW tento model uviedlo na trh v roku 2015, no nejako sa mi vyhýbal a aj keď som tušil, že pôjde o skvelú motorku, tak pokiaľ človek nevyskúša na vlastnej koži, tak ťažko urobí závery. Naviac keď máte vo výrobnom programe model R 1200 GS, tak strhnúť na seba väčšiu pozornosť v segmente dobrodružných motocyklov je prakticky nemožné. Na druhej strane radový štvorvalec predsa len mieri trochu inde ako veľký boxer a dobrodružstvo v jeho podaní je najmä o asfalte a nekonečné drifty na šotoline nahrádzajú čierne čiary na asfalte, ktoré za sebou nechávate vo výjazdoch zo zákrut. Pod zadkom totižto máte techniku, ktorá vychádza momentálne z jedného z najlepších superšportov na trhu, BMW S 1000 RR.  


 Raketový štvorvalec

Keď BMW v roku 2009 predstavila superšport S 1000 RR asi len málokto predpokladal, že štvorvalec s výkonom +190 k sa raz objaví aj v motorke s úplne inými ambíciami ako okruhový superšport. Na druhej strane dnes to nie je nič výnimočné keď sa výrobcovia snažia jednotnú platformu použiť na viac rôznych druhov modelov a to je aj prípad S 1000 XR. V tomto prípade bola použitá verzia radového štvorvalca, ktorú nájdete na naháči S 1000 R s výkonom zníženým „len“ na 160 k pri 11 000 ot./min. Krútiaci moment vrcholí na hodnote 112 Nm pri 9 250 ot./min. Výrobca sľubuje pružnú reakciu motora vďaka prebytkom krútiaceho momentu v ľubovoľných otáčkach spojenú so superšportovou akceleráciou. Znie to možno až príliš dobre ale nedá mi nesúhlasiť s týmto tvrdením. Motor je jednoducho výborný s okamžitou reakciou pri každom pridaní a rýchlym prechodom do otáčok. Z poslušného turistu sa tak v zlomku sekundy zmení na raketu, ktorá nekompromisne ťahá až do svojho maxima niekde okolo 11 000 ot./min. Stačí sa len trochu pozabudnúť a zrazu ste hlavnou postavou večerných správ ako ďalší nezodpovedný pirát ciest, ktorý absolútne nerešpektuje rýchlostné limity. Trochu som s tým bojoval aj ja a aj keď motor je svojim charakterom doslova návykový na rýchlu jazdu, tak vidina poriadne mastnej pokuty ma vrátila naspäť 🙂  


 Elektronická špička

Keď ide o elektronických asistentov, tak BMW býva väčšinou na absolútnom vrchole a  S 1000 XR nie je výnimkou. Dva jazdné režimy Road a Rain dostanete už v sérii a ďalšie dva Dynamic a Dynamic Pro sú súčasťou príplatkovej výbavy. Vypínateľný systém ABS je možné doplniť režimom ABS Pro, ktorý pracuje aj v náklone. Vypínateľná trakčná kontrola DCT, doplnená o náklonový senzor, ktorá upravuje citlivosť systému aj vzhľadom na polohu motorky je súčasťou balíka doplnkov Pro. No a nesmieme zabudnúť na elektronicky ovládaný poloaktívny systém pruženia Dynamic ESA s možnosťou elektronického nastavenia tuhosti pruženia, ktorý je rovnako súčasťou doplnkovej výbavy. Testovaný model bol naviac vybavený elektronickým asistentom radenia, ktorý umožňuje bezspojkové radenie v oboch smeroch.    


Podvozok – šport a komfort v jednom

Podobne ako motor aj podvozok vychádza zo športového naháča S 1000 R. Ako sa dá zmeniť výrazne športový podvozok na niečo turistickejšie? Základom zostáva dvojitý chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov, no zmenil sa uhol sklonu hlavy riadenia, ktorý narástol o +0,8 stupňa na konečných 64,5 stupňa. Zadná vidlica sa predĺžila o 65 mm a tieto zmeny priniesli nárast rázvoru na 1 548 mm. Výsledkom je zvýšená stabilita najmä pri vysokých rýchlostiach, pričom motorka stále dokáže byť obratným športovcom. Komponenty pruženia si rovnako zachovávajú príbuznosť s modelom S 1000 R, no zdvihy na oboch koncoch narástli na 150 mm (vpredu) a 140 mm (vzadu), čím vznikla rezerva aj pre prípadnú jazdu na menej kvalitnom povrchu. So stabilitou vám najmä počas akcelerácie pomáha tlmič riadenia, ktorý je súčasťou sériovej výbavy. Výkonný brzdný systém pozostávajúci z dvojice 320 mm kotúčov vpredu a 265 mm vzadu fungoval bezchybne a dosahoval parametrov porovnateľných so rýdzo športovými motorkami. Zdobí ich lineárny nástup a výborný výkon. Spolu s ABS ideálna kombinácia a tieto brzdy dokážu aj na prvý pohľad krízovú situáciu vyriešiť s pocitom istoty a dostatočnej rezervy. Obutie s rozmermi 120/70-17 a 190/55-17 by sa nestratilo ani na superšporte, no zároveň to aj trochu napovedá o smerovaní tohto modelu.    


Dizajn a ergonómia

Dizajn, ktorý nechce zapadnúť do uhladených a pravidelných línii je dnes už jedným z poznávacích znakov motoriek BMW a S 1000 XR nie je v tomto smere výnimkou aj keď na prvý pohľad veľa „rušivých elementov“ tu nakoniec nenájdete. Skôr je viditeľná snaha o zachovanie dynamiky asfaltového športovca, čo sa aj podarilo. V sedle bavoráka sa však budete cítiť ako na komfortnom turistovi. Pohodlný vzpriamený posed dopĺňajú presne do ruky padnúce široké riadidlá. V okolí nádrže je to v porovnaní s dvojvalcom o niečo širšie, no komfort ani ovládanie motocykla tým nijak netrpí. Polohovateľný čelný štít, možno nie je príliš veľký, zato odvádza kus práce a ani pri diaľničných 140 km/h neboli nápory vetra nijak veľké, čo len podtrhuje výbornú pripravenosť motorky na rýchle presuny. Prístrojový panel je plný informácii a ovládačov na riadidlách je požehnane, no všetko má svoju logiku a správne usporiadanie, takže pohľad na prístrojovku alebo preklikávanie sa nastaveniami po dôkladnom oboznámení sa so systémom príliš neodvádza pozornosť od jazdy. Plusom je v prístrojovke integrovaná 12 V zásuvka a predpríprava na montáž originálneho navigačného systému, ktorý sa dá ovládať pomocou otočného ovládača na ľavej rukoväti.    


Pravé Sport Adventure

Táto kategória vznikla pred pár rokmi najmä vďaka príchodu Ducati Multistrada a asi nebude žiadnym tajomstvom keď napíšem, že je aj najväčším konkurentom bavoráka. S 1000 XR prináša do tejto triedy vlastnú filozofiu v podobe superšportovej techniky a výkonného štvorvalca. O návykovosti tohto motora som už písal, no až v kombinácii s elektronickým asistentom radenia je tento zážitok dokonalý. Rýchlo zaskakujúce prevody pod plným výkonom sprevádza odľahčenie predného kolesa pri každom preradení. Naviac pri jazdnom režime Dynamic sa zmení nielen výkonová krivka, ale aj zvuková kulisa a pri náhlom zaklapnutí plynovej rukoväte alebo podradení si motor „strelí“ do výfuku podobne ako okruhový špeciál a presne tak si budete pripadať v sedle. K tomu treba pripočítať ohromnú akceleráciu a ochotu motora potiahnuť otáčky poriadne vysoko, presne ako sa na vyšportovaný štvorvalec patrí. Pri prekročení 8 000 ot. máte zrazu pocit, že to najlepšie ešte len príde a naozaj príde priam superšportový druhý dych motora. Akékoľvek porovnávanie s tradičným veľkým endurom zrazu nemá zmysel. Potom je tu ale druhá tvár tohto motora a tou je pružnosť a ochota pracovať aj pri nižších otáčkach v prostredí civilnej premávky. Nebýva zvykom aby motor ponúkal potenciál vysokootáčkového športovca a zároveň plnil funkciu pružného turistu a každodenného spoločníka. Nechať padnúť otáčky a bez podradenia sa opäť rozbehnúť, tak nie je nič dramatické a štvorvalec bez protestov plynulo reaguje. Reakcia na pootočenie plynovej rukoväte nie je prehnane agresívna a bez problémov sa dá presúvať v hustej premávke alebo zdolávať nástrahy klzkej poľnej cesty. Prínos top techniky je najviac citeľný na jazdných vlastnostiach motorky, ktorá vás zahŕňa ohromným pocitom istoty a dobre to vidieť na rýchlosti akou jazdíte. Pocitovo to bolo v mojom prípade vždy menej ako uvádzal ukazovateľ rýchlosti. Napríklad keď som bol presvedčený, že idem okolo stovky, tak reálne to bolo skôr 120 km/h. V tomto smere veľa robí poloaktívny systém pruženia, ktorý skoro dokonale mení cestu plnú výmoľov na hladký asfalt, pri prudkom brzdení sa predok neponára a pri agresívnej akcelerácii zostávalo zadné koleso stabilné. V rýchlych zákrutách a hlbokých náklonoch je motorka istá a len občasné prebliknutie trakčnej kontroly vás upozorní nato, že saniečo deje. No a to všetko si vychutnávate za absolútneho komfortu vzpriameného posedu. Okrem pohodlia však vzpriamený posed a široké riadidlá ponúkajú ľahké ovládanie a obratnosť, ktorú si užijete najmä na úzkych a kľukatých cestách. Pritom ponúka ohromný turistický potenciál a s plne okufrovanou motorkou môžete bez obáv vyraziť na veľký dovolenkový trip.  


To najlepšie na záver

BMW S 1000 XR je motorkou, ktorá vám dokonale zamotá hlavu a najmä ak prichádzate z prostredia rýchlych športových turistov, tak bavorák vám ponúka úplne novú perspektívu spojenú s rýchlym a komfortným cestovaním kombinovaným s doslova superšportovou zábavou. Každopádne na záver sezóny mi S 1000 XR priniesol jeden z najlepších zážitkov v sedle, čo je vzhľadom na počet motoriek, ktoré prejdú počas roka našou redakčnou garážou naozaj skvelá vizitka pre tento motocykel.    


BMW S 1000 XR

Cena: od 15 300 Eur  

Motor: 999 ccm, 16 ventilov DOHC, R4

Výkon: 160 k pri 11 000 ot./min.

Krút. moment: 112 Nm pri 9 250 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š): 2 183 x 940 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 228 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 548 mm

Výška sedla: 840 mm

Objem pal. nádrže: 20 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17    


Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko, Bratislava  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 12/16

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

BMW S 1000 XR – album k testu Motomagazin 12 / 2016

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version