Keď som si
myslel, že bavorská značka ma svojou produkciou už nemôže prekvapiť, veď nakoniec
až na pár výnimiek som mal možnosť vyskúšať si prakticky všetko čo BMW momentálne
ponúka, tak prišiel moment keď som opäť len ťažko zakrýval nadšenie zo skvelého
zážitku, ktorý som zažil v sedle bavoráka. Tentoraz sa o to postaral
model S 1000 XR.
Trochu iné dobrodružstvo
BMW tento model
uviedlo na trh v roku 2015, no nejako sa mi vyhýbal a aj keď som
tušil, že pôjde o skvelú motorku, tak pokiaľ človek nevyskúša na vlastnej
koži, tak ťažko urobí závery. Naviac keď máte vo výrobnom programe model R 1200
GS, tak strhnúť na seba väčšiu pozornosť v segmente dobrodružných
motocyklov je prakticky nemožné. Na druhej strane radový štvorvalec predsa len
mieri trochu inde ako veľký boxer a dobrodružstvo v jeho podaní je
najmä o asfalte a nekonečné drifty na šotoline nahrádzajú čierne
čiary na asfalte, ktoré za sebou nechávate vo výjazdoch zo zákrut. Pod zadkom totižto
máte techniku, ktorá vychádza momentálne z jedného z najlepších superšportov
na trhu, BMW S 1000 RR.
Raketový štvorvalec
Keď BMW
v roku 2009 predstavila superšport S 1000 RR asi len málokto
predpokladal, že štvorvalec s výkonom +190 k sa raz objaví aj
v motorke s úplne inými ambíciami ako okruhový superšport. Na druhej
strane dnes to nie je nič výnimočné keď sa výrobcovia snažia jednotnú platformu
použiť na viac rôznych druhov modelov a to je aj prípad S 1000 XR.
V tomto prípade bola použitá verzia radového štvorvalca, ktorú nájdete na
naháči S 1000 R s výkonom zníženým „len“ na 160 k pri
11 000 ot./min. Krútiaci moment vrcholí na hodnote 112 Nm pri 9 250
ot./min. Výrobca sľubuje pružnú reakciu motora vďaka prebytkom krútiaceho momentu
v ľubovoľných otáčkach spojenú so superšportovou akceleráciou. Znie to
možno až príliš dobre ale nedá mi nesúhlasiť s týmto tvrdením. Motor je
jednoducho výborný s okamžitou reakciou pri každom pridaní a rýchlym
prechodom do otáčok. Z poslušného turistu sa tak v zlomku sekundy
zmení na raketu, ktorá nekompromisne ťahá až do svojho maxima niekde okolo
11 000 ot./min. Stačí sa len trochu pozabudnúť a zrazu ste hlavnou
postavou večerných správ ako ďalší nezodpovedný pirát ciest, ktorý absolútne
nerešpektuje rýchlostné limity. Trochu som s tým bojoval aj ja a aj
keď motor je svojim charakterom doslova návykový na rýchlu jazdu, tak vidina
poriadne mastnej pokuty ma vrátila naspäť 🙂
Elektronická špička
Keď ide
o elektronických asistentov, tak BMW býva väčšinou na absolútnom vrchole
a S 1000 XR nie je výnimkou. Dva jazdné režimy Road a Rain
dostanete už v sérii a ďalšie dva Dynamic a Dynamic Pro sú
súčasťou príplatkovej výbavy. Vypínateľný systém ABS je možné doplniť režimom
ABS Pro, ktorý pracuje aj v náklone. Vypínateľná trakčná kontrola DCT,
doplnená o náklonový senzor, ktorá upravuje citlivosť systému aj vzhľadom
na polohu motorky je súčasťou balíka doplnkov Pro. No a nesmieme zabudnúť
na elektronicky ovládaný poloaktívny systém pruženia Dynamic ESA
s možnosťou elektronického nastavenia tuhosti pruženia, ktorý je rovnako
súčasťou doplnkovej výbavy. Testovaný model bol naviac vybavený elektronickým
asistentom radenia, ktorý umožňuje bezspojkové radenie v oboch smeroch.
Podvozok – šport a komfort v jednom
Podobne ako motor
aj podvozok vychádza zo športového naháča S 1000 R. Ako sa dá zmeniť
výrazne športový podvozok na niečo turistickejšie? Základom zostáva dvojitý
chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov, no zmenil sa uhol sklonu
hlavy riadenia, ktorý narástol o +0,8 stupňa na konečných 64,5 stupňa. Zadná
vidlica sa predĺžila o 65 mm a tieto zmeny priniesli nárast rázvoru na 1 548 mm. Výsledkom
je zvýšená stabilita najmä pri vysokých rýchlostiach, pričom motorka stále
dokáže byť obratným športovcom. Komponenty pruženia si rovnako zachovávajú
príbuznosť s modelom S 1000 R, no zdvihy na oboch koncoch narástli na
150 mm
(vpredu) a 140 mm (vzadu), čím vznikla rezerva aj pre prípadnú jazdu na
menej kvalitnom povrchu. So stabilitou vám najmä počas akcelerácie pomáha tlmič
riadenia, ktorý je súčasťou sériovej výbavy. Výkonný brzdný systém
pozostávajúci z dvojice 320
mm kotúčov vpredu a 265 mm vzadu fungoval bezchybne
a dosahoval parametrov porovnateľných so rýdzo športovými motorkami. Zdobí
ich lineárny nástup a výborný výkon. Spolu s ABS ideálna kombinácia
a tieto brzdy dokážu aj na prvý pohľad krízovú situáciu vyriešiť
s pocitom istoty a dostatočnej rezervy. Obutie s rozmermi
120/70-17 a 190/55-17 by sa nestratilo ani na superšporte, no zároveň to aj
trochu napovedá o smerovaní tohto modelu.
Dizajn a ergonómia
Dizajn, ktorý
nechce zapadnúť do uhladených a pravidelných línii je dnes už jedným
z poznávacích znakov motoriek BMW a S 1000 XR nie je
v tomto smere výnimkou aj keď na prvý pohľad veľa „rušivých elementov“ tu nakoniec
nenájdete. Skôr je viditeľná snaha o zachovanie dynamiky asfaltového
športovca, čo sa aj podarilo. V sedle bavoráka sa však budete cítiť ako na
komfortnom turistovi. Pohodlný vzpriamený posed dopĺňajú presne do ruky padnúce
široké riadidlá. V okolí nádrže je to v porovnaní s dvojvalcom
o niečo širšie, no komfort ani ovládanie motocykla tým nijak netrpí.
Polohovateľný čelný štít, možno nie je príliš veľký, zato odvádza kus práce
a ani pri diaľničných 140
km/h neboli nápory vetra nijak veľké, čo len podtrhuje
výbornú pripravenosť motorky na rýchle presuny. Prístrojový panel je plný
informácii a ovládačov na riadidlách je požehnane, no všetko má svoju
logiku a správne usporiadanie, takže pohľad na prístrojovku alebo
preklikávanie sa nastaveniami po dôkladnom oboznámení sa so systémom príliš
neodvádza pozornosť od jazdy. Plusom je v prístrojovke integrovaná 12
V zásuvka a predpríprava na montáž originálneho navigačného systému,
ktorý sa dá ovládať pomocou otočného ovládača na ľavej rukoväti.
Pravé Sport Adventure
Táto kategória
vznikla pred pár rokmi najmä vďaka príchodu Ducati Multistrada a asi
nebude žiadnym tajomstvom keď napíšem, že je aj najväčším konkurentom bavoráka.
S 1000 XR prináša do tejto triedy vlastnú filozofiu v podobe superšportovej
techniky a výkonného štvorvalca. O návykovosti tohto motora som už
písal, no až v kombinácii s elektronickým asistentom radenia je tento
zážitok dokonalý. Rýchlo zaskakujúce prevody pod plným výkonom sprevádza odľahčenie
predného kolesa pri každom preradení. Naviac pri jazdnom režime Dynamic sa
zmení nielen výkonová krivka, ale aj zvuková kulisa a pri náhlom
zaklapnutí plynovej rukoväte alebo podradení si motor „strelí“ do výfuku
podobne ako okruhový špeciál a presne tak si budete pripadať v sedle.
K tomu treba pripočítať ohromnú akceleráciu a ochotu motora potiahnuť
otáčky poriadne vysoko, presne ako sa na vyšportovaný štvorvalec patrí. Pri
prekročení 8 000 ot. máte zrazu pocit, že to najlepšie ešte len príde
a naozaj príde priam superšportový druhý dych motora. Akékoľvek
porovnávanie s tradičným veľkým endurom zrazu nemá zmysel. Potom je tu ale
druhá tvár tohto motora a tou je pružnosť a ochota pracovať aj pri
nižších otáčkach v prostredí civilnej premávky. Nebýva zvykom aby motor
ponúkal potenciál vysokootáčkového športovca a zároveň plnil funkciu pružného
turistu a každodenného spoločníka. Nechať padnúť otáčky a bez
podradenia sa opäť rozbehnúť, tak nie je nič dramatické a štvorvalec bez
protestov plynulo reaguje. Reakcia na pootočenie plynovej rukoväte nie je
prehnane agresívna a bez problémov sa dá presúvať v hustej premávke
alebo zdolávať nástrahy klzkej poľnej cesty.
Prínos top
techniky je najviac citeľný na jazdných vlastnostiach motorky, ktorá vás zahŕňa
ohromným pocitom istoty a dobre to vidieť na rýchlosti akou jazdíte.
Pocitovo to bolo v mojom prípade vždy menej ako uvádzal ukazovateľ
rýchlosti. Napríklad keď som bol presvedčený, že idem okolo stovky, tak reálne
to bolo skôr 120 km/h.
V tomto smere veľa robí poloaktívny systém pruženia, ktorý skoro dokonale
mení cestu plnú výmoľov na hladký asfalt, pri prudkom brzdení sa predok
neponára a pri agresívnej akcelerácii zostávalo zadné koleso stabilné.
V rýchlych zákrutách a hlbokých náklonoch je motorka istá a len
občasné prebliknutie trakčnej kontroly vás upozorní nato, že saniečo deje. No a to všetko si
vychutnávate za absolútneho komfortu vzpriameného posedu. Okrem pohodlia však
vzpriamený posed a široké riadidlá ponúkajú ľahké ovládanie
a obratnosť, ktorú si užijete najmä na úzkych a kľukatých cestách. Pritom
ponúka ohromný turistický potenciál a s plne okufrovanou motorkou
môžete bez obáv vyraziť na veľký dovolenkový trip.
To najlepšie na záver
BMW S 1000
XR je motorkou, ktorá vám dokonale zamotá hlavu a najmä ak prichádzate
z prostredia rýchlych športových turistov, tak bavorák vám ponúka úplne
novú perspektívu spojenú s rýchlym a komfortným cestovaním kombinovaným
s doslova superšportovou zábavou. Každopádne na záver sezóny mi S 1000
XR priniesol jeden z najlepších zážitkov v sedle, čo je vzhľadom na
počet motoriek, ktoré prejdú počas roka našou redakčnou garážou naozaj skvelá
vizitka pre tento motocykel.
BMW S 1000 XR
Cena: od 15 300 Eur
Motor: 999 ccm,
16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 160
k pri 11 000 ot./min.
Krút. moment: 112
Nm pri 9 250 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š): 2 183
x 940 mm
Rám: dvojitý
chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 228 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 548 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem pal. nádrže:
20 l
Pneu: vpredu:
120/70-17, vzadu: 190/55-17
Motocykel na test
zapožičal: BMW Motorrad Slovensko, Bratislava
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin 12/16
Text: Miro
Tamáši, foto: Vlado Brniak
BMW S 1000 XR – album k testu Motomagazin 12 / 2016