Yamaha pred pár rokmi uviedla na trh sériu s označením MT a pôvodne extravagantné modely ako bol muscle bike MT-01 alebo funbike MT-03 boli v podstate „zavrhnuté“ a séria dostala nový reálny smer a tvár, ktorú samotná Yamaha označuje ako „Dark side of the Japan“ alebo Temná stránka Japonska. Je to úspešne razená séria, ktorá pokrýva veľmi široký segment na trhu. Aj napriek tomu, že vrcholom bol doteraz MT-09 v rôznych verziách, tak v roku 2016 sa môžeme tešiť na nefalšovaného litrového kráľa MT-10.
Štvorvalec rovno z YZF-R1
Poďme sa pozrieť priamo na pohonnú jednotku tejto vlajkovej lode. Radový štvorvalcový motor s objemom 998 ccm pochádza z aktuálnej generácie modelu YZF-R1, bol však poladený na nízke a stredné otáčky. Pod výrazom poladený myslíme úpravu sania, výfuku, palivového systému a optimálne vyváženie kľukovky. Zmes je dávkovaná cez elektronicky ovládaný plyn so systémom YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle). Práve YCC-T umožňuje jazdcovi zvoliť si rôzne jazdné režimy, čo sa v terminológii Yamahy nazýva D-MODE. Využiť je teda možné tri jazdné režimy, pričom „Standard“ dáva lineárny a hladký chod motora v celom pásme otáčok, režim „A“ ponúka športové správanie a režim „B“ je jemnejší a má sa využívať najmä v situáciách, kedy je potrebné dbať na bezpečnosť (napríklad klzké povrchy). Pri elektronickom plyne a jazdných režimoch však výbava tohto stroja v žiadnom prípade nekončí. Aby bolo možné si naplno užiť charakter a možnosti stroja, tak je prakticky potrebné ho vybaviť systémom kontroly trakcie (TCS), ktorý však môže byť deaktivovaný v prípade potreby. Systém sleduje reakcie zadného kolesa a v momente, keď sa aktivuje tak posiela dáta do YCC-T, ktoré zladí otvorenie plynu, časovanie zapaľovania a vstrekovanie paliva, takže upraví trakciu zadného kolesa. TCS má tak isto tri úrovne pričom v prvej úrovni je najnižší vplyv TCS na riadenie, takže je vhodný pre športovú jazdu. Úroveň 2 je určená na bežnú prevádzku a úroveň 3 je najcitlivejšia, takže ju treba využívať pri zhoršených jazdných podmienkach. Motocykel je ďalej vybavený antihoppingovou spojkou A&S a tempomatom. MT-10 má vďaka podvozku, prirodzenej jazdnejpozícii a výkonnému motoru potenciál zhltnúť dlhšie presuny. Samozrejme sa nejedná o turistický stroj. Na druhú stranu okrem ochrany jazdca (predsa len je to naháč) má všetko, čo má mať mašina, ktorá jazdca dovezie do Álp, kde sa po zložení batožiny môže jazdec vyblázniť. V doplnkovej výbave je možné dokúpiť predný štít a bočné tašky, takže smelo do toho. Každopádne MT-10 je vybavená tempomatom, ktorý však môže byť aktivovaný len na štvrtom, piatom a šiestom prevodovom stupni a to v rýchlostiach medzi 50 a 180 km/h.
Kombinácia extrémneho športovca a každodenného univerzála
Spomenul som uvoľnenú jazdnú pozíciu. MT-10 je silný športový naháč a nie superšport, takže aj napriek tomu, že jeho srdce pochádza z YZF-R1 je tento motocykel stavaný na pohodlnú prevádzku tak, aby si jazdec mohol do sýtosti užiť charakter motocykla. Pozícia riadidiel, sedadla a stúpačiek, uloženie a tvar nádrže, široké riadidlá a možnosť zapretia o nádrž boli nastavené pre pohodlné riadenie motocykla. Jazdecká pozícia s náklonom vpred má o niečo väčší uhol, ako bol navrhovaný pre MT-09, takže riadenie aj vo vyššej rýchlosti by malo byť pohodlnejšie. Na druhú stranu priestranné sedadlo umožní prirodzenú polohu vhodnú pre športovejšiu jazdu. Dizajn motocykla je už na prvý pohľad dostatočne agresívny. Na jednej strane sú to ostré hrany, silový záber v prednej časti a duálny predný svetlomet. Vizuálne tak predná maskatrochu pripomína legendárneho transformera. Na strane druhej máme ľahký a štíhly zadok a dlhú kyvku. Všetky prvky motocykla boli navrhnuté tak, aby podtrhli charakter stroja a doplnili túto temnú japonskú rodinu. Tak ako pohonná jednotka, tak aj rám našiel svoju inšpiráciu u YZF-R1. Deltaboxová jednotka má správny pomer tuhosti a sily, takže je vhodný pre každodenné použitie a povedzme si pravdu Yamaha má s týmto rámom dlhoročné skúsenosti práve z YZF-R1. Rázvor motocykla je len 1 400 mm, čo je pravdepodobne najkratší rázvor v danej triede. Rázvor bol zvolený v tomto rozmere schválne, keďže v spolupráci so zvyšnými charakteristikami by mal zaručovať neutrálnu jazdu vhodnú ako pre dlhý presun (pri priamej jazde), tak obratnosť a ľahkú ovládateľnosť.
Top podvozok a bohatá výbava
Asi nie je prekvapením, že pruženie je tiež odvodené od YZF-R1. Vpredu je KYB upside-down vidlica s priemerom nosníkov 43 mm a dráhou pruženia 120 mm. Vzadu je rovnako KYB z toho istého zdroja. Pruženie bolo samozrejme poladené, takže sa netreba „obávať“ nejakého športového nastavenia. MT-10 je športový naháč, ktorý si zaslúži top brzdy v podobe duálnych 320 mm kotúčov s radiálne montovaným štvorpiestikom vpredu. Vzadu postačuje 220 mm kotúč. ABS je samozrejmosťou v základnej výbave. Ľahké päť-lúčové kolesá majú obuté pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport. Motocykel má agresívny dizajn, čo okrem svalnatej prednej časti podtrhuje aj dvojitý svetlomet s LED technológiou. Mimochodom LED-ky sú aj v smerovkách a zadnom svetle. Celá predná maska, teda svetlá a kompaktný štít je montovaná priamo na rám, aby bola práca riadidiel čo najľahšia. LCD displej informuje vodiča o všetkých potrebných údajoch akými sú digitálny rýchlomer, počítadlo kilometrov, stav paliva, zaradený rýchlostný stupeň a ďalšie. V základnej výbave dokonca nájdeme aj 12 V zásuvku. Za príplatok je možné dokúpiť si systém rýchloradenia QSS (Quick Shift System).
Športový extrémista, diaľkový rýchlik a každodenný spoločník
Keď to celé dáme dohromady, tak nová Yamaha MT-10 toho ponúka naozaj veľa a nadväzuje na univerzálneho litrového Fazera, ktorý bol dlhé roky súčasťou výrobného programu japonskej značky. Na jednej strane tak máme výkonný superšport vybavený sofistikovanou elektroniku. Potom je tu každodenný univerzál a nakoniec komfortný športový turista. Temná stránka Japonska sa nám páči viac a viac.
Yamaha MT-10
Cena: 13 590 Eur
Motor: 998 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 160 k pri 11 500 ot./min.
Krút. moment: 111 Nm pri 9 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 800 x 1 110 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 210 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 400 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 3 / 2016