Connect with us

Testy a recenzie

Test CFMOTO Gladiator X1000 V-twin EPS – prémiový Gladiator

Publikovaný

on

CFMOTO nás pripravovalo na príchod  svojho top modelu dlhšiu dobu, no zároveň musíme dodať, že právom. Novinka s označením X1000 je najväčším a najvýkonnejším modelom CFMOTO ktorý doteraz zišiel z výrobných liniek čínskej značky a táto nová vlajková loď je pripravená rozdať si to s najlepšími modelmi na trhu.

Aktuálna akcia: pri nákupe do 31.07.2020 platí 5-ročná záruka (informujte sa u svojho predajcu)

Prémiový dizajn a výbava

FotoDávno preč sú časy, keď sme sa na dizajn a dielenské spracovanie ázijských značiek dívali tak trochu pomedzi prsty. Dnes je kvalita dizajnu a úroveň dielenského spracovania na vysokej úrovni. CFMOTO však ide ešte o krok ďalej a pri navrhovaní samotného dizajnu jej podali pomocnú ruku v renomovanom dizajnérskom štúdiu Kiska Design, ktoré má na svedomí dizajn motoriek rakúskej značky KTM. Nič tak nebolo ponechané na náhodu, dizajn a grafika ladia spolu dokonale.

Platí to aj o použitých komponentoch, vpredu a vzadu nájdete moderné LED osvetlenie, robustné nosiče na oboch koncoch sú prispôsobené na rýchle uchytenie nákladu, robustné chrániče rúk sú súčasťou sériovej výbavy. Mimochodom sériová výbava tohto modelu je naozaj maximálna. 14-palcové hliníkové ráfy kolies, výkonný navijak, homologované ťažné alebo praktické 12V a USB zásuvky máte k dispozícii v sérii.  To je však len časť z toho čo 1000-ka ponúka a ťažko budete hľadať podobného konkurenta, ktorý vám v základe ponúkne to čo X1000.

Ohromný dvojvalecFoto

Už v úvode som písal, že na tento model sme si museli chvíľu počkať a budem sa pritom opakovať, ale oplatilo sa. Dvojvalec do „V“ s objemom 963 ccm posiela na kolesá až 85 k výkonu a 79 Nm krútiaceho momentu, čo sú špičkové hodnoty. Možno ešte dôležitejším konštatovaním je, že tento ohromný výkon sa dávkuje ľahko a presne. Aj vďaka tomu máte  prebytky výkonu plne pod kontrolou a môžete si dovoliť krokové presuny praktický na voľnobežných otáčkach, no stačí poriadne pridať a spod zadných kolies k nebesiam stúpa gejzír hliny a nechávate za sebou dve hlboké koľaje, ktoré vyhrabali zadné kolesa počas akcelerácie. Za výbornými parametrami nového dvojvalca treba hľadať špičkové komponenty, ktoré tento motor ukrýva. Spomeniem len elektronické vstrekovanie paliva Bosch alebo bezspojkový variátor kanadskej značky CV-Tech, no a  dokonca aj prevodovka Smartshift je nová a jednotlivé prevody H, L, R, N a P zapadajú ľahko a presne.

Prémiový podvozokFoto

Označenie „prémiový“ je v prípade podvozku X1000 určite namieste a parametre jednotlivých komponentov sú naozaj vynikajúce. Nezávisle zavesené kolesá využívajú nové plne nastaviteľné nitrogénové tlmiče. Sériové nastavenie pruženia smeruje skôr ku komfortnej jazde, no pohľad na nastaviteľné pružiny odhaľuje široké možnosti pritvrdenia pružín a prijemný a komfortný podvozok sa tak môže veľmi rýchlo zmeniť na nekompromisne tvrdého športovca.

Úplne nové je zavesenie zadných kolies pomocou vlečných ramien a prináša komfortnejšiu jazdu aj v náročnom teréne. Spolu s vysokými zdvihmi pruženia výborná kombinácia. Vpredu sú kolesá zavesené dobre známymi dvojitými A-ramenami, no spodné ramená sú ohnuté smerom dovnútra a zvyšuje sa tak svetlá výška podvozku. O prejazd aj tým najnáročnejším terénom sa stará dvojica diferenciálov. Predný sa aktivuje elektronicky a vzadu pomáha s trakciou samouzamykateľný diferenciál Eaton. Samozrejmosťou je elektronický posilňovač riadenia s progresívnym priebehom a pri rýchlejšej jazde sa jeho tuhosť postupne zvyšuje. Celkové výborné parametre podvozku podtrhuje štvorica kotúčových bŕzd, ktoré sú vybavené oceľovými hadičkami.

Kus poriadne veľkej štvorkolkyFoto

Litrový Gladiator je veľký nielen zdvihovým objemom motora, ale dostane vás aj svojimi  fyzickými rozmermi. Ak ste boli doteraz zvyknutí skôr na útlejšie jendovalce, tak v prítomnosti X1000 sa človek zrazu cíti podstatne menší. Okrem skutočnosti, že ide o predĺženú verziu sú tu ďalšie veci, ktoré robia z Gladiatora kus poriadnej štvorkolky. 17-palcové pneumatiky na oboch kolesách, vysoká svetlá výška a aj zvýšené zdvihy pruženia sa podieľajú na majestátnom výzore tejto štvorkolky. V sedle je tak jazdec citeľne vyššie, no zároveň na neho čaká extra komfort, čo ocení nielen na ceste ale aj v náročnom teréne.

S rozmermi je spojená aj hmotnosť, ktorá dosahuje +430 kg. V tomto prípade si ani poriadne neviem predstaviť akoby sa s takýmto „drobčekom“ jazdilo bez elektronického posilňovača riadenia. Našťastie to tu nehrozí  a hmotnosť ani samotné rozmery pre riadenie nepredstavujú väčší problém, ovládanie je ľahké na ceste aj mimo nej.

Sila a komfort na ceste aj v teréne

Sedím v komfortnom sedadle relatívne vysoko a je čas vyraziť. O tom, že pod sebou mám niečo viac ako býva u ázijských štvorkoliek zvykom ma presviedča už zvuková kulisa dvojvalca. V žiadnom prípade to nie je prehnané utlmené, práve naopak a už pri nízkych otáčkach to pripomína skôr bublanie športovo naladeného „véčka“ a motor rozhodne nesklamal. Krátky asfaltový presun pripomína skôr tréning na preteky dragsterov. Predpisová 90-ka sa na prístrojovke objaví na pár metroch a motor ešte ani zďaleka neukázal čo v ňom je. O prebytkoch sily väčšinou hovoríme pri jazde v teréne, no táto štvorkolka má aj na asfalte poriadnu výkonovú rezervu. Našťastie X1000 dokáže spomaliť minimálne s rovnakou intenzitou ako zrýchľuje a pred križovatkou sa rozbehnutý kolos s ľahkosťou zastavuje. Ako som spomínal pruženie ponúka komfortnejšie nastavenie a pri akcelerácií, brzdení sa mierne nakláňa, no na druhej strane nerovnosti filtruje úplne luxusne.Foto

Presun po asfalte je našťastie rýchlo za nami a pred sebou mám už len poriadny offroad, no a hneď je jasné, že tu sa 1000-ka cíti najlepšie. Výkon motora je síce vysoký a v každej situácii máte veľkú rezervu, no zároveň jeho nástup nie prehnane agresívny a dávkovanie je tak presné aj v náročnom teréne. To všetko samozrejme so zaradeným rýchlym prevodom „H“. Je tak jedno či sa v rýchlom tempe presúvate po poľnej ceste alebo absolvujete krkolomnú trialovú sekciu s aktivovaným 4×4, nedostatok výkonu jednoducho nehrozí. Pomalý prevod „L“ som tak vlastne poriadne ani nevyužil. Je určenie je však vyložene  na úžitkové využitie. Táto ľahkosť dávkovania výkonu je aj vzhľadom na váhu a rozmery štvorkolky vynikajúca vlastnosť a výrazne pomáha s ovládaniu 1000-ky, ktoré je tak stále ľahké.

Vysoký výkon samozrejme nie je všetko a minimálne rovnako záleží aj na podvozku. Dobrou správou je, že sériový podvozok dokáže držať krok s výkonom motora a zvláda všetko čo mu postavíte do cesty. Bez väčšej námahy kopíruje rýchly prejazd rozbitou roletou a poradí si aj s náročnejšími trialovými sekciami. Na vyložené športovú jazdu by to chcelo pritvrdiť, čo je samozrejme v možnostiach nastaviteľného pruženia, ale sériové nastavenie je takým komfortným kompromisom pre jazdu v každých podmienkach. V teréne vám citeľne pomôže aj dynamický posilňovač riadenia, ktorý okrem ľahkého riadenia pomáha absorbovať nárazy, ktoré by sa inak prenášali do riadenia.

Hodená rukavicaFoto

Zdvihový objem motora na hranici 1000 ccm a dva valce k tomu už pár rokov predstavujú maximum toho kam sa výrobcovia so štvorkolkami odhodlali. Zároveň je aj určitým symbolom exkluzivity kam sa dostanú len tí najlepší. No a s tým sú spojené aj vysoké nároky, ktoré sú na tieto štvorkolky kladené. CFMOTO Gladiator X1000 do tohto exkluzívneho klubu vstúpilo s ambíciami poriadne zamiešať kartami. K dosiahnutiu úspechu však nestačí len ponúknuť výkonný motor, ale súčasťou tohto balíka musí byť aj rovnako kvalitný podvozok, bohatá výbava, moderný dizajn a kvalitná úroveň dielenského spracovania. Veľký Gladiator toto všetko ponúka. Navyše je tu jeden nezanedbateľný bonus naviac a tým je cena, ktorá je stále citeľne nižšia ako ponúka prémiová konkurencia. Nový Gladiator je pripravený poriadne zamiešať kartami v triede veľkoobjemových štvorkoliek.        

CFMOTO Gladiator X1000 V-Twin EPS

Cena:  10 499 Eur
Motor: 962 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2 , vstrekovanie BOSCH
Výkon: 85 k pri 7 800 ot./min. (offroad verzia)
Krút. moment: 79 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: automat s plynulým prevodom (CV-Tech Kanada), kardanový hriadeľ 
Uzávierka diferenciálu: áno, predný / zadný (Zadný EATON)
Rozmery (D x Š x V): 2 310 x 1 250 x 1 420 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 430 kg (suchá)
Rázvor: 1 480 mm
Výška sedla: 930 mm
Objem pal. nádrže: 30 l
Pneu: vpredu: 27×9-14, vzadu: 27×11-14
Homologizácia: áno,  EUR4

ATV na test zapožičal: Journeyman CZ s.r.o, ČR
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Foto: Kombinácia CFMOTO Gladiator X1000 /  X1000 Elka Limited EDITION

 

 

Test CFMOTO Gladiator X1000 V-Twin EPS

 

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri